המסך המפוצל

הממיר 12/7/13

עבודה ערבית נפלאה, החץ בכלל לא רעה, שטיסל ממשיכה את הפתיחה הנאה, פרק טוב של משפחה בהפרעה וגדולה מהחיים אכזבה

מאת: המערכת

פורסם: 12-07-2013
9 תגובות

9. עבודה ערבית, עונה 4 פרק 1

האמת שהתגעגעתי, ושמחתי לגלות שבעיניי הפרק הצדיק את הציפיות ושהסדרה לא איבדה מקסמה גם בעונתה הרביעית. היה משעשע לראות את הפרשנות החלופית שנתנו יוצרי הסדרה לסיבות שהובילו למחאה החברתית, במיוחד כיוון שזה מאוד נדיר במחוזותינו לעשות מעשה פורסט גאמפ ולשלב בנקודות היסטוריות דמויות בדיוניות, כשקיום הדמויות הבדיוניות אף קודם למאורעות ההיסטוריים. העובדה שהדמויות נותרו נאמנות לעצמן לאורך כל הפרק, אף גרמה לי להעריך את ההישג הזה יותר.

 

על אף שאני עומדת מאחורי מילותיי בעניין הנאמנות לדמויות, מעניין היה גם לשים לב איך אביו של אמג'ד שבדרך כלל שיקולים כלכליים קודמים אצלו לשיקולים אידיאולוגיים, בתפיסת העולם שלו הבאת ילדים לעולם עומדת לפני כל שיקול כלכלי כי ילדים זה ברכה, בעוד שאמג'ד אימץ לעצמו את השקפת העולם המערבי שצריך לבדוק את אפשרויות הקיום הכלכלי לפני שמחליטים להביא עוד ילד לעולם, ומשעשע עוד יותר לראות איך לפעמים תפיסות עולם מקובלות נראות מגוחכות כשמישהו מאמץ אותן בלי באמת לשים לב איך הדבר משפיע על מי שלהם הוא רוצה לדאוג.

 

אחד הדברים שהופכים את הסדרה לכל כך משובחת בעיניי היא היכולת שלה לגרום לי לחשוב, מספר פעמים בכל פרק, שאמג'ד ומאיר הם אידיוטים ולראות באמירות שלהם - שבסיטואציות מסוימות הייתי גם יכולה להסכים איתן – כמטופשות ממש (אורלי).

 

.

9. החץ, עונה 1 פרק 16

נראה שכותבי "החץ" מעלים הילוך לקראת השליש האחרון של העונה. עם נסיון הרצח של מלקולם מרלין, הכל מתרחש בבת אחת ועם אירוניה מובנית רב-שכבתית: אוליבר שמנסה להציל את מרלין פועל בעצם נגד אמו ואולי יסייע לתכנית השטנית המסתורית, מרלין מקבל דווקא פרס הומאניטארי, והוא מציב דווקא את הגב' קווין שהזמינה את רציחתו כמי שאמורה לזהות את הבוגד.

 

עוד דברים שקורים בהילוך גבוה - שמץ מהיכולות המופלאות של מלקולם מרלין מתגלות בפני טומי, ורמיזות על תקופת ההיעלמות שלו מגיחות לרגע (נראה שהוא כעין דמות-צל של אוליבר, וגם הוא נעלם וחזר עם כישורי לחימה וגישה רצחנית). אבל טומי לא שם לב לזה, כי במקביל אוליבר מתגלה לפניו כ"ויג'ילנטה" המפורסם. כדאי אגב שהם ירגיעו קצת עם זה - מספר האנשים שכבר מכירים את הזהות הסודית הולך ועולה, מהר מדי לטעמי. כמו-גם מספר הכשרונות המופלאים של אוליבר, אם כבר הזכרנו זאת. גילינו שהוא גם בעל זכרון מופלא שמסוגל לזכור ציטוט מהאודיסיאה מלפני שנים למרות שהוא לא ממש איש ספר, הוא בעל כשרון לאלקטרוניקה, ומתברר שבשהות באי הוא גם למד לדבר סינית באופן מושלם שמסוגל להטעות גם סינים "אמיתיים". אה , וגם יודע לתת עירוי דם במצבי חירום. שידוך טוב הילד.

 

Credit: CW

 

כמובן שאי אפשר בלי ההתפתחות האחרונה : התמונה של האחות של שרה, הרמז הכל-כך דק "למה יש לה קנרית?", והטענה ש(כרגיל בקומיקס) היא לא ממש מתה, וגם אמא שלה לא ממש נעלמה אלא מופיעה בתור ריבר סונג או משהו. נראה שבונים פה עוד טוויסט אפורת-סבוני-קומיקס, שיביא לסדרה את דמות הקומיקס "Black Canary", שבמקור שמה הוא אכן לאנס כמו של שרה, לורל, ואביהן השוטר. נחיה ונראה (אסף רזון)

 

 

8.5. שטיסל, עונה 1, פרק 2

עם שני נושאים עיקריים השלובים זה בזה התמודדו רוב הדמויות הפרק, איבוד שליטה, ושמירה על מראית העין. גיטי שבעלה עוזב את מקום עבודתו והיא אינה יודעת מה היה לו מחליטה לשמור על מראית עין של מי שנישואיה עדיין בתוקף והיא אינה זקוקה לרחמי הזולת. אלישבע שמתו שני בעליה מיתות משונות, מתנחמת בשמיעת רדיו בשבת להפגת הבדידות אך שומרת על מראית העין של אמונה שלמה. שלום שמנסה להסתיר את הקשר שלו עם עליזה,  וכמעט מאבד אותה בתהליך, ואפילו הסבתא בבית האבות שכבר הבינה שהיפים והאמיצים בהם היא צופה בבית האבות, אינם יפים ואינם אמיצים, ולא כל הנוצץ זהב הוא.

 

כשעקיבא מתייעץ עם אביו בקשר לקושי שלו להשתלט על תלמידיו, האב ממליץ לו על חלוקת בננית כפרס על התנהגות טובה, ונתינת סטירה חינוכית, שמקדימה אותה ברכת "לשם ייחוד"  כשהמדובר בהתנהגות שלילית, אך גם מזהיר אותו שהמכה צריכה לבוא מהשכל, ולא מהרגש, אם אתה פועל מכעס אז אתה לא מקיים את "חוסך שבטו שונא בנו", מה שהוביל בעיניי לאחת הסצנות היפות אחר כך בכיתה, כשעקיבא נופל קורבן לתעלול של תלמידיו, וקורא לישראל (בנה של אלישבע) לבוא לקבל את עונשו, הוא מקדים אמירת לשם ייחוד וכבר נראה שהוא בדרך לחלק את הסטירה הראשונה שלו כמחנך, אך ברגע האחרון הוא משנה את דעתו ומציע בננית לישראל במקום, והיה נראה שבין אם הוא לא שלם עם רעיון הסטירה במהותו, ובין אם הוא לא יכול להביא את עצמו לסטור לבנה של אהובת לבו, יש בשינוי הדעת שלו גם מן ההבנה שאם הוא יסטור לו עכשיו זה לא יהיה מהמקום המחנך אלא מהמקום של מי שאיבד שליטה ורוצה להפנות את כעסו כלפי מישהו אחר.

 

איכשהו נראה לי שהאיפוק הזה השאיר על ישראל רושם חינוכי חזק יותר מכל סטירה שהוא היה מקבל. סה"כ פרק ששומר על המגמה החיובית שהראה הפרק הראשון, גם אם היו פישולים קטנים פה ושם, ואני חייבת גם לציין לטובה את התפקיד שאברהם מור עשה בפרק. (אורלי)

 

  

8. הוחלפו בלידתן, עונה 2, פרק 8

יותר מכל זה היה בעיניי הפרק של ביי ושל רג'ינה, ביי שלא מפחדת להסתכל למציאות בעיניים ולבדוק איך מתמודדים אתה, ורג'ינה שבורחת מהתמודדות אל האלכוהול. במהלך הפרק שמחתי על כך שזה אמור להיות מאוד פשוט לביי לברר האם רג'ינה חזרה לשתות או לא, כי היה מספיק שזיין יפלוט איזו מלה לא במקום בארוחת הערב, והופ , כולם כבר היו יודעים, אבל העניין הוא שזיין לא ממש פלט משפטים מפלילים, וביי נאלצה לשאול אותו במפורש, ואז שמחתי על כך שרג'ינה יודעת שסודה התגלה, כי עכשיו היא כבר לא תוכל להתחבא יותר, ואולי זה יעיר אותה סוף סוף, אבל התגובה המיידית שלה, הכעס הבלתי נשלט על כך שביי העזה להתערב לה, הפתיע אותי מאוד כי היה נראה לי מטופש מצדה לחשוב שהיא בעמדה שהיא בכלל יכולה לכעוס על ביי, במיוחד כיוון שהיא לא רוצה שכולם יידעו בין אם היא בוחרת להמשיך ולשתות ובין אם היא בוחרת להפסיק, ואם היא כועסת על ביי, אין בעצם מה שיפריע לביי לספר לאחרים.

 

רג'ינה תרצה את התנהגותה הזו בהתנצלותה, חצי שעה מאוחר יותר, בכך שהיא תפסה את עמדת הקורבן כי היא חשבה שזה יאפשר לה להמשיך ולשתות, באופן אירוני אותה התנצלות שהגיעה מהאדם ה"פיכח" יותר שברג'ינה, האדם שמתכוון על הבוקר ללכת למפגש AA ,היא זו שיכולה לאפשר לה להמשיך ולשתות באין מפריע, כיוון שעכשיו סודה שמור.

 

אהבתי גם את הדיון בשאלת שלוב התלמידים הרגילים בבית הספר לחרשים, אם כי לא אהבתי את העובדה שחלק מהדיון התנהל על ידי פגיעה בקתרין, בין אם בהאשמתה הכללית בכך שההצגה אותה היא מביימת היא מצג שווא של שילוב אפשרי בין חרשים ושומעים, ובין אם בפגיעה האישית מכך שדפני, בתה, מעדיפה לצאת ולמחות ולא להישאר למחזה (ואגב אם מלודי הייתה כל כך מעוניינת שכל התלמידים יבואו לדיון הזה, וחשבה שעדיף לבטל את החזרה, אולי היה עדיף אם היא הייתה מתקשרת מראש לקתרין ואומרת לה שבשל אירוע בית ספרי החזרה תדחה באופן חד פעמים כדי שקתרין לא תצטרך להגיע ולראות שבאמת אין לה עם מי לעבוד). בערב, כשדפני חזרה אליה, וניסתה להסביר את עצמה, קתרין שוב יצאה גדולה בעיניי כשהודתה בכך שהיא אינה יכולה להבין את המחאה שלה, אבל היא מקבלת אותה. (אורלי)

 

 

8. משפחה בהפרעה, עונה 4 פרק 4.

טוב, שמעתי שהפרק הרביעי טוב והוא אכן כזה. קצת מבאס שחוזרים למייקל עוד לפני שזכינו לטעימות מצד האחרים (טוביאס! ג'וב!), אבל בסדר, לפחות משקמים מהר את הרושם שהותיר הפרק הראשון הנוראי. מה שהיה מצחיק בפרק הוא דווקא עניינים שפחות הכרנו ב"ארסטד". כלומר כן, אבל בלחיצה מהותית על הגז – בדיחות על חשבונו של רון האוורד. הן היו בכל מקום ובכל רובד, כולל מה שהכי הצחיק אותי, הטקסטים ששמו בפיו של הנרי ווינקלר, חברו משכבר ה"ימים מאושרים" ושהובא על ידו ל"ארסטד" מלכתחילה, שכללו בעיקר שטמה וקללות. אבל בנוסף היו המון קריצות ואזכורים לסדרה ההיא ולדמויותיה, בהן בארי שלא מצליח להגיע לצ'אצ'י (המנעול, אבל גם שם הדמות שגילם סקוט באיו, הוא בוב לאבלו, ב"ימים מאושרים" – בן דודו של פונזי, שגילם כמובן ווינקלר עצמו), או בארי הצעיר (בנו של ווינקלר, כאמור) אומר את ה"הייי" האלמותי של פונזי וכהנה וכהנה.

 

Credit: Netflix

 

אבל יותר מכל ניכר שמיץ' הורביץ ומרעיו נהנו לשים בפיו של רון האוורד כמה וכמה אמירות נוראיות על עצמו, כולל המגלומניה שהתבטאה בין היתר במלחמה מול ג'רי ברוקהיימר ובליהוק תפקידו של אופי בגרסת הסרט של "המופע של אנדי גריפית'", או ספק גילוי-העריות שהסדרה הזו מאז ומתמיד אהבה, הפעם בדמות בתו/מאהבתו. נותר רק להודות על כך שהפעם לא מדובר בבתו האמיתית אלא באיילה פישר (הכה חמודה).

 

מעבר לכפלי המשמעות האלה, היה נחמד לאחד את החבורה הישנה, אותו צוות ב' של מייקל, ולהעלות דברים מעברה של הסדרה, אלמנט שעזר לרומם את הפרק רק מעצם התזכורות לימים – ובכן – מאושרים יותר.

קטנות

* שוב אזכור של יען, הפעם כינוי שניתן למייקל במסגרת ראיון העבודה שלו בגוגל. בנוסף, אני מתחיל לתהות אם גם אזכורה החוזר ונשנה של פיניקס אמור לשקף בסופו של דבר איזו לידה מחדש.
* גם הגרינץ' נתן הופעה נוספת, הפעם בדמות בובה שקרל וות'רס חומד.
* התקרה הנמוכה בקומה שבה עבד מייקל הייתה לגמרי "להיות ג'ון מלקוביץ'", נכון? ויחד עם רון האוורד המקריין את עצמו, כלומר שכבות המטא הרבות, אני מתאר לעצמי שזה היה מכוון. נחמד. (yaddo  מבלוג קפה + טלוויזיה)

 

   

6. גדולה מהחיים, עונה 3, פרק 1

אחד מהגילטי פלז'רס החביבים עלי חזרו. לא ממש זכרתי מה קרה בסוף העונה שעברה, אבל כמובן שטרחו להזכיר לי. לצערם הרב, נזכרתי גם כמה אני יותר אוהבת את ג'יין כג'יין ולא כדב - לאורך חלק גדול מהפרק הם דווקא משכו לכיוון דב. אז גרייסון נדרס כי היא סיפרה לו, ולכן הוא לא יכול לדעת שהיא דב, ולכן חזרנו להתחלה. האם הפעם הם יניחו לזה ויקדמו את הדמויות במקום להשלים את הסיבוב עוד פעם? יש לקוות.

 

דמויות המשנה הופיעו כולן בפרק - סטייסי קודמה משום מה לתפקיד מתמחה ללא שכר רק בשביל איזו בדיחת חצ'קונים וקים, הדמות שהתחלתי לחבב הכי הרבה מלבד ג'יין (כשהם נותנים לה להיות ג'יין), הבליחה כדי שיסתבר שפתאום הבוס רודף השמלות ממש מאוהב בה ומוכן לעשות שטויות רק כדי לראות אותה.

 

בסך הכול, אני מצטערת להגיד שאני לא ממש מעודדת מהצפי לעונה הזו כרגע. נראה שהכותבים לא באמת רוצים להמשיך הלאה, וכשהם לא רוצים - הדמויות לא יכולות. (מורן)

 

  

בשולי הממיר

רוב בנדיקט מי שהתארח וגם שיחק בלא מעט סדרות, אבל לנצח ייזכר אצלי כריצ'רד מ"פליסיטי" התארח השבוע בפרק בסדרה "המנטליסט" (אורלי)

 

אוליביה מאן ("חדר החדשות") התארחה ב"הנערה החדשה" והיתה מקסימה כתמיד. גם חביב המסמ"צ ג'ף קובר (ג'ייקוב מ"ילדי האנרכיה", דודג'ר ב"צ'יינה ביץ'", ראק ב"באפי") חזר להופעה קצרצרה כאיש השיפוצים "רמי", והיה, כמובן, קריפי כתמיד.

 

והנה אוליביה מאן חושפת את סלידתה העמוקה מ"סלפיז", אנשים שמצלמים את עצמם בטלפון (תודה ל"קפה וטלוויזיה") (אסף רזון).

 

 

 

 

 

ב"החץ" פיתחו השבוע משמעותית את קשת העלילה (שימו לב למשחק המלים) עם מלקולם מרלין שמגלם ג'ון בארומן (קפטן ג'ק - "דוקטור הו" ו"טורצ'ווד"), והנה נראה שנפתחת עוד קשת חדשה עם אורחת חדשה ומפתיעה - אלכס קינגסטון , שגם היא התלוותה לדוקטור בתפקידה כריבר סונג (אסף רזון).

 

 

  

מה יהיה לנו השבוע?     

12-19 ביולי

 

ביום שבת: משפחה מודרנית 4 מסתיימת (yes קומדיה), האמריקנים מסתיימת (yes Oh)

ביום ראשון: מינדי מסתיימת (HOT3)

ביום שני: המירוץ למליון 21 וגברת ג'ונס מסתיימות (yes דרמה), 90210 עונה 5 (HOT3)

ביום רביעי: חדר החדשות 2 (yes Oh), הביץ' מדירה 23 עונה 2 מסתיימת (yes קומדיה)

ביום חמישי: בתוך הבועה (yes אקשן), המדיום מלונג איילנד 2 (yes דרמה), בייטס מוטל מסתיימת (HOT3)

 

יומיות:

בן וקייט, החל מיום חמישי (yes קומדיה)

הרווק 17, החל מיום שלישי (yes דרמה)

ש"ח: מקום טוב באמצע עונות 2-3, החל מיום שני (HOT3)

ש"ח: דמג'ז 4, החל מיום שלישי (HOT3)

 

 

בתוך הבועה (Under The Dome)

סדרת מתח-מסתורין של סטיבן ספילברג, המבוססת על הרומן פרי עטו של סטיבן קינג. הסדרה מתרחשת בעתיד הלא-רחוק, ומספרת את סיפורם של תושבי העיירה הקטנה צ'סטרס מיל במיין, שמוצאים את עצמם פתאום, מנותקים משאר העולם על ידי בועה ענקית, שקופה בלתי חדירה ומסתורית שמקיפה את העיירה. עם מייק ווגל ("העזרה"), דין נוריס ("שובר שורות").

 

 

 

בן וקייט (Ben and Kate)

קומדיה על זוג אחים שונים זה מזה לחלוטין - אחות שצריכה להתחיל לרדוף אחרי חלומותיה, ואח שצריך עזרה כדי לרדת לקרקע. מהיוצרים והמפיקים של  "הבחורה  החדשה".

 

  

מסביב למסך המפוצל

 לסיום: לפני כשנה העלה בחור צעיר בשם קווין פורטר קטע וידאו ערוך בצורה מבריקה בשם "סורקיניזם" שבו חשף כיצד אארון סורקין ("הבית הלבן", "ספורט באוויר" ובימים אלה- "חדר החדשות") נוטה לחזור על עצמו בין הסדרות והסרטים שהוא כתב לאורך השנים בצורה… די מביכה אם לומר את האמת. בוידאו חשף פורטר בשנינות רבה את מוטיב החזרה ביצירותיו של סורקין - מדובר במשפטים שלמים שחוזרים על עצמם, בדיחות זהות, קטעי סלפסטיק זהים (!), "שטיקים" של דמויות שונות שנראים זהים באופן מטריד ואפילו דרמה שמשכפלת את עצמה בדיוק מופתי. הוידאו זכה לתהודה רבה ברחבי הרשת ובכלל ואפילו סורקין עצמו שמע עליו והתיחיס אליו בזמנו.  כעת, מסתבר שפורטר לא אמר עוד את המילה האחרונה, ולקראת העונה החדשה של "חדר החדשות"  העלה "סרט המשך" לוידאו הקודם: "סורקיניזם 2". ובניגוד לסרטי המשך הוליוודיים, נראה שבמקרה הזה ההמשך לא מבייש את המקור.
 

 

 

 

 



רוצים לכתוב לממיר הבא? צרו קשר: editor@tve.co.il