המסך המפוצל

דוקטור הו - עונה 6 פרק 2

נועם ברג בביקורת על הפרק "יומו של הירח" הפרק שודר בבריטניה בתאריך 30.4.11

מאת: נעם ברג

פורסם: 11-05-2011
19 תגובות

הפרק ממשיך את המומנטום של הפרק הקודם ואף מתעלה עליו.  ואנו גם למדים בו מעט יותר על  "השקט"- האויב החדש. הפרק מתמקד באימה ובמסתורין וזונח את הצד ההומוריסטי של הפרק הקודם לטובת עלילה אפלה ומעניינת יותר.


יצורי השקט, האויב החדש של הדוקטור, עד כמה הם נפוצים בארה"ב? אחרי סצינת הפתיחה של מרדפי קנטון אחר איימי רורי וד"ר סונג שהייתה בעצם תוכנית לגילוי מידע על יצורי השקט, ובניית הכלא הבלתי חדיר סביב הדוקטור אנו למדים ש:
א- קנטון לא רשע
ב- יצורי השקט נפוצים גם בארה"ב וגם בעולם כולו, ומזה מאות אלפי שנים הם שולטים ומכוונים את בני האדם בלי ידיעתם על ידי "היפנוט" התת מודע של בני האדם.


הכלא של הדוקטור אולי אינו חדיר אבל כשהטרדיס בתוך המבנה יש בהחלט אפשרות יציאה ממנו והדוקטור וחבריו בורחים כדי להוציא לפועל את תוכניתו. הדוקטור שותל בשותפיו לדרך צ'יפ מעקב והקלטה כדי שיוכלו לזכור שראו את יצורי השקט. איימי וקנטון הולכים לבית יתומים קריפי לחלוטין לחפש את הילדה שבתוך חליפת החלל. איימי מגלה שכמה עשרות של יצורים נמצאים בבית היתומים הריק וגם מוצאת חדר של ילדה שבה יש תמונה של איימי עצמה מחזיקה תינוקת. היצורים יחד עם הילדה בחליפה מתקיפים את איימי. כשקנטון יוצא להצילה הוא יורה ביצור אחד כזה.


בינתיים הדוקטור מתקין משהו בתוך החללית של אפולו אחת עשרה. קנטון מזעיק אותו והוא מגיע אל בית היתומים אבל איימי נעלמה. רק חליפת חלל ריקה והמשדר שלה נשארים מאחור ואנחנו שומעים את קולה של איימי מבקשת שיצילו אותה. בתוך הכלא השמור קנטון מטפל ביצור השקט, ומוציא ממנו וידוי על כך שהם רעים ומנסים לשלוט בבני אדם ושהיצור לא מבין למה קנטון מטפל בו ולא הורג אותו במקום.


הדוקטור וד"ר סונג מנסים להבין מהי אותה חליפת חלל העשויה בחלקה טכנולוגיה אנושית וחלקה חייזרית ונראה שנועדה להוות מעיין אינקובטור לילדה (הדוקטור אומר שהיצורים הם פרזיטים ושהם רצו חליפה ולכן גרמו לבני אדם לרצות להגיע לירח כדי שהם ימציאו חליפת חלל). הדוקטור משתמש בקשר של איימי אל המשדר כדי לנחות במפקדה של החייזרים שם הם מחזיקים את איימי ומנסה להבין למה הם בכדור הארץ ומה בכלל מטרתם, אבל “זמנם נגמר” ואז אנחנו מבינים את התוכנית הגאונית של הדוקטור. הוא ערך קטע מהוידוי של היצור שקנטון טיפל בו וככה באמצע שידור הנחיתה מהירח הדוקטור שתל מסר תת מודע מפי היצורים עצמם לכל בני האדם להרוג אותם. הדוקטור מסביר שבמשך הרבה דורות בעתיד כמעט כל בן אדם יראה את השידור ובעצם יקבל את המסר להרוג את יצורי השקט.
וכאן המקום להעיר כי החלטת הדוקטור לתפעל את כל האנשים כך שישמידו את יצורי השקט כולם, דבר הגובל בהשמדת עם, מעניינת מבחינת האפיון של הדוקטור, שכן בעבר ראינו אותו לפעמים אפילו מנסה להמנע מלהרוג את הדאלקים, אויביו הגדולים, על ידי נסיונות שינוי התנהגותם ההרסנית. האם הדוקטור נעשה אפל יותר או שיש לו סיבות טובות להאמין שיצורי השקט הם כל כך מרושעים עד שאין להם שום תקנה ולכן לו אין שום עניין בנסיון להבין אותם  או לעזור להם.
סיום הפרק מספק מספר רגעים חשובים ועשויים היטב : הגיבורים בורחים מהמפקדה וד"ר סונג בסטייל אינדיאנה גונס (היא הרי ארכיאולוגית) הורגת את רוב היצורים שם. הדוקטור מחזיר את ד"ר סונג לכלא כיון שהיא הבטיחה משהו בעבר והיא מנשקת אותו לפרידה - הדוקטור המופתע אומר “וואוו זו היתה נשיקה ראשונה מענינת” ואילו ד"ר סונג מבינה פתאום שזו היתה הנשיקה האחרונה שלה. עוד דוגמה מעולה לכך שד"ר סונג היא דמות מדהימה ולאופן שבו אלכס קינגסטון מצליחה במשחק רגיש להעביר בחמש שניות את מפח הנפש של הדמות שמבינה שזה היה הרגע האינטמי האחרון שלה עם אהובה. בנוסף אנחנו מבינים למה קנטון נזרק מהבולשת הפדרלית (הוא רצה להתחתן עם גבר שחור). בטרדיס איימי מבהירה שוב לרורי את אהבתה אליו ומספרת שהיא לא בהריון למרות שהיא חשבה שכן - והדוקטור מגלה שהסורק של הטרדיס לא יודע אם איימי כן או לא בהריון. סצינת הסיום מבהירה לנו שעדיין לא שמענו את המילה האחרונה מאותה ילדה מסתורית שמגיעה לניו יורק ומתה רק כדי לעבור רגנרציה (!) כמו שעוברים אדוני זמן.


סה"כ פרק מצויין - ציון 10