המסך המפוצל

כבר לא ``רוזוול קריק``

"רוזוול" זכתה בראשיתה להגדרה "דוסון קריק פוגש את האקס פיילז". העונה השניה מוכיחה שהגישה הזאת עושה עוול לסדרה

מאת: דובי שרגא

פורסם: 30-10-2002
25 תגובות
בראשית היתה סדרת ספרים לבני-הנעורים שכתבה סופרת בשם מלינדה מץ. הסדרה סיפרה על שלושה מתבגרים שנאלצים להתמודד עם העובדה שהם חייזרים יחד עם בעיות גיל-ההתבגרות הרגילות. ג'ייסון קטימס, אחד מכותבי "אלו הם חיי", פיתח את הרעיון לסדרה, כשהוא לוקח לעצמו את החופש לפתח את העלילה כרצונו, כך שלסדרה יהיו חיים משלה. הסדרה עלתה לשידור באוקטובר 99', ובוטלה לאחר שלוש עונות. הסיבה: רייטינג נמוך מדי.

הסדרה נפתחת באירוע דרמטי: באמצע יום רגיל בדיינר, נפצעת מלצרית צעירה בשם ליז מירי אקדח. היא קרובה למוות, אבל מקס שנמצא במקום ולא יכול להניח לה למות, מניח עליה את ידו והפצע נעלם כלא-היה. ליז בחיים ומרוצה מכך, אבל היא גם רוצה לדעת מה בדיוק עשה מקס ואיך עשה זאת. כך מתגלה לה להפתעתה, שמקס הגיע מפלנטה אחרת, כמו גם אחותו איזבל וחברם מייקל. הם חיים בפחד מתמיד מכך שיגלו אותם, אין להם מושג מי הם, מאיפה הגיעו לכדור הארץ או למה, כל מה שהם יודעים הוא שהם נמצאו ביחד ביער כשהיו קטנים.



במהלך העונה הראשונה אנחנו לומדים להכיר את הדמויות הפועלות: ליז היא מספרת הסיפור והיא מאוהבת במקס. גם מקס מאוהב בליז. אבל יש לו בעיה עם זה כי הוא חייזר, הוא מרגיש לא שייך ואחרי שנים של שתיקה והתחבאות קשה לו להיפתח ולגלות את האמת, גם העובדה שמייקל ואיזבל לא מרוצים מהאובססיה שלו כלפי ליז לא עוזרת לו לנוח על זרי הדפנה.

אחותו של מקס, איזבל, נהנית מחייה כנערה אנושית, בניגוד למייקל שמאמין כי כל דבר עדיף על פני החיים שלו כפי שהם (אחראי לכך אביו המאמץ האלכוהוליסט שמכה אותו) ולכן להוט לגלות עוד על העבר שלהם. ה"חייזריות" של הטינייג'רס מתבטאת בכך שהם יכולים לשנות את המבנה המולקולרי של חומרים (למשל, להפוך קטשופ לירוק או לפתוח מנעולים רק ע"י לשים את היד ליד המנעול).

לליז יש חברה ששמה מריה ומכיוון שמריה היא חברתה הטובה ביותר, הרי שמהר מאוד גם היא מגלה את סודם המיוחד של איזאבל, מקס ומייקל. די מהר היא מתאהבת במייקל, אבל הוא נהנה בעיקר מהקטע הפיזי ולא מוכן להיפתח לרגשות בקלות. אלכס הוא חברן הטוב של ליז ומריה, והוא כמובן מאוהב באיזבל וכך מסתדר הכל בסימטריה מושלמת. אנחנו לומדים להכיר גם את קייל שהוא האקס הקנאי של ליז, ואת אבא שלו שהוא השריף ולנטי. לקראת סוף העונה אנחנו מכירים שתי דמויות נוספות שמביאות לסדרה את הערך המוסף: טס היא נערה חדשה בבי"ס, אבל מתברר שגם לה יש קשר לחייזרים שלנו. אחרון חביב הוא "נייסדו", שמוצג לפנינו תחילה כאביה של טס ובהמשך מתברר שהוא סופר-חייזר שיכול לשנות את צורתו, ותפקידו להגן על הארבעה בכדור-הארץ.



בסוף העונה הראשונה מתגלים לנו מספר דברים:
1. מתברר לנו שטס ו"נייסדו" הם לא האויבים שחשבנו שהם, יותר מזה מתברר לנו שהרביעיה: מקס, טס, מייקל ואיזאבל הם למעשה שיכפולים גנטיים (המותאמים לגוף אנושי כמובן) זהים לחלוטין של הרביעייה המלכותית של הפלנטה שלהם, אשר נשלחה לארץ כשנעשתה הפיכה בעולמם.

2. מקס הינו המלך ומנהיג החבורה וטס היא אישתו.

3. איזאבל היא אחותו של מקס ומייקל הוא בעלה והשני בפיקוד (יועצו של מקס).

אך הגילויים האלו באים עם מחיר. הם גילו מי ומה הם מכיוון שפתחו הולוגרמה מאימם של מקס ואיזאבל המספרת להם מי הם ומי היו, אך ההולוגרמה הזאת היא גם קרן ביות המגלה לכל אויביהם שהם בחיים ומיידעת אותם איפה הם. וכך אנחנו מתוודעים לעלילה של העונה השניה. אויבים רודפים אחרי הרביעיה במטרה להורגם. כמו כן מייקל ומריה, מקס וליז, איזאבל ואלכס לא יכולים להיות ביחד.
הם נועדו לאחרים.



כשהתחיל שידור הסדרה בארץ בערוץ Star World, נתקלתי בכמות מפתיעה של קטילות ע"י צופים בארץ, בכמה פורומים וגם כאן באתר, ברמה שבעבר נראתה רק כשקטלו כל דבר שעשה אברי גלעד או מה שקרה אח"כ עם ערוץ 10. כל הקוטלים למיניהם הקפידו להתעלם מהעובדה שמדובר בפרקים ראשונים של סדרה חדשה. עד היום עוד לא ראיתי אף סדרת דרמה (או סיטקום) שבנתה על חיים ארוכים והיתה טובה מאוד ממש מהתחלה. לרוב, בתחילת הדרך, וזה משהו המאפיין גם סדרות מד"ב ופנטסיה, כל אנשי הצוות מחפשים את עצמם. השחקנים מחפשים את הדמויות, התסריטאים מחפשים דרכים לספר את העלילה וכדומה. כך זה, כאמור, בכל סדרה, ורוזוול לא שונה בכך מאחרות.

אני מסכים שהעונה הראשונה היתה בעייתית, בעיקר כי היא כמעט לגמרי נטולת חוש-הומור וכוללת בעיקר פרקים שנועדו להכיר לנו את הדמויות, ולכן העלילה לא מתקדמת הרבה. אבל העונה הזאת חיונית כדי ליצור את הרקע לאקשן האמיתי המגיע בעונה השניה. בעונה זו ישנם כמה שיפורים משמעותיים המעלים את הסדרה כמה רמות מעלה והופכים אותה לסדרה פשוט מעולה.

המרכיב הראשון והמשמעותי ביותר לדעתי הוא ההומור. ב"באפי" למדנו לראשונה את חשיבותו המכרעת של ההומור ואת יכולתו לדבר אל הצופים, בעיקר כשמתעסקים עם עלילה טעונה של מד"ב או פנטסיה. אחרי עונה ראשונה שכללה הרבה דרמה, רומנטיקה, מתח וקצת אקשן, היה חסר הומור על מנת לאזן את המרכיבים ולמנוע מהסדרה להיות אופרת-סבון הלוקחת את עצמה יותר מידי ברצינות. הטעות תוקנה כמו שצריך בשתי העונות הבאות, כששתי דמויות עיקריות השתנו ואיתן השתנתה האווירה. מריה, מגניבה וצינית, וקייל שהיה דמות לא אהודה במיוחד בעונה הראשונה, משתנה בעונה השניה לגמרי והופך לבחור משעשע המתעניין בבודהה וברוחניות.

המרכיב השני הוא העלילה, שכאמור לא התקדמה יותר מדי בעונה הראשונה. בלי לספיילר אומר כי התסריטאים 'שיחקו אותה' בשני סיפורים עיקריים שכל אחד מהם נמשך כמה פרקים ומראים על מחשבה ותכנון. העלילה משתמשת סוף-סוף במושגים מד"ביים כמו שציפינו מסדרה על חייזרים.

המרכיב השלישי הוא הדמויות. האירועים האינטנסיביים העוברים על גיבורינו משפיעים עליהם ועל היחסים ביניהם, וכך חלקם מתחברים יותר זה לזה וחלקם מתנתקים. הבסיס של הסדרה כפי שאפשר היה להבין כבר מהפרק הראשון מושתת על סיפור האהבה הבלתי-אפשרי בין מקס החייזר וליז האנושית. סיפור האהבה הזה זוכה לתפניות רבות, אבל כמו האהבה בין באפי לאנג'ל, גם כאן אנחנו חייבים לקוות שהכל יהיה בסדר בסוף, ושמקס וליז יחיו ביחד באושר ולנצח...



ולסיכומו של עניין, בעונה השניה יש הצטיינות של כל הלוקחים חלק במלאכה, מה שהופך את הסדרה למהנה מאוד, מותחת, משעשעת וגם מרגשת. הפרק "The End of The World" שישודר היום (יום חמישי) הוא הפרק הראשון של הסדרה שמראה את הכיוון הנכון אליו הסדרה מתקדמת. אני ממליץ לכם לצפות בו גם אם לא עקבתם אחרי כל ההתרחשויות עד עכשיו. העונה עדיין בראשיתה כך שקל להצטרף גם עכשיו, ואין פרק יותר טוב לעשות זאת מהפרק הזה.

אז גם אם יש לכם הסתייגויות מהסדרה שימו אותן רגע בצד, ותרשו לעצמכם להתמכר לעוד סדרה מצויינת.





הסדרה "רוזוול" משודרת בימי חמישי בערוץ Star World בכבלים בשעות 14:00, 17:30 ו-20:30 וכן בשידורים נוספים ביום שישי ב-5:00 בבוקר וביום ראשון ב-9:00 בבוקר. הפרק "The End of The World" ישודר היום, 31/10/02.


תודה לנועה פז על עזרה בהכנה הכתבה