המסך המפוצל

חגים וחגיגות בכנס עולמות

סקירת אירועי כנס עולמות העשירי

מאת: המערכת

פורסם: 07-04-2014
0 תגובות

כנס "עולמות" העשירי יתקיים השנה בחג הפסח, בתאריכים 16-17 באפריל 2014 במתחם אשכול פיס שליד הסינמטק בתל אביב. את השנה העשירית לקיומו מקדיש כנס "עולמות" לנושא חגיגי במיוחד "חגים וחגיגות".

 

הכנס כולל שפע אירועים, בהם הרצאות, דיונים, תחרויות, סדנאות מקצועיות, מופעי בידור מקוריים, הופעות מוסיקליות והקרנת סרטים וסדרות. הכנס מספק במה ליוצרים ישראליים בתחום המדע הבדיוני והפנטזיה ומציע תכניה אטרקטיבית ומגוונת לחובבי התחום, שתימשך משעות הבוקר ועד לשעות הקטנות של הלילה בשישה אולמות במקביל. כמו כן מציע הכנס למבקריו מגוון הזדמנויות למפגשים ולהיכרות עם חובבי הז'אנר בטווח רחב של גילאים ותחומי עניין, וכן יריד דוכנים מהגדולים מסוגו בישראל.

 

את כל אירועי הכנס אפשר למצוא בתכניית הכנס, המסך המפוצל ליקט עבורכם מקצת מאירועי הכנס הבולטים, ואת ההרצאות הקשורות לטלוויזיה, אתם מוזמנים לעיין, לסמן ולהצטרף לחוגגים.

 

איזה קטע - גם המשיח שלנו נולד בדצמבר

מסורת פרקי החגים בטלוויזיה האמריקאית מאתגרת במיוחד בסדרות שמתקיימות בעולמות אחרים. האם לחגוג ברמת המטא-טקסטואלית, במבט מבחוץ על התוכנית? ואולי להעלות באוב ללילה אחד את מסורות כדור הארץ שננטש לפני שנים? האם צירוף מקרים מסתורי הוליד חגיגות חורף חייזריות שבמקרה מזכירות להפליא את חג המולד? ועוד לא דיברנו על חגים מדתות אחרות, או שלל סדרות המיינסטרים שלובשות ז'אנר לכבוד ליל כל הקדושים. ההרצאה תסקור, תדגים וקצת תצחק על הכול ברוח החג.

 

מרצה: לילי דאי
יום רביעי, 16/4, 12:00-13:00


עולמות: כרוניקה של כנס ידוע מראש

סרט דוקומנטרי אנושי ומזעזע - או אופטימי ומצחיק, תלוי מאיזה כיוון צופים - על מותו וחייו של כנס "עולמות". כמה אמת יש בקונספירציות מאחורי הכנס? מה באמת גרם לטולקינאים, לשגרירים, למד"ביסטים ולטרקים להצליח לשתף פעולה? ומה הקשר לתיאוריית ריבוי הממדים של אשכול פיס?! כל האמת, רק האמת ודבר מלבד האמת... ובאפי.

בימוי: נעמי כרמי וליאת שחר-קשתן, הפקה: ליאת שחר-קשתן, צילום: תום גמליאלי ודובי שרגא
עריכה: דובי שרגא ורותי בנזימן, יצוב בובות וכתיבת קטעי קישור: רותם ברוכין
משתתפים: מנהלי "עולמות" ויו"רי העמותות המארגנות של הכנס בכל השנים.

 

יום רביעי, 16.4, 14:00-16:00
יום חמישי, 17.4, 22:00-00:00


 

דוקטור הו: אפוקליפסה מודרנית

דוקטור הו היא אחת היצירות הז'אנריות הוותיקות ביותר. במשך השנים התחלפו הכותבים, הבמאים, הסטים, המלווים ואפילו הדוקטור עצמו, אך הגורם המאחד ששמר את הסדרה כמהות אחת היה קובץ של מאפיינים ותפיסות יסוד. בחינתו מעלה שהוא תואם דווקא את מאפייני הספרות האפוקליפטית. ההרצאה תסרוק את המאפיינים הללו ותראה כיצד ההצבעה עליהם משנה את התפיסה של הדוקטור כיצירה וכדמות ואת תפיסת ההיסטוריה עצמה.

 

מרצה: רן קרויזר.
יום רביעי 16.4, 14:00-16:00


מוות: לא רק החולצות האדומות

ויליאם שייקספיר קרא לו "הארץ הלא נודעת", ואנחנו קוראים לו "מוות". המוות הוא כלי סיפורי שבא לאתגר את הדמויות ולהעביר מסרים. והוא יכול להגיע בשלל צורות: מלחמה, הקרבה עצמית, התאבדות או רצח. חלקם לגיטימיים, חלקם לא, והגבולות ביניהם מטושטשים הן במדע הבדיוני והן בחיים האמיתיים. ההרצאה תדון באופן שבו עסקו כמה מפרקי "מסע בין כוכבים" בבעיות אתיות העוסקות במוות, ותציג דוגמאות מהמציאות המתחרות בדמיון.

 

מרצה: שמוליק לוטטי (מפעיל האתר "סטארבייס972").
יום רביעי 16.4, 18:00-20:00




עד עצם הטוויסט הזה

סדרת הטלוויזיה "עד עצם היום הזה" (Once upon a Time) מציעה חלופות מקסימות, מתוסבכות ומלאות טוויסטים לאגדות שכולנו גדלנו עליהן. ההרצאה תבחן את ההבדלים בין הגרסאות המוכרות של האגדות, את העיבודים של דיסני לחלקן ואת הגרסה שמציעה להם הסדרה. איפה הותאמו הסיפורים לערכי המאה ה-21 ואיפה קצת פחות.

ייתכנו ספויילרים לעונה השלישית.

 

מרצה: זהר ברטל
יום רביעי, 16.4, 18:00-20:00


בחזרה ל"עולמות" 2: שובו של האבדון!

כנס "עולמות" חוגג עשור ודבר לא יכול להעיב על החגיגות פרט אולי לקרע קטן ברצף הזמן-חלל. רק אתם תוכלו לצאת למסע הרפתקאות מטורף בין ה"עולמות" השונים, לעצור סוכן מרושע מהעתיד, לאחד בין זוג אוהבים ולהציל את העולם. האם תנסו לפתור את הבעיות הניצבות בפניכם בדרכי נועם או שמא תרצו לתקוף אותן? תצחקו לסכנה בפנים או שאולי תרוצו ותתחבאו עד שתחלוף? האם פניכם אל העתיד או שאולי תעדיפו לנצל את ההזדמנות שניתנה לכם כדי לשנות את העבר?

בואו להשתתף בהצגה שכולה ספר משחק בימתי בסגנון "אתה הגיבור - בחר את ההרפתקאות בעצמך". בכל שלב תידרשו להתמודד עם סכנות נוראות ולקבל החלטות הרות גורל שיוכלו להוביל את השחקנים לניצחון עטור תהילה... או למוות אכזרי וקטוע איברים. כמו בכל ספר משחק תצטרכו אומץ, גבורה ויותר מזל משכל.

 

המופע ייערך בהשתתפות מתנדבים מהקהל.

 

מחזה מאת: גיא בוסקו
משחק: טליה נירגד-חסון, ניר שרון, יניב רוזנבלט, עדי לויה, ענבר מאירסון, אורי ליפשיץ,  נטע שרמיסטר,  בוריס נפומניאש'י, ויקי דר, בועז קרני, דותן צור, מאיה גרשוביץ

יום רביעי, 16.4, 19:30-21:00


מיוטיוב לטלוויזיה

הפריט הראשון שהועלה ליוטיוב היה סרטון מטופש במיוחד שהציג סטרטאפיסט צעיר מתבדח על הפילים בגן החיות. מאז הפך אתר הווידאו לאימפריית מדיה שמאיימת על ההגמוניה של הטלוויזיה ומתחרה בה על תשומת לבם של המפרסמים והצופים. שלל דוגמאות מגלות איך הטלוויזיה דווקא מאמצת את יוטיוב אל חיקה ויוצרת מחוות מצחיקות לסלבים בני זמננו - הכוכבים הוויראליים.

 

מרצה: אהוד קינן
יום רביעי 16.4, 22:00-23:00


הרועה האחרון

הקרנה חוזרת של הלהיט הגדול של פסטיבל אייקון 2013. עמית, גיק מצוי, סובל כבר כמה שבועות מחלומות משונים שבהם חוזר על עצמו סמל אחד שנראה לו מוכר באופן משונה. כדי לנקות קצת את הראש הוא משתכנע להבריז מהעבודה עם חברתו הטובה מאיה ולנסוע לים. הטיול הקצר הופך להרפתקה כשהם נתקלים בתמהוני זקן שלוקח אותם למסע מטורף בעקבות אוצרות עתיקים ברחבי ישראל. בדרך הם נאלצים להימלט מסוכנים ממשלתיים קשוחים ומכוחות רשע שזוממים להשתלט על עולמנו ולשעבד את בני האדם.

 

יום חמישי, 17.4, 10:00-12:00




משנה טכנולוגיה, משנה מזל

הסדרות "בית הבובות" ו-"Orphan Black" עוסקות בין השאר באפשרות להשפיע על ההתנהגות של הפרט על ידי התערבויות טכנולוגיות וממסדיות. שתיהן גם נקודות מוצא מעניינות לסקירת ציוני דרך חשובים לאורך יותר ממאה שנות כתיבה בדיונית על יחסי הגומלין בין הטכנולוגיה לפרט. ההרצאה תעסוק בשאלות על אנושיות וכוח ותנסה לברר אם במאה השנים הללו, הרוויות בטכנולוגיה, חלו שינויים בכתיבה על השפעות ההתערבות הזו.

מגיל 14 ומעלה.

 

מרצה: שיר בן-אור.
יום חמישי, 17.4, 10:00-11:00

 

אני מול כל העולם

כשילד נולד נולדת גם משפחה, אבל ביצירות רבות הגיבור מוצא את עצמו יתום ובודד בעולם עוין, כשדווקא העבר הטרגי שלו הופך למניע רב עוצמה. בהרצאה נשאל מדוע המוטיב הזה נפוץ ונדון ביחסי התורשה והסביבה, במוטיבים מהמיתולוגיה ובביוגרפיה של היוצרים. נעסוק בדמויות כגון סופרמן ובאטמן, פרודו בגינס ויוצרו טולקין היתום כמוהו, סוקי מ"דם אמיתי", וורף ואחיו קורן מ"מסע בין כוכבים" ועוד. לסיום נחזור לשני יתומים מפורסמים במיוחד - הארי פוטר וולדמורט.

 

מרצה: איריס מזור.
יום חמישי, 17.4, 10:00-12:00



מסע בין כותבים

בשלוש עונותיה סבלה סדרת מסע בין כוכבים המקורית מחוסר אחידות ניכר ברמת הכתיבה של הפרקים, שזגזגו בין פרקים מצוינים לפרקים כמעט בלתי ניתנים לצפייה. בהרצאה נסקור דוגמאות מפרקים נבחרים, נבדוק מה היה טוב בכתיבה והיכן הכותבים פישלו, ונראה איך תשומת לב לפרטים הנכונים יכלה לשפר מאוד את הסיפור ואפילו את איכות המשחק.

 

מרצה: יעל פורמן
יום חמישי, 17.4, 10:00-12:00


סוגיות סוציולוגיות במסע בין כוכבים

כולנו מוטרדים מדי יום ביומו משאלות של גזע, דת, מגדר, מוסריות, מנהיגות ושוויון זכויות. גם מסדרת "מסע בין כוכבים" הנושאים האלה לא נעדרו, וחזונו של יוצרה ג'ין רודנברי שרה על שש סדרות הטלוויזיה שהופקו בפרנצ'ייז מאז שנות ה-60 ועל 12 סרטי הקולנוע. ההרצאה תבחן את חזונו של רודנברי ואת השפעתו על העולם ועל התרבות, החל מהפצת ההבנה של המדע וזכויות האדם ועד לתוכנית החלל האמריקאית.

 

מרצה: יוסי פרנקוס.
יום חמישי, 17.4, 16:00-18:00

 

אני רוצה את שניכם הכי מכולם

בספרים רבים שכתבו גברים, הפנטסיה הנשית האולטימטיבית היא להיות מושא יריבות בין  שני גברים יפים. פאנגרלז, קוויריות וחוקרות מגדר מפתחות מזה שנים חלופות לקביעה הזו ולהנחות הגלומות בה. בתקופה האחרונה מצטרפות אליהן גם תכניות טלוויזיה. כעת, בשונה מזואי ("פיירפליי") ומבאפי, אולי איימי ("דוקטור הו") לא צריכה לוותר על רורי, בסופרנצ'ורל מותר לאהוב את קסטיאל וגם את סאם, ואם אכפת לנו מהיחסים בין שרלוק לג'ון, לא נאלץ לשנוא את מרי.

 

מרצה: ליטל וינבאום.
יום חמישי 17.4, 20:00-22:00