המסך המפוצל

FireFOX

לקראת עונת 2010-11 נפרדה פוקס מג\'ק באואר וסיימון קאוול, אך התחזקה בכמה שחקני רכש בעלי פוטנציאל הצלחה; אחד מהם אפילו נולד בישראל

מאת: okok4

פורסם: 09-09-2010
26 תגובות

עסקים כרגיל בממלכת פוקס: את עונת 2009-10 סיימה הרשת במקום הראשון בקרב הצופים הצעירים (18-49) זו השנה השישית ברציפות (CBS אמנם ראשונה בכמות הצופים הכללית, אבל את המפרסמים, המממנים למעשה את התוכניות, מעניין הפלח הדמוגרפי הצעיר בלבד). בניגוד לשאר הרשתות המאבדות באופן עקבי צופים צעירים, פוקס דווקא רשמה עליה צנועה אך מעודדת של אחוז אחד. ברם, שלא כמו מתחרותיה בברודקאסט, רצועת 22:00 נמסרת לזכיינים המקומיים ונתוניה אינם נכללים בחישוב המידרוג.



תשע סדרות חדשות עולות בעונת השידורים הקרובה: ארבע אוטוטו בעונת הסתיו, שלוש ימתינו למיד-סיזן, אחת רק במאי, וסדרה נוספת ששידורה החל למעשה כבר בקיץ. שליש מהיבול החדש הן קומדיות, תחום בו פוקס אינה קוצרת הצלחה יתרה (מאז \"מלקולם באמצע\" ו\"מופע שנות השבעים\" הרשת אינה מצליחה לייצר להיטים קומיים השורדים לאורך זמן). אחת מאותן קומדיות מבוססת על סדרה ישראלית מצליחה ועל כך בהמשך. בינתיים נשוב קצת אחורה בזמן.

לפני עשר שנים שידרה רשת WB ז\"ל סדרה בשם Popular (\"צעירים לנצח\" בשפת טלעד). במרכז הסדרה התחולל מאבק טיטנים בין קבוצת הלוזרים למקובלים, רווי בהומור ציני-מרושע, קריצות לתרבות פופולארית, עריכה קליפית ואווירה קאמפית עליזה. גם מורה מרשעת הסונטת בתלמידיה בקשיחות היתה בסיפור. הסדרה שרדה את עונתה הראשונה, אך במעבר לקדנציה השניה נשרו מחצית מצופיה והיא התפוגגה לנשיה.

עשר שנים אחרי הגיש ריאן מרפי - יוצר Popular - לרשת פוקס בדיוק את אותו המתכון שהוא רקח בזמנו ל-WB, רק כשהפעם הוא תיבל הסדרה - היא Glee - במרכיב נוסף: שירים. התוצאה: תופעה תרבותית חדשה.

ההצלחה של Glee היא במידה רבה עניין של תזמון. ככל הנראה לו מרפי משנה היה מעט את טיוטת התסריט של Popular ומצרף את קבוצת הלוזרים למועדון ה-Glee הבית ספרי (מרפי היה חבר במועדון שכזה בצעירותו) גורלה של הסדרה המצוינת לא היה משתנה בהרבה. בעשור שעבר מאז ירידת הסדרה ההיא ועד עלייתה של Glee, נדמה שהונחו כל היסודות להצלחה של דרמה-קומית מוזיקלית כלשהי, וכשזו הגיעה בספטמבר 2009, אכן כך היה.


Glee

אז מה קרה בעשור הזה? ראשית, \"אמריקן איידול\". התוכנית המצליחה ביותר בעשור האחרון הרגילה את האומה האמריקאית לצפות באנשים מפזזים בטלוויזיה. ההצלחה של התוכנית למשוך עשרות מיליוני צופים מידי שבוע לאורך שנים אותתה שאין זו אופנה חולפת. במקביל ל\"אמריקן איידול\" התרחשה מהפכה דיגיטלית: השקת האייפוד של חברת אפל בשנת 2001 יצרה עידן מוזיקלי חדש, בו אנשים מוקפים במוזיקה בכל מקום ובכל זמן; אלפי אלבומים הזמינים באבחת אבצע קלילה, דבר שלא נשמע כדוגמתו. שנתיים לאחר השקת האייפוד הראשון נחנכה iTunes,  החנות המוזיקלית המקוונת דרכה מאביס המשתמש את אייפודו. הסימביוזה בין הטלוויזיה לאייטיונס הפכה מושלמת: אהבתם את השיר שבוצע ממש עכשיו בטלוויזיה? תוך 20 שניות הוא אצלכם באייפוד, מתנגן בדרך לעבודה ביום שאחרי.

הבאזז ממצעדי המכירות באייטיונס הזין את הבאזז הטלוויזיוני וחוזר חלילה. לתוך עידן דיגיטאלי-שווקי זה הגיחה Glee, מהונדסת מראש לשחות בעולם החדש. הפיילוט של Glee הוקרן אחרי גמר העונה השמינית של \"אמריקן איידול\", ומאותו הרגע התחיל הקטר השיווקי העוצמתי של פוקס לצבור תאוצה, הופך בעזרת האינטרנט את הסדרה ללהיט עוד בטרם עלתה לשידור בספטמבר 2009.  כמו אופרה ווינפרי שבהמלצה אחת יכולה לרומם מותג לשמיים, הפכה Glee כלי לקידום מוזיקאים: אמנים ששירים מבוצעים בתוכנית זכו באופן מיידי לגידול ניכר במכירותיהם. הגולם המנצנץ קם על יוצרו.


על שער הרולינג סטונס

מבחינת נתוני צפייה, חציה הראשון של העונה (ספטמבר-דצמבר) זכה לנתונים טובים, אך הקפיצה המשמעותית החלה כשהסדרה חזרה מפגרת החורף, לשיבוץ אביבי חדש אחרי הישורת האחרונה של \"אמריקן איידול\". בזמן הפגרה בין שני החצאים זכתה הסדרה בפרס גלובוס הזהב (בקטגוריה שכאילו נתפרה בשבילה: Musical or Comedy) ופוקס אף השכילה להוציא לקראת חג המולד את מארז ה-DVD של חלקה הראשון של העונה. צופים רבים השלימו הפרקים בפגרה והצטרפו ישר לפרקים הנותרים.
 
התובנה שלשירים בתוכנית יש עוצמה שיווקית אדירה, הובילה את היוצרים לגביר את מינונם, מחמישה שירים לפרק, בחלקה הראשון של העונה, לשמונה, בחלקה השני. הפרקים שמרו על רייטניג גבוה עד פרק סיום העונה (הנחשב לפרק הסיום המצליח ביותר של הסדרות החדשות באותה השנה, עם 11 מיליון צופים, כבר ללא ה-Lead-in של \"איידול\"). על מנת לשמור על הגחלת לקראת העונה השניה, בזמן פגרת הקיץ יצאו חברי הקאסט למסע הופעות מצליח (סולד-אאוט, כמובן). מה שפחות הצליח היה קמפיין האמי האחרון: מתוך 19 מועמדויות קטפה Glee שלושה בלבד: ג\'יין לינץ\' (סו סילבסטר) זכתה על תפקיד המשנה בקומדיה, ריאן מרפי זכה בפרק הבימוי וניל פטריק האריס זכה על הופעת האורח הקצרה שלו. אלו היו גם שלושת הפרסים היחידים של רשת פוקס בטקס.
 
אז כן, פרסי האמי עושים וודאי נעים לאגו, אבל עם \"נעים לאגו\" לא הולכים למכולת. בשביל זה צריך תותחים גדולים, גדולים גם מ-Glee. החדשות הטובות לרואי החשבון של הרשת: \"אמריקן איידול\" היא עדיין התוכנית החזקה ביותר בלוח השידורים האמריקאי שלא כוללת אנשים הרצים אחרי כדור - 22 מיליון צופים מתיישבים מול טורניר הקריוקי מידי שבוע (8.3 רייטינג בדמוגרפיית 18-49). אך ישנן גם חדשות רעות: נשירת הצופים נמשכת - גמר העונה התשיעית היה הגמר עם הרייטינג הנמוך ביותר מאז העונה הראשונה (שבכלל שודרה בקיץ). וישנן גם חדשות רעות עוד יותר: סיימון קאוול עזב את התוכנית.


גם קארה ואלן עוזבות, אבל לאף אחד לא אכפת

קצת קשה לאמוד את מידת הנזק שעזיבתו תסב לתוכנית, אבל בקרב חוג חבריי ישנה הסכמה רחבה שבלי סיימון אין שום סיבה לראות את התוכנית (שממילא הפכה לבלתי נסבלת בעונותיה האחרונות). סטיבן טיילור (סולן ארוסמית\') וג\'ניפר לופז נשכרו לפאנל השופטים, לצידו של רנדי ג\'קסון שימשיך וככל הנראה שופט נוסף (אלטון ג\'ון, שאנייה טווין וג\'סטין טימברלייק הם חלק מבורסת השמות המשתנה מידי שעה). על מנת להגדיל את ספרת המתמודדים הפוטנציאלית גיל ההרשמה לתוכנית ירד השנה ל-15. ועוד שינוי אחד נוסף: תוכנית התוצאות של יום רביעי קוצרה לחצי שעה, מה שאומר פחות בירבורים.

ומה קורה בשאר הגזרות? ג\'ק באואר מ-24, העוגן הותיק של פוקס בעשור האחרון, יצא לפנסיה ביחד עם סדרתו, שדיממה מזקנה בעונותיה האחרונות. אחד שדווקא מחזיק יפה הוא גרגורי האוס: הסדרה שלו אמנם נמצאת במקום ה-22 לפי מספר הצופים (12 וחצי מיליון בממוצע לפרק), אבל ברייטינג הנחשב של דמוגרפיית 18-49 היא כבר מטפסת למקום התשיעי, ואם בודקים את דירוג הדרמות הנצפות ביותר בקרב קהל זה, אז \"האוס\" במקום הראשון. הידד. מצד שני, העונה השישית הסתיימה בנפילת רייטינג: לראשונה כמות הצופים  (במיליונים) ירדה למספר חד ספרתי (לא כולל הפרקים החלשים מפתיחת הסדרה בשנת 2004). יהיה מעניין לראות אם מדובר בנפילה זמנית או במגמה של מיאוס מהד\"ר.


בדעיכה?

בעונת הסתיו האחרונה שיבצה הרשת את הריאלטי So You Think You Can Dance הקיצי בערבי שלישי, מהלך שהוכתר באופן לא מפתיע ככשלון. ריאליטי אחר, X-Factor (פורמט בריטי של סיימון קאוול מיודעינו) יפציע ככל הנראה רק בעונת הסתיו הבאה וגורלו אמור להיות אחר, אבל את הנושא הזה נשאיר לסיקור בשנה הבאה. ועכשיו, ללוח:

ראשון
20:00 משפחת סימפסון (עונה 22, 26/9)
20:30 קליבלנד (עונה 2, 26/9)
21:00 איש משפחה (עונה 9, 26/9)
21:30 אבא אמריקאי (עונה 6, 3/10)


עונה 22, אצלנו בערוץ 1 רק ב-2022

בראשון עסקים כרגיל: עונתה ה-22 של \"משפחת סימפסון\" תפתח בפרק מוזיקלי מיוחד, בהשתתפות ג\'ימיין וברט מ\"טיסת הקונקורד\" וכמה מחברי הקאסט של Glee. עוד יתארחו העונה: יו לורי ודניאל רדקליף (בפרק Treehouse of Horror), מרתה סטיוארט (בפרק חג המולד), האלי ברי, ריקי ג\'רוויס, אליסון האניגן, מייסד פייסבוק מארק צוקרברג ועוד רבים. לאחר המשפחה הצהובה עולה עונה שניה של \"קליבלנד\" המשעממת (שעונתה השלישית כבר הוזמנה משום מה) ולאחר מכן ענה תשיעית ל\"איש משפחה\" (בפרמיירה בת שעה). את הרצף המקפרלני משלים \"אבא אמריקאי\" השב לעונה שישית בדיוק לפרק ה-100.

שני
20:00 האוס (עונה 7, 20/9)
21:00 Lone Star (סדרה חדשה, 20/9)


Lone Star

יום שני נפתח בשביעית של \"האוס\", המעניקה Lead-in נאה לסדרה החדשה והמדוברת ביותר של הרשת - Lone Star  (כינויה של מדינת טקסס). הסדרה עוקבת אחר נוכל טקסני (ג\'יימס וולק בתפקיד טלוויזיוני ראשי ראשון) המנהל חיים כפולים: בתור \"בוב\" הוא חי ביוסטון עם קט (אדריאן פאליקי \"אורות ליל שישי\") ועובד בחברת הנפט של אביה (ג\'ון וויט, שמגיע הישר מהעונה האחרונה של 24); ובתור \"רוברט\" הוא חי עם חברתו לינדזי (אלואיז ממפורד, \"התרסקות\") כמה מאות קילומטרים משם. כמובן שהאישה האחת לא יודעת על קיומה של השניה (מתח עם פוטנציאל מעיקות רב, אם תשאלו אותי). גם ברייס ג\'ונסון (ג\'וש פורד מ-Popular שהזכרתי למעלה) ואנדי מקדואל בקאסט. מפיקי הסדרה הם איימי ליפמן וכריסטופר קייזר (יוצרי \"שולחן לחמישה\"). מארק וויב (\"500 ימים של סאמר\" וספיידרמן החדש) ביים את הפיילוט, שזוכה לבאזז חיובי, ובהתאם, לרשת צפיות גבוהות מהסדרה (אם כי, ההשגים של \"שקר לי\", שאכלסה את המשבצת בשנה שעברה, מוכיחים שלא כל דבר שמקלו של \"האוס\" נוגע בו הופך להצלחה).

הקדימון:







שלישי
20:00 Glee (עונה 2, 21/9)
21:00 Raising Hope (סדרה חדשה, 21/9)
21:30 Running Wilde (סדרה חדשה, 21/9)


Raising Hope

בעונת 2009-10 שובצה Glee תחילה ברביעי ולאחר פגרת החורף הוקדמה לשלישי; השנה, לאחר שהוכיחה את עצמה רייטינגית התהפך השיבוץ: היא מתחילה בשלישי ועם עלייתה של \"אמריקן איידול\" במיד-סיזן תנדוד לרביעי. השיבוץ הנוכחי אמנם מעמת אותה מול NCIS (של CBS), סדרת הדרמה הנצפת ביותר בארה\"ב, אבל אין למעריצים סיבה לדאגה: הקהל של NCIS הוא מבוגר וגברי, בעוד הקהל של Glee צעיר ונשי יחסית, כך שהיא לא אמורה לאבד גובה. בעונה השניה ג\'ון סטיימוס מצטרף לאנסמבל, וצפויות גם שלל הופעות אורח (בריטני ספירס מפציעה כבר בפרק השני, שיוקדש להוד פרחיותה). עונה שלישית כבר הוזמנה, בתקווה שרוחב היריעה יאפשר לתסריטאים לכתוב עלילות שיש בהם גם הגיון מסוים.

Glee אמורה להעניק מקפצה לשתי הקומדיות החדשות המשובצות אחריה: הראשונה היא Raising Hope, שנוצרה תחילה למיד-סיזן אך הוקדמה לסתיו. ג\'ימי צ\'אנס (לוקאס נף, עוד אחד שהגיע משום מקום) מבלה לילה סוער עם איזו בימבו, מה שנגמר בתינוק אותו הוא צריך לגדל לבדו כי האמא נזרקת לכלא. גרג גרסיה שיצר את \"קוראים לי ארל\" החביבה עומד מאחורי התוכנית, ואפשר בהחלט לחוש בכך בכל פריים ופריים בקדימון המוצלח של הסדרה:







הקומדיה השניה שעולה היא Running Wilde, שיתוף פעולה בין מיץ\' הורביץ (יוצר \"משפחה בהפרעה\") ו-וויל ארנט התותח (\"משפחה בהפרעה\", \"רוק 30\").  מיליונר מבברלי הילס (ארנט) פוגש שוב את אהובת נעוריו (קרי ראסל, לנצח \"פליסיטי\") שכעת חברה בארגון הומנטרי המגן על שבטים ילידים באמזונס, ומזמין אותה ואת ילדתה בת ה-12 להתגורר עמו בווילה. גם דיוויד קרוס יתארח בתפקיד מתמשך, מה שיהפוך את הסדרה לאיחודון של \"משפחה בהפרעה\".


Running Wilde

הקדימון (המוצלח מאוד גם הוא):







במיד סיזן עולה העונה העשירית של \"אמריקן איידול\", ואחריה קומדיה חדשה נוספת, Mixed Signals, עיבוד אמריקאי ל\"רמזור\" הישראלית (והאידיוטית ביותר, אם תשאלו אותי). למי שלא מכיר, הסדרה עוסקת בשלושה בחורים ומערכות היחסים שלהם עם נשים והאחד עם השני. הנקודה המשעשעת ביותר בסיפור הזה היא שלתפקיד של אדיר מילר לוהק שחקן שנראה בדיוק כמו אדיר מילר (דיוויד דנמן, ארוסה של פאם מ\"המשרד\").

בוב פישר, שכתב את התסריט לסרט Wedding Crashers אחראי לעיבוד התסריט. אבי ניר, רן שריג, אלעד קופרמן ואדיר מילר יופיעו ברול הסיום כ-executive producers. השיבוץ לאחר \"אמריקן איידול\" מלמד שפוקס חושבת שהתוכנית תהיה שלאגר לא קטן. נחיה ונראה.


Mixed Signals

הקדימון:







רביעי
20:00  שקר לי (עונה 3, 10/11)
21:00  מטבחי הגיהנום (עונה 8, 22/9)

העונה השניה של \"שקר לי\" שודרה בסתיו, אחרי \"האוס\", הוחלפה במיד-סיזן על ידי ג\'ק באואר ושבה בקיץ לסיים את העונה (הפרק האחרון בעונה ישודר השבוע בארה\"ב). מה שנחשב לרייטנג לא מזהיר בחורף דווקא הולך טוב בקיץ, והיא הוכתרה לדרמה הקיצית (בשידור ארצי) הנצפת ביותר. היו לא מעט דיבורים על ביטולה הצפוי אבל בסופו של דבר החליטה פוקס לאשר עונה שלישית, שתעלה בנובמבר (כששאר הסדרות שמולה כבר עמוק באמצע עונת הסתיו, מה שיקשה עליה עוד יותר). אחריה תעלה עונה שמינית לריאליטי הבישול של  גורדון רמזי, שעדיין גורפת רייטינג ראוי יחסית ליום רביעי.

חמישי
20:00  בונז (עונה 6, 23/9)
21:00 פרינג\' (עונה 3, 23/9)


פרינג\'

יום חמישי נותר על כנו: \"בונז\" בעונה שישית בשמונה ואחריה \"פרינג\'\" בעונה שלישית. במעבר מהעונה הראשונה לשניה איבדה \"פרינג\'\" כמעט מחצית מצופיה (והדרדרה לרייטינג בו \"פלאשפורוורד\" חטפה את הגרזן), אבל בינתיים היא ממשיכה איתנו.

שישי
20:00 Human Target (עונה 2, 24/9)
21:00 The Good Guys (חציה השני של העונה, 24/9)


The Good Guys

Human Target - עוד רכש של HOT המעלה אבק על המדף - נענשת על הרייטינג מהעונה הקודמת ומובלת להוספיס Friday שם תמות בשלווה. אחריה עולה קומדית האקשן המשטרתית The Good Guys של מאט ניקס (יוצר \"סוכן מחוק\"). ברדלי ווטפורד (\"הבית הלבן\") וקולין הנקס (\"מספרים\") הם צמד שוטרים מדאלאס טקסס הנאבקים בפשע בטעם של פעם (שפמים!). תשעת פרקיה הראשונים שודרו בלילות שני בחודשי הקיץ (ולא זכו להצלחה מיוחדת); 11 הפרקים הנותרים יעלו כאמור בעונת הסתיו.

הקדימון:







שבת
20:00 Cops (עונה עשרים ומשהו, 11/9)
21:00 America\'s Most Wanted (כנ\"ל, 11/9)

Cops חוגגת את הפרק ה-800. האין זה מרגש? (לא).

סדרות נוספות שיעלו מיד-סיזן:

Ride along
הסדרה החדשה של שון ריאן (יוצר \"המגן\" המעולה). מדובר שוב בדרמת משטרה, המתרחשת הפעם בשיקגו. ג\'ייסון קלארק (הסרט \"אויבי הציבור\") ומאט לוריה (\"אורות ליל שישי\") בקאסט.


Ride along

הקדימון:







Bob\'s Burgers
סדרה נוספת ברצועת האנימציה של ראשון. במפתיע, יוצר הסדרה אינו סת\' מקפארלן אלא לורן בושארד, יוצר \"ד\"ר כץ\". כפי שניתן להסיק מהשם, הסדרה עוקבת אחר בוב ועסק ההמבורגרים שבבעלות משפחתו.


Bob\'s Burgers

סיקור הסדרה מתוך הקומיקון האחרון:







Terra Nova
סדרה מסקרנת מאוד שהיתה אמורה לעלות בסתיו, אבל כרגע התכנון הוא להקרין את הפיילוט שלה רק בחודש מאי, כנראה אחרי גמר \"אמריקן איידול\". במרכז הסדרה משפחת שאנון, החיה בשנת 2149 בקטסטרופה המכונה \"כדור הארץ\". במטרה להציל את הכדור הגווע מחליט אב המשפחה לשגר את המשפחה לעבר; הוא כנראה כיוון את המחוג לא טוב והם מגיעים לעידן הפרהיסטורי, מוקפים בדינוזאורים וכוח מסתורי המנסה לסכל את תוכניתם. הסדרה לא אמורה להתמקד בקו זמן אחד אלא לנוע קדימה ואחורה בין העולמות והצוויליזציות. סטיבן ספילברג וברנון בראגה (\"פלאשפרוורד\") מפיקים. נשמע טוב.


Terra Nova

עלו השמיימה (סדרות שבוטלו):
24, בית הבובות, Past Life, Sons of Tucson, Brothers ו- Til Death (שזכתה בחיי נצח בסינדיקציה).


להמשך הסקירה של לוחות השידורים:
NBC, CBS, ABC, CW