המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: ``כסף-דמים``

פרק שנים-עשר: Blood Money

מאת: JW

פורסם: 21-07-2002
17 תגובות
המשפט האחרון שאמר אנג`ל בפרק הקודם התייחס למלחמה. במי? מי האויבים הכי גדולים של אנג`ל? אז היה לנו הרושם שאלו צמד הערפדות דרלה-דרוסילה, אך בפרק הזה מסתבר לנו שהכוונה היא ל"לוולפראם והארט". אנג`ל משקיע מאמצים רבים, מתכנן תוכניות מפורטות, כורת בריתות, והכל בשביל "לזעזע" ולהפיל את ליילה ולינדסי, אפילו אם מדובר רק בכמה שניות של השפלה פומבית, ומכאן שמושא האובססיה השתנה שוב.



בקטע הפתיחה של הפרק אנחנו רואים את אנג`ל אורב, עוקב, מצלם תמונות, מכייס (בתוספת לקלוז-אפ מצמרר על עיניו) - פעולות שמאפיינות יותר את אנג`לוס, שנהנה להתעלל בקורבנות שלו בצורה דומה. זה מזכיר לנו שוב את המקום האפל בו נמצא עכשיו אנג`ל, שהוא לא כ"כ רחוק מאנג`לוס. הוא אף אורב לליילה במכוניתה, נהנה להתעלל ולהפחיד אותה, ומציין בפניה "אין חוקים", "אתם מתעסקים איתי - אני מתעסק איתכם". לאן הוא אומר "זה ההבדל בינינו - לך עדיין אכפת" (את זה אמר גם לדויל בפרק הראשון בסדרה). הוא פועל מתוך מטרה אחת בלבד ולא בוחל בשום אמצעי בכדי השיגה, בלי קשר לתוצאות. הוא אף מוכיח כאן חוסר אכפתיות מהחבורה אותה פיטר - הוא תורם את בגדיה של קורדיליה למקלט הילדים ומציין שאינו הולך לראות אותה למשך זמן, הוא לא מהסס להשפיל אותה ואת ווסלי בפומבי ע"י הקרנת הקלטת (סביר להניח שאם היה רוצה יכל להשיג אחרת). אנג`ל בפרק הזה שקוע לחלוטין באובססיה האפלה ולא מראה סימנים של יציאה ממנה.

התוכנית הכללית של וולפראם והארט לגבי אנג`ל נחשפת כאן במלואה - ע"פ הנבואות, הערפד בעל הנשמה משחק תפקיד חשוב באפוקליפסה העתידית, ו-וולפראם והארט מעונינים בו לצידם (תפקיד זה של אנג`ל הוזכר במגילות בפרק "בליינד דייט", וגם ב"התהוות" של "באפי" מזכיר וויסלר משהו במעומעם). למען מטרה זו, אפילו מוכנים שם להקריב את ליילה ולינדסי בעצמם, הם "Expendable". והגישה הזו מנוגדת לחלוטין למטרותיו של לינדסי, שמונע רק ע"י זעם ונקמה אישיים באנג`ל.


בפרק יש התייחסות לקורדי, ווסלי וגאן כ"יחידה נפרדת", ואנחנו רואים למעשה שהפרק מתפצל לשתי עלילות - של אנג`ל ושלהם. הוא בשלו, והם בשלהם. דרכיהם נפרדות לחלוטין והם פועלים כאן לחוד. בתחילה הם עדיין תלויים באנג`ל, נמנעים מלהזכיר את שמו ודנים ומתווכחים מתי הוא יתקשר, אך במהלך הפרק הם כבר אוזרים אומץ נפשי ושוב מטפלים בחזיון המאיים של קורדי לבדם, מדברים על משרד משלהם עם שם חדש וכרטיס ביקור חדש (והבדיחה הישנה על סמל המלאך שעיצבה קורדיליה עבור הכרטיס נמשכת: גם גאן, כמו קייט בזמנו, חושב שהמלאך דומה יותר ללובסטר...). בתחילת הפרק ישנה אשליה של מריבה בין ווסלי וגאן, בניגוד להמשך בו הם מתחברים ומתלכדים ע"י "סיפורי מלחמה" ואחוות "גברים בקרב". "All of us together" הם מציינים, והגיבוש ביניהם מעולם לא נראה טוב ואמין יותר. כך שלפחות אולי יצא דבר אחד טוב מכל האפלה הזו.



אן, מנהלת המקלט לילדים אבודים, היא אותה דמות שהשתתפה בשני פרקים של "באפי", בתחילה בפרק "Lie to me" כשאנטרל, חברה בכת המעריצה ערפדים (והיא אף מציינת זאת כאן), ובפרק "Anne" (שעסק כולו בנושא הילדים האבודים) כלילי, הנערה שבאפי עוזרת לה ואף נותנת לה את זהותה ועבודתה ("אן" הוא שמה האמצעי של באפי, כזכור). אן התקדמה דרך ארוכה מאז עזיבתה של באפי לפני כשנתיים, וכיום היא אף מנהלת מקלט שלם לילדים עזובים, ואין ספק שהשפעתה של באפי עליה ניכרת. העניין הוא שאנג`ל ואן לא מזהים אחת את השניה (למרות שהייתה להם סצינה משותפת ב"Lie to me") ולא מגלים את המכנה המשותף העצום ביניהם, מה שיוצר אווירה די אותנטית ומיוחדת ו"מפנק" את מעריצי הסדרות.


הפרק מתאפיין בהמון משמעויות כפולות, אירוניה וביקורת על העולם החיצוני. כל עניין נשף הצדקה שמיועד למעשה להלבנת כספים עבור וולפראם והארט, הסרטון המתקתק והאירוני של הולנד שמנוגד לחלוטין לדמותו ומזכיר יותר פרסומת בטלוויזיה החינוכית, כוכבי הטלוויזיה "המתנדבים" שכביכול שודדים כסף מהאורחים (תרתי משמע) וכמובן הכסף, Blood money – כל אלו מעבירים מעין ביקורת על ענייני גיוס כספים ותרומות "לטובת הכלל" שנהוגים בקרב עשירי ארה"ב. הנשף אמנם נקרא אירוע צדקה, אבל לכל אחד ואחד מהנוכחים בו (חוץ מאן) עומדת מטרה אנוכית אחרת מול העיניים. העולם המתואר הוא עולם של שחיתות מוסרית, חמדנות ורדיפת הממון והכסף, ההתחככות המאולצת עם עולם הזוהר ה"נוצץ", התדמית החיצונית, הפרסום והמוניטין. פוליטיקה היא שם המשחק, ועליה הביקורת העיקרית בפרק.

שם הפרק, Blood money, ניתן לו ע"י אנג`ל שמזהיר את אן לגבי מקורו של הכסף, דרך השגתו ושימושיו העתידיים. בסצינה האחרונה הכסף אכן מוכתם בדם תרתי משמע, ואן למרות הכל מתעלמת ומציינת "זה יתנקה".



ויש בפרק גם המון אירוניה פנימית ואולי גם ביקורת: אנג`ל אינו מופתע כששומע שכוכבי טלוויזיה משתפים פעולה עם וולפראם והארט, השאלה שמועלה לגבי הפיכת הדמות הטלוויזיונית ללסבית ספק כשיקול של רייטינג מתייחסת יותר מכל לווילו ב"באפי", והקטע בקלטת בו קורדיליה מחקה פרסומת לחלב היא בדיחה על פרסומות דומות שעשו רוב הסלבריטאים באמריקה, ובפרט קריצה פנימית לפרסומת דומה שעשה דיוויד בוריאנז בסמוך לשידור הפרק בארה"ב, פרסומת שאף הפכה לפוסטר בגודל מלא.