המסך המפוצל

קוסטנזה, ג`ורג` קוסטנזה

ג`ורג` קוסטנזה הוא אולי הדמות המעניינת ביותר ב"סיינפלד". הוא קטן, מעצבן, מניפולטיבי ותחמן. אבל עם צמד הורים כאלה, אפשר להאשים אותו?

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 05-11-2002
4 תגובות
כתבה זו פורסמה בימים הראשונים של האתר, אך בשל מעבר בין בסיסי נתונים, היא אינה מופיעה בארכיון האתר. השידורים החוזרים של "סיינפלד" בערוץ 10, גרמו לנו להוציא את הכתבה מה"בוידעם" ולפרסמה שוב. הכתבה כוללת התייחסות לכמה אירועים בולטים בסדרה ועלולה להיות ספוילר ברמה זו או אחרת, לאנשים שצופים בסדרה לראשונה.





חידה: מיהו ארט ונדליי?
רמז: ארכיטקט.
רמז נוסף: אין באמת איש כזה.
עוד רמז: שמעתם על הגוגנהיים? הוא עיצב את זה.

התשובה הנכונה היא כמובן שזה השם שג`ורג` נהנה להשתמש בו בכל מיני הזדמנויות כדי לגרום לנשים להימשך אליו. פשוט אין אף דרך אחרת מבחינתו לעשות זאת. ג`ורג` קוסטנזה, הבן של פרנק ואסטל קוסטנזה, צמד ההורים הכי מופרע שנראה על מסך הטלוויזיה מזה שנים רבות וזה כולל את צמד הוריו של ג`רי, הוא איש קטן ומעצבן, מניפולטיבי ותחמן, עצלן, מתנשא וחסר התחשבות, ולא כל כך חכם. גם לא בן 16. וגם לא נראה כל כך טוב, אם כבר חושבים על זה. ארט ונדליי הוא האלטר אגו שלו. הוא הג`ורג` המצליח יותר, הנאה יותר, העשיר יותר, הג`ורג` שמעולם לא קרה, מלבד בשני פרקים נשגבים.

בראשון ג`ורג` מחליט להתנהג בדיוק ההיפך ממה שהתנהג בדרך כלל. אם עד עכשיו כשנדלק על אישה יפה, הוא היה בורח לצד השני של הרחוב, הפעם הוא ניגש אליה בביטחון של דוגמן ואמר לה "קוראים לי ג`ורג`. אני מובטל וגר עם הורי". אם עד עכשיו הוא היה מצטמק בתוך הכיסא שלו בפחד, בכל פעם שהערסים מאחורה צעקו ורקעו ברגליהם, הפעם הוא קם אליהם באיום והפחיד את האם-אם-אמא שלהם. בראיון העבודה שלו ב"ניו יורק ינקיס" הוא סיפר את כל מה שניסה להסתיר על עבודותיו הלא מוצלחות הקודמות ואף תקף בחריפות את מנהל הקבוצה, דבר שגרם לו לזכות בתפקיד הנכסף. ואז, כשהכל נראה מעולה עבור ג`ורג`, הוא הצליח לעצבן את איליין, שחייה מידרדרים משניה לשניה, כשהציע לה לעבור לגור עם הוריו.

איליין: זה היה ההיפך ממה שרצית להגיד או שזה היה האינסטינקט הטבעי שלך (מועכת באיום את לחייו של ג`ורג`י בוי)
ג`ורג` (פניו מעוותות): אינסטינקט.
איליין: תישאר עם ההיפך! (טופחת בכף ידה על מצחו)

בפרק השני, ג`ורג` יצא עם מישהי שסבלה מאיזו מחלה זמנית שמנעה ממנה לקיים יחסים אינטימיים עם ג`ורג`. ככל שחלף זמן רב יותר מאז הפעם האחרונה בה הם שכבו, ג`ורג` נהיה חכם יותר ויותר, התחיל לקרוא תיאוריות במתמטיקה ולערוך ניסויים פיזיקליים מסובכים במיוחד. כמובן שלאחר סקס אקראי עם מלצרית פורטוגזית (הוא חישב את הסיכויים שלו לשכב איתה וגילה שכדאי לו לעשות את זה עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי), קיבלנו חזרה את הג`ורג` הדביל.

אבל לרוב הוא פשוט לוזר. אצל ג`ורג` כמעט אין סיכוי שהבחורה היפה תבחר בו ולא בחתיך של השכבה. עם ג`ורג` רוב הסיכויים שהוא יצא עם היד על התחתונה. על ג`ורג` לא ממש כדאי להמר.



כמו במקרה של השרימפס למשל. באחת הישיבות של ה"ינקיס", ג`ורג` התנפל כהרגלו על האוכל, ואחד האנשים בישיבה הקניט אותו עם "היי, ג`ורג`, התקשרו מהאוקיינוס, נגמרו להם השרימפסים". ג`ורג` אימץ את מוחו הזעיר, אבל פשוט לא הצליח למצוא תשובה הגיונית. הוא היה צריך לטוס לצד השני של ארה"ב ולארגן פגישה נוספת עם אותו בנאדם רק כדי לגרום לו להגיד לו את זה שוב ולקבל הזדמנות לענות עם התשובה המתחכמת "אה, כן? מחנות הדבילים התקשרו. נגמרו הדגמים שלך!", הוא לא ציפה לזה שיריבו ישלוף מהמותן את "מה זה משנה? אתה הדגם המוצלח ביותר שלהם". ג`ורג`, מבולבל ומובס, ניסה לשלוף בשנייה האחרונה את ההצעה של קריימר לפתרון הבעייה ואמר בפה מלא שרימפסים "כן? אם ככה, אני שכבתי עם אשתך!", רק כדי לגלות שאשתו שוכבת מחוסרת הכרה בבית החולים.

ומה תגידו על מקרה החתונה? הרי היה לו הסכם עם ג`רי, שהם יתחתנו ביחד. ומה ג`רי התחמן עשה לו אחרי שקריימר התרה בו שלא יעיז להתחתן? הוא פשוט הבריז לו. ולג`ורג` לא היתה ברירה אלא להמשיך בתהליכי הנישואין עם סוזן. איזה מזל שהוא גם קמצן, אחרת הוא לא היה קונה את המעטפות שגאלו אותו מייסוריו.

דוגמאות נוספות לטיפשותו, עצלנותו, צרות-ראייתו וחוסר התחשבותו לא חסרות (חנייה במקום המיועד לנכים, התעלקות על משפחה תמימה לצורך צפייה בסרט "ארוחת בוקר בטיפאני", כולל ויכוח על מקום הישיבה ועל התאורה וכל זה כי לא היה לו כוח לקרוא את הספר, ניסיון הרמאות במבחן הפסיכומטרי, הנגר שהוא הביא במיוחד למשרד כדי שיסדר לו מקום בשולחן בו יוכל לישון, תקרית השריפה וריצת האמוק המטורפת שלו החוצה תוך כדי הפלתה של אישה מבוגרת לרצפה ודחיפת ילדים), והן די עוזרות להבין את הצורך שלו בהמצאתו של אותו ארט וונדליי, אותו ארכיטקט מוצלח שמחוסן מכל פגע, לפחות בדמיונו של ג`ורג`.

ג`ורג` בנאום אופייני לג`רי (קצת לאחר שהוא מגלה שהקשר החדש שנרקם בין איליין לבין סוזן ארוסתו נוצר בעקבות רעיון של ג`רי): זה היה ממש טיפשי, אתה יודע מה יקרה עכשיו?
ג`רי: העולמות יתנגשו?
ג`ורג`: בדיוק!
ג`רי: כי העולם הזה הוא המקלט שלך, ואם מפגישים אותו עם העולם ההוא...
ג`ורג`: הם מתפוצצים! הרי כולם יודעים שחייבים להשאיר את העולמות מופרדים! אתה לא מבין? אם נאפשר לה לחדור אל העולם הזה, אז ג`ורג` קוסטנזה, כמו שאתה מכיר אותו יחדל מלהתקיים. אתה מבין? כרגע יש ג`ורג` של מערכת היחסים, אבל ישנו גם ג`ורג` העצמאי, זה הג`ורג` שאתה מכיר, איתו גדלת, ג`ורג` של הסרטים, של בית הקפה, ג`ורג` השקרן!
ג`רי: אני אוהב את הג`ורג` הזה.
ג`ורג`: גם אני. אבל הוא גוסס, ג`רי, הוא גוסס. אם ג`ורג` של מערכת היחסים ייכנס בדלת הזו הוא ירצח את ג`ורג` העצמאי. ג`ורג` מפולג עם עצמו - לא יכול להתקיים!

ג'ורג' הוא ללא ספק הצלע הכי פחות יציבה ברביעייה הזאת, הכי חסרת ביטחון ולפיכך גם הכי מעניינת. אז למרות הדחף הטבעי לשנוא אותו, מדובר באחת הדמויות היותר אהובות בעולם הטלוויזיה.





סיינפלד, ימים ראשון עד רביעי, ערוץ 10.