המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: ``מסווה הוא מסווה``

פרק שישי: Guise Will Be Guise

מאת: JW

פורסם: 07-06-2002
11 תגובות
המחשבה הראשונה שלי על הפרק היא: מגיע לו. כלומר לווסלי. הוא הצטרף לסידרה לפני שנה, בנסיבות די מאולצות ולא הכי אידיאליות. ומה הוא עושה שם מאז? מה מגדיר אותו? לא הרבה. התפקיד שלו מתחיל בלזהות את "שד השבוע", לנסות להסביר מה קורה, ומסתיים ב-
"?Angel, do you think it`s a good idea". לפעמים הוא גם משמש כסייד-קיק לקורדיליה (שזה מגוחך כי היא סייד-קיק בפני עצמה), ולעיתים רחוקות הרשלנות שלו מספקת קטעי קומדיה. בקיצור, ברוב הפרקים הוא הססן, מושפל, לא מובן. לא כאן.

מהרגע הראשון, מתחיל הפרק ב"קומדיה של טעויות". ווסלי מפשל, נלחץ, מתבלבל, נופל... כרגיל. אח"כ הוא מתחזה לאנג'ל ויוצר הרבה בדיחות. הוא שוכח את כל הסממנים המאפיינים ערפד, משחק אותה "קשוח", נאלץ לשתות דם(!), וכו'. חוסר הביטחון שלו מדגיש את ההבדל האמיתי בינו לבין אנג'ל בעינינו, הצופים. כי הרי שכל לא חסר לו, ובמהלך הפרק מתברר שגם אומץ ותושייה יש לו. מה גם שכל העניין שמתחיל בתור ניסיון לא מוצלח לעיכוב, להרוויח זמן, הופך לעלילה המרכזית של הפרק. יותר מזה, זה מתחיל כ"רעיון מאוד לא טוב", ונגמר במשימה, בעבודה לכל דבר. ווסלי נכנס לזה, מתחייב למשימה ומתחיל להישמע כמו אנג`ל בעצמו. הוא מוכן להסתכן בשביל להגן, ואז באה קורדיליה ואומרת "You`re not him. You can`t do stuff on your own" וזו תמצית העניין. היא אומרת לו את מה שהוא אומר לעצמו כל הזמן, את מקור החששות שלו, והיא בעצם מדגישה את רעיון הפרק לצופים: נכון, אתם רואים סידרה שקוראים לה "אנג'ל", על גיבור שקוראים לו אנג'ל, על בוס שקוראים לו אנג'ל, אבל עכשיו הגיבור הוא לא אנג'ל אלא אחד העובדים שלו. הבריטי הזה, החנון, המושפל. בהתחלה זה קצת מוזר אבל מתרגלים לזה מהר מאוד. ועובדה - בסופו של דבר, למרות המפלה וחשיפת התרמית, ווסלי מבין את כל העניין לבד, לוקח פיקוד ושליטה, מציל את היום ואפילו זוכה בנערה.
?...Angel who



בגלל זה מגיע לו. פרק שמתמקד בו, פרק שמזכיר לנו שלא תמיד אנג`ל הוא זה שחייב להיות מרכז העניינים בשביל להחזיק פרק שלם. ווסלי הוא דמות בפני עצמה. ווסלי יכול לעשות את זה גם בעצמו. הרעיון הזה מוכר לכם מאיפה שהוא? שהגיבור הראשי הוא לא תמיד בפוקוס של הפרק? לי זה מזכיר קצת את The Zeppo, מה שמתחבר עם הפרודיה העצמית של הפרק. היא לא ממש בולטת אבל אפשר למצוא אותה. ערפד גיבור שמגן על חפים מפשע? הפרק לוקח את הקונספט הזה ונותן לו משמעות קומית.

וכרגיל, כמו ברוב פרקי "אנג'ל", בולט אלמנט ההפתעה. בסוף מגלים שהטובים הם לא הטובים, הרעים הם לא הרעים ומה שחשבנו לאורך כל הפרק מתהפך. אלמנט מוכר וידוע לצופי הסדרה.



אבל הקטעים המעניינים באמת בפרק הם קטעי אנג`ל והסוואמי. אנג'ל, בעקבות מאורעות הפרק שעבר, מרגיש שהוא הולך להתמוטט, ובעצת המארח הולך לראות מעין פסיכולוג על-טבעי, כדי לגלות יותר דברים על עצמו. אז נכון שבסופו של דבר הסוואמי הוא מתחזה, אבל בכל זאת הוא מצליח לאבחן אצל אנג'ל דברים שלא תמיד שמים אליהם לב. זה קצת מסובך - אנחנו אמורים לגלות שהסוואמי הוא מתחזה רק אחרי שיחת הטלפון שלו, שאמורה להפתיע אותנו. זה אומר שכל הדברים שהוא אומר על אנג'ל לפני הסצינה הזו צריכים להיות נכונים, או נכונים מספיק בשביל שלא נחשוד שהוא מתחזה. כלומר, הכותבים שמו בפי הסוואמי אלמנטים אמיתיים לגבי אנג'ל כדי שלא נחשוד בו, ולכן רוב הדברים שהוא אומר מאירים לנו את אנג'ל באור לא חדש אבל מפתיע. ידענו שהם קיימים פשוט לא נתנו להם יותר מדי את הדעת:

חשובה מאוד לאנג'ל (המכונית, הבגדים השחורים, הג`ל בשיער). זה מאיר אותו באור די שטחי ומקנה לו ממד מגוחך וקומי - אבל גם אנושי. כל זה מתעצם לקראת סוף הפרק, עם עניין ווסלי והמעיל שהוא לקח לו.

- אצל אנג'ל יש הפרדה ברורה בין הערפד שבו לאדם(?) שהוא. הסוואמי אומר לו שהוא נלחם בעצמו, שהוא מתאפק, שהוא לא נותן לעצמו להשתחרר. ואנג'ל מאשר את זה: "I can't let it control me". הוא נמצא במאבק פנימי מתמיד. אחרי כל השנים האלו הוא עוד לא מצא את הדרך האמיתית להתמודד עם עצמו. הוא עוד לא קיבל את עצמו כפי שהוא. הוא לא תופס את הערפד שבו כחלק ממנו אלא כיצור,
"It", שעלול להשתלט עליו. וזה מתקשר גם לשיחה שלו ושל קורדיליה בסוף "סהרורי". האם הוא ילמד?...

, "יצור בלונדיני יפה, שצריך לשבור לו את הלב". ההצעה הזאת ניתנה כבר אחרי התגלית שהסוואמי הוא מזויף, ולכן לא חייבים לקחת את הרעיון הזה פשוטו כמשמעו. כל אחד והפרשנות שלו. יכול להיות שכל הרומן שלו עם באפי היה דרך להתגבר על דרלה, יכול להיות שלא. בכל אופן, מה שאי אפשר להתווכח עליו הוא שיש כאן עוד פיחות במעמד סיפור האהבה שלהם. מתייחסים אליו כאן כאל שולי, צוחקים עליו. את אותו סיפור אהבה טראגי שעלה על כל רומן שאי פעם ראינו ושמענו, משווים למשהו אחר. ובהקשר לדברי דרלה מהפרק הקודם, הסטאר-קרוסים בינינו חטפו "שתי מכות ברציפות". האם זו מגמה?...