המסך המפוצל

מנת היום 20/1/14

המונה ליזה נעלמה, קמים לתחייה ועוד

מאת: שי שגב

פורסם: 19-01-2014
0 תגובות

21:00 המונה ליזה נעלמה | Mona Lisa Is Missing, ערוץ 8 (הוט)

פרס מיוחד– פסטיבל סן–ג'ואקין 2013 ;  פרס בחירת הקהל - פסטיבל RXSM IV  2013 ; פרס הסרט הטוב ביותר – פסטיבל האי אמיליה 2013; פרס הסרט הדוקו-היסטורי הטוב ביותר – פסטיבל סן אנטוניו 2013. סיפורו של האיש שגנב את המונה ליזה ממוזיאון הלובר: איך צבעי צנוע מאיטליה מצליח לבצע לגמרי לבדו את "השוד הקטן הגדול ביותר בתחום האמנות בעת המודרנית?" ומה היה המניע שלו? הסופר והבמאי, ג'ו מדריוס, יוצא בעקבותיו של וינצ'נזו פרוג'ה, שהואשם בגניבת  המונה ליזה של לאונרדו דה וינצ'י ממוזיאון הלובר בשנת 1911, ומוצא את סיפורה של בתו בת ה-84 המתאבלת על האב שמעולם לא הכירה ומדינה המתאוששת מפצעים ישנים. באמצעות שילוב של תצלומים היסטוריים, אנימציה וראיונות עם הבת, מנסה הבמאי לפענח למה ואיך האדם שזכה לכינוי "מקרוני" על ידי עמיתיו לעבודה בצרפת, הצליח להבריח ולשמור על הציור האגדי במשך שנתיים שלמות. הסרט מתאר אדם הנאבק כדי למצוא את דרכו בעולם ולהפוך את משפחתו גאה. ארה"ב, 2012. משעשע ונוגע ללב, בנוי כתצרף מסתורי. ציון: ♥♥♥♥♥


 

22:00 עינוי דין | The Rack, ערוץ MGM

דרמת משפטית סוערת על רקע מלחמת קוריאה. אחר שבי של שנים, שב הביתה הקצין המעוטר - קפטן אדוארד הול (פול ניומן). בארה"ב, הוא מוצא עצמו מועמד למשפט צבאי על בגידה. שאלות של מוסר ונאמנות מוצגות על רקע הפרנויה המתפתחת של ראשית המלחמה הקרה. משחק גם: לי מרווין, במאי: ארנולד לייבן. ארה"ב, 1956. משחק טוב של פול ניומן, בסרט שלא קיבל את התהודה המתאימה כשיצא לאקרנים. ציון: ♥♥♥♥♥


 

22:00 משחקים באש: יש רעל בכיסא שלך | Toxic Hot Seat, ערוץ Yes דוקו

כימיקלים מעכְּבי בערה נמצאים בכל מקום: ברהיטים שלנו, בבתים שלנו ובגופנו. אך נדמה שהם לא ממש עוצרים שריפות. מה שהם כן עושים - מעֵבר להתעשרות חברות הכימיקלים, זה לגרום לנו למחלות. בהתבסס על התחקיר העיתונאי עטור השבחים של השיקגו טריביון "משַחקים באש", הסרט מציג את הסיפור המזעזע על חברות הכימיקלים שמייצרות את מעכבי-הבעירה ומוציאות מיליוני דולרים על לוביסטים, יחצ"נים ובעלי השפעה, על ענקי הטבק שיש להם יד ורגל בשכנוע קציני בטיחות אש לתמוך בתקן שדורש למעשה שכל רהיט ימולא ברעלנים הללו. כל זאת תוך הסתרה מכוונת מהציבור של הסכנות הטמונות ברעלנים אלה. במרכז הסרט ראיונות עם העיתונאים של השיקגו טריביון שהביאו את הפרשה לכותרות, ועם אזרחים אמיצים שמוכנים להילחם על האמת מול תעשיות דורסניות. במאי: קירבי ווקר. ארה"ב, 2013.

 

 

22:15 קמים לתחייה | The Returned, ערוץ Hto3

דרמה צרפתית על טבעית מצליחה, זוכת פרס ה"אמי" הבינלאומי 2013 לדרמה הטובה ביותר. "קמים לתחייה" מתרחשת בעיירה הררית בצרפת, מאוכלסת בקהילה קטנה, הנשלטת על-ידי סכר עצום בגודלו. מספר אנשים – גברים, נשים וילדים – במגוון גילים ומרקעים שונים, כולם איבדו את חייהם בנסיבות ברוטאליות, מופיעים מחדש ללא הסבר הגיוני במיקום המדויק שבו הלכו לעולמם, לא מודעים לכך שהם לא בין החיים כבר כמה שנים, ושיקיריהם אבלים ומתמודדים עם חסרונם. אין להם זיכרון של מותם, הם לא הזדקנו, והם מעוניינים לשוב לשגרה הנורמטיבית שהכירו, כאילו לא מתו מעולם. נחושים לזכות מחדש בחיים שאיבדו ולהתחיל מחדש, הם למדים שהם לא היחידים שחזרו מהמתים, ושתחייתם מביאה שורה של הפרעות שהולכות וגוברות. רצף של רציחות מזוויעות בעלות דמיון לשיטותיו של רוצח סדרתי מהעבר, יחד עם תופעות משונות שמתרחשות, כמו הפסקות חשמל לא מוסברות וצניחה מסתורית של גובה המים בסכר, מפרים את האיזון בעיירה, ויוצרים גל של חשדות כלפי הקמים לתחייה. בסדרה מככבים אן קוסיגני ("הפרפר ופעמון הצלילה"), פאדריק פירוט ("המפתח של שרה"), קלוטילד הסמה ("שירי אהבה"), סלין סאלט ("חלודה ועצם"), סמיר גואסמי ("אנתוני זימר"), גרגורי גיידבואה ("שלום למלכה"), גוליום גוויקס ("22 קליעים"), ז'אן פרנסואה סיבדייר, אליקס פויסון, ירה פילרץ, ג'נה ת'יאם, סוואן נומביטון ואנה גיררדוט ("בדרך שלי").

 


***

מדור "מנת היום" מסכם את כל מה שחדש בערוצי הטלוויזיה, על פי עדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. לעיתים נופלות טעויות בעדכונים אלה מסיבות שונות, נשמח אם תתקנו לטובת הקוראים. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת מלאה ומפורטת באתר בו הוא כותב עם הקלקת קישורית המילה ציון.