המסך המפוצל

מועצת חכמי חלם

מועצת הכבלים והלוויין דורשת שערוץ "ישראל-פלוס", שאמור לעלות מחר, ימוקם באפיק 9 בממיר. yes מתנגדת בחריפות. אז מי צודק?

מאת: assafTV

פורסם: 11-11-2002
18 תגובות
מחר יעלה בערוצי הכבלים והלוויין הראשון מבין חמשת הערוצים הייעודיים - הערוץ הרוסי-ישראלי "ישראל פלוס". הערוץ יעלה באפיק מס' 9 בממיר - האנלוגי או הדיגיטלי שלכם.

אבל לא על הערוץ החדש באתי לדבר כי אם על מספרו בממיר. מזה חודשים מתנהלת מלחמה של ממש בין מועצת הכבלים והלוויין לבין חברת הלוויין yes.

yes מעוניינת למקם את הערוץ באפיק מס' 180 - בצמוד לחבילת הערוצים בשפה הרוסית הממוקמת בערוצים 181-188. לטענת yes מדובר במקום הטבעי של הערוץ ולמועצת הכבלים והלוויין אין סמכות לקבוע ל-yes היכן למקם את הערוצים - במיוחד לאחר שלא מזמן yes סידרה מחדש את הערוצים בקבוצות לפי נושאים (סרטים, חדשות, מוסיקה, ספורט, שפות וכד') ומיקום הערוץ - במקומו של ערוץ הסרטים MGM - פוגע בנוחות הצופים.

מנהלי "ישראל פלוס" רואים עצמם כערוץ ברודקאסט - כמו ערוצים 1,2 ו-10 - למרות שאין הם משודרים בשידורים קרקעיים (קרי: אי אפשר לקלוט אותם באמצעות אנטנה) וביקשו למקם עצמם בערוץ 9 - בצמוד לערוצי הברודקאסט 10 ו-1. מועצת הכבלים והלוויין קיבלה את עמדתם והורתה לחברות הכבלים והלוויין למקם את הערוץ באפיק 9 בממיר.

בעוד חברות הכבלים צייתו לבקשה והעבירו את הערוץ ששודר עד כה באפיק זה בממיר - הערוץ הקהילתי - לאפיק 25, חברת הלוויין הביעה התנגדות חריפה למהלך ואף עתרה לבג"ץ בעניין. כיוון שהדיון בנושא נקבע רק ל-20 בינואר 2003 והערוץ יעלה ב-12 בנובמבר 2002 העלתה yes, בלית ברירה, את הערוץ באפיק 9 (MGM זז זמנית לאפיק 7).

"מה הביג דיל?" היא מן הסתם השאלה שעברה בראשכם. "ערוץ 9, ערוץ 180, למי אכפת?! מי שירצה לצפות בערוץ - יצפה בו. לא משנה מה מספרו". אלא שזוהי בעצם השאלה הגדולה: משנה או לא משנה מספר הערוץ?

אלו שטוענים שמספר הערוץ משנה מעריכים שהצופים הם אנשים מטומטמים למדי. הצופה הממוצע מדליק את הטלוויזיה והממיר על אפיק 1 ומזפזפ משם כלפי מעלה. סביר להניח שככל שמספר של ערוץ מסוים יהיה נמוך יותר - כך גבוהים סיכויי הצופה "להינעל" עליו ולא להמשיך מעלה בזפזופ וכך ערוצים בעלי תוכן אטרקטיבי לא פחות אך בעלי מיקום "לא אטרקטיבי" בממיר עלולים לסבול כתוצאה מכך וצופים רבים לא יגיעו בכלל לערוץ. הדבר חשוב במיוחד לערוצים מסחריים שמתקיימים מפרסומות כמו ערוצים 2, 10 וכן חמשת הערוצים הייעודיים (כגון ערוץ החדשות, ערוץ המוסיקה הישראלית וכן "ישראל פלוס").

yes עצמה מיקמה את ערוצי הסרטים שלה בתור הערוצים הראשונים בממיר. הערוצים האטרקטיביים ביותר, הערוצים שמושכים מנויים לחברה, ממוקמים ראשונים בממיר של yes. האם בחברה חוששים שהצופים יברחו מערוצי הסרטים לערוץ החדשות העתידי (7 בממיר) ול"ישראל פלוס" (9)?

אני מאלו שטוענים שאין הדבר משנה. הנה שתי דוגמאות:
הדוגמה הטרייה מכולן הינה ערוץ 10. למרות מיקום אטרקטיבי ושם קליט, הערוץ לא ממש התרומם.

דוגמה נוספת, חינוכית 23, ממוקם מיד לאחר ערוץ 2 הפופולרי. אולי בתקווה שכמה צופים יתבלבלו קמעה וילחצו בשלט על הספרות 2 ו-3 במקום "22". לא עזר כל כך. הערוץ מחזיק בשיא שלילי שאפילו ערוץ 10 לא שבר: לפני כמה שנים נמדדו בערוץ 0 אחוזי צפייה. אפס. גם ערוץ הקניות שממוקם בערוץ 21, צמוד לערוץ 22, לא ממש צוחק כל הדרך אל הבנק.

לא מספיק לכם? בבקשה, קבלו את אם-כל-הדוגמאות:
ב-1993, שבועות ספורים לפני עליית ערוץ 2 המסחרי, עוד שודרו שני הערוצים הארציים במקומם הטבעי בשלט: ערוץ 1 באפיק 1 וערוץ 2 באפיק 2. אולם חששם של מנהלי הכבלים, מצופים שיסתקרנו מהערוץ החדש ולא "ימשיכו הלאה" אל עבר ערוצי הכבלים (3, 4 וכו') הביא אותם למהלך הבא: הזזת הערוצים בממיר. מי שהדליק את הטלוויזיה (בתבל) מצא לפתע את המסך המפוצל במקום חיים יבין ואת לוח השידורים במקום דודו וגולו. איפה ערוצים 1 ו-2? ערוץ 1 עבר לערוץ 14 וערוץ 2? באפיק 23 כמובן!

כמובן שהזכייניות שהשקיעו ממון רב בהכנות לעליית הערוץ החדש לא היו מרוצות, בלשון המעטה, והקימו מהומה. לאחר דיונים הושגה פשרה - הערוצים הארציים ימוקמו בערוצים 11 (1), 22 (2) והערוץ החדש (3) של רשות השידור שאמור להעביר שידורים מהכנסת יועבר בערוץ 33. מתברר שהצופים לא (כל-כך) מטומטמים. אחוזי הצפייה במסך המפוצל (לא האתר) לא נסקו כלפי מעלה בגלל צופים שחיכו לחיים יבין וגם ערוץ 2 - כפי שההיסטוריה קבעה - לא נעלם ממפת התקשורת הישראלית. די להיפך. הצופים מספיק חכמים כדי למצוא את הערוץ המועדף עליהם.

מועצת הכבלים והלוויין אינה מסוגלת לבצע את תפקידה על הצד הטוב ביותר. דורית ענבר, היו"ר, התלוננה בעבר בראיונות ואמרה שחוסר כח אדם הוא סיבה עיקרית לחוסר יכולתה של המועצה לעקוב אחר כל הפרה של חברות הכבלים והלוויין. אז אם אין מספיק כח אדם מדוע המועצה משקיעה מאמצים כבירים על נושא שטותי כזה? אם חברה מסוימת מעוניינת למקם ערוץ X במקום Y - זכותה! יתרה מזו - אם המועצה כל כך דואגת למיקום הערוצים אז מדוע היא אינה מצווה על החברות להחזיר את ערוצים 1 ו-2 למקומם הטבעי בממיר?

המועצה קנסה לא מזמן - סוף סוף - את ערוץ "ספורט 5+" על הפרות חוזרות ונשנות. אילולא המועצה היתה עסוקה עם פניות לבג"ץ בגלל עניין פעוט שכזה אולי הערוץ היה נקנס כבר מזמן וייתכן שאף היו נמצאות הפרות נוספות שהיו יכולות להוביל לקנס גדול עוד יותר. שלא תחשבו שאני מקל ראש או מזלזל בעבודתם של חברי המועצה. להיפך. אני פשוט חושש שעניין פעוט שכזה עלול לעכב את המועצה מלטפל בעניינים באמת חשובים. (ולא שחסרים: מחירי חבילת הבסיס עולים ועולים, תוכן מחבילת הבסיס "נודד" לערוצים בתשלום, טעויות חיוב, בעיות קליטה ועוד ועוד)

אני מבין גם את דאגתה של המועצה באשר לעתידו של הערוץ החדש, במיוחד בתקופה קשה זו ובמיוחד שריח חוסר-הצלחתו של ערוץ 10 עודנו באוויר, אבל, לדעתי, מספר הערוץ זניח.

יש לי מילה אחת בשבילכם: תוכן.

תתפלאו. שמעתי שיש ערוצים שמציעים תוכן אטרקטיבי, מקורי, מעניין. משום מה - הם גם מצליחים! לכו תבינו הא?