המסך המפוצל

מנת היום 28/4/14

אחרון הלא צדיקים, לפקפק בדרווין

מאת: שי שגב

פורסם: 27-04-2014
0 תגובות

20:00 אחרון הלא צדיקים | The Last of The Unjust, ערוץ 8 (הוט)

מועמד לפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר – פרסי הסזאר 2013. סרטו המדובר של קלוד לנצמן ("שואה"), גדול מתעדי השואה בקולנוע, מביא מסמך מצמרר, מקיף, פרטני, נוקב ומעורר מחשבה שלא נראה כמותו מאז "שואה", על גטו טרזיינשטאדט. כחלק מן העבודה על הסרט "שואה" בשנת 1975, צילם קלוד לנצמן סדרת ראיונות עם בנימין מורמלשטיין, שהיה אחרון ראשי מועצת הזקנים במחנה הריכוז טרזיינשטאדט, והיחיד מבין כל ראשי מועצות הזקנים הללו ששרד את השואה. בתוקף תפקידו נאלץ מורמלשטיין לנהל מו"מ יומי עם אדולף אייכמן. הראיונות לא נכללו בסופו של דבר בסרט. ב-2012 לנצמן שב לטרזיינשטאדט, הגטו שהיטלר עצמו הגדיר כ"מתנה לעם היהודי", והוציא את הראיונות מן הארכיון. מתוך דבריו של מורמלשטיין, שמתגלה כמספר סיפורים טבעי, חד לשון וזיכרון, ומתוך הדיון המוסרי של לנצמן עולות תובנות חדשות לגבי שורשי הפתרון הסופי, דמותו של אייכמן והבעייתיות הטרגית של יחסי מועצות הקהילה היהודיות עם המפלגה הנאצית. אם יש לכם סבלנות לסרט בן 3 שעות ו-38 דקות, זהו סרט ראוי, המתאר אדם חשוב, מורכב ומלא סתירות בתולדות העולם היהודי. ציון: ♥♥♥♥♥


 

22:00 לפקפק בדרווין | Questioning Darwin, ערוץ Yes דוקו

מבט מעמיק אל תיאוריית הבריאה המודרנית, שאומצה על ידי אלו שדחו את תורת האבולוציה (הם נקראים "בריאתנים"), ואל הדרך בה תיאוריית הברירה הטבעית של צ'ארלס דארווין השפיעה על תפיסת האמונה שלו. בחינה מרתקת על 150 שנים של דיונים וויכוחים שנדמה שהופכים לרלוונטיים יותר מתמיד. בימוי: אנתוני תומאס. 58 דקות, ארה"ב, 2013.

 

 

מדור "מנת היום" מסכם את כל מה שחדש בערוצי הטלוויזיה, על פי עדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. לעיתים נופלות טעויות בעדכונים אלה מסיבות שונות, נשמח אם תתקנו לטובת הקוראים. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת מלאה ומפורטת באתר בו הוא כותב עם הקלקת קישורית המילה ציון.