המסך המפוצל

איך הכל התחיל - חלק ה`

מה זה סינדיקציה? איך קורה שב-NBC רואים את הסימפסונז של FOX? סיומו של "שבוע (חודש) אמריקה"

מאת: assafTV

פורסם: 07-10-2002
7 תגובות
סינדיקציה: תאגיד הרווח
"סינדיקציה" היא מכירת תכנים למספר תחנות טלוויזיה בארה"ב או מחוצה לה. בכל שוק בארה"ב יש מספר תחנות טלוויזיה. חלק מהן הן סניפים של הרשתות הגדולות, אם בזיכיון ואם בבעלות מלאה של הרשת, וחלק הן תחנות עצמאיות אשר פונות לקהלים מוגדרים כמו קהל היספני, חדשות וספורט מקומיים, שידורים חינוכיים, ועוד.

כל ערוץ טלוויזיה בעולם זקוק לתכנים כדי למלא את שעות השידור שלו. אפשר להפיק את התכנים הנ"ל בעצמך, שזו אופציה יקרה, ואפשר פשוט לרכוש את התכנים מחברת הפקות או תוכן.

כדי למלא את שעות השידור, התחנות רוכשות בעיקר פרקים ישנים של סדרות אהובות ומשדרות אותן על בסיס יומי או שבועי. למעשה, את עיקר הרווח שלהן עושות חברות ההפקה מהשידורים החוזרים הנמכרים לתחנות המקומיות או לרשתות הכבלים בארה"ב. (השוק העולמי הוא נישה אחרת, רווחית אף היא, אך עדיין השוק המקומי הינו מקור רווח עצום).

המחיר של כל סדרה נקבע לפי הפופולריות של הסדרה בשידור המקורי. הנה דוגמה: לפני כשנה מכרה חברת "פארמאונט" את זכויות השידור של שלוש סדרות "מסע בין כוכבים" - "הדור הבא", "חלל עמוק תשע" ו"וויאג'ר", לערוץ המד"ב תמורת למעלה מ-300 מיליון דולר. כל פרק של "הדור הבא" נמכר במיליון דולר ועבור כל פרק של "וויאג'ר" ו"חלל עמוק תשע" הוצמד תג מחיר של 700 אלף דולר. גם "סיינפלד" נמכרה לתחנות טלוויזיה ברחבי ארה"ב תמורת סכומים דומים.

גם תחנות טלוויזיה שקשורות לרשתות קונות סדרות באופן עצמאי. ה-FCC הגביל את מספר השעות שרשת ארצית יכולה לשדר והקצה שעה מה"פריים-טיים", בד"כ 19:00 עד 20:00, לתחנה המקומית אשר משדרת בשעה זו תוכניות שרכשו באופן עצמאי. כך שבהחלט ייתכן שתחנה שמשדרת את NBC בניו יורק תשדר ב-19:00 שידורים חוזרים של "משפחת סימפסון" ותחנה של NBC בוושינגטון תשדר באותה שעה את "סיינפלד".



עוד רצועות פופולריות בשעה הזו הן תוכניות כמו "אנטרטיימנט טונייט", ההשראה ל"ערב טוב עם גיא פינס" אשר מנחיה ג'ון טש וליסה גיבונס הפכו לסלברטיז בעצמם.

התוכן שנמכר הוא לאו דווקא ישן. גם תוכן חדש נמכר לתחנות. בנוסף על "אנטרטיימנט טונייט" ועוד מגזיני טלוויזיה שונים, סדרות כמו "הרקולס" ו"זינה" נמכרו ישירות לתחנות. "משמר המפרץ" שודרה במקור ברשת NBC אך בוטלה לאחר עונה אחת. דיוויד האסלהוף רכש את זכויות ההפקה שלה ומכר אותה לסינדיקציה, הופך את הסדרה ללהיט. גם העובדה שהתחנות פחות קשיחות מהרשתות בכל הנוגע לעירום ולשפה בוטה תורמת אולי להצלחה. לא מדובר בעירום ובקללות כמו בכבלים אבל המחשופים עמוקים יותר בסדרות המשודרות בסינדיקציה וכמות
ה-"DAMM!" גדולה יותר.

מכיוון שמדובר בתחנות ולא ברשת גדולה ועשירה ועל אף שמדובר בסדרות מצליחות, הרי שתקציבן יחסית נמוך וכך גם משכורות השחקנים בסדרות. במטרה להוזיל עלויות מצולמות רוב הסדרות בלוקיישנים זולים יחסית כמו קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.





שבוע הפך לחודש, קיץ הופך לסתיו. פרויקט "שבוע אמריקה", שנמשך קצת למעלה מחודש, מגיע לקיצו. אנחנו מקווים שנהניתם לפחות כמו שאנחנו נהנינו.