המסך המפוצל

ביקורת פיילוטים

התרשמויות סובייקטיביות לחלוטין של אנשי המערכת על כמה מהסדרות שיצאו בתקופה האחרונה בארה"ב

מאת: המערכת

פורסם: 24-11-2013
6 תגובות

Dracula  

מתוך מבחר הסדרות החדשות, מבלי להסס בחרתי לדגום את דרקולה, כיוון שערפדים - לעולם לא נס ליחם. לא ידעתי כלום על הסדרה עצמה, ואת הספר של בראם סטוקר לא קראתי אבל ראיתי, ממש ממזמן, את הסרט של קופולה, וזכרתי במעומעם את המתווה הכללי: הערפד המפורסם מגיע ללונדון הוויקטוריאנית וקובע מושבו בקרב החברה הגבוהה, שם הוא מתאהב בבחורה בשם מינה שהיא גלגולה של אהובתו הנצחית, אלא שלמינה יש ארוס עיתונאי שמפריע לו בדרך. גם בסדרה הזו אנחנו נתקלים באותה המינה, אלא שפה היא סטודנטית מצטיינת לרפואה, יש לה גם חבר עיתונאי וגם חברה קלת דעת בשם לוסי (שהייתה זכורה לי גם מהסרט) והיא גם בת של הרופא שמנהל את בית המשוגעים הידוע בדלם (לא הופיע בפרק הראשון). אלא שבגלגול הנוכחי נוסף לסיפור עוד אלמנט שלא היה זכור לי מהסרט: דרקולה, שכאן לובש את דמותו של יזם אמריקאי עשיר, חוזר כדי להילחם במסדר מסתורי רב כוח ועוצמה שלפני שנים רבות אנשיו רצחו את אשתו האהובה, הלא היא מינה המקורית.

 

זו קופרודוקציה אמריקאית-בריטית והבנתי מויקי שהכותב הראשי, לצד יוצר הסדרה קול האדון, הוא היוצר של הסדרה "קרניבל", דניאל קנוף. את דרקולה מגלם ג'ונתן ריס מאיירס ולצידו אפשר למצוא את ג'סיקה דה גואו הניו זילנדית כמינה, אוליבר ג'קסון-כהן (ממוצא חצי ישראלי!) כג'ונתן העיתונאי, תומאס קרצ'מן הגרמני כואן הלסינג, ג'יין סמרפיט כליידי ג'יין ונונסו אנוזי כרנפילד, המשרת ויד ימינו של דרקולה. בן מיילס (פטריק מ"זיווגים") אמור גם להפציע מתי שהוא בסדרה.

 

אני לא יכולה לומר שהתאכזבתי מהפרק, כי לא באמת ציפיתי לדבר, שהרי מלבד השם לא ידעתי מאומה על ההפקה הזו, אבל על פניו יש בסדרה הזו את כל החומרים שהיה צפוי שאוהב: ערפדים, אנגליה הוויקטוריאנית וג'ונתן ריס מאיירס. באשר לאחרון, כשראיתי לראשונה את דרקולה חשבתי לעצמי - יו, הבחור הזה נראה כמו התאום הפחות חתיך של ג'ונתן ריס מאיירס! בסוף התברר לי שמדובר בו עצמו, עם תוספת אומללה של זקנקן על הסנטר, ובמשך כל הפרק השתוקקתי שמישהו יעשה עמי חסד ויגלח אותו (מישהו אומנם התקרב אליו עם חרב גדולה, אבל בשל סיבות פחות נאצלות).

 

קשה לי להצביע על מה בדיוק היה חסר לי בסדרה (חוץ מקוטלת, כמובן). נושא המסדר מכניס קצת עניין לסדרה אבל אני לא יודעת אם מספיק כדי שארצה להמשיך ולצפות. הפרק הראשון לא יצר אצלי הזדהות עם אף אחת מהדמויות ולא לגמרי ברור לי אם הם מתכוונים להפוך את דרקולה לגיבור החיובי או לא – בהתחשב ברקורד הידוע שלו, היה לי קצת משונה לשמוע אותו מדבר בתיעוב על חברי המסדר כחבורה של רוצחים ואנסים... לרגע אפשר היה לחשוב שמדובר במתנדב בזק"א ולא בערפד מדופלם, אך עד מהרה הוא עירפד בחורה אקראית ברחוב.

 

היה לי גם מוזר שמינה היא סטודנטית לרפואה, אבל לפי ויקי היו נשים חלוצות שלמדו רפואה בעת ההיא, גם העובדה שהיא גרה לבדה עם חברה ויוצאת עם ארוסה לכל מיני אירועים חברתיים ומתנשקת עמו בפומבי אינה מה שהייתי מצפה מילדה-טובה-לונדון-הוויקטוריאנית, אבל אין לי מספיק ידע על התקופה כדי לדעת אם זה מדויק היסטורית או לא. אני מתארת לעצמי שהרעיון הכללי בבחירות האלו הוא להציב מול דרקולה דמות של אישה חזקה ועצמאית (בפרק הראשון היא עוד לא השאירה לי רושם כזה, או כל רושם, האמת, אבל עוד מוקדם לעמוד על טיבה). חשבתי לעצמי, אבל, שזה היה יכול להיות נחמד לו במקום להתאהב במינה, דרקולה היה מתאהב בגומיהו (דמות מהמיתולוגיה הקוריאנית של שועל/ה בעל/ת 9 זנבות שלובש/ת צורת אדם). הוא היה מנסה לשתות לה את הדם, היא הייתה מנסה לאכול לו את הכבד... למה לא? קצת חסר לי ייצוג ריאליסטי של מערכת יחסים אמיתית על המסך הקטן. (רמונה)

תאריך שידור הפיילוט:25/10/13




The Tomorrow People

עוד סדרת גיבורי על, או הדבר המגניב הבא? קצת מכל דבר. אנשי המחר (הם לא בחרו בשם הזה) הם אנשים כמו כל אחד מאתנו, אבל לא. מוטציה גנטית הופכת אותם לבעלי כוחות על. לעומת "גיבורים", אצלם הכוחות הם קבועים אצל כולם: טלפתיה, טלפורטציה וטלקינזיס. סטיבן הוא נער הלומד בתיכון (כמובן) שחושב שהוא משוגע. מסתבר שהוא לא - הוא פשוט "Homo Superior" (האדם הנעלה. גם בשם הזה הם לא בחרו), כמו עוד כמה חבר'ה כאלה שגרים מתחת למנהטן כמו עכברושים, מסתתרים מפני ארגון מרושע שרוצה לתפוס אותם.

 

הסדרה סה"כ נראית חביבה, ומספיק מעניינת כדי שאחרי הפרק הראשון ארוץ מיד להוריד את הפרק השני - ואת שני הנוספים שיצאו בינתיים - כדי לצפות בו כמה שיותר מהר. יש כמה ענייני אמינות בעייתיים (עוד תלמיד תיכון שנראה מדהים ובוגר לגילו, עלילה שנעה מהר מדי). מבחינת מבחן בכדל הסדרה אפילו לא קרובה לעבור את הרף: יש שלוש דמויות נשיות, שתיים מהן מכירות אחת את השנייה אך לא הייתה אף סצנה שבה הן מדברות.

 

שחקנים מוכרים: מארק פלגרינו (ג'ייקוב מ"אבודים", לוציפר מ"על טבעי"), לוק מיטשל (רומיאו מ"קרוב רחוק"), פייטון ליסט (ג'יין סטרלינג מ"מד מן"). (roswella)

תאריך שידור הפיילוט: 9/10/13



 

Camp

כל קיץ המחנה המשפחתי חוזר לפעילות. משפחות עם ילדים, בני נוער והצוות של המקום, רובם מכירים כבר שנים, ויש גם את קיפ בן ה-16 שלא ממש רצה לבוא, אבל ההורים שלו שלחו אותו בכל מקרה. את המקום מנהלת מק (רייצ'ל גריפית'ס) שגם נמצאת בתהליכי פרידה מבעלה. למחנה הזה יש מעין "איגלטון" משלו - המחנה היריב מעבר לאגם, שזוכה למימון הרבה יותר נדיב ואפילו מגיש סרטנים בארוחת הצהריים.

 

סדרה מאוד חמודה, כבר צפיתי בארבעה פרקים ברצף ואני מאוד נהנית.

לצערי הסדרה בוטלה לאחר עשרה פרקים. (roswella)

תאריך שידור הפיילוט: 10/7/13




Once Upon a Time in Wonderland

מכיוון שאני די מחבבת את "עד עצם היום הזה" הייתי סקרנית לראות מה ירקחו לנו יוצריה בסדרת הבת שלהם הממוקמת בארץ הפלאות, אך אני מודה שהפרק הראשון הלהיב אותי הרבה פחות ממה שדמיינתי לי. הסיפור מתחיל באליס שחוזרת מביקורה בארץ הפלאות, ומספרת עליו בהתלהבות רק כדי לגלות שאביה חושד בשפיות דעתה.

 

לתחושתי המאבק בין עולם המציאות לעולם הדמיון כפי שהוצג בפרק נעשה באופן שטוח, וכל העלילה שהתפתחה ממנו הייתה ילדותית מדי בעיניי, אם כי קשה לי להסביר בדיוק למה הסדרה הזו הרגישה לי ילדותית בעוד ש"עד עצם היום הזה" מצליחה בעיניי לדבר לילדים ולמבוגרים כאחד. לא היה צורך בהיכרות עם הסדרה "עד עצם היום הזה" כדי להבין את הפרק, והמקום היחיד שזיהיתי שבו הסדרה ממש התכתבה עם הסדרה ההיא, היה בחוסר הידיעה של תושבי ארץ הפלאות לסיבות לכך שהכובען נטש את ביתו,

 

מה שכן היה מעניין בעיניי הייתה העובדה שחלק מהזמן בפרק ניסו לתת את ההרגשה שבין אליס למלכה האדומה יש יריבות ישירה עתיקת יומין, ותהיתי מדוע הם נדרשו ליריבות כזו בין נשים והאם הם רוצים לחקות כאן את עניין המלכה הרעה ושלגיה. מה שהביא אותי לשים לב לכך שברוב האגדות הידועות קנאת נשים היא זו המניעה את העלילה, ולא קנאת גברים למשל (שלא כמו המצב בסיפורי התנ"ך) ותהיתי גם לסיבת הדבר.

 

בשורה התחתונה: פרק סביר, לא עורר בי את הרצון להמשיך ולצפות בפרקים הבאים בטח שלא באופן מידי. כאשר הסדרה תגיע לשידור בארץ אני אתן צ'אנס לעוד פרק או שניים לפני שאחליט סופית לגביה. (אורלי)

תאריך שידור הפיילוט: 13/10/13

תאריך שידור בארץ (יס דרמה): 26/12/13


 


Brooklyn Nine-Nine

יוצרי הסדרה, דן גור ומייקל שור, אחראים גם לסדרה הקומית המצליחה "מחלקת גנים ונוף" שאותה אני מודה שמעולם לא ראיתי, ולכן לא היו לי ציפיות כלשהן מהסדרה "ברוקלין תשע-תשע", שהגורם המוכר היחיד בה מבחינתה היה אנדרה ברוואר, אך למרות חיבתי הרבה לדמות שגילם ב"רצח מאדום לשחור", כבר יצא לי לראות אותו בתפקידים אחרים ולהבין שהוא לא תמיד מקבל תפקידים למידותיו.

 

את הפרק מצאתי מרענן לא מפני שהוא סיפק נקודת מבט חדשה כלשהי על סדרות משטרה (אף על פי שבהחלט הוא שיחק עם הקלישאות הידועות של סדרות שוטרים) אלא בגלל שהוא סיפק נקודת מבט שאינה שגרתית במיוחד בכלל בטלוויזיה האמריקאית. מה שאני מתכוונת אליו היא העובדה שבארה"ב חובבת דמות המורד, ישנן אינסוף סדרות שבמרכזן עומדת דמותו של האדם המבריק שעושה את תפקידו טוב כל כך עד שמותר לו לזלזל בחוקי המערכת ולא לראות בהם משהו המחייב אותו, ובדרך כלל לצדו עומדת דמות שאמורה לרסן אותו ולגרום לו להלך בתוך הקווים, אך מכיוון שאותה הדמות אינה מוכשרת כמוהו, האדם המבריק ממשיך לעשות ככול העולה על רוחו, והלקח של חשיבות ההקפדה על חוקי המערכת לעולם לא נלמד.

 

ואילו בפרק הראשון של הסדרה אנו מבינים שלבלש ג'ק פרלטה (אנדי סמברג) שרגיל לעשות ככל העולה על רוחו במחלקה בגלל שהוא כל כך מוכשר, מזומנת סדרת החינוך של קפטן ריי הולט (אנדרה בראוור), הבוס החדש במחלקה, שהוא מוכשר לא פחות, וחוקי המערכת הם נר לרגליו. דווקא בגלל שמאזן הכישרון נוטה לצד ההקפדה על המסגרת, בלי לקפח מהמוכשרות של הצד השני מצאתי את הפרק הראשון מקסים עד כדי כך שמייד קפצתי לצפות גם בפרק השני (והשלישי...).

 

אני מודה שהיה משהו שהפריע לי בפרק השלישי מבחינת האמינות בהמשכיות של בניית אחת הדמויות האחרות ועדיין לא צפיתי בפרקים נוספים מאז, אבל מכיוון שכאן עוסקים בביקורת פיילוטים, אז השורה התחתונה היא שזה פרק בהחלט מעורר ציפיות. (אורלי)

תאריך שידור הפיילוט: 17/9/13