המסך המפוצל

אבל זה כל הקסם...

על הסדרה הקוריאנית החדשה "גן סודי" שעולה השבוע לשידור

מאת: אורלי

פורסם: 12-01-2012
8 תגובות

"עשיתם את המיטב שביכולתכם? בטוחים?"

את השאלה הזו נהנה ג'ו וון גיבור הסדרה "גן סודי" להציג לעובדיו בכל פעם שהם מבקשים ממנו לעבור על התכניות שהכינו, כדי להשאיר אותם במקום הנחות ואותו בעמדת הבוס המתחמק מעבודה, ואם אתם מנחשים שג'ו וון הוא לא אדם כל כך נחמד, אינכם טועים, כי ג'ו וון, או לפחות ג'ו וון של תחילת הסדרה, הוא אדם קר, מתנשא, יהיר ואטום שבעיניו רגש הוא סוג של טירוף רגעי, אבל אני נהניתי לצפות בו ולא רק בגלל שגילם אותו היון בין (Hyeon Bin), מי שגילם את ג'ין הון (הידוע בכינויו סם שיק) ב"סאמסון המתוקה", אלא משום שכחובבת קומדיות רומנטיות אני מאוד אוהבת לצפות בהשפעות של המפגש עם הבחורה ה"נכונה" על שריר הרגש של בחורים מסוגו, במיוחד כשברור שבעיניהם הבחורה היא בפירוש הבחורה ה"לא נכונה".

הבחורה ה"לא נכונה" עבור ג'ו וון היא גיל לה-אים, שאת דמותה מגלמת הא ג'י וון (Ha Ji-won), שחקנית שהסדרה הזו סימנה את חזרתה למסך הקטן אחרי ארבע שנים של הופעות קולנועיות בלבד. לה-אים היא פעלולנית בסרטים שלמרות הפייטריות שבעבודתה, בחייה הפרטיים היא מעדיפה הרבה יותר להתנצל מאשר להילחם, ובעצם אחד היתרונות של המקצוע מבחינתה הוא דווקא העובדה שהיא מאפשרת לה להישאר ברקע נחבאת אל הכלים, כשהשחקניות שהיא כפילתן זוכות בכל החשיפה. זהו רק אחד מהניגודים שאפשר למצוא בין דמותה שלה לבין דמותו של ג'ו וון שכל התנהגותו אומרת "תסתכלו עליי".


בעיניי, סוד ההנאה מהסדרה טמון במידה רבה במידת ההזדהות של הצופה עם שתי הדמויות הראשיות, דווקא משום שמדובר בדמויות שלא תמיד קל להתחבר אליהן. עוד גיבורים בסדרה: אוסקה (יון סאנג יון, Yoon Sang-Hyeon, "גבירתי הנאווה"), בן דודו של ג'ו וון וכוכב פופ שמסתבר שגיל לה-אים מעריצה מגיל צעיר; יון סול (קים סא ראנג, Kim Sa-rang), במאית פרסומות וקליפים שהייתה בעברה חברתו של אוסקה וכעת היא מעוניינת בג'ו וון; ואים ג'ונג סו (יי פיליפ, Lee Philip), מנהל בי"ס לפעלולים והבוס של גיל לה-אים שגם הוא מעוניין בה.

מקצועה של גיל לה-אים מעניק ליוצרי הסדרה את החופש לשבץ בה הרבה סצנות אקשן מרהיבות שאינן מהוות בהכרח חלק אינטגרלי מהעלילה, ובכלל אחד המאפיינים של הסדרה הזו היא העובדה שזו סדרה שבה הכול הולך: קומדיה, טרגדיה, אקשן, שירים, רומנטיקה וכמובן פנטזיה. ולמה אני אומרת כמובן פנטזיה? כיוון שהאירוע המכונן של הסדרה הוא התרחשות פנטסטית כלשהי שמתבררת רק אחרי כמה פרקים, ויש בכך בפירוש מן הספוילר לחשוף אותו. שלא כמנהגי, צפיתי בסדרה הזו באופן נטול ספוילרים לחלוטין וההגעה לפרקי התרחשות הפנטסטית הזו הרסה לי קצת את הצפייה כיוון שלי נראה שאותו קטע פנטסטי הגיע משום מקום. לעומת זאת צופים שידעו מראש על ההתרחשות הזו - כי כך שיווקו את הסדרה במקור - צפו בסדרה מתוך ציפייה לאותה התרחשות ולא התאכזבו כמוני. לפיכך, אני חושבת שמן הראוי לספר על ההתרחשות הזו כאן, עם אזהרת ספוילר מתאימה כמובן. כך, מי שרוצה לבוא לסדרה נטול ספוילרים לחלוטין יכול לדלג אל שורות הסיום שמגיעות מיד אחרי הכוכבים, ומי שמעונין לגלות מהי אותה התרחשות פנטסטית ימצא אותה אחרי התמונה.




סדרות רבות בקוריאה עוסקות בענייני מגדר - ישנן כמה סדרות בולטות מהשנים האחרונות שבהן בחורה מבלה את הסדרה בהתחזות לבחור מסיבות שונות, ואנו אף זכינו לצפות בארץ באחת מהן - "קופי פרינס". הסדרה "גן סודי" לוקחת את ענייני המגדר צעד אחד קדימה, לא עוד בחור המחופש לבחורה (פחות קיים בסדרות אבל הסרט הקוריאני "המלך והליצן" מציג גם את האפשרות הזו) או בחורה המחופשת לבחור, כאן הפנטזיה מתערבת ועושה את המהפך עד הסוף: ג'ו וון וגיל לה-אים מתחלפים בגופם בשל קסם לא ברור כלשהו. אולם על אף הביקורת שיש לי על האופן שבו הקסם נעשה והתפוגג, ואפילו על הנחיצות שלו לעלילה הראשית, אין ספק שהוא סיפק כמה רגעים קומיים, כמו גם הפגנת יכולות משחק מרשימות מצד השחקנים הראשיים.

החלפת הזהויות אינה התחום היחיד שבו ענייני המגדר באים לידי ביטוי בסדרה. עוד לפני ההתחלפות ביניהם, בגיל לה-אים יש צדדים שיכולים בהחלט להתפרש כגבריים, ממש כפי שבג'ו וון יש צדדים שיכולים להיראות כנשיים מאוד, ובראשם יחסו של ג'ו וון לבגדיו. יש בהתנהגותו משהו שמאוד זר לאופן שבו מוצגים בדרך כלל גברים סטרייטים על המרקע. ובכל זאת למרות ההחלפה, ולמרות עוד ענייני זהות מינית שעולים בסדרה, אני לא בטוחה שהרגשתי בסופה אמירה כלשהי על העניין עצמו. היו להם אמירות הרבה יותר מעניינות בנושא פירושן של האגדות, למשל.




אם נחזור לשתי השאלות הראשונות שבהן פתחתי את הכתבה, אני לא יודעת איך תסריטאי הסדרה היו משיבים לו היו שואלים אותם את השאלות שהם שמו בפי ג'ו וון, כיוון שלדעתי היה בהחלט מקום לשיפור בסדרה הזו. אבל גם כך בעיניי התוצאה מאוד מהנה לצפייה ולי אין ספק שאני הולכת לתת לה הזדמנות שנייה ולצפות בה מחדש.

ערוץ ויוה פלוס, החל מ-12 לינואר, ימי חמישי בשעה 19:00, שידור חוזר ימי שישי 16:40 ובימים שלישי ורביעי ב-19:00. 20 פרקים, דרום קוריאה, 2010-2011.
ערוץ ויוה פלוס פתוח בפני כל צופי יס והוט עד סוף ינואר.