המסך המפוצל

מה קרה לבובי?

חבל, דווקא היתה סדרה נהדרת, "הפרקליטים", אבל משהו שם השתבש. מישהו שם איבד את שפיותו והעסק מתחיל להידרדר

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 26-12-2002
32 תגובות
חבל, דווקא היתה סדרה נהדרת, "הפרקליטים", אבל משהו שם השתבש. מישהו שם איבד את שפיותו בצורה זו או אחרת ודברים שפעם היה כיף לראות, פתאום נראים היום יותר מדי מוכרים, פחות מדי מבריקים, ממש ממש לא מעניינים. אותו תהליך שעבר על הסדרות האחרות של דיוויד אי קלי, מתחיל להסתמן גם כאן, בסדרת הדרמה הכי טובה שלו.

הדמויות
בובי דונל (השחקן דילן מקדרמוט, להלן: בוב דילן) התחרפן כמעט לגמרי; הפרצופים של יוג'ין, המצפון של הסדרה, גורמים לדחף מוזר להתחבא מאחורי המיטה; ריצ'רד, התובע בעל רגשי הנחיתות - הדמות שבהגדרתה היא השנואה ביותר - פתאום נראה כמו הדמות הכי סימפטית בסדרה; ורק אלינור (קמרין מאנהיים הנפלאה) נשארה אלינור: מקסימה ואלגנטית.



העלילה
אבל הדבר הכי מקומם בפרקים שמשודרים כרגע בערוץ 2 הוא קו העלילה. לפני מספר פרקים, עם סיום השתלשלות סיפורו של סקוט וואלאס, האדם שהואשם על לא עוול בכפו ברצח אשתו, איבד זמנית את שפיותו, זוכה בערעור ואז איבד לתקופה נוספת את שפיותו כשירה בחברו הטוב ביותר, היו זקוקים התסריטאים למשהו שיניע את עלילת הסדרה בחציה השני של העונה. לצורך כך, הם הביאו את וויליאם הינקס, אדם לא שפוי במיוחד (שימו לב למוטיב חוסר השפיות החוזר על עצמו) שהואשם כי רצח לאחר עינויים קשים תשע נשים, שכל מה שהם עשו היה להימצא במקום הלא נכון בזמן הכי לא נכון.

הפרק שהציג את הינקס היה אחד הפרקים הטובים בסדרה. הינקס, שהתעקש במשך כל המשפט על כך שהוא אכן רצח את אותן תשע נשים מסכנות, זכה לתמיכתה של הפסיכולוגית שלו, שטענה שהינקס הוא למעשה אדם מופרע והוא רק מדמיין שהוא ביצע את מעשי הזוועה המיוחסים לו, כשלמעשה הוא לא מסוגל לפגוע בזבוב. כשהוא נשאל במשפט על פרטים שגויים בנוגע למעשי הרצח שפורסמו בכוונה בעיתונות, הוא נכשל בתשובותיו וגורם לכולם להאמין שהוא אכן חף מפשע, הרי הרוצח האמיתי היה יודע את הפרטים הנכונים.

קצת לפני שחבר המושבעים מזכה אותו ומשחרר אותו לחופשי, מתגלה הקלף הנסתר: הכל היה מתוכנן. הינקס הוא למעשה גאון מטורף, שאכן רצח את הנשים. הוא רצה שכולם יחשבו שהוא משוגע, המשיך לטעון שהוא אשם ובכך עזר לאבחונה של הפסיכולוגית שלו, גרם ללינדזי, עורכת הדין שלו, להאמין לו בכך שטעה בעובדות וגרם למושבעים לזכות אותו. התוכנית המושלמת. מאז חניבעל לקטר של אנתוני הופקינס לא נראתה דמות מרתקת ומפחידה שכזאת על המסך.

גם ההמשך היה "מלבב". הינקס מפחיד את כולם עם החיוך המטורף שלו, גורם למותה של אותה פסיכולוגית שלו ומאיים על עורכת הדין המסורה שלו שיעשה לה מה שעשה לתשע הנשים הקודמות. בצר לו, פונה בוב דילן, בעלה הדואג של עורכת הדין, אל רוצח אותו זיכה מספר פעמים בעבר ומבקש ממנו ללכת אל הינקס ולאיים עליו שיתרחק מהם. "הכנס בו פחד אלוהים" אומר דילן. אותו רוצח אכן עושה זאת באפקטיביות ע"י הכנסת ראשו של הינקס, בנפרד מגופו, לתוך המקפיא.

וזו בדיוק הנקודה שהסדרה סטתה מהמסלול שהיה מביא לה הצלחה גדולה יותר. לקחת דמות נפלאה כהינקס ולחסל אותה מספר מועט של פרקים לאחר הצגתה - זו טעות. אפילו אם מדובר בקו עלילתי שעל הנייר אמור להיות מבריק.

אז נכון, מצד אחד מעניין לראות את השותף הראשי של החברה מואשם ברצח, לראות איך זה משפיע על אשתו ההרה ועל חבריו לעבודה ובמיוחד הקונפליקטים שנוצרו בין חברי המשרד, גם השאלה המשפטית שעלתה בעקבות האירועים - האם בוב דילן שלנו יכול להיות מואשם ברצח על סמך מה שקרה - מאד מרתקת, אבל כשהשטיקים הקבועים של דמותו ההפכפכה של בובי התחילו לעצבן את הצופה הממוצע, זה הופך את העסק להרבה פחות מוצלח. אפשר היה להזדהות יותר אם כל הסיפור הזה היה קורה לג'ימי, למשל. כשמדובר בבובי, על סמך הידע שלנו במה שבאמת התרחש, הדבר היחיד שאפשר לחשוב זה "מגיע לו", על אף שלהאשים אותו ברצח היה מעט מוגזם. סוף סוף הוא מתחיל לשלם על כל מיני קווים אדומים שהוא חצה במהלך הסדרה. אני לא מצליח לראות מה רע בזה שיאשימו אותו, יגרמו לו לשבת בכלא לזמן מה, ירחיקו אותו בכרטיס צהוב מהסדרה.



אבל לא הכל אבוד אצל "הפרקליטים": עדיין מדובר בסדרה עם רעיונות טובים, עם בימוי מצוין ועם התרחשויות שבמידה זו או אחרת מעניינות למדי (אם מצליחים להתעלם מהטעויות בבחירת קו העלילה הראשי) והסדרה ממשיכה להצליח במולדתה, דבר שאולי יש בו כדי להרגיע, אולי ההמשך יהיה טוב יותר.

לפחות כך אנחנו מקווים.





הפרקליטים, ימי רביעי, 23:45, ערוץ 2.


ורק לפני חודשיים דווקא היתה פה כתבה אוהדת.