המסך המפוצל

סכפ''ש באפי: יום הורים

עונה שנייה, פרק שלישי: School Hard

מאת: לה לה

פורסם: 13-07-2012
10 תגובות

הפרק נפתח עם שתי נערות בעייתיות במשרד המנהל. הסיטואציה הלא נעימה שבה הן נמצאות - זהה, אך שתי הנערות שונות מאוד זו מזו. האחת, שילה, הגיעה למשרד המנהל בגלל שהיא מבלה את חייה בהתחמקות מאחריות. השנייה, תלמידה שהיא גם קוטלת, או קוטלת שהיא גם תלמידה, הגיעה למשרד המנהל כי היא מבלה את חייה בניסיון להיות אחראית ביותר מדי תחומים. באפי מסתכלת על שילה ונרתעת, היא מאמינה שזה מה שאימא שלה רואה כשהיא מסתכלת עליה. שילה, מצידה, בעיקר מתלהבת מהעובדה שבאפי אחראית לשריפת בית ספר. שילה היא לא דמות משמעותית במיוחד, תפקידה העיקרי בפרק הוא להדגיש את ההבדלים בינה לבין באפי, בין הנערה שעסוקה בעיקר בבילוי, לזו שמנסה להצליח לעשות הכול. באפי עומדת בפרק הזה מול אחת מההתמודדויות הקשות שמלוות אותה כקוטלת - הרצון העז שלה לשלב את חובות הקטילה עם חיי יום-יום נורמליים: לימודים, חברים, משפחה ובן זוג.

 

כבר בסצנה הראשונה מציג סניידר את האיום הראשון שירחף מעל ראשה של באפי בפרק הקרוב: עליה לארגן יום הורים למופת, או שתסולק מבית הספר. מבחינתה של באפי, יש אתגר נוסף שעליה לעמוד בו - היא חייבת למנוע מפגש בלתי נמנע בין ג'ויס למורים שלה. וכאילו שכל זה לא קשה מספיק, איום נוסף, על טבעי, מופיע עוד לפני כתוביות הפתיחה: אל המסך נכנסת מכונית בחריקת בלמים ומפילה את שלט הכניסה לעיר. ברוכים הבאים לסאנידייל, ספייק ודרוסילה.

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved ©

 

ספייק ודרוסילה מגיעים היישר למפגש רעים טיפוסי בהאנגר. את המפגש מאכלסת חבורת ערפדים, כולם גברים גדולים וכהי שיער שעוטים את פני הערפד שלהם. יוצא הדופן היחידי הוא המנהיג, הילד הנבחר, שמחייך בעודו מקשיב לערפד אחר שמתרברב על כמה כיף היה בזמן הצליבה. ספייק, שמתפרץ פנימה, דווקא לא מתרשם מהסיפור. הוא שונה לחלוטין מכל ערפד אחר במקום, הן במראה והן בהתנהגות, ובוחר לספר לכולם דווקא על הזמן שלו בוודסטוק ועל הסמים שהוא לקח שם (בתיווכו האדיב של נער פרחים). קצת אחריו נכנסת דרוסילה, בשמלה לבנה ובפנים אנושיות. מיד עם כניסתה, גם הפנים של ספייק הופכות לאנושיות.

 

לא במקרה שניהם מוצגים בפנים אנושיות. ספייק ודרוסילה מטשטשים את הגבולות בין הטובים לרעים בסדרה. בעונה הראשונה ה"ביג באד" היה המאסטר, דמות מאוד לא אנושית. הנוכחות של ספייק ודרוסילה מבלבלת יותר ומקשה עלינו את ההפרדה בין בני האדם לערפדים. מה מגדיר ערפד ומה מבדיל אותו מבן אדם? ספייק ודרוסילה שייכים לצד של הרעים, בלי שום ספק; הם רצחו אנשים בבית הספר במהלך הפרק ונהנו מזה, אלא ששניהם גם נוטים לעורר חיבה מיידית אצל הצופים. הם מגניבים, מעניינים ומסתוריים, ויותר מזה - מאוהבים. לראשונה בסדרה אנחנו פוגשים ערפדים שיש להם יותר ממטרה אחת בחיים. הם לא רוצים רק להרוג את הקוטלת ולמצוץ את דמן של נערות בתולות, שני אלו גם רוצים חיים אחרי העבודה והם ישמחו לשבת ולצפות יחד בטלוויזיה אחרי יום ארוך של רציחות.

 

באפי עושה כמיטב יכולתה כדי לחיות חיים נורמליים ומזניחה את האיום המתגבש. היא צובעת כרזות לקראת יום ההורים, מנסה לשלב את חיי האהבה שלה עם חובות הלימודים ומוצאת את עצמה לומדת צרפתית בברונז בזמן שהיא מחכה לאנג'ל. בזמן שעולם הערפדים הופך ליותר אנושי ובו בעת יותר מסוכן, באפי נלחמת כדי לשמור על העולם שלה אנושי לגמרי, לפחות לשבוע אחד. בסופו של דבר, בעזרת חבריה, יום ההורים שבאפי ארגנה באמת נראה לא רע. ובכל זאת, למרות כל העבודה הקשה, סניידר עצבני, ואחרי שיחה איתו, ג'ויס עצבנית אפילו יותר. למרות מיטב מאמציה, שבוע אחד של התמקדות בבית הספר, בעולמן הנורמלי של נערות מתבגרות, לא הספיק כדי לכפר על למעלה משנתיים של התמקדות בעולם הקטילה.

 

גם להזנחת חובות הקטילה היה מחיר: חבורת ערפדים מתפרצת לבניין בזמן יום ההורים. ברגע אחד החומות שבאפי הציבה בין העולמות השונים בחייה – מתמוטטות, והיא מגלה שההפרדה שהיא מנסה ליצור בין העולמות היא בלתי אפשרית. העולמות האלו לא נפרדים, לא בחייה שלה. ערפדים יכולים לחכות לה ליד הברונז והם יכולים לפרוץ לתוך בית הספר (במיוחד אם משאירים בכניסה שלט שמזמין את כולם פנימה). הסכנות והבעיות בחיים השונים שבאפי מנהלת לא מגבילות את עצמן לזמן ולמקום הנוחים לה, ולא משנה כמה באפי תילחם, בסאנידייל אף אחד לא בטוח, אף מקום לא מוגן, והיא לעולם לא תהיה שוב נערה מתבגרת שדואגת רק בגלל הבחינה בצרפתית והבחור המסתורי במסיבה.

אלא שההתנגשות בין העולמות דווקא משחקת לטובתה. באפי משנה את ההתנהגות המתנצלת והמתרצת שאפיינה אותה כתיכוניסטית בעייתית, ובין רגע הופכת למנהיגה. היא דואגת להוביל כמה שיותר אנשים למקום מבטחים, תוך חלוקת הוראות לכל המבוגרים שבחייה, שמגיבים בצורות שונות מאוד: סניידר מתעלם ומבטל, ג'ויס מפקפקת (אך לבסוף מתרצה) וג'יילס מכבד את המנהיגות שלה, ואף דואג לעזור, לכוון ולעודד.

 

 2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved ©


בפרק הזה ג'ויס זוכה להצצה נדירה בחיים של בתה. ההצצה הזאת מתבטאת בפרק בצורה מילולית לחלוטין כאשר ג'ויס נראית מציצה דרך חור בדלת. היא רואה את המכות וענני האבק אבל בוחרת שלא להבין ולא לשאול, ובאפי, בתורה, בוחרת להשאיר אותה שם, מאחורי החור שבקיר. בכל זאת, המבט המוגבל הזה כן מספיק לג'ויס כדי להפגין כמה רגעים של הורות למופת. היא מראה לבאפי כמה היא אוהבת אותה, מצילה אותה מספייק ואומרת לה כמה היא גאה בה. לרגע אחד הקוטלת היא שוב ילדה קטנה ומוגנת.

 

ההתנהגות של ג'ויס משקפת התנהגות של לא מעט הורים למתבגרים, שלא ממש רוצים לדעת מה ילדיהם המתבגרים עושים אחרי הלימודים, אבל זה לא אומר שהם לא אוהבים אותם ולא דואגים להם. כדי לזכות ברגעי חסד, כמו אלו שראינו בפרק, גם הילדים צריכים לעשות מאמץ, לחשוף חלק מהעולם שלהם בפני ההורים ולקבל את העובדה שההצצה הזאת לעולם החדש שהמתבגרים יוצרים לעצמם, יכולה להיות קשה ומפחידה לשני הצדדים.

 

ספייק מציין במפורש במהלך הפרק שבאפי היא משהו חדש, קוטלת עם חברים ומשפחה. מההיבט הזה, ספייק ודרוסילה הם תמונת המראה של באפי. מול הקוטלת בעלת המשפחה והחברים ניצבים שני ערפדים עם (סוג של) אהבה. בסוף הפרק שני הצדדים חוזרים אל האנשים שהם אוהבים כדי להתנחם ולהתחזק לקראת הקרבות הבאים שעוד יגיעו.

 

בחזרה לעתיד:

תוספות עבור מי שסיימו לצפות בסדרה "באפי קוטלת הערפדים" . לכל השאר: זהירות, ספוילרים!


הדיאלוג הבא מתרחש לפני הקרב של באפי וספייק, במהלך חילופי השנינויות המסורתיים שלפני המכות, וחוזה את מערכת היחסים העתידית שלהם (בעונה השישית):

|ltr|Spike: I'll tell you what. As a personal favor from me to you, I'll make it quick. It won't hurt a bit.

|ltr|Buffy: No, Spike. It's gonna hurt a lot.