המסך המפוצל

חלק א` - העלילה העונתית

בעונה שכללה כמה מהפרקים הטובים ביותר בסדרה, הצליחה העלילה הראשית להיות אפילו מרשימה יותר

מאת: איתן גשם

פורסם: 23-03-2003
13 תגובות
ה"עלילה עונתית" היא עלילה המתמשכת לאורך עונה שלמה. מקור המושג הזה הוא בביטוי המקצועי "Story Arc" ("קשת עלילה"), שמשמעותו - סיפור שיוצר המשכיות לאורך מספר פרקים. המטרה של יצירת "קשת עלילה" רחבה היא כפולה: להימנע מליצור פרקים נוסחתיים שישעממו את הצופים כעבור זמן מה, וליצור מוטיבציה מצד הצופים שלא להחמיץ אף פרק. סדרות טלוויזיה רבות משתמשות בשיטה הזו לאורך מספר מוגבל של פרקים, ופעמים רבות אף מותחות את העלילה בין שתי עונות בכדי ליצור עניין לקראת העונה השנייה.

ג'וס ווידון בחר לספר את "באפי" בדרך מיוחדת - כל עונה מייצגת סיפור עלילה חדש, עם "רשע עונתי" שונה, וכל עונה מסתיימת בקליימקס. מכיוון שכל עונה מייחדת את עצמה מהאחרות, קל יותר לשפוט כל עונה בפני עצמה.

במהלך עונה 3 אנו נחשפים לעלילה הראשית המורכבת משני סיפורים המשתלבים זה בזה, וממספר עלילות משנה. מכיוון שלעלילות המשנה קשר הדוק לפיתוח הדמויות (ראה כתבה שלישית), אנתח אותן בקצרה בשורות הבאות, ואתמקד אח"כ בעיקר בניתוח העלילה הראשית.

נקודת הפתיחה ונקודות מפתח אחרות
העונה נפתחת לאחר הסיום המדהים של עונה 2 - אנג'ל נשלח לגיהינום ע"י באפי, שעוזבת את סאנידייל נסערת וכואבת. הסקוביז (עם קצת עזרה מג'יילס) עושים כמיטב יכולתם להגן על סאנידייל. הם מנסים למצוא כל פיסת מידע על גורלה של באפי, מבלי לדעת מדוע עזבה, היכן היא והאם היא חיה. בתחום הרומנטי - זאנדר וקורדיליה עדיין ביחד (ולמרות הקיטורים וההקנטות נראים מאוהבים), וכמוהם ווילו ואוז (שמדגמנים זוגיות יציבה וחמודה להפליא). ג'יילס, לעומתם, מתקשה להתמודד עם היעדרה של באפי, שלא לדבר על ג'ויס שעדיין מזועזעת ממאורעות סיום העונה הקודמת.



במהלך עונה 3 חוזרת באפי לסאנידייל ומצליחה לארגן את חייה מחדש, עד לרגע שבו חוזר אנג'ל לפתע מהגיהינום, ומטלטל את עולמה מחדש. אנג'ל מנסה להחיות את הקשר עם באפי ולמצוא ייעוד לחייו. באפי מוכנה להרוג את פיית' ואף להקריב את חייה כדי להציל את אנג'ל הגוסס, אך נדהמת לגלות על החלטתו לעזוב מבלי להתייעץ איתה. ווילו וזאנדר בוגדים באוז וקורדי, קורדי מסרבת לסלוח לזאנדר אבל אוז סולח לווילו והם אף מממשים את אהבתם. ג'יילס מאבד את משרתו במועצה, אך ממשיך לסייע לבאפי במידע ובמנהיגות ולשמש כדמות האב הבולטת בחייה.

עלילות המשנה נעו בין אופרת סבון (זאנדר וקורדי, באפי ואנג'ל) לקומדיה (ספייק, זאנדר, ג'יילס וג'ויס כזוג! ועוד), למתח (Slayerfest 98), לפסיכולוגיה (הרוע הראשון) ואפילו לפנטסיה בתוך פנטסיה (המשאלה). העלילות התמקדו בבעיות רבות המעסיקות את המתבגרים - פופולאריות חברתית, נשף סיום השנה, מרד נעורים, אהבה, סקס, אלימות, קבלת החלטות ולקיחת אחריות. בסופו של דבר שום דמות לא הוזנחה במהלך העונה ולאישיות של כולן נוספו פנים חדשים. בקיצור, עלילה עונתית כמו שכתוב בספר.

ועם כל זה, העלילה הראשית היתה אפילו יותר מרשימה.

הרשע העונתי
העלילה הראשונה מבין שתי העלילות המרכזיות דנה בראש העיר סאנידייל, ריצ'ארד ווילקינס ה-III. את האיש עצמו לא זכינו לראות עד כה, אבל יכולנו להבין שיש לו צד אפל כששמענו שיחת טלפון חשודה בינו לבין המנהל סניידר לקראת סיום עונה 2.

ראש העיר הוא אדם. זו הפעם הראשונה שבה באפי נאלצת להילחם באופן רציני בבן אנוש - מה שהופך את המאבק לאמביוולנטי ומאתגר עוד יותר. הוא חכם, שנון, כריזמטי וחלקלק. יש רק בעיה קטנה עם האישיות המלבבת שלו - הוא רשע. האם הוא רשע כמו שד? לא בטוח. בעולם של "באפי" "רשע" של אדם הוא בדרך כלל ביטוי לחולשה אנושית כלשהי. אין ספק שראש העיר נכנע לתאוות הכוח שבו וזו חולשתו הגדולה, אבל נראה שאפילו בתור בן אנוש רשעותו אינה נופלת מרשעותן של דמויות בולטות אחרות בסדרה.



ראש העיר "מכר את נשמתו" כפי שהוא עצמו אומר ("Lovers walk"). הוא חתם על עסקה עם כמה שדים, שלפיה הוא ייתן להם פריבילגיות לפעול בעיר כאוות נפשם, ובתמורה ייהנה ממשרה בעלת עצמה ויוכל לעמוד בהתחייבויות הקמפיין שלו. הוא גם מנצל את קשריו עם השדים בשביל להגיע ל"התעלות" - מעין כישוף קדום שיהפוך אותו למפלצת ענקית שנעלמה מהעולם וכך הוא יוכל "להחזיר את הסדר לעיר". הוא מנצל את קסמיו האישיים בשביל לשכנע גורמים בעלי עצמה לעבוד עבורו ("מר טריק"). כאשר הוא מבין את הפוטנציאל הגדול הגלום בפיית' כקוטלת מרדנית הוא מזהה את הצורך שלה בדמות אב בכדי לפתות אותה לעבוד עבורו. למרות זאת, אפשר לראות שהוא זקוק לקשר הזה לא פחות ממנה, מה שמעיד שגם לו יש חסכים בנושא חיי המשפחה, ואין פלא שהוא נהנה כל כך להרעיף על פיית' אהבה ומתנות.

בסופו של דבר, מצליח ראש העיר ליצור את ה"התעלות" ולהפוך למפלצת המאיימת, אולם באפי ברגע של "התעלות" משלה, ובסיוע תלמידי בית-הספר שהגיעו מוכנים כולם להגן על עצמם ולהציל את העיר, מצליחה לחסל את המפלצת, לא לפני שבית-הספר נהרס.

לטעמי, הסיפור של ראש העיר הוא מטאפורה לפוליטיקאים ממולחים אשר מוכנים למכור את נשמתם ולכרות בריתות אפלות עם גורמים מסוכנים למען השררה. הדיבורים של ראש העיר על "ערכי משפחה" ועל ה"שאיפה להחזיר את הסדר לסאנידייל" רומזים על דעותיו הפוליטיות של ווידון (רמז: המנהל סניידר שונא "ליברלים מעצבנים") ועל שנאתו לממסד בכלל. ראש העיר הוא דמות אנושית מורכבת ונהדרת ורשע עונתי אידיאלי - מצד אחד מצחיק אותנו, מרתק אותנו ומקסים אותנו ומצד שני, מפחיד אותנו ומשכנע אותנו ברשעותו.

המסע של פיית'
פיית' היא קוטלת הערפדים שנקראה לדגל לאחר מותה של קנדרה, והיא עומדת במרכז העלילה השנייה של העונה. פיית' נאלצת לצפות במות ה-Watcher שלה בידי שד בשם קקיסטוס, אבל כשהיא מגיעה לסאנידייל היא מחסלת אותו בעצמה בעזרתה האדיבה של באפי ("Faith, Hope & Trick").

פיית' היא בעצם הקונטרה של קנדרה (הקנדרה של קונטרה?) - היא אימפולסיבית, חיה את הרגע, נהנית מהסכנה, אוהבת את הכוח שניתן לה כקוטלת ונהנית להשתמש בו. מבחינה חברתית היא מתבודדת, חסרת חברים ונושאת צלקות מילדותה וחסך בולט בדמויות הורים. היא נשארת בסאנידייל ומסייעת לבאפי ב"עבודה". היא מקנאת בבאפי שיש לה את כל מה שלה לא היה מעולם - משפחה, חברים, אמא ובית חם.

במהלך העונה היא עוברת מסע לעבר הצד האפל, מסע שבעצם זועק לצופים: "אתם רואים מה קורה לה? זו היתה יכולה להיות באפי. בקלות". הרגע המשמעותי ביותר במסע מגיע כשהיא הורגת בן אנוש ואפילו לא חשה חרטה על כך ("Bad Girls"). מאותו רגע, היא כבר אבודה. היא מחסלת את מיסטר טריק בעצמה ועוברת לעבוד אצל ראש העיר. היא לא מהססת להרוג בני אדם נוספים, ובעיקר את מי שעומד בדרכו של ראש העיר, והיא מרמה את באפי והחבורה כשהיא ממשיכה לשחק את הקוטלת ה"טובה", תוך שהיא מסתירה מהם את האמת על השינוי שעברה.

העובדה שבאפי מתחברת אליה, אך מסוגלת להימלך בדעתה ברגע האמת ולחשוב על ההיבט המוסרי של מעשיהן, מעידה עוד יותר על הקלות בה זה יכול היה לקרות לה בעצמה, על תכונותיה החזקות (לקיחת אחריות על מעשיה, הכרה במגבלות הכוח) ועל עמוד השדרה המוסרי החזק שלה, הנובעים בעיקר מהקשר העמוק שלה לעולם החיצוני - אותו קשר שלא ממש קיים בעולמה של פיית'.

אבל פיית' לא נמשכת לצד האפל רק בגלל תאוות הכוח, אלא מושפעת גם מהקנאה העזה בבאפי והשנאה כלפי העולם בכלל. עדות לכך ניתן לראות כשהיא מנסה להשתמש באנג'ל בכדי לפגוע בבאפי פעמיים - פעם אחת כשהיא מנסה להפוך אותו לאנג'לוס ובפעם השניה כשהיא פוגעת בו עם החץ במטרה להביא למוות איטי שייסר את באפי עוד יותר. בסופו של דבר, באפי יוצאת נגדה לקרב שנוגד את כל הערכים שלה. היא עושה את זה בשביל להציל את אנג'ל, אבל דומה שהיא השלימה עם הצורך להרוג את פיית'. באפי אמנם מנצחת בקרב, אך לא מצליחה להרוג את פיית', שנכנסת לתרדמת ארוכה.

אולם דווקא לאחר התרדמת מופיעה פיית' בחלומה של באפי ומספקת לה רמז כיצד לנצח את ראש העיר, בן האנוש. האם היא ניצלה את כוחה להיכנס לחלום של הקוטלת השניה וכך לכפר על חטאיה? הסצינה בה רואים את באפי מבקרת אותה ונושקת למצחה מעידה אולי שגם באפי סבורה כך. החזרה של פיית' בעונה 4 של "באפי" שממשיכה לעונה 1 של "אנג'ל" מובילה לבסוף לגאולה המיוחלת, שנרמזת, כנראה, כבר כאן.

פיית' היא אחת הדמויות המרתקות ביותר בתולדות הסדרה - היא מכניסה אנרגיות עצומות בכל פעם שהיא מגיעה לעיר, היא לא עושה חשבון לאף אחד ומבחינה פיסית היא חזקה מאד, וחשוב מכל - היא רוצה להיות טובה, אבל התשוקה להשיג את כל מה שלא היה לה בילדותה והכוח שניתן לה כקוטלת מסיטים אותה לכיוון הלא רצוי. הסיפור שלה הוא טראגי כי מדובר בתהליך כמעט ידוע מראש. העובדה שהיא מצליחה להתעשת ולצאת מהמקום הרע שבו היא נמצאה לבסוף, רק מראה שלמרות הכל, היא לא חלשת אופי כפי שנהגנו לחשוב.



אין זה פלא, איפוא, שהסיפור של פיית' משתלב עם סיפורו של ראש העיר, ואין זה מפתיע כלל וכלל ששניהם מתייחסים אחד לשניה כאל אב ובתו. שתי הדמויות הללו מכרו את נשמתן במידה כזו או אחרת, שתיהן נותרו בנות אנוש שקל לחבב, אך בה בעת הן גם מסוכנות ובלתי צפויות. שתיהן הגיעו למצב שאליו הגיעו מתוך חולשה אך שתיהן לא מהססות לנצל את כישוריהן בכדי להשיג את המטרה. וחשוב מכל, שתיהן - בניגוד לבאפי - נכנעו לפיתוי הגדול שהציב בפניהן הכוח.

כפי שנוכל לראות בהמשך, עונה 3 - ככל העונות - מרבה לעסוק בנושא ההתמודדות. לפחות בכל הנוגע לעלילה המרכזית של העונה, אני סבור שההתמקדות הפעם היא בהתמודדות עם הכוח והקושי לעמוד בפני הפיתוי הגדול שהוא מציב. אם הייתי צריך לסכם את העלילה המרכזית של העונה במשפט אחד, נדמה לי שהבחירה הייתה די פשוטה: “It’s about Power!”

אל הכתבה השניה
אל הכתבה השלישית
אל הספיישל