המסך המפוצל

שלוש ולהתראות

עונת האביב-קיץ של ערוץ 3 מסתיימת. רגע לפני עונת החורף, "המסך המפוצל" משמיע את קולו

מאת: assafTV

פורסם: 26-08-2002
41 תגובות
מחפיר. זו דעתי. קיצונית אולי, אבל ככה אני מרגיש. למה? 65 דקות. שישים וחמש דקות. ז-ה כל מה שערוץ 3 השאיר מרצועת הפריים-טיים שלו. כל היתר התמלא בטלנובלות, אופרות סבון אמריקאיות, אוסטרליות, סדרות בשידור חוזר וחוזר, גיא פינס ויצפאן.

הערוץ שפעם היה מביא לנו את "הסדרות הטובות ביותר בעולם" השאיר לנו רצועה דקה בת שעה וחמש דקות. כולל פרומואים. זה מה שיש. על ז-ה הוציאו עשרות מיליוני דולרים. סדרה קומית אחת וסדרת דרמה אחת. זהו. זה מה יש. רק תפקידו את דמי המנוי כרגיל ותגידו תודה.

מדובר בערוץ הדגל של הכבלים והוא מחזיר לנו יחס מחפיר. ערוץ 3 כל כך רוצה להיות ערוץ 2 אז הוא מביא לנו את יצפאן. הצלחה מסחרית, אין ספק. אבל מה לכל הרוחות זה קשור לערוץ 3? זה לא ערוץ 3. ערוץ 3 זה סדרות מיובאות, חמות, טריות ולוהטות. ערוץ 3 זה ערוץ הסדרות שלמחרת מדברים עליהם ליד מתקן המים בעבודה. או בהפסקה בבית הספר. ערוץ 3 זה אסקפיזם. ערוץ 3 היה פעם פיסת אמריקה קטנה. סבלנו בשקט, וחלקנו דווקא נהנה, מפיסות הטראש של אופרות הסבון הבלתי נגמרות ותוכניות הטוק שואוז הזולות והצעקניות, כי ידענו שבערב תהיה הסדרה החדשה והמדוברת ההיא. ידענו שצפוי לנו ערב שנמשך קצת יותר משעה. וחמש דקות.



ערוץ 3 עכשיו הוא בריכה עכורה ומעופשת שבאורח נס נותרו בה כמה פינות נקיות. נחל הירקון של הטלוויזיה לא הולך להיטהר בקרוב. אם מנהלי ערוץ 3 עוד מתחשבים במקצת בקהל היעד שלהם, הקהל המקורי, זה שכיום מתענג מול 'יס פלוס', עליהם באמת ללמוד מהמתחרה הצעיר והאיכותי. עליהם להפנות את הטלנובלות לערוץ ייעודי. ערוץ 3 צריך להיות ערוץ כל-אמריקאי המשדר 24 שעות. אפשר למתג רצועות שידור (כגון 'רצועת הסבון' - לחיות את החיים כצעירים חסרי מנוח; 'רצועת הטוק שואוז' - אם יש לכם מה לומר, למה שלא תשתוללו על הבמה? ; 'רצועת הנוסטלגיה' - סדרות ותיקות בשידור נוסף וכדומה).

רצועת הפריים-טיים חייבת להיות יותר מ-65 הדקות שמוקצבות כיום. אין מניעה לוותר על יצפאן, הבחור מביא קהל לא מועט, אבל אפשר ורצוי לעטוף אותו בסדרות אמריקאיות משובחות. לא יזיק גם לרכוש את התוכנית של דיוויד לטרמן, תוכנית הבידור המרכזית היחידה מאמריקה שטרם הגיעה למחוזותינו. רצף יומי של יצפאן, גיא פינס ולטרמן יכול להיות דבר לא רע. לא יזיק גם מעבר לשידור מחזורי, כנהוג כיום בערוצים רבים. כך מי שפספס בערב את בנות גילמור יוכל לכוון שעון מעורר לשלוש בבוקר.

אבל רגע רגע, אתם אומרים, הרי בכל זאת, מדובר בערוץ עם סדרות חדשות, שאמנם נדחסו לרצועה של שעה (וחמש דקות) אבל עדיין, סדרות כמו חברים, אי.אר, הסופרנוס, סיקס פיט אנדר ועוד, הן לא בדיוק מפח הזבל של התעשייה האמריקאית.



לפני שאתם ממהרים לשלוח צל"ש למנהלי הערוץ, תרשו לי לשפוך קצת מים קרים: ערוץ 3 אמנם משדר סדרות משובחות אבל הוא לא בדיוק הזיע עליהם. הערוץ חתם על הסכם עם אולפני "וורנר" ו"קולומביה". מה שהם משדרים, כל מה שהם משדרים, עובר לערוץ 3. לא משנה מה, סדרת איכות או זבל מעופש. הכל נתחב לקרטון, נסגר עם מסקינגטייפ ונשלח עם FedEx לישראל. פה, פותחים את החבילה, מתרגמים ויאללה - משדרים. העובדה שהתפלקו להם כמה סדרות מעולות הינה מקרית לחלוטין. זה לא "יס פלוס" שמנהליו מזיעים קשות בליקוט אחר סדרות איכותיות ומעניינות.

ערוץ 3 יכול להיות הרבה יותר ממה שהוא עכשיו. אבל קשה לי להאמין שהוא יתרומם שוב. גם 65 הדקות שמקציבים לנו עלולות למצוא עצמן בערוץ אחר, בתשלום, במידה והכבלים ירגישו שהם משלמים יותר מדי על התוכן (והם משלמים) ולא מקבלים מספיק עבורו. במידה ותרחיש זה, עד כמה שהוא נראה לא סביר כעת, אכן יתרחש, ערוץ 3, נחל הירקון של הטלוויזיה, ישאר מזוהם, מצחין, שריד עלוב לעברו המפואר, כאשר שידר את 'הסדרות הטובות ביותר בעולם', עם סיכוי קלוש לתברואה. חבל. ומחפיר.





ערוץ 3 במספרים

ערוץ 3 כאמור רכש מכל הבא ליד, סדרות מצליחות וסדרות כושלות. הבה נראה את הרייטינג שהסדרות הביאו בארה"ב. מבחינה זו יש למנהלי הערוץ סיבה לגאווה, אבל, כאמור, עיקר הקצף שלי על הערוץ הוא לא על הסחורה, חלקה לפחות, אלא על הצורה בה מגישים אותה. בכל מקרה, הרי הנתונים:



"אולי זאת אני?" - 3 מיליון צופים בממוצע (הסדרה בוטלה לאחר עונה אחת) (מקום 141)
"בנות גילמור" - 5.2 מיליון צופים - מקום 121 (הסדרה תפסה ברשת WB את המשבצת של "באפי" שעברה ל-UPN ומשודרת מול גילמור. "באפי" אולי מצליחה לקטול ערפדים אבל את הגילמוריות קצת קשה לקטול: "באפי" הגיעה לממוצע של 4.6 מיליון צופים העונה. מקום 124)
"דוסון קריק" - 3.9 מיליון צופים. מקום 134
"חברים" - בעונתה השמינית זוכה הסדרה לפריחה ומגיעה לראשונה למקום הראשון בטבלת הרייטינג. העונה צפו בממוצע בכל פרק של "חברים" 24.5 מיליון איש.
"אי.אר" - הסדרה שהורגלה להריח אוויר פסגות ירדה השנה למקום השלישי כאשר "חברים" ו-"CSI: זירת הפשע" מקדימות אותה בדירוג. זה לא אומר שצריך להספיד אותה. מעט מאד סדרות משיגות בעונה שמינית ממוצע של 22.1 מיליון צופים.
"תהרוג אותי וזהו" - 14.4 מיליון צופים ממקמים את הקומדיה החביבה במקום ה-20.
"הסניגור" - 12.2 מיליון צופים מביאים את הדרמה הזאת למקום ה-33.
"מלך השכונה" - 13.9 מיליון צופים. מקום 21.
"סמולוויל" - תיקו במקום ה-115 יחד עם "אנטרפרייז", "דה אלן שואו" ו"פיוצ'רמה". 5.9 מיליון צופים.

"פסדינה" שעלתה לאחרונה בערוץ השיגה 4 מיליון צופים (מקום 133) ובוטלה לאחר 4 פרקים בלבד.

בקרוב יחזרו לערוץ סדרות כמו:
"מכושפות" (4.2 מיליון צופים, מקום 129)
"כולם אוהבים את ריימונד" (מקום 6, 20 מיליון צופים)
"הבית הלבן" (מקום 10, 17.2 מיליון צופים)
"משמרת שלישית" (מקום 38, 11.2 מיליון צופים)
"חוקים שבלב" (מקום 44, 10.7 מיליון צופים - הסדרה בוטלה)





מבין 10 הסדרות המובילות בעונה האחרונה בארה"ב לערוץ 3 יש ארבע ("חברים", "אי.אר.", "כולם אוהבים את ריימונד" ו"הבית הלבן". ובנוסף, השידור החוזר של "חברים" הגיע למקום 8 עם 18.6 מיליון צופים)

לערוץ 1 יש שתיים ("CSI: זירת הפשע", מקום 2 עם 23.7 מיליון צופים ו"חוק וסדר" במקום השביעי עם 18.7 מיליון צופים)

AXN מתהדר ב"הישרדות" 3 ו-4 (עונה 3 מקום חמישי עם 20.7 מיליון צופים, עונה 4 במקום הרביעי עם 20.8 מיליון)

ואילו +YES מסתפק ב"וויל וגרייס" (מקום 9, 17.3 מיליון צופים בממוצע)

במקום ה-11 נמצא משחק הפוטבול של יום שני עם 17 מיליון צופים, במקום 12 הסדרה Leap of Faith שבוטלה, עם 16.5 מיליון צופים ובמקום 13 עם 16.3 מיליון צופים הסדרה 'בקר' (המשודרת ב'טלעד', ערוץ 2)