המסך המפוצל

המלאכיות של גבריאל

על הסדרה "אינטלג'נס" (Intelligence) המגיעה לשידור בהוט זון ב8.2.14

מאת: ענת רגב

פורסם: 06-02-2014
11 תגובות

מדי פעם מגיעה סדרה שלמרות שאינה שיא החדשנות הגאונית, ושאין בה פריצת דרך טלוויזיונית משמעותית, היא מתהדרת בקצב עלילה אינטנסיבי ובהתפתחויות עלילתיות מפתיעות החורגות מהטוויסטים הקבועים והצפויים בז'אנר, ובכך הצפייה בה הופכת לתענוג של ממש. אחרי צפייה שבועית בחמשת הפרקים הראשונים של הסדרה " אינטלג'נס" (Intelligence, שתרגום שמה לעברית עלול לאבד מדו המשמעות) אני יכולה לומר שכזו היא בעיניי, ולהביע בכנות ובלב שלם את צערי הרב על כך שפשוט אין לי עם מי לדבר על הסדרה. נכון, אחד הדברים החיוביים המרכזיים ביותר שאפשר להגיד על פרק הפיילוט היה ש"לסדרה יש פוטנציאל" וזו כנראה אחת הסיבות לכך שהסדרה איבדה כעשרה מיליון צופים בין פרק הפיילוט לפרק השני (לצד העברת הסדרה לשידור בימי שני בערב כשהיא נדרשת להתמודד מול "הרשימה השחורה" ו"קאסל" ברשתות המתחרות), ובכל זאת, פרק הפיילוט היה רק נקודת פתיחה לסדרה שמשתפרת מפרק לפרק.

 

הסדרה עוקבת אחרי סוכן מודיעין מיוחד העונה לשם גבריאל וון (ג'וש האלווי הידוע גם בכינויו "סוייר מאבודים") והנשים בחייו. כן, יש גם גברים כמובן, אבל נראה שהדמויות המעניינות מלבד גבריאל הינן נשים. חלקן קבועות בחייו, חלקן זמניות וחלקן זיכרון היסטורי מעומעם, אך כולן שומרות עליו בצורה כזו או אחרת. לכן הן- המלאכיות של גבריאל. 

 

 

גבריאל הוא, ובכן, גיבור. כיאה לסדרה אמריקאית העוסקת בסוכנים חשאיים הנלחמים

למען ארה"ב סממני הגיבורות האמריקאית חוזרים שוב ושוב לאורך הסדרה ויכולים לצרום לאוזן הישראלית (או האירופאית, או הלא אמריקאית). אך לפחות עם הזמן סיסמאות כמו "הדרך האמריקאית" ו"חיי האמריקאים" וגישת העליונות האמריקאית על כל העולם מתמעטות וטוב שכך. ובכל זאת, בכל תחילת פרק זוכים הצופים לפתיח שמזכיר להם, למקרה ששכחו מהפרק הקודם, ש"הוא גיבור". כאמור הגיבור שלנו הוא סוכן מיוחד שייחודו מתבטא גם בצורה ביולוגית. בגלל מוטציה גנטית כלשהי, גבריאל נמצא מתאים להשתלת כלי הנשק הכי מתקדם של ארה"ב- שבב קטן שגורם למוחו להתחבר ו/או לפרוץ לכל מאגר נתונים קיים, לעמוד בתוך מאגר הנתונים ולבנות סביבו סימולציות של זירות פשע בהן הוא מתהלך, מהרהר ובוחן דברים שוב ושוב.

 

הסיבה לכך שהסוכן וון הסכים להיות שפן ניסויים עם שבב במוחו הייתה כדי שיוכל לברר פרטים על עברה האמתי של אשתו אמיליה, סוכנת לשעבר שמואשמת בבגידה ושכן או לא נהרגה במהלך משימה. אמיליה היא האישה המשמעותית הראשונה בחייו של גבריאל. היא אמנם כבר לא אתו, הוא אמנם לא יודע מה עלה בגורלה, ויותר מכך- מדוע היה זה גורלה, אך היא רודפת אותו לאורך כל הפרקים, נותנת רמז פה, דואגת להשאירו בחיים שם, ומשמשת כמלאכית שומרת ממרחק.

 

 אמיליה ( זולייכה רובינסון)  © 2013 CBS Broadcasting, Inc. All Rights Reserved.

 

מלבד האישה הַסָפֵק - בוגדת ישנן עוד שלוש נשים מרכזיות בסדרה שבדרך כזו או אחרת משמשות כמלאכיות שומרות. המלאכית הברורה ביותר הינה הסוכנת ריילי ניל (מייגן אורי המוכרת ככיפה אדומה מהסדרה "עד עצם היום הזה"). ריילי גויסה להגן על הנשק החשוב ביותר של ארה"ב- הסוכן גבריאל. בקריאה ראשונה אולי הבעייתיות לא מובנת אך ברגע בו הסוכנת נכנסת לפריים הבעת גיחוך קל עלולה לעלות על פני הצופים. השחקנית מייגן אורי אמנם חגגה רק לפני מספר חודשים יום הולדת 31, אך לשמחתה, וכולנו כמובן מפרגנים, היא נראית בסדרה משמעותית צעירה לגילה. בסצנה הראשונה בה אנו פוגשים את שומרת הראש כשהיא נכנסת לבניין משרדי סוכנות המודיעין, היא לבושה במכנס שחור מחויט, חולצה לבנה מכופתרת צמודה ושיער אסוף בקוקו קופצני במיוחד שסגנון הליכתה תורם לקופצניותו. במילים אחרות, בסצנה הראשונה שלה הסוכנת המיוחדת נראית כמו ילדת תיכון שהגיעה לטיול שנתי בכנסת. הניסיון ליצור כימיה מידית בינה לבין גבריאל הרגיש מאולץ, אך עם הזמן הרגשה זו נעלמה וצמד הדמויות (בעזרת כותבי התסריט כמובן) מצא שפה משותפת. לשמחתי, עם הזמן גם הקוקו נעלם (עם הגחות מינימליות) כך שבמקום ילדת בית ספר עם שיער קופצני קיבלנו גרסה ברונטית של פארה פוסט שמוצאת את עצמה מוגנת לא מעט על ידי האדם שהיא אמורה להגן עליו.

 

© 2013 CBS Broadcasting, Inc. All Rights Reserved.


אך לא רק שגבריאל רדוף מנטאלית על ידי אישה, ומוגן פיזית (לכאורה) על ידי אישה, בנוסף אליהן הוא גם נדרש למלא פקודות של אחת ולהילחם באחרת. המפקדת הישירה של גבריאל היא ליליאן סטרנד (מארג' הלגנברגר, CSI), שממש כמו M האגדית של ג'יימס בונד, מעניקה לגבריאל אהבה קשוחה אך גם יודעת להיות גמישה מספיק כדי לתת לו מרחב תמרון. ליליאן אמנם עומדת בראש היחידה הזו, אך נאבקת ראש בראש לאורך הפרקים בראש ה- CIA  ומראה שגם היא, כמו גבריאל, יודעת לקבל פקודות מצד אחד, ומן הצד השני לגרום לדברים להתרחש כפי שמצפונה מנחה אותה תוך השארת חותמת אישית ייחודית. אל ליליאן ואמיליה הנעלמת מצטרפת אישה נוספת שלוקחת לידיה את גורלה ועתידה רק שהפעם מדובר באישה ממחנה האוייב. מיי צ'ן היא סוכנת סינית שגם בה הושתל שבב, מתקדם מזה שהושתל בגבריאל. ממש כמו שתי הנשים האחרות, ובניגוד לסוכנת ריילי, מיי צ'ן מגדילה ראש ולא מסתפקת בביצוע משימתה אלא משאירה את הפקודות מאחוריה ומוצאת דרך לא שגרתית להשיג את שאיפותיה הגדולות בעזרת ניסיון לשיתוף פעולה עם גבריאל.

 

 © 2013 CBS Broadcasting, Inc. All Rights Reserved.


שלוש מתוך ארבע הנשים בחייו של גבריאל הוכיחו את עצמן כנשים חזקות שרוצות יותר ממה שיש בחלקן ופועלות כדי להשיג את רצונותיהן, כאשר הרביעית, הסוכנת ריילי, הוכיחה עד כה אך ורק משמעת, תמיכה והגנה. האם בעתיד ריילי תשנה את עורה ותציג תכונות של חוזקה, עצמאות ולחימה כנגד אלו המנסים לשלוט בה כמו שאר הנשים? או שמא הסדרה תתיישר עם קווי העלילה השגורים ותהפוך את גבריאל למושא אהבתה של ריילי ואולי אף למכשול בדרכה לגדולה? את כל אלו, אני מקווה, נגלה בהמשך. אבל בינתיים, למרות שאפשר להתקטנן עם הסדרה על הלבוש של ריילי (במיוחד בביקורה בסוריה), על הטענה שאפשר ללמוד ערבית שוטפת בסמסטר אחד בקהיר ולדבר באותו המבטא בכל מדינות ערב בלי למשוך תשומת לב, או על הקלישאה המוכרת של בריחה למקסיקו להשכחת הצרות וחזרה למוטב אחרי שיחת עידוד קצרה אחת, בכל זאת, הסדרה מעניקה פרקים מעניינים, קצביים ומהנים ביותר לצפייה.

 

 

 

החל מה - 8.2.14 שידור שבועי מדי מוצ"ש בשעה 20:15 בערוץ HOT זון.