המסך המפוצל

דוקטור הו, סיום עונה 5

הפרק \"The Big Bang\" שודר ביום שבת, 26/6/10. ספוילרים לפרק

מאת: דורון ז

פורסם: 28-06-2010
13 תגובות

עכשיו, כשהדוקטור ה-11 סיים את העונה הראשונה שלו, הגיע הזמן לענות על השאלות הגדולות: האם מאט סמית\' הצליח למלא את נעליו הענקיות של טננט? והאם סטיבן מופט הצליח לחזור ואולי אפילו להתעלות על הצלחות העבר שלו בסדרה? אני לא אנסה אפילו לענות על השאלות האלה, כי השינוי העיקרי בעיני הוא אפילו עמוק יותר מחילוף של שחקן או כותב. בעיני, השילוב של סמית\', האיש והקופצניות, יחד עם האהבה של מופט לאגדות ילדים, הפך את הסדרה להרבה יותר ידידותית לקהל הצעיר. לכן התשובות לשאלות הגדולות תלויות בשאלה חדשה: האם אתם עדיין ילדים בנפשכם?



סוף העונה ממחיש בעיני את הנקודה הזו. כן, לאורך העונה הייתה דרמה, היה מתח, אקשן, ואפילו היו אבידות בנפש, אבל העונה מסתיימת בסוף שהוא לחלוטין סוף טוב, משהו שלא קרה מאז שהסדרה חודשה. כולם בחיים, כולם מאושרים, כולם נשארים יחד. שלא תהיה טעות, יש אולי מבוגרים ציניים שהתאכזבו מסוף כזה, אבל אני סיימתי לצפות בפרק עם חיוך של ילד קטן מרוח על הפרצוף.

כרגיל, מופט אוהב לשחק עם הזמן בדרכים שהן מבלבלות אפילו בשביל סדרה על מסע בזמן: הדוקטור שוחרר מהפנדוריקה, ואז נתן לרורי את המברג הקולי שלו, כדי ש...ישחרר אותו מהפנדוריקה. עוד כמה קפיצות בזמן, והוא הצליח להציל גם את איימי, בעזרת הפנדוריקה עצמה, ובעזרת איימי בת ה-7. הקלו במעט על הבלבול באמצעות שימוש חכם באביזרים שלבש או החזיק הדוקטור, כך שנדע מיד איזו קפיצה בזמן שייכת לאן. תופעת לוואי מאוד משמחת של הטריק הזה, הייתה אחד הרגעים הכי מצחיקים בעונה, שקשור לעובדה שכובעי פז הם מגניבים, ושלא כולם מסכימים לגבי זה.

חוץ ממשחקי זמן, פרק סוף העונה כלל גם כמה רגעים טובים בחזית הרומנטית. רורי חזר בתור רובוט שנבנה כדי להסיח את דעתו של הדוקטור, ואפילו הרג את איימי למרות שניסה לעצור בעד עצמו. כפיצוי, הוא ביצע מחווה רומנטית די ייחודית, ושמר עליה בפנדוריקה במשך אלפיים שנה, דרך כל הכיבושים והמלחמות שהיו בהן. המאמץ שלו לא היה לחינם, כי מתברר שאין דרך טובה יותר לגרום למישהי להתנפל עליך בנשיקות, מלהפוך לאגדה היסטורית של התמדה ונאמנות עבורה. פרט טריוויה משעשע לגבי רורי הוא, שעכשיו, רורי בעצם מבוגר יותר מהדוקטור. אני לא יכול לחכות לפעם הבאה שהדוקטור יצעק את הגיל שלו כדי לעורר השתאות, ורורי כדרך אגב יזכיר לו את זה.



העלילה הראשית של העונה הזו הגיעה לשיא, כשהמקור של הסדקים, פיצוץ הטארדיס, התרחש. כל היקום נמחק, ורק כדה\"א נשאר אחרון, בעין הסערה, ולאט לאט התחיל להיעלם גם הוא. באופן מצחיק, הפנדוריקה, שנבנתה ע\"י רוב הנבלים בסדרה כדי להציל את היקום מהדוקטור, באמת הכילה את הפתרון שמצא הדוקטור - היא היחידה שנשארה מוגנת מהפיצוץ משמיד היקום של הטארדיס, ולכן בתוכה קיים הניצוץ הדרוש לשחזור של היקום כולו. ברגע השיא של הפרק, הדוקטור טס עם הפנדוריקה לתוך פיצוץ הטארדיס, הציל את היקום, ונתקע בצד הלא נכון של הסדקים.

אחרי שנרמז לנו כמה פעמים, אנחנו מגלים שאיימי היא מיוחדת, בגלל שגדלה בצמוד לסדק כל חייה. כששאר היקום נמחק, היא היחידה, אפילו כילדה, שידעה שאמור להיות יקום מלא כוכבים. לכן, אחרי שהדוקטור נמחק, היא הצליחה להחזיר אותו פשוט בכך שזכרה אותו. קצת קשה לבליעה, אבל הרגע בחתונה שלה בו הדוקטור חזר היה שווה את זה, והשימוש בטארדיס במשפט החתונות המוכר (משהו ישן, חדש, מושאל וכחול) היה פשוט גאוני.

אחד הדברים שנותר לנו לצפות לו בעונה הבאה הוא הדמות של ריבר סונג. קצת נמאס לי מאזהרת הספויילרים שלה, אבל אין ספק שהיא דמות מסקרנת, שכתובה ומשוחקת היטב. קשה מאוד לדעת אם היא דמות טובה או רעה, והכותבים בהחלט לא מנסים להקל עלינו. אחרי שהדוקטור הציל אותה מהפיצוץ של הטארדיס, היא התעמתה עם דאלק, שהיה בטוח שתחוס עליו כי כל החבר\'ה של הדוקטור הם רחמנים וטובי לב. אחרי ששמע את השם שלה, הוא הבין שהיא עומדת לחסל אותו, והתחנן לרחמים עד לרגע בו ירתה בו. לא בדיוק אמא תרזה. ריבר הבטיחה לדוקטור שיגלה בקרוב מאוד מי היא (כלומר, בעונה 6), והזהירה שזה עומד לשנות את הכול. נחיה ונראה.



קו העלילה הגדול שנותר הוא שעדיין לא ידוע מי פוצץ את הטארדיס. זה לא יכול להיות אף אחד מחברי הברית, שהורכבה כדי לכלוא אותו בפנדוריקה (שהיו כמעט כל נבל שראינו בשנים האחרונות), ואני בטוח שהרשת מלאה בהשערות, אבל אני מעדיף לתת למופט להפתיע אותי. זה אחד היתרונות הגדולים של כותב כמוהו, שכבר הכין לנו עלילה רב עונתית עמוסה ברמזים. אני ממתין בציפייה.

ציון: 9