המסך המפוצל

מאחורי הקרב 18/1/04

האם מתה עונת הטלוויזיה המסורתית? "הקרב על הרייטינג" מת, קבלו את "מאחורי הקרב" - הקרב, גירסת 2004

מאת: assafTV

פורסם: 18-01-2004
19 תגובות
כפי ששמתם לב, המדור "הקרב על הרייטינג" לא הופיע מזה זמן רב. הוא גם לא יופיע יותר, לפחות לא במתכונת בה הוא היה עד כה. דבר זה נובע משתי סיבות עיקריות:

1. סיבה טכנית. לא מספיק אתרים מפרסמים את נתוני הרייטינג והמעט שכן עושים זאת לא מפרסמים את הנתונים המלאים, אלא רק את 20 או 30 המובילים. שוב "זירת הפשע" במקום הראשון, שוב "חברים" בראש טבלת 18-49. אין חדש תחת השמש. מה שמסקרן אותי, ואני מניח שגם אתכם, זה הנתונים שמעבר לעשרים התוכניות המובילות. לצערי, המידע הזה כבר לא מפורסם, לפחות לא בצורה עקבית שתאפשר מעקב קבוע אחר כל סדרות שש הרשתות בארה"ב.

2. סיבה אישית. מיציתי. עייפתי ממרדפים אחר טבלאות, נתונים, מספרים. עולם הטלוויזיה האמריקאי ממשיך לרתק אותי אבל הגישה שבאתי אליה עד כה מיצתה עצמה, עבורי לפחות.

אבל אל דאגה. מתוך "הקרב על הרייטינג" נולד ספין-אוף קטן, שהוא "מאחורי הקרב", מדור שיביא לכם את עולם הטלוויזיה האמריקאי מזווית שונה במקצת. הוא יכלול, כמו "הקרב" המקורי, נתוני רייטינג, חדשות ועדכונים מהנעשה באמריקה.





בעולם הטלוויזיה האמריקאי יש חוקים ברורים מאוד: עונת הטלוויזיה מתחילה בשבוע השלישי של ספטמבר ומסתיימת בחודש מאי. בין לבין, משודרים שידורים חוזרים של הסדרות, הוליווד מושבתת ונמצאת בחופשה, כמו הרבה מהצופים, והרייטינג בהתאם.

אלא שהחוקים הללו מתחילים להיסדק. בשנים האחרונות התמלא לוח שידורי הקיץ בתכנים חדשים. אמנם יש שיגידו שמדובר בעיקר בסדרות ריאליטי, שהן בדרך כלל זולות יותר להפקה מתוכניות מתוסרטות, אבל עדיין מדובר בתכנים חדשים שמופקים עבור עונת הקיץ דלת הרייטינג.

והנה השבוע התבשרנו שבקיץ הקרוב יהיו עוד תכנים חדשים, והפעם זו רשת NBC הותיקה שהחליטה לנעוץ יתד בקיץ ולהתחיל את הלוח כבר באוגוסט.

כידוע, רשת NBC נמצאת כעת בתקופת מעבר. הציניקנים אף היו מחליפים את האות "ע" באות "ש". שתיים מהסדרות הותיקות והמצליחות של הרשת ייפרדו מהמסך במאי הקרוב. ב-6 במאי ייפרדו ה"חברים" בערב מיוחד שיחל בשעה שמונה עם מיטב הקטעים מעשר העונות האחרונות, ימשיך בפרק הסיום בן השעה ויסתיים בביקור של ג'יי לנו על הסט של "סנטרל פרק". אגב, שמועות כאלו ואחרות מדווחות שערוץ "ביפ" מנהל מגעים להעביר את פרק הסיום של הסדרה בשידור ישיר - כמו "סיינפלד" בשעתו. כרגע מדובר בשמועות בלתי מבוססות בלבד אבל אנחנו, כאמור, מאוד בעד. שבוע לאחר מכן ייפרד ד"ר פרייז'ר קריין מהמסך לאחר 11 עונות (לא כולל העונות שבהן הוא היה חלק מהקאסט של "חופשי על הבר" שרצה אף היא 11 עונות).


בעונתה ה-15 מתחילה "חוק וסדר" להראות סדקים ראשונים להצלחתה עם אחוזי צפייה נמוכים קמעה ממה שהורגלה בעבר. זה לא מונע מהרשת להזמין סדרה נוספת של "חוק וסדר" שתעלה ככל הנראה בעונה הבאה בארה"ב. אגב, גם CBS ממשיכה לשבט את "זירת הפשע" ו"זירת הפשע: ניו יורק" תעלה בסתיו הקרוב.

"זיווגים" עלתה בקול תרועה בתחילת העונה ונקברה מהר מאוד. רוב לאו פרש מ"הבית הלבן" כדי לעבוד בחברת עו"ד ב"Lyon’s Den" ומצא עצמו מובטל לאחר שסדרה זו בוטלה. אליסיה סילברסטון אולי הצליחה בסדרה שלה "Miss Match" לשדך בין זוגות, אבל היא והרייטינג עדיין לא מצאו את הכימיה לנישואין ארוכים ומאושרים, אם כי הסדרה הזו עדיין לא בסכנת ביטול. למעשה שוקלים ב-NBC לדחות לעונה הבאה את יתרת הפרקים שהופקו העונה ולהשיק אותה מחדש בקמפיין אגרסיבי, בתקווה שזה יעזור לרייטינג הדל שלה.

בקיץ הקרוב, בין ה-13 ל-29 באוגוסט, תעביר רשת NBC את שידורי אולימפיאדת אתונה 2004. במשך השנים הניבו שידורי האולימפיאדה אחוזי צפייה גבוהים עבור הרשת, והיא מתכוונת להשתמש באחוזי הצפייה כמנוף להשקת לוח סתיו 2004/5. הרשת כבר פנתה לאולפנים והזמינה מהם פיילוטים וכן פרקים חדשים של סדרות רצות כדי שיהיו מוכנים לאוויר כבר באוגוסט.

אחת הסדרות שעתידות לעלות כבר במהלך אוגוסט היא "ג'ואי". הצלחת הספין-אוף ל"חברים" מפוקפקת למדי וכאשר הסדרה משובצת מול הלהיט של CBS "הישרדות", סיכויי ההצלחה שלה קטנים אף יותר. בעזרת ההשקה המוקדמת, נטולת תחרות מצד יתר הרשתות, מקווים ברשת NBC לצבור לסדרה קהל שיישאר גם כאשר הרשתות האחרות יעלו עם הלוח שלהן. יש לזכור שמשמעותה של עלייה מוקדמת של הלוח היא גם סיום עונה מוקדם. במיוחד אם הסדרה שלך מעוטת רייטינג. "אד" תסיים את עונתה הרביעית כבר ב-6 בפברואר השנה.


אפילו "חברים" ו"פרייז'ר" מסיימות את העונה מוקדם יחסית, בתחילת מאי. הראשונה מסתיימת כי הרשת רוצה להימנע מאיבוד המומנטום בשבוע בו כל הסדרות מנפקות פרקי סיום עונה מושכי קהל. השנייה משובצת ליום חמישי דווקא כיוון שהשיבוץ המקורי היה מותיר אותה מול תוכנית סיום העונה של "אמריקן איידול", מה שלא היה משאיר צופים רבים ל-NBC.

"אמריקן איידול" היתה להיט הקיץ המפתיע של רשת FOX ב-2002. העונה השנייה של "איידול" שודרה בחורף 2003 והפכה ללהיט ענק שתידלק את כל הלוח של הרשת. בקיץ האחרון השיקה רשת FOX את ".The O.C" שהיא אמנם לא להיט בסדר גודל של "איידול", אך היא הצליחה לבסס לעצמה קהל, שלא נטש אותה גם בעונת החורף עתירת התחרות.

בכלל, גייל ברמן, נשיאת חטיבת הבידור ב-FOX, מאמינה שעונת הטלוויזיה המסורתית של ספטמבר עד מאי מתה סופית, והיא מתכוונת להצעיד את הרשת לכיוונה של עונת טלוויזיה בת 52 שבועות, שתכיל תכנים חדשים במשך כל השנה - דבר שלא נראה ונשמע עדיין בהוליווד. הרשת כבר הזמינה פרקים של שתי סדרות חדשות, האחת סדרת ריאליטי בשם "הקזינו", שתעקוב אחר קזינו במלון בלאס וגאס. השניה היא דרמת בית-משפט בשם "חבר המושבעים".

בימים אלו אחוזי הרייטינג של הרשתות הארציות הולכים ויורדים. רשתות הכבלים גורפות עוד ועוד צופים. האינטרנט גורם אף הוא לבריחת צופים, בעיקר צעירים, מגזר נחשק במיוחד. לא מדובר פה באנשים שמורידים סדרות (או לא רק), אלא באנשים שמעדיפים לבלות זמן ניכר ממה שהיה מוקדש בעבר לצפייה בטלוויזיה, בגלישה באינטרנט. החוקים משתנים ומי שלא יידע איך להתאים עצמו יגלה שהקהל שלו לא מחכה לו בדבקות כמו פעם. כפי הנראה, NBC ו-FOX מנסות להתאים עצמן לחוקים החדשים. האם הן יצליחו?