המסך המפוצל

בבילון וחברים

מקבץ סרטי בבילון ומדע בדיוני, וגם קצת אחרים. המלצות שבועיות

מאת: אלון רוז

פורסם: 07-09-2001
0 תגובות
ושוב עבר שבוע,
ושוב אני מוצא את עצמי מול העיתונים השונים מפשפש ובודק את ציציותיהם של ערוצי הסרטים השונים בתקווה למצוא סרטים נהדרים וחדשים להמליץ לכם. והמנגינה חוזרת, ליין אפ לא רע של סרטים בסוף השבוע (ואכן שישי-שבת מוצפים בסרטים שכדאי לראות) אבל אמצע השבוע יבש כמו המדבר.

יום שני הקרוב למשל הוא יום בו אין ולו סרט אחד טוב בפריים טיים ואילו יום שלישי מתהדר ב"וולקנו" המשמים כסרט שאולי אם ממש משעמם ואין עבודות או שיעורים וקראתם את כל הספרים וראיתם את סרטי הקולנוע שמוקרנים בבתי הקולנוע וגם בוידיאומט או בבלוקבאסטר אין לכם מה לראות, אפשר בחצי עין לשים אליו לב.

מה שכן, המלחמה בין הכבלים ללווין מתעצמת. הלווין עומד לשדר ביום שישי הבא את "האמפריה מכה שנית" בגרסתו המשופצת. ובכדי להכין אותנו לארוע מקרין הלווין ב- YES 2 סדרה של סרטים דוקומנטרים על סאגת מלחמת הכוכבים, הקמתה של חברת האפקטים ILM ועל ג`ורג` לוקאס, האיש שמאחורי הסאגה הנפלאה הזו. התשובה שבחרו הכבלים ללווין היא הקרנת כל סרטי הטלוויזיה שנעשו בעקבות הסדרה "בבילון 5". הסדרה הייתה מצויינת אבל סרטי הטלוייזיה שמוקרנים מזכירים פרקים קצת יותר ארוכים מהסדרה עצמה בלי הרבה התפתחויות עם הרבה מאוד דיאלוגים מה שהופך חלק גדול מהסרטים למשעממים, לדעתי.

סדרת סרטי בבילון 5 הם מה שאני קורא לו סרטים בלתי מזיקים, כאלה שאפשר בהחלט לראות בשעות הערב על חשבון שידור ישיר ממקום הפיגוע האחרון. לכן אני מצר על ההחלטה של הכבלים להקרין את הסרטים הללו בשעות מוזרות הסובבות את השעה 6 בערב. תחום המדע הבדיוני אינו מפותח בארץ בכלל, אך יש לו קהל. פסטיבלי הסרטים המוקדשים למדע בדיוני ופנטזיה מצליחים למשוך אליהם כל שנה קהל גדול יותר (ולו אם זה באחוזים קטנים). אנשי הכבלים ניסו, ויבורכו על כך, בעבר, ליצור רצועת מדע בדיוני ביום שבת בערב שכללה בין היתר את הקרנת בבילון 5. סדרה מצויינת בפני עצמה שזכתה להיכנס לספרי ההיסטוריה הטלוויזיונית בתור הסדרה הראשונה שנכתבה ותוכננה לחמש עונות שהיוו סיפור אחד מתמשך.

הלויין מבין שבסרטים כאלו יש פוטנציאל לא קטן לקהל מצומצם אך נאמן ואני לא אתפלא אם בקרוב נראה ערוץ המוקדש למדע בדיוני. בתקופה האחרונה הוקדש יום שני ב- YES 2 להקרנת סרטי מדע בדיוני וכעת אנו זוכים לסדרת "מלחמת הכוכבים" בתור סרטי השבוע.

סרטי בבילון 5:

יום ראשון בבילון 5: נהר הנשמות 20.25 ערוץ 4
בבילון 5: קריאה לנשק 22.00 ערוץ 4

יום שני בבילון 5: ההתחלה 18.20 ערוץ 4
יום שלישי בבילון 5: החלל השלישי 18.55 ערוץ 4

דוקומנטרי על מלחמת הכוכבים:

יום שישי סאגה של אפקטים 21.00 YES 2
יום שבת הספור של מלחמת הכוכבים 15.05 YES 2
יום ראשון מיתולוגיית מלחמת הכוכבים 20.45 YES 2

בין לבין מתחיל ערוץ MGM בשידור סדרת הסרטים המצליחה בהיסטוריה של הקולנוע, סדרת ג`יימס בונד. ביום שישי בשעה 22.00 ישודר הסרט הראשון בסדרה "ד"ר נו" שיצא לקולנוע בשנת 1962. מאז ועד היום היו 13 סרטים וחמישה שחקנים שנכנסו לנעליו של הסוכן הבריטי. כדאי לשים לב ולראות.



אין ממש הרבה סיבות לשים לב לדרמה המצועצעת הזאת שמוקרנת זו הפעם השבעים ושמונה בלווין (לא, לא ספרתי, אני מנחש), סיפור די פתטי על בחור שהולך לקולג` בשנות החמישים ומנסה נואשות להסתיר את זהותו היהודית. הבמאי מנסה להגיד שהבנים לא בודקים זה את זה במקלחת, זאת אומרת הם לא בודקים עד שהוא אומר להם. הכוכבים הצעירים נכנסים ויוצאים למקלחת המשותפת בערך מהדקה השלישית של הסרט אבל רק אחרי כשעה ורבע מישהו מחליט להסתכל שם למטה ולגלות שהבחור יהודי.

לא אמין בעליל, אז למה כן לראות?
בגלל השחקנים, מידי פעם יש סרטים שכשאתה בוחן אותם בראייה אחרונית אתה מבין שהרבה מאוד כוכבים קובצו שם, כך למשל היה דיינר בו שיחקו שחקנים מתחילים שהפכו מאוחר יותר למפורסמים מאוד כמו דניאל שטרן, קווין בייקון, פול רייזר, אלן ברקין, סטיב גוטנברג, מיקי רורק ועד. ב"קשר עניבה" מופיעים שחקנים עכשווים יותר ולראות את כולם ביוחד (בייחוד בסצינות המקלחת המשותפות) מעלות חיוך נוסטלגי קל ואנחת הנאה של דודה פולנית שמרוצה מהאחיין שלה שהצליח להתברג בהוליווד הגדולה. קשר עניבה הוא משנת 1992 ומאז ארבעת הכוכבים הראשיים קרי, כריס אודונל, ברנדן פרייזר, בן אפלק ומאט דיימון עשו דרך ארוכה. עדיין חביב.






סרטו הראשון של קווין סמית, אחד מהיוצרים העצמאיים המכובדים של היום, שסרטו דוגמה הוא עילוי לדעתי. סמית הוא חובב קומיקס מושבע והיום גם משמש ככתוב חוברות DAREDEVIL. סרטו האחרון "ג`יי ובוב השתקן" מספר על שני גיבורי קומיקס שמגלים כי הוליווד עושה גרסה קולנועית לסיפור שלהם בלי להתייעץ איתם ויוצאים לנקמה. "מוכרים בלבד" או שמו הידוע יותר "CLERKS" זכה לעשרות פרודיות ופרסים ובעצם אין בו כלום. תיעוד יבש של שני זבנים, אחד עובד בספריית וידאו והשני בחנות מכולת ליד, משועממים שמעבירים את הזמן בדיבורי חסרי תכלית. העניין הוא שסמית הוא גאון דיאלוגים ומצליח להחזיק אותנו אל המסך במשך שעה וחצי. כיף לראות את הבחורים הצעירים הללו מתנהגים ללקוחותיהם בדרך שכל מי שהתנסה במלצרות יותר משעה היה רוצה להתנהג. הרבה מאוד פרודיות נעשו על הסרט כשהטובה ביותר שאני ראיתי היא סרט המתאר שני חיילי סער (החיילים הלבנים של האימפריה מסדרת מלחמת הכוכבים) שמנסים להעביר את הזמן עד שדארת` ויידר ייקרא להם.