המסך המפוצל

עגל הזהב

מאת: בלה מנשרוב

פורסם: 18-11-2002
7 תגובות
הערב, זו השנה הרביעית ברציפות, יתכנסו כוכבי הטלוויזיה סביב פסלוני "מסך הזהב" (שמזכירים יותר מכל את פסלוני ה"אוסקר", רק עם צלחת מעופפת) כדי להתמודד על זכייה באהדת הקהל לתוכניות ולמנחים האהובים ביותר. 19 קטגוריות הועמדו לבחירה, בכל קטגוריה עלו לגמר חמישה מועמדים שנבחרו בשבועון "פנאי פלוס" על ידי הקהל בהצבעה מוקדמת. שידורי "קשת" מתגאים בכך שתחרות "מסך הזהב", היא התחרות היחידה בישראל בה הקהל, ואך ורק הקהל, הוא שקובע. אבל בעצם, יש כבר מדד שבודק מידת הצלחה של תוכנית בקרב הצופים - רייטינג, קוראים לו. סוג של אלוהים (או אולי אליל?) חילוני. למה צריך טקס, אם כך? כדי לתת תוקף לאחוזי הצפייה, כדי שהתעשייה תטפח לעצמה על השכם, כדי לחגוג. כך או כך, יהיה מעניין להשוות בין הזוכים הערב לנתונים בטבלת הרייטינג.

בפרסום בעיתונות התבקשנו לבחור את התוכניות והמנחים האהובים ביותר, אבל באותה נשימה הכותרות שניתנו לקטגוריות השונות כללו ביטויים כמו "הטוב ביותר" ו"הטובה ביותר". מה משתמע מזה? שאם הקהל אוהב התוכנית טובה? במקרה של דובל'ה גליקמן ותוכניתו "שאול", שמופיעים בחמישייה הפותחת בקטגוריות השחקן הטוב ביותר בסדרה קומית וסדרות ומיני סדרות קומיות מקוריות, אני מאוד מקווה שלא. איכות, כידוע, היא לא מילה גסה. אף אחד מהמועמדים בשתי הקטגוריות אינו מוצלח במיוחד, כך שלא ברור מי יזכה לקחת את הפרס.

בחירות (או היעדר בחירות) תמוהות נוספות שאפשר להצביע עליהן: אי הכללת תוכניתו של רמי ורד (ערוץ 10), בין המועמדים בקטגורית תוכניות אירוח. לא הרבה צופים היו לרמי ורד בעונתו הראשונה, אבל מי שראה יכול להעיד על חוש ההומור (החביב עלי יותר מזה של יצפאן, למשל), הרעננות, יחסית ליתר המנחים והנעימות שהוא השרה על אורחיו. על המקום הראשון יתחרו ראש בראש יאיר לפיד ויצפאן (שכנראה יזכה שוב); לא ברור גם מה "מגזיני" בתוכנית "חיים וטעים", שאם כבר היתה צריכה למצוא את עצמה בקטגורית פנאי וסגנון חיים, או להיכלל במסגרת תוכניות אוכל, שדווקא לא זכו לייצוג קטגורי, וחבל; לקטגורית המגזינים הייתי מוסיפה את "גלובוס" (ערוץ 1) ו"תיק תקשורת" (ערוץ 2); בקטגורית תעודה ותחקיר נפקדת, שלא בצדק, תוכניתו של אמנון לוי שעברה שינוי די קיצוני בשנה שעברה מתוכנית אירוח לתוכנית תחקיר והיתה אחראית לכמה מהמשפטים שזמזמה מדינה שלמה ("אדוני יעזוב את המקום", "סין סין-תאילנד תאילנד"), לא מעט בזכות "רק בישראל", שתנהל מיני קרב מול "לא נפסיק לשיר" ו"שידורי המהפכה" במסגרת קטגורית תוכניות בידור.

שתי קטגוריות מיוחדות לשחקן ולשחקנית הטובים ביותר בטלנובלה / אופרת סבון מקורית (כלומר, עשר מועמדויות) הומצאו עבור שתי סדרות בלבד - "לחיי האהבה" ו"סיטי טאוור" (יעל הדר תגבור על סופי צדקה, אני מעריכה, ויהודה לוי ייקח בגדול). כמו כן, שלוש קטגוריות, שלא ברור מי יעלה לדוכן כדי לקבל עבורן את הפרס, מוקדשות לסדרות זרות: סדרות רכש דרמטיות (גו "אוז" גו!), סדרות רכש קומיות ("סקס ועיר הגדולה" תכבוש. או "חברים") וטלנובלות ואופרות סבון (כולל "לחיי האהבה" מהארץ, שכנראה תנצח את "אני בטי המכוערת").

יהיה שמח ומבדח, יש לשער. ובעיקר, הרבה הפסקות לפרסומות. לפחות דבר אחד משמח אפשר כבר לומר, עוד בטרם הנאומים המשמימים והתלבושות החיוורות - הקהל בבית זכה לצפות בכל תוכניות הטלוויזיה הרבה לפני הטקס, מה שאי אפשר לומר על סרטי הקולנוע המועמדים בטקס האוסקר הישראלי ששודר זה מכבר. זו כבר נקודת זכות, לא?





טקס "מסך הזהב" בהנחיית צביקה הדר ישודר בשידור חי, הערב, שני 18/11/02, בשעה 20:30 בערוץ 2.