המסך המפוצל

משתחרר לכבלים

בחודשים האחרונים חיפש קונאן בית חדש לתוכנית האירוח שלו; השבוע הוא מצא. איתן גשם עם הפרטים

מאת: איתן גשם

פורסם: 16-04-2010
10 תגובות

לאחר שבועות של ציפייה, הפתיע קונאן או\'בריין את כולם כשבחר להיעתר להצעתה של רשת הכבלים TBS - רשת שאינה נחשבת לאחת מהרשתות המובילות בארה\"ב - ולהפוך דווקא רשת זו לאכסנייתו בחמש השנים הבאות. התגובה הראשונה המתבקשת היא מה לעזאזל הג\'ינג\'י חשב לעצמו? הוא ירד מהפסים?

אמנם לא מדובר ברשת אלמונית ויש לזכור שרשתות הכבלים הארציות מצויות בתקופה טובה מבחינת נתוני הרייטינג, אבל ההנחה הייתה שאם כבר יחליט או\'בריין לקחת את התכנית שלו לרשת כבלים זו תהיה רשת קצת יותר מוכרת ומדוברת כמו FX (בבעלות תאגיד מרדוק, בעליה של FOX) או USA (בבעלות אולפני Universal, בעליה של רשת NBC. אז אולי בעצם לא היה סיכוי מלכתחילה...); ולא רשת כמו TBS שידועה בעיקר ב-Reruns (שידורים חוזרים שוטפים) של סדרות מוכרות.

ברם, במבט מפוכח יותר נראה שאו\'בריין עשה הפעם מהלך נכון. נכון, TBS היא לא הרשת הכבלים המובילה כרגע, והיא בוודאי לא תחשוף אותו להיקף קהל כמו ברשת ארצית, אבל יש יתרונות רבים בהעברת התכנית לפלטפורמה הזו, במיוחד תכנית מסוג זו של קונאן.


עם ספל שאינו ספל הקולונל

מה זה בכלל TBS?


TBS היא רשת כבלים ארצית בבעלות התאגיד של איל ההון טד טרנר. הרשת החלה בשידורים של סדרות שונות בשידורים חוזרים ובמהלך שנות ה- 80 ובהמשך הוסיפה ללוח השידורים גם סרטים רבים מהארכיון של MGM ורצועת סרטים מצוירים שהפכה לפופולארית מאוד.

בשנים האחרונות מיתגה הרשת את עצמה כרשת \"מצחיקה\" שמכוונת לקהל צעיר והיא מתמקדת בשידור של סדרות קומיות בשידורים חוזרים. כחלק מהמיתוג החדש החליטו ברשת להיכנס גם לתחום של תכנית האירוח הליליות.

תכניתו של ג\'ורג\' לופז עלתה לשידור במהלך סתיו 2009 ומאז זוכה לרייטינג לא רע בכלל בקרב הקהל הצעיר (הגיל הממוצע של צופיה עומד על כ- 34 שנים). במבט לאחור, העובדה שאחד כמו קונאן או\'בריין הפך לזמין נראית פתאום כמו מתנה משמיים מבחינת הרשת, ולזכותה ייאמר שהיא קפצה על המציאה.

מה זה אומר \"רשת כבלים ארצית\"?

מדובר  ברשת המצויה בפריסה ארצית, כך שכל מי שמבקש להתחבר לרשת במסגרת החיבור לכבלים יכול לעשות זאת מבלי שיצטרך לשלם תשלום חודשי \"אקסטרה\" (כמו עבור ערוצי HBO, \"שואוטיים\" וכו\'). בשנים האחרונות קיימת מגמת עלייה בשיעורי הצפיה ברשתות הכבלים (חלק גדול מכך נובע מהשיפור בתכנים שהן משדרות) ואף ששיעור החשיפה אינו דומה לזה של הרשתות הארציות, מדובר בחשיפה רחבה ומשמעותית בהחלט.

בניגוד לרשתות הארציות שעיקר רווחיהן הישירים מגיעים מתעריפי הפרסום לסדרות והתכניות השונות (שנגזרים, כמובן, מנתוני הצפיה, במיוחד של הקהל הצעיר), אצל רשתות הכבלים הרווח הוא כפול: הן מרוויחות גם מפרסום וגם מדמי המנוי החודשיים.

מה קרה עם רשת FOX? קונאן הרי כמעט סגר שם, לא?

אין ספק שב-FOX נותרו מאוכזבים, הם הרי שלחו הרבה מאד סימנים לכך שהם מעוניינים בשירותיו של או\'בריין. גם קונאן הראה, כנראה, נכונות להגיע לרשת ואפילו היה מוכן, לפי חלק מהדיווחים, להגמיש מדרישותיו ולקצץ בתקציב של התכנית (שלא לדבר על שכרו) כדי שהעסק יעבוד, אבל זה לא צלח.

אז מה גרם ל\"פיצוץ\"? הסיבה המרכזית היא גורמי השידור המקומיים. רשת FOX מתפרשת בכל רחבי ארה\"ב, אך בכל אזור שידור יש תחנת שידור מקומית שיש לה הסכם עם הרשת ודרכה מועברים השידורים לאותו אזור. בד\"כ מקובל שבשעות היממה כל אזור משדר תכנים שונים, בשעות ה\"פריים טיים\" התכנים זהים ובשעות הלילה משדרים חדשות ושידורים חוזרים של סדרות מוכרות. החדשות והשידורים החוזרים בלילות מניבים לאותם גורמי שידור (Affiliates) רווחים נאים. המחשבה של רשת FOX להכניס את או\'בריין למשוואה לא מצאה חן בעיניהם, כיוון שהם חששו מירידה בנתוני הצפיה שתפגע בהכנסות שלהם. לפי ההסכמים, רשת FOX אינה יכולה \"לדחוף\" להם את או\'בריין דרך הגרון, אלא חייבת אישור שלהם לשדר את התכנית. ככל הנראה גורמים אלה \"שמו רגליים\" ומנעו את המהלך. 


ועכשיו עוד יותר

למה דווקא TBS?

או\'בריין ואנשיו מספרים שהרשת הזו פשוט פעלה באופן מהיר ויעיל להפליא. למעשה, לפי הדיווחים, העסקה בין הצדדים \"נתפרה\" בתוך פחות מ- 72 שעות. מדובר בפרק זמן קצר להפליא בשביל עסקה מורכבת שכזו. או\'בריין אהב את ההתנהלות של אנשי הרשת, את הטלפון של ג\'ורג\' לופז (ועל כך בהמשך) ואת האפשרות להיות הבעלים של התכנית שלו (שבוודאי לא היה מקבל מ- FOX). התנאים היו פשוט קוסמים מדי מכדי להגיד \"לא\".

וכמה הם משלמים לו?

או\'בריין ו- TBS הגיעו להסכמה על חוזה בן 5 שנים, כאשר או\'בריין צפוי להרוויח כ- 10 מיליון דולר לשנה, וכנראה שגם אנשי הצוות שלו יקבלו סכומים לא רעים (כאן המקום להזכיר שאו\'בריין קיבל במסגרת ההסדר עם NBC פיצוי בסך 32 מיליון דולר בגין הורדת התכנית מהמרקע, כך שהאיש סידר את עצמו לא רע בכלל מכל העסק).

פרט חשוב מאד בעסקה הוא שאו\'בריין יהיה – באמצעות חברת ההפקה שבבעלותו – בעל השליטה על התכנית. בכך הוא משווה את מעמדו לזה של דייויד לטרמן ברשת CBS (לטרמן הוא בעליה של חברת הפקות בשם \"Worldwide Pants\" שהיא המפיקה והבעלים של התכנית שלו ושל התכנית של קרייג פרגוסון). בכך או\'בריין, למעשה, כבר אינו \"שכיר\" של הרשת אלא מעין \"קבלן עצמאי\" שאחראי על העובדים שלו, על התכנים, התקציב, חלק מהרווחים (כמובן) מדובר בהישג גדול עבורו, שייתן לו שליטה רבה יותר על התכנית, במיוחד ברמה הקריאטיבית, וכנראה יקנה לו בעלות על זכויות היוצרים על התכנים בתכנית החדשה.

מה היתרונות מבחינת קונאן במעבר לרשת כמו TBS?

באופן מפתיע, יש דווקא יתרונות רבים במהלך. בראש ובראשונה, הלחץ להניב נתוני רייטינג טובים ולכוון לקהל \"מבוגר\" יירד ממנו. אפשר היה לראות במהלך התקופה הקצרה שבה הנחה את \"תכנית הלילה\" שאו\'בריין לא חש בנוח להתאים את ההומור הפרוע שלו לקהל המבוגר, וברשת החדשה לא זו בלבד שלא יצפו ממנו לכך, הוא יכוון לקהל צעיר ככל הניתן, ונתוני צפיה שנחשבים נמוכים ברשת שידור ארצית יכולים להיחשב כפנטסטיים ברשת כבלים ארצית. 

בנוסף, או\'בריין מגיע עכשיו בתור ה\"כוכב\" הבלתי מעורער של הרשת, ולמעשה, הרשת תהיה מזוהה יותר מכל עמו. קידום הרשת ושיפור נתוני הצפיה שלה עשויים להיזקף לזכותו ולהאדיר את שמו, מה גם שהרשת צפויה לצאת למסע קידום נרחב (על גבול ההיסטרי, יש להניח) לתכנית החדשה. 

יתרון אחר נעוץ בשעת השידור הצפויה – 23:00. זוהי שעה שבה משודרות החדשות ברחבי ארה\"ב (התכניות של לנו, לטרמן וקימל עולות רק ב- 23:35) כך שקונאן לא יתחרה אתם, למעשה, \"ראש בראש\" (רק בחלק האחרון של התכנית), ולא פחות חשוב מכך – ידוע שקהל צעיר צורך כיום חלק נכבד מהחדשות  באמצעות תכניות האירוח הסאטיריות, כך שקונאן יוכל גם אולי \"לגנוב\" חלק מצופי החדשות (אבל תהיה לו תחרות גם בחלק הזה – על כך בהמשך).

והחסרונות?

קודם כל, פגיעה ביוקרה - בעצם המהלך הזה או\'בריין יורד, למעשה, מהפלטפורמה של תכנית לילית ברשת ארצית, והוא כבר לא נמצא בקליבר של לטרמן, לנו ואפילו קימל, במובן הזה.  שנית, בכל מקרה צפויה ירידה משמעותית בהיקף החשיפה של הקהל בארה\"ב לתכנית החדשה (כאמור, גם רייטינג טוב ברשת כבלים ארצית לא משתווה לרייטינג חלש ברשת שידור ארצית). שלישית, או\'בריין אמנם הצליח \"לברוח\" מג\'יי לנו ומלטרמן, אבל תהיה לו תחרות קשה מאד מול ג\'ון סטיוארט וסטיבן קולבר והתכניות הפופולאריות שלהם ברשת \"קומדי סנטרל\" (וזה לא יהיה מופרך לומר ששני האחרונים מכוונים לקהל שדומה בהרבה לקהל של קונאן מאשר לזה של לנו ולטרמן). רביעית, אם קונאן יביא נתוני רייטינג נמוכים זו כבר תהיה פגיעה אנושה במעמד שלו, ונראה שהוא יצטרך לעזוב את עולם תכניות האירוח ולחזור לכתיבה.


מתחרה חדש

האם קונאן חוזר לניו יורק?

לא, התכנית תשודר בלוס אנג\'לס. או\'בריין אמר שהסיבה לכך היא שהוא לא מעוניין שעובדי התכנית ומשפחותיהם יטולטלו שוב מצד אחד של המדינה לצדה השני (העובדים עברו אתו, כזכור, מניו יורק ללוס אנג\'לס לקראת המעבר ל\"תכנית הלילה\").

מתי תעלה התכנית?

במהלך חודש נובמבר הקרוב (כן, יש עוד יותר מחצי שנה לחכות). התכנית תשודר בשעה 23:00, ובכך תביא להזזת תכנית האירוח של הקומיקאי ג\'ורג\' לופז לשעה 00:00.

מה שאומר שקונאן עושה ללופז את מה שלנו ניסה לעשות לו, לא?

לא ולא. ההפך הוא הנכון. לפי הדיווחים, כאשר קיבל את ההצעה מרשת TBS לשדר תכנית בשעה 23:00 הביע או\'בריין בפני אנשי הרשת אי-נחת מהעובדה שמהלך כזה יפגע בתכנית של ג\'ורג\' לופז. אנשי הרשת הבטיחו לו שלופז לגמרי בעניין, אבל או\'בריין לא השתכנע עד שלופז עצמו הרים לו טלפון וסיפר לו כמה שהוא ישמח אם הוא ייקח את המשבצת שלו.

ישמח, למה?

הקומיקאי המקסיקני אמנם הצליח להביא נתוני רייטינג מכובדים מאז שעלה לשידור בקרב הקהל הצעיר, אבל \"Lead In\" של שם גדול ומוכר כמו של קונאן או\'בריין עשוי לתת לו חשיפה גדולה בהרבה. אגב, לופז כבר מתכנן שיתוף פעולה עם קונאן בין שתי התכניות (מערכונים משותפים, הופעות אורח מקבילות וכו\'). יש לשער ששמח נוסף הוא הקולגה דייויד לטרמן (CBS). חזרתו של קונאן לזירת תכניות האירוח ברשתות הארציות הייתה עלולה לפגוע יותר בו מאשר בלנו (נהוג לחשוב שמבין השניים לטרמן מכוון לקהל דומה יותר לשל או\'בריין). עם זאת, צריך להדגיש שמאז שלנו חזר לתכנית הלילה שלו הוא מביס באופן קבוע את לטרמן בכל סוגי הקהלים, כולל הקהל הצעיר. גם ג\'ימי קימל, שמנחה את תוכנית הלילה של רשת ABC, עשוי להרוויח מהסיפור, מטעמים דומים.


לופז. אין קשר לג\'ניפר

ומי לא ישמחו?

בעיקר ג\'ון סטיוארט וסטיבן קולבר. דיברנו על הבעיה של קונאן עם הנוכחות שלהם, אבל הנוכחות של קונאן יוצרת להם בעיה גדולה לא פחות, אם לא יותר. במשך שנים הם נהנו מקהל קבוע שצורך חדשות וסתם נהנה דרך צפיה בתכנית שלהם, וכניסה של מתחרה פופולארי למשבצת שלהם בוודאי לא תקל עליהם.

גם הדמויות הותיקות והאהובות מהתכניות הקודמות ישובו למסך בנובמבר? 

למרבה הצער, התשובה היא לא (עם סייג קל). במערכת היחסים הלא מאוזנת בין הרשתות הארציות החזקות לבין חברות ההפקה החזקות פחות, זכויות היוצרים המלאות על דמויות שנוצרות בתכניות כאלה שייכות בד\"כ באופן מוחלט לרשתות. נראה שזהו המקרה גם כאן, ודמויות קאלט כמו \"הדב המאונן\", \"פרנקנשטיין\", \"ריימונד (איש הטחורים)\", \"ארטי קנדל\",  \"Fun Hole Guy\", \"לינקולן הסאדו-מאזו\", \"אפיפיור הפד-אקס\" ו- \"The Interrupter\" לא תוכלנה להופיע בתכנית החדשה, אלא אם יושג הסכם דרמטי בין או\'בריין לאנשי NBC.

ומדוע הסייג? כי אולי דווקא הדמות הפופולארית מכולן דווקא כן תמצא את הדרך לתכנית החדשה. עד עתה הייתה סברה ש\"טריומפף הכלב המעליב\" הוא רכושה של NBC, אבל בהופעה הראשונה במסגרת מסע ההופעות החדש של או\'בריין (תיכף נגיע לזה) הופיע \"טריומפף\" כאילו לא קרה דבר. האם הזכויות עליו שייכות לאיש שהמציא את הדמות, מפעיל אותו וכותב את התכנים, הלא הוא רוברט סמייגל המלך? האם NBC הגיע להסכם \"השכרה\" מיוחד עם קונאן רק לגבי הדמות הזו? עדיין לא ברור.


מאונן

מה היו התגובות למהלך?

חיוביות ברובן. היו כאלה שסברו או\'בריין חייב היה ללכת לרשת ארצית, אבל מרבית הפרשנים סבורים שאו\'בריין עשה בשכל כשלא התעקש לקחת את התכנית לרשת FOX, שם היה נאלץ להגמיש את דרישותיו ועקרונותיו ועדיין היה חשוף ללחץ גדול להניב תוצאות, וסיכוייו להצליח שם לא היו גבוהים מלכתחילה (בפרט כשה- Affiliates היו אורבים לו בפינה). האפשרות לחזור להיות פרוע וקיצוני ולכוון שוב לקהל הצעיר נראית לפרשנים כמו הזדמנות פז עבור קונאן לחזור לימים הגדולים של ה\"לייט נייט\" המוצלח שלו, ובעיקר – לחזור להיות מאושר.

מה קונאן עשה מאז שנבעט מ-NBC?

בהתחלה הוא לא עשה הרבה. אח\"כ הוא התחבר לחשבון \"טוויטר\" והתחיל לשלוח הודעות משעשעות במיוחד (בצעד מעניין בחר לעקוב אחר מצייצת אחת בלבד, שרה קילן, שהפכה מאז לסלב רשת). בימים אלה ממש הוא החל במסע הופעות ברחבי ארה\"ב, שם הוא עושה, בעצם, את מה שהוא עושה בתכנית שלו: מונולוגים, מערכונים, נונסנס, אירוח סלבס וכו\'.

מטרת מסע ההופעות הייתה כפולה: האחת, לשמר את קונאן בזכרון הקהל ולעשות \"רעש\" בתקשורת (יש לזכור שבזמן שהוחלט לצאת למסע ההופעות הוא היה רחוק מלהיות \"סגור\" ברשת כלשהי, והיה חשוב להזכיר לכולם מיהו), והשניה, והחשובה לא פחות – לספק עוד פרנסה לעובדים שלו, ששומרים על לויאליות וממתינים עמו עד לעליית התכנית החדשה.

האם התכנית החדשה תשודר בארץ?

עדיין מוקדם לדעת. אפשר לנחש שב\"yes\" יעשו מאמץ לשים עליה יד לאור העובדה שהם טרחו לשדר את התכנית של קונאן במשך השנים, אבל זה לא בהכרח אומר שהם ירצו בכך הפעם או שמהלך כזה יצליח (או שהוא בכלל תלוי בהם).

אז מה השורה התחתונה?

מה זאת אומרת? השורה התחתונה היא שקונאן או\'בריין חוזר – ובגדול!


בהצלחה