המסך המפוצל

השמיים נופלים עליי

כתבת היכרות: על שני הפרקים הראשונים של "השמיים נופלים", סדרת המד"ב החדשה של ספילברג

מאת: ניר תל-אור

פורסם: 29-06-2011
11 תגובות


אודה על האמת - סדרות חייזרים מעולם לא היו חביבות עליי במיוחד. אמנם, כחובב מדע בדיוני טלויזיוני נחשפתי ללא מעט מהן (חלקן אפילו מוצלחות למדי. "פארסקייפ", למשל), אבל באופן כללי, תמיד העדפתי את המד"ב שלי כשהוא מתנהל באזורים שבין מסעות בזמן ועולמות מקבילים, לניסויים מדעיים משונים ומוטציות גנטיות (עם או בלי כוחות).

כך למשל, שתי סדרות חייזרים מהתקופה האחרונה- "V" ו"האירוע", בעיקר שעממו אותי. המזימות המתחכמות יתר על המידה של חייזרי הלטאה מ"V", והעלילה המסתבכת בתוך עצמה של "האירוע" לא חיזקו אצלי את התחושה כי ניתן לחדש הרבה בז'אנר הכה לעוס ומוכר של "מפגש ראשוני בין אנשים וחייזרים".

בשל כך, כשניגשתי לראשונה לצפות ב"השמיים נופלים" (במקור Falling Skies), סדרת החייזרים החדשה שעלתה ברשת הכבלים TNT, הציפיות היו נמוכות למדי. אמנם, הטריילר המוקדם היה משכנע למדי ועשוי בצורה מקצועית, אבל כבר נכוויתי בעבר מטריילרים מוצלחים שהבטיחו הרבה וקיימו מעט כשהסדרה עצמה עלתה לאוויר. לשמחתי, "השמיים נופלים" התבררה כסדרה איכותית ומושקעת, המספקת מבט מרענן על הנושא הידוע.

הסדרה, מבית היוצר של סטיבן ספילברג והתסריטאי רוברט רודאט ("להציל את טוראי ראיין"), נפתחת, בניגוד לסדרות דומות, לא בפלישת החייזרים עצמה לעולמנו, אלא כשישה חודשים לאחר מכן. האקספוזיציה לסיפור מועברת בצורה מחוכמת למדי דרך שורה של ציורי ילדים המתארים את הפלישה, בליווי קריינות של הילדים עצמם על האירוע ששינה את העולם. כך אנו למדים כבר בתחילה כי החייזרים פשטו בהמוניהם והחריבו את רוב האוכלוסיה (בהמשך אנו למדים כי 90% מאוכלוסיית כדה"א הושמדה בתקיפות הראשונות), וכי החייזרים נוטים לרדוף את הניצולים, להרוג את המבוגרים שבהם, ואת הילדים לרתום למעין מכשיר דמוי רתמה המאפשר שליטה בהם.


©2011 TNT Originals, Inc

חלק גדול מהניצולים (אם כי לא כולם, כפי שמתברר בהמשך) התאגדו בקבוצות גדולות למעין צבא מאולתר, ומנהלים מאבק הישרדות לחיים ולמוות כנגד החייזרים בעלי שש הרגליים, וכנגד הרובוטים האימתניים הפועלים בשירותם.

במרכז הסדרה עומד טום מייסון (נוח ווילי, "אי.אר"), פרופסור להיסטוריה צבאית שאיבד את אשתו בפלישה, ומגדל לבד שניים מילדיו (הילד השלישי מוחזק בשבי בידי החייזרים). בשל ידיעותיו הצבאיות הנרחבות (אם כי התיאורטיות בלבד) מייסון מתברג כלוחם בכיר בשורות היחידה הצבאית המאולתרת, המתהדרת בשם "היחידה השנייה של מסצ'וסטס". יחידה זו, המלווה במאות אזרחים שנוספו אליה בדרך, נמצאת במרכזו של סיפור העלילה (יש לציין כי המתח השורר בין החיילים והאזרחים אמנם מקבל התייחסות בשני הפרקים הראשונים, אם כי לא במידה רבה מדי).

לצידו של מייסון לוחם בנו הבכור האל בן ה-16, המנהל מערכת יחסים עם קארן, לוחמת צעירה בת גילו. מאט, בנו הצעיר של מייסון, עדיין לא לגמרי מעכל את המצב החדש בו הם חיים, ומתקשה להתמודד עם מות אמו וחטיפתו של אחיו האמצעי, בן.


©2011 TNT Originals, Inc

דמויות נוספות בסדרה הן אן גלאס (מון בלאדגוד, "שליחות קטלנית: התעוררות") - הרופאה הראשית של היחידה (המנהלת סוג של קשר לא מפותח עם מייסון), וקפטן וויבר (ויל פאטון, "ארמגדון") - מפקד היחידה, המחזיק בתחושה כי האזרחים מהווים נטל על הקבוצה ונוטה להתנצח על הנושא עם ד"ר גלאס - מעין מנהיגה לא רשמית של האזרחים.

הפרק הראשון נועד בעיקרו להכיר לנו את דמויות הסדרה. עלילתו מתמקדת במייסון, בלווית קבוצת חיילים קטנה, היוצא למבצע איסוף מזון במחסן נטוש - כשבמהלכו מבחין בנו האל באחיו האמצעי בן, כשהוא שבוי ומובל יחד עם שיירת ילדים אחרים בלווית מספר רובוטים חייזריים מאיימים. גילוי זה עומד להיות במרכזה של הסדרה, כשהחיפוש אחר בנו האמצעי הופך לכוח המניע של פרופסור מייסון וחבריו.

הפרק מכיל כמה רגעים אנושיים נוגעים ללב, כמו הסצינה בה בנו הצעיר של מייסון, בלווית ילדים נוספים מהמחנה, רוכבים על סקייטבורד כשתושבי המחנה משקיפים מהצד ושוכחים לרגע אחד ממאבק ההישרדות היומיומי המעסיק אותם בכל רגע נתון. גם קטעי פעולה לא חסרים בפרק, כשהמאבק בחייזרים ושליחיהם הרובוטיים עשוי בצורה מרהיבה ומשכנעת. בניגוד לסדרות אחרות מהז'אנר, כאן אין ניסיון להראות לנו את מניעיו של הצד השני. האקסיומה המקובלת בסדרה היא כי החייזרים הינם רוע מוחלט, ויש להיאבק בהם כדי לשרוד.

נוח ווילי מסתמן כגיבור אקשן משכנע למדי. כפרופסור להיסטוריה צבאית, נוטה דמותו לעתים קרובות לתאר בפירוט מעט טרחני טקטיקות צבאיות מהעבר, המקבילות למצב בו נמצאים הגיבורים באותו רגע (למגינת ליבם של הסובבים אותו, שלעתים נוטים להשתעממם מהסבריו המפרכים). יחד עם זאת, כשמגיע הרגע בו הוא נדרש להרים רובה ולהילחם - הוא בהחלט מתפקד כנדרש, ואף מציל את המצב בלא מעט מהמקרים.


©2011 TNT Originals, Inc

הפרק השני בסדרה עוסק במשימה נוספת של מייסון וקבוצת החיילים הקטנה שבפיקודו, כשהם עסוקים בסיור בנשקייה נטושה. לרוע המזל, הם נשבים בידי חבורת בריונים המונהגת בידי פורע חוק בשם ג'ון פופ ("סטארגייט ס"ג-1"), המעוניין להחליף אותם תמורת כלי הנשק והמזון של "היחידה השנייה של מסצ'וסטס".

ראוי לציין כי "השמיים נופלים" - בדומה לסדרה פוסט-אפוקליפטית נוספת מהזמן האחרון, "המתים המהלכים" - אינה עושה הנחות למין האנושי. בניגוד לסרטים וסדרות אחרים מהתחום, בהם המין האנושי נוטה להתאחד כולו כנגד איום משותף (חייזרים, זומבים וכו'), כאן אנו רואים כי אנשים לא נוטים להפוך את עורם, ומי שהיה מנוול לפני בוא האפוקליפסה, סביר להניח כי יישאר כזה גם לאחריה.

אמנם הפרק השני בהחלט יעיל ומותח לכל אורכו, אך יש הרגשה כי הוא בורח מדי פעם לקלישאות ז'אנר ולקווי עלילה צפויים למדי. הוא אמנם נראה לעתים כפרק משלים לפרק הפיילוט - וככזה הוא בהחלט "עושה את העבודה" - אך בעיניי הוא פחות מוצלח מהפרק הראשון.

למרות כל זאת, "השמיים נופלים" בהחלט נראית כסדרת קיץ מרעננת ומושקעת, ומסתמנת כהפתעה לטובה בז'אנר הכה שחוק אליו היא משתייכת.



"השמיים נופלים" משודרת בימי חמישי ב- 22:00 בערוץ yes אקשן, החל מה-30 ביוני.