המסך המפוצל

ראיון יוצא מן הכלל - ב`

רכש, רכש, רכש: קונאן או`ברייאן; תהליך בחירת התכנים; מסלולה של סדרה; ודנה שטרן קופצת לביקור

מאת: המערכת

פורסם: 25-09-2003
2 תגובות
השם "קונאן או'ברייאן" הוא חלק מאותם הממתקים שמגדירים את יס פלוס, ומעורר לרוב רגשות הערכה וגאווה בקרב נשות יס פלוס. אבל לא בשבועות האחרונים. כידוע, אותו קונאן ציין לאחרונה עשר שנים לעליית תוכנית הלייט נייט שלו ע"י ספיישל מיוחד ששודר בפריים טיים בארה"ב, בו סיכם את שנות פעילותיו באמצעות קטעים מבדרים, מערכונים מצחיקים, אורחים מיוחדים ועוד. הספיישל, שקודם באינטנסיביות ע"י קונאן עצמו בתוכניתו ובכך גרם המון ציפייה והתרגשות, לא הגיע בסופו של דבר לידי יס ולא שודר בארץ, עקב החלטת חברת ההפצה שלא לאפשר את שידורו מחוץ לגבולות ארה"ב. אינסוף מאמצים נעשו, אך לשווא. ואכזבת הצופים היא כאין וכאפס לעומת אכזבת צמרת יס פלוס.

"יש לאמריקאים מיליון ענייני זכויות, בעיקר כשזה נוגע לכל מיני כוכבים או לזכויות מוזיקה" אומרת מיכל. זו גם הסיבה ש"סטרדיי נייט לייב", שבמקור אורכת 90 דקות (עם פרסומות. נטו אורכה כ-60 דקות. צופי יס פלוס ויתר העולם מקבלים גרסה בת כ-40-42 דקות), משודרת כאן כשהיא מקוצצת. רינת מסבירה שב"סטרדיי נייט לייב" יש קטעים מסוימים שלוקח זמן עד שמשחררים זכויות של הפרק בו הם נמצאים, בגלל שיר למשל.

JW: ובגלל זה, נגיד, נקטעת עונה באמצע?
מיכל: זה קרה רק פעם אחת, בגלל שחרור של קלטות שפשוט לא הגיעו אלינו.

assafTV: גם עם "אמריקן איידול" היתה בעיה דומה?
רינת: לעונה הראשונה אין זכויות. רק אח"כ כשהם הבינו שזה הולך להיות להיט אמרו "אוקיי, נארגן זכויות לפני".
מיכל: העניין עם קונאן זה שפשוט הודיעו לנו רק אחרי שהספקנו להתלהב.
רינת: פינינו שעה וחצי בלוח השידורים...
מיכל: ואז הודיעו לנו שהזכויות לא משוחררות לשידור בינלאומי, אלא רק בתוך ארה"ב ויש הרבה עניינים של טריטוריות. יש דברים שנתקלנו בהם ומאוד אהבנו והם תקועים עדיין בשלב מאד מוקדם של רכש כי לא נעשה עליהם "קלירנס" ("שחרור" - המערכת) של זכויות. לא מדובר דווקא על דברים אמריקאיים. יש את הסדרה החדשה של גראב סמית', שעשה את העונה הראשונה של "עיר החטאים", סדרה מדליקה מדליקה, משהו מופרע כזה...

איך בעצם בוחרים תכנים מתאימים?

מיכל: לנסות לסדר את זה כרונולוגית זה נורא מסובך כי זה קורה מכל הכיוונים. דנה שטרן ויונה ויזנטל נוסעים לכל השווקים האפשריים, מ"אל.איי סקרינינג" דרך "מיפ" וכו', ונתקלים שם בחומרים. הם מביאים לכאן קלטות לצפייה, מה שאומר שההחלטה בסופו של דבר נעשית פה, בתוך יס פלוס, אבל כמובן שיש אינטראקציה מאד גבוהה. לדנה ולבנות שעובדות איתה ברכש, יש את הקשר הרצוף עם הספקים. הם מקבלים מהם קלטות, ביקורות. דנה מנויה על כל מיני עיתונים. אני יותר בן אדם של אדמה. הן קוראות ומתמצאות בכל מיני רכילויות ואני צופה. אותי לא מעניין אותי "הצליח-לא-הצליח" - אם אני אוהבת אז אני אוהבת. כך מגיע המידע מכל מיני כיוונים ואז אנחנו צופים, בוחרים ובאמת כמעט שאין אצלנו דברים מוכרים או עונה שלישית של משהו. חוץ מ"וויל וגרייס".

assafTV: איך באמת הגעתם ל"וויל וגרייס"? התפנו הזכויות מערוץ 3 ואמרתם "אוקיי, מתאים לנו"?
מיכל: היתה התלבטות מאד גדולה...
JW: זה התאים לכם לערב גייז.
מיכל: בדיוק. החלטנו שזו סדרה שמתאימה. וכבר שמעתי אנשים שאומרים "אם קניתם את זה אז למה לא 'חברים?'". אם היה לי את שתיהן על הפרק אז אני חושבת שבכל זאת הייתי בוחרת ב"וויל וגרייס" כי יש משהו ב"וויל וגרייס" מעבר לגייז והמשהו הזה מתאים ליס פלוס.
assafTV: ו"חברים" גם נטחנה כבר...
רינת: גם אם זה היה לפני שלוש שנים, כשעוד לא הספיקו לטחון אף אחת מהן עדיין, ב"וויל וגרייס" יש את הדבר הזה שאי אפשר להגדיר אותו אבל זה-זה.
מיכל: למרות שפורמט אמריקאי הוא פורמט אמריקאי.



assafTV: מה לגבי "הישרדות"?
מיכל: "הישרדות" היא דוגמא לאי-הסכמה.
ברק: הופה!
מיכל: שאני ניצחתי (מחייכת).
מיכל: "הישרדות" היתה על הפרק מכל מיני סיבות מערכתיות של yes בכלל, במסגרת חוזה עם CBS. שאלו אותי אם זה מתאים ליס פלוס ובהתחלה אמרתי "אני לא יודעת, אני צריכה לחשוב", דיברתי על זה בפעם הראשונה עם יונה ודנה. ואז ישבתי על זה עם ענבר ורינת (ענבר, הבחורה השלישית שכרגע בדרום אמריקה - המערכת) והתלבטנו ובסופו של דבר אחרי מחשבות מאוד מעמיקות החלטנו ללכת על זה. חשבנו שזה יכול לחזק את השבת. יש מן נטייה כזו - בכל הערוצים בארץ - שסופי השבוע הם יותר חלשים.
ברק: בזמן האחרון יש המון תוכן טוב בשבת.
מיכל: כי זה במסגרת חיזוק השבת. ב-1 ביולי העלינו לוח קיצי. אני לא רוצה לקרוא לו "לוח חדש" כי לא עשינו שם שינויים דראסטיים. העלינו שם את "הישרדות" כחלק מההימור. אני חושבת שהשבת שנבנתה בתחילת יולי היא מאד כיפית גם עבורי. משעות אחר הצהריים בעצם יש משהו לראות. זו הזדמנות מצוינת לשידורים חוזרים.
assafTV: אני סוף סוף רואה את "אוליבר טוויסט".
מיכל: בבקשה! ואני סוף סוף רואה את כל הפרקים שפספסתי של "סקס והעיר האמיתית". אני חושבת ששבת אחרי הצהריים זו שעה מאד טובה. אז "הישרדות" נכנסה כחלק מהתפיסה של לוח הקיץ: יותר מעיר, יותר קליל, פחות "אוליבר טוויסט" וסאגות, פחות דברים דרמטיים כבדים ויותר משהו שקל לעיכול. ובמסגרת הזו גם "הישרדות" נכנסת. באיזשהו שלב חששתי מהתגובות כי ידעתי שהצופים של יס פלוס יכולים להיות מאד אגרסיביים, שזה מאד לגיטימי בעיני כי אם אתה צופה נאמן, אתה חלק מהערוץ. בדיוק בגלל זה קיים הפורום - יוזמה שלנו כי רצינו את הדיאלוג הזה עם הצופים.
assafTV: הבעיה שבאים הרבה ילדים בני 15 שצורחים "איפה וויאג'ר?!".
מיכל: נכון, אז בתור משתתף קבוע בפורום אתה רואה שלפעמים אנחנו קצת מאבדות את זה, אבל זה חלק מהדינמיקה של הערוץ. יש דברים שהם באמת מחוץ לידיים שלנו ויש דברים שקורים שהם לא בשליטתנו וגם לא בשליטת האנשים שפה. אני יודעת שלפעמים לתת תשובות כמו "אנחנו ממתינים לקלטות" נורא מרגיז צופה. אבל העניין הוא שכדי להביא דברים ממצב של "לצפות בקלטת"... ואני לא מדברת על השלב של לפני "לצפות בקלטת" שלפעמים גם הוא ארוך. יש מקרים שבהם שמענו על משהו חדש וטוב ולפעמים לוקח זמן לקבל קלטת לצפייה.
רינת: יש לנו בקשות פתוחות לקלטות כבר מלפני שנה. כשסדרה היתה רק בתהליך הרעיון, עם השחקן הזה והזה אבל התפקידים האחרים טרם אוישו.

מה באמת התהליך של סדרה מהרגע שהיא נוצרת ועד שהיא מגיעה ליס פלוס?

מיכל: פרק הזמן שלוקח מרגע שסדרה בעצם מזוהה ועד שהיא באוויר הוא בערך חצי שנה. ואני אומרת את זה בהערכה גסה. סדרה מזוהה, מגיעה קלטת לצפייה, צופים, מחליטים, ואז נכנסים לכל התהליך של רכש מאד ארוך ולא פשוט כי זה גם משא ומתן כספי וגם כל מיני עניינים טכניים של חוזים.

assafTV: כשלגורם אחר יש חוזה עם האולפן?
מיכל: גם. אבל בד"כ בשלב הזה כבר יודעים.

JW: נגיד יש סדרה שנדלקתם עליה אבל היא שייכת למשל לטאצ'סטון, שיש לה חוזה עם טלעד?
מיכל: מהשלב הזה מתחיל שלב מאד משמעותי שבאמת נמצא בידיים של דנה והאנשים שעובדים איתה ברכש. עכשיו, בקשר לסדרות, זה שיש לגוף משדר מסוים חוזה עם ספק מסוים, זה עדיין לא אומר שכל החומרים שתחת הספק הזה הם שלו.

JW: אבל יש להם זכות ראשונים, לא?
מיכל: תלוי איך החוזה בנוי, הרבה פעמים יש באמת זכות סירוב ראשונה. התחרות הגדולה על הדבריים האקסטרימיים היא, תכל'ס, לא עם ערוץ 2. כי ערוץ 2, למרות שעכשיו הם קצת התחילו להתעסק עם "וורנר", בעקרון אין להם הרבה מקום. העוגנים שלהם הם מקוריים, לא רכש. לא שהביקורת על זה שהם משדרים סדרות, חוצים אותן עם חדשות ומאתיים הפסקות פרסומת מטרידה אותן. אבל עדיין, אני חושבת, שזה התחיל מהחלטה שיותר קהל צופה ערוץ 2 כשיש תוכנית מקורית מאשר כשיש רכש. לא משנה מה הרכש. התחרות האמיתית היא עם ערוצים אחרים, בכל ז'אנר. בגלל שיס פלוס בנוי ממגוון ז'אנרים, אז על כל ז'אנר יש תחרות עם מישהו אחר. יס פלוס, כפי שהוא, לא דומה לאף ערוץ אחר. אז בדוקומנטרי למשל יש תחרות עם ערוץ 8. אבל מה זה תחרות? זה לא איזה קטע דרמטי שצריך לדמיין שאנחנו רצים על קו הגמר עם הקלטת. יש משהו כזה שנוצר משא ומתן. אם גילינו את זה ראשונים והצענו הצעה, הספק קיבל, נחתם חוזה, המאסטרים הגיעו לפה לבדיקה טכנית, נשלחו לתרגום, הגיעו לשידור. הגיעו לשידור? סבבה. אם אנחנו מציעים הצעה ובמקביל מישהו אחר הציע הצעה, טובה יותר, הוא אומר לנו.

JW: בד"כ, כשלערוץ מסוים יש חוזה עם ספק מסוים רוב הסדרות מגיעות אליו בסופו של דבר. איך אפשר לחדור לתוך החוזה? נניח קשת ופוקס.
מיכל: בעיקרון, חוזים בלעדיים כמו שהיו פעם, כבר לא קיימים. היום, המועצה לא מאפשרת לנו חוזים בלעדיים עם מייג'ורים. לא בסרטים ולא בסדרות, כך שהכל פתוח. בפלטפורמה שלנו אנחנו משדרים את כל הרכש של ערוץ 3, אז אם ערוץ 3 שם את "הסדרות הטובות ביותר בעולם" סו קולד (משום מה כל יושבי החדר, ואנחנו ביניהם, פורצים בצחוק), אז גם אנחנו משדרים את זה ואנחנו מרוויחים מזה. אין שום סיבה שיס פלוס יתחרה על אותם תכנים עם ערוץ 3 שמשודר בחבילת הבייסיק ב-yes.
JW: הם יכולים, מסתבר, לשים סדרות בערוצי סינמה.
מיכל: תשמע, תחרות זו תחרות. ויש תחרות. ובסופו של דבר, כמו בהרבה דברים, כסף קובע. יש תחרויות שאנחנו במודע בוחרים לא להיכנס אליהן, כי המחירים המטורפים שנהיו פה לשעת רכש זה משהו שאין שום סיבה לחיות איתו בכלל.
assafTV: לפי מה שפורסם בעתונים גם טלעד וקשת, למרות הצהרותיהם, לא שילמו מחירים נמוכים בהרבה ממה ששילמו הכבלים.
מיכל: נכון.
רינת: נכון, בסופו של דבר זה התחיל מזה שירדו ואז זה עלה חזרה כי כולם התנפלו. קצ'ינג!
מיכל: מה שקרה עם "וורנר" היה עניין מאוד מאוד גדול כי זה באמת היה חוזה בלעדי של הכבלים. העניין הוא שזה מין מעגל קסמים קצת בעייתי. כי נכנסים למין סחרור כזה ופתאום כולם רוצים איזה משהו... עצרתם לחשוב, כמו ששאלת - סופרנוס, מתאים לכם? אתם יכולים לשים את זה בעשר בלילה? אתם הרי לא תשימו את זה בעשר, אלא בחצות. יש איזו תחושת החמצה, מצד אחד אני אומרת לעצמי "בסדר, סבבה, כולנו נוכל לראות את זה אז זה בסדר, כלומר זה לא...נורא". אם הם היו קונים את זה לסינמה אז זה היה יותר כואב.



אז למה הם קנו אם הם ישימו את זה ב-03:58?
מיכל: לא כל כך אכפת להם מהביקורת של הצופים. לנו אכפת. אני חושבת שהפורום זה דוגמה לזה. יש לנו מעט מאוד ממשקים ישירים עם הצופים שלנו והפורום הוא דוגמה למשהו.. אפילו שיש שם אנשים מאד צעירים והמגבלה הזאת הוכרה מלכתחילה, זאת אומרת אנשים שנכנסים לפורומים בהגדרה הם יותר צעירים.

(דנה שטרן עוברת במסדרון)

מיכל: דנה, יש לך שתי דקות או שאת בלחץ?
דנה מציצה בשעון בסלולרי: אהמ, בסדר.
מיכל: בסדר?
דנה: עכשיו הבנתי למה אף אחד מכם עוד לא כתב על "Taken".
אנחנו: מה?! סקופ!!
דנה: לא, יצאנו עם זה הבוקר בגלל האמי. ועוד אין אף תגובה ב-Ynet. עכשיו שכולכם פה...
אנחנו: רגע, לא טלעד רכשה??
דנה: לטלעד היה אאוטפוט עם דרימוורקס, עדיין יש לה, זה היה תחת האאוטפוט ולא היה להם איפה לשדר את זה, 10 פרקים של שעה וחצי באחת בלילה עד שתיים בלילה (צוחקת).
אנחנו: אנחנו מודים לך!


אל החלק השלישי
חזרה אל הספיישל