המסך המפוצל

דוקטור הו, עונה 6 פרק 7

הפרק "אדם טוב יוצא למלחמה" (A Good Man Goes to War) שודר ב- 4.6.11 בבריטניה

מאת: נעם ברג

פורסם: 19-08-2011
11 תגובות

הפרק הזה הוא הפרק הסוגר את החצי הראשון של העונה (החצי השני מגיע אוטוטו..) ואווירת הסיום עם סגירתם של מעגלים אחדים ופתיחתם של חדשים אכן ניכרת בו. הפרק עתיר אקשן, אירועים ודמויות והוא גם מתכתב עם הפרקים קודמים. שפע הדמויות מהווה את נקודת החולשה של הפרק - רובן מקבלות זמן קצר מכדי להציג את עצמן, ולמרות שלכל אחת יש את ההשפעה שלה על העלילה, זה לא מרגיש לגמרי מספיק. 


הפרק מתחיל בשתי סצנות המשולבות יחדיו. האחת, סצנה מרגשת שבה איימי נפרדת מבתה מלודי פונד (ייתכן שיש צופים שהבינו כבר כאן לאן חותרים) תוך כדי שהיא מספרת לה שהיא צריכה להיות חזקה ושיש איש חזק, לוחם, שיציל אותה בכל זמן ומצב אפשרי - רורי כמובן. והשנייה סצנת קרב ובה צי של סייברמן מותקף על ידי פולש מסתורי שמתגלה כרורי במדי ליגיונר רומאי ששואל אותם איפה איימי וגם מפוצץ את כל הצי.


ההקבלה בין שתי הסצנות עשויה היטב: מצד אחד, סצנה רגועה אך טעונה מאוד שבה הרגש והאיום לא נאמרים בקול רם אבל הצופה מרגיש בהם, ומצד שני סצנת קרב שגם בה האקשן הוא משהו שיותר מסיקים אותו מאשר רואים אותו בפועל. שתי הסצנות שבנויות באופן מבלבל במכוון כדי ליצור את הרושם המטעה שמדברים על הדוקטור (בכל מקרה ברור שרורי מפוצץ את הצי על פי רצונו של הדוקטור) מגיעות לשיאן עם כניסתו של רורי לתמונה ומדגישות לנו שוב שרורי ואיימי הם זוג אוהב ולמרות המרחק הם מחוברים זה לזה. 


אחרי שהכניסו אותנו עם תחילת הפרק לאווירת המלחמה, אנחנו מתחילים ללמוד מיהם הצדדים הנלחמים בה: בצד אחד יש לנו את הדוקטור שנלחם כדי להחזיר את איימי ובתה ויש לו את הצבא שלו, ובצד השני מאדאם קובראיין שמשתמשת בצבא הכנסייה.

מלבד רורי שנמצא כמובן בצד של הדוקטור, הדוקטור מגייס לשורותיו חיילים מקבוצת האנשים השונים שהוא פגש ועזר להם בעבר. יש לנו סילורית אחת (מיצורי הלטאה שפגשנו בזוג הפרקים "הארץ הרעבה" ו"דם קר" בעונה 5) שהושארה ע"י הדוקטור באנגליה הוויקטוריאנית והיא מעין שרלוק הולמס שתופסת ואוכלת פושעים בשם החוק. סנטורן אחד שהושפל ולכן הוא אחות רחמנייה, ואפילו האיש הכחול השמן (שפגשנו בפרק "הפנדוריקה נפתחת"). רורי נשלח על ידי הדוקטור לגייס את ד"ר סונג, אך זו מסרבת באומרה שזה היום הכי טוב והכי איום של הדוקטור ושהוא יגלה היום מי היא ושהיא לא יכולה לעזור עדיין.


מאדאם קובראיין מהצד שכנגד, משתמשת כפי שאמרנו באנשי צבא הכנסייה ואנו זוכים לקבל מבט לחיי השגרה שמתנהלים על האסטרואיד שהוא מקום מושבם. אנחנו מתוודעים להתכוננות לעימות עם הדוקטור של החיילים הפשוטים, לתיקונים שהם מבצעים, וגם לכך שלא כולם חדורים באותה המוטיבציה להרוג אותו, חלקם אפילו קצת מעריצים את הדוקטור. יש לנו זוג חד מיני משעשע שמתקן משהו ומדבר עם נערה בשם לורנה שמגיעה ממקום ושמו יערות גאמה (מקום ששומר על נייטרליות לגבי הסכסוך הזה) ומסתבר שלורנה התגייסה כדי לפגוש את הדוקטור שוב. אנחנו גם מגלים שצבא הכנסייה משתף פעולה עם הנזירים חסרי הראש (לורנה מסבירה שהם נקראים כך כיוון שהם מאמינים שהראש הוא מקור הספק ולכן הם הולכים בעקבות ליבם). 


עניין החיילים הפשוטים הזכיר לי מעט את הסרט "אוסטין פאוארס", בו ה- "Hench Men" מקבלים משכורת וכל מה שהם רוצים זה להגיע בזמן למשפחותיהם. גם כאן החיילים הפשוטים נמצאים במערכה רק בגלל שהם צריכים וחלקם אפילו מעריץ את הדוקטור. מצד שני אנחנו מגלים שהנזירים הם כנראה הרבה פחות אנושיים ממה שהם נראים והם דווקא כן נראים רעים מהראשון ועד האחרון.


ההשוואה בין שני הצדדים והאופן שבו הם מכינים את החיילים שלהם על לוח המשחק מאפשרת לנו לראות עד כמה אותם חיילים הם אכן חלק ממשחק ובשר תותחים. באופן מסוים יש כמעט הקבלה בין הדוקטור והבוסית הרעה מאדאם קוברייאן. אנחנו רואים רמז לצד היותר אפל של הדוקטור, בין היתר מכיוון שמעולם לא ראינו אותו מגייס ככה חיילים לקרב. תמיד בעבר (לפחות מאז חידוש הסדרה) הנוסעים של הטארדיס  והדמויות השונות שהתארחו בפרקים התגייסו מיוזמתם לעזור לו, אבל כאן הוא זה שמגייס אותם (גובה חובות מהעבר, כמו שאומר האיש הכחול) וזה מעט שונה.


בזמן שהקולונל של אנשי צבא הכנסייה נואם לחייליו ומלהיב ומכין אותם לקרב, לורנה חומקת לחדר של איימי ומנסה לתת לה במתנה "עלה תפילה" ועליו שמה של מלודי. היא מסבירה שאנשיה מאמינים שאם ההורים מחזיקים בעלה הזה ילדם תמיד יחזור אליהם. איימי קצת מסויגת כי היא רואה בה אויב, אבל מתרצה כשהיא מבינה שהמטרה של לורנה בהצטרפותה לצבא הכנסייה לא הייתה להילחם בדוקטור אלא לפגוש אותו שוב, ושהוא מבחינתה דמות נערצת- "הלוחם הגדול". כאן אנחנו נוגעים אולי בשורש ה"בעיה": מבחינת צבא הכנסייה, לורנה וכנראה גם אחרים, הדוקטור הוא לוחם גדול, ואילו מבחינת איימי הדוקטור הוא "איש עדין, נחמד ועוזר", כדבריה.


הקולונל מספר שהם יוכלו לראות את הנזירים בלי הכיסוי שמסתיר את פניהם, ואנחנו מגלים אכן אנשים בלי ראש. אפילו החיילים מזועזעים, אבל הקולונל מסביר שללא ראש הנזירים לא יכולים לסטות מדרכם - אי אפשר לשכנע אותם ואי אפשר להפתיע. ואז הנזיר השלישי מתגלה (באופן לא מפתיע אבל עדיין משעשע) כדוקטור שמצהיר שתוך 4 דקות הוא מציל את איימי. האור (בחסות אשת הלטאה) נכבה. כשהאור נדלק החשדנות של כולם גואה וכמעט פורצת מלחמה בין החיילים לנזירים. הקולונל מנסה להרגיע את הצדדים ומבקש מכולם לזרוק את הנשק. כולם אכן זורקים את נשקם, ואז שאר החיילים של הדוקטור מגיעים עם רובים ובעצם כך הוכנע צבא שלם ללא ירייה אחת. לורנה נוטשת את עמדתה ומגלה שיש מזימה ל"בלף" את הדוקטור. בינתיים רורי מחזיר את התינוקת לאיימי והם בוכים מאושר והכל נראה ורוד.


מצד אחד זה מרשים כיצד הדוקטור מצליח בכזו קלות להביא את אויביו לידי כניעה מבישה בתוך 3 דקות ו-47 שניות ללא אלימות כלל, כיאה לדוקטור. מצד שני אפשר להבין מדוע הצד השני רואה בדוקטור משהו מסוכן כל כך - הוא מכניע צבא שלם כמעט לבד! בנוסף, אי אפשר להגיד שהדוקטור לחלוטין לא אלים. בסצנת הפתיחה הוא השמיד צי שלם של סייברמן ובפרק השני הוא גרם לכל האנושות להשמיד את כל אנשי השקט באשר הם. בפרק הזה יותר מתמיד אנחנו רואים כיצד יש כוחות ביקום שמפחדים מהדוקטור ואולי אנחנו יכולים קצת להבין למה. 


גם בלי להסתכל על השעון אפשר לנחש שזה עוד לא הסוף. אחרי האיחוד המרגש והגילוי שהדוקטור גם יודע לדבר תינוקית ונותן לאיימי את העריסה שלו (שלו כתינוק? מה היא עושה בטארדיס?) ניתנת התשובה לשאלה האמיתית: מה רוצים חיילי הכנסייה והבוסית קוברייאן ממלודי? אשת הלטאה שואלת וגם עונה - מלודי נוצרה בתוך הטארדיס בזמן טיסה בסערת הזמן, כאשר חשיפה כזו לסערת הזמן (במשך דורות רבים) היא שהפכה את אדוני הזמן למה שהם. למעשה, מלודי היא סוג של אדונית זמן! מפה המצב מתחיל להתדרדר. לורנה מזכירה לכולם שעצם העובדה שכל החיילים אולצו לעזוב את הבסיס לא אומר כלום לגבי הנזירים חסרי הראש, ועכשיו הם יוצאים למתקפה. ואז אכן מתגלה שהגברת קוברייאן הערימה על הדוקטור, ושהתינוקת שהוחזרה לאיימי היא למעשה "בשר" והיא נעלמת לקול זעקת השבר של איימי. מתרחש קרב קצר עם הנזירים בו חלק מהגיבורים מתים. וממש כמו שד"ר סונג חזתה, מהנקודה הכי גבוהה שבה הדוקטור גובר בקלילות על יריביו הוא נופל למקום בו רימו אותו, חטפו את התינוקת וחלק מחבריו מתים. 


אכן מסתבר שהדוקטור אינו חסין מטעויות ואפשר לרמות אותו כשיודעים איך לעשות זאת. אך חשוב מכך - חלק זה של הפרק מגלה לנו שאדוני הזמן התפתחו גם הם ולאורך דורות בצל סערת הזמן וזה מה שהופך אותם למי שהם, ושתהליך זה של הפיכה לאדון זמן לא בלתי אפשרי עבור יצורים אחרים. 


ובדיוק בנקודה שחורה זו במסעו של הדוקטור, כשהוא מרומה ונאלץ לצפות באובדן חבריו (הדוקטור מדבר עם לורנה הגוססת בפעם הראשונה ואחרונה, ומשקר לה כשהוא אומר שהוא זוכר מי היא, למרות שהוא לא), נוחתת ד"ר סונג. היא נוחתת על תקן של שילוב של אורקל, מלאך תקווה, ומלאך תוכחה - אחרי שהיא סופגת את כעסו על כך שהיא לא באה לעזור היא מעמידה אותו במקומו. היא מספרת לו שהוא הולך ויוצר לעצמו דמות של מפלצת. מקור המילה "דוקטור" - רופא, מרפא, מתקן  - בא ממנו, ועתה בחלק מהמקומות ביקום המילה "דוקטור" משמעותה היא לוחם. היא אומרת לו שהוא חייב לחזור לעצמו ולמקורות שלו. היא גם נותנת תקווה שבתה של איימי תוחזר אליה. הדוקטור מתקשה לקבל ודורש ממנה להזדהות, כיצד הוא יבטח בה אם הוא לא יודע מי היא? היא לוקחת אותו אל העריסה ואומרת לו להסתכל. לוקח לו קצת זמן להבין וכשזה קורה כל כולו משתנה (משחק משובח של מאט סמית') פתאום הוא חוזר לעצמו השמח והאופטימי והקופצני. הוא אומר לד"ר סונג לדאוג שכולם יחזרו הביתה ונעלם בטארדיס. איימי ורורי המומים ולא מבינים ואז דוקטור סונג אומרת להם להסתכל על עלה התפילה שהכינה לורנה. הוא מכיל את שם בתם בשפת אנשי יער הגאמא. הטארדיס מתרגמת, ולמי שלא נפל האסימון בסצנה הראשונה ולא זוכר את מה שאמרה הטארדיס בדמות אידריס בפרק הרביעי (המים היחידים ביער זורמים בנהר) ולא שם לב שד"ר סונג אמרה לרורי כשהוא בא לגייס אותה שזה יום הולדתה : מלודי = סונג, ריבר = פונד. ד"ר סונג היא היא בתם של איימי ורורי!


כרגיל, אלכס קיגסטון משדרגת כל סצינה וכל פרק שהיא מופיעה בו. ידענו שהיא חשובה לדוקטור, רוב הצופים מאמינים שהיא אשתו בעבר ובעתיד, אפשר לראות שהיא תמיד יודעת הרבה על הדוקטור, על הטארדיס, על הזמן וכדומה, אולם פה היא משחקת תפקיד חשוב אף יותר - היא באה לתת לדוקטור את נאום התוכחה וה"זאפטה" שהוא זקוק לה כדי להתאושש מהמקום הנמוך אליו הוא הגיע וכדי לזכור מי ומה הוא במקורו ובתוכו, ולהזהיר אותו מפני מה שהוא עלול להפוך לו. למי שלא זוכר לדוקטור היה אויב שהיה מוצלח כמעט כמוהו והיה כמעט תמונת מראה שלו - "המאסטר", גם הוא אדון זמן, אך אדון זמן שמעוניין לכבוש הכול. וכמו ששמו של הדוקטור יצק למילה קונוטציה של רפואה וחוכמה, המאסטר יצק לשמו קונוטציה של כיבוש ודיכוי. וכמו המשפט "הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות" כך היה יכול לקרות  גם לדוקטור.


בפרק הזה היו גם מספר רמזים עבים לזהותה של ד"ר סונג, אבל כמו שראינו היו רמזים גם בעבר, לפחות בפרק עם הטראדיס בעונה זו. ויתכן שהיו עוד. ועדיין נשאלת השאלה: האם הילדה בתחילת העונה היא מלודי? ואם כן, האם ד"ר סונג עצמה יכולה לעבור רגנרציה? ואם כן למה היא לא עשתה כן בפרק הראשון כשראינו אותה בספריית המתים? וכיצד כל זה מתקשר למותו של הדוקטור? שאלה נוספת שנשארה פתוחה היא האם היכולות דמויות אדון זמן של ד"ר סונג מגיעות מהכרותה עם הדוקטור או מזה שהיא בעצמה מעין אדונית זמן ?


כיאה לפרק שסוגר חצי עונה ומתחיל פגרה, הרי שחוץ מהגילוי על ד"ר סונג שסוגר כמה מעגלים, אנחנו גם מקבלים רמזים להרפתקאות עתידיות אפשריות. לדוגמא יש לנו את הצבא האוונגליסטי שאנחנו למדים דרכו שהאפיפיור הוא סוג של מחשב על. שהוא מאפשר לזוגות חד מיניים להיות חיילים. ובעתידה, ד"ר סונג תשתף אתו פעולה (עונה 5 פרק 4 "זמן המלאכים"). כזכור, באותו פרק, כדי להזמין את הדוקטור, ד"ר סונג משאירה לו הודעה שהוא מוצא במוזיאון שממוקם בקתדרלה, שהיא, ואני מצטט "מקום מנוחתם האחרון של הנזירים חסרי הראש". הממ... מעניין מדוע חלק מאותם חברים היו חייבים לדוקטור, ויהיה מעניין גם לגלות מתי ולמה הדוקטור הגיע ליער הגאמא.


כאמור, הפרק עתיר דמויות בכמות שמספיקה לארבעה פרקים לפחות. יתכן שחלק מהן עוד נראה בעתיד ונוכל ללמוד עליהן יותר. קוברייאן למשל - האם היא חלק מקבוצת השליטה של הכנסייה? כי היא לבושה אחרת ונראית שולטת בכנסייה או לפחות בחיילים שלה. מה הסיפור של זוג החיילים הגאה, והאם הוא ייחודי מבחינת הצבא ולמה? ומדוע דווקא אחד מהם נאלץ להקריב את ראשו? מצד אחד נותרו הרבה שאלות ללא מענה כמעט בנוגע לכל דמות משנה שסיפרה על עצמה מספיק כדי שנרצה לדעת יותר, אבל לא מספיק בשביל שנרגיש שזה בסדר שהיא הייתה שם וסיימה את תפקידה. מצד שני כל הדמויות השתתפו בעלילה וקידמו אותה והיו חיוניות לעלילה, ואי אפשר היה לוותר עליהן, ובסך הכול אפשר לומר שקיבלנו פרק טוב מאוד


 ציון: 9