המסך המפוצל

מציצים אל האח הגדול

שבועיים לאחר סגירת בית האח הגדול הוא נפתח בשנית; נציג המסמ\"צ היה שם

מאת: שגיש

פורסם: 01-12-2009
7 תגובות

הכניסה למתחם \"האח הגדול\" בנווה אילן מזכירה כניסה לשטח צבאי שמור ביותר. שומרים, פטרולים, מגנומטרים ושערים חשמליים מקבלים את פנינו בזמן שאנחנו מתקדמים אל עבר מפגש כתבי הרשת והבלוגרים שארגנה הזכיינית \"קשת\" במתחם התוכנית המדוברת ביותר ברחוב הישראלי. אחרי הצלחתה חסרת התקדים של העונה הראשונה, העונה השניה כמעט ולא דרשה יחסי ציבור כדי להפוך בין רגע לריאליטי החשוב ביותר המשודר כיום בטלוויזיה הישראלית.

ואכן, אפשר לומר הרבה דברים על העונה החדשה של \"האח הגדול\": הליהוק קיצוני ומגוון אולי יתר על המידה, הבמה שניתנה למעיין חודדה (ואולי הליהוק שלה מלכתחילה) היו בעייתיים וטעוני ביקורת, השידורים בערוץ 20 נקטעים לעתים קרובות ומשאירים את רוכשי הערוץ מתוסכלים ומשוכנעים בקונספירציות רייטינג לרעתם - על כל אלה ועוד התבקש להשיב רן תלם, סמנכ\"ל התכנים של הזכיינית, בשיחה שערך עם משתתפי המפגש.


רן תלם, סמנכ\"ל התוכן של \"קשת\"


מנוסה בראיונות ובשאלות קשות, תלם לא מגמגם לרגע. יכול להיות שמפיקי האח הגדול כבר רגילים לקיתונות הביקורת שנשפכים על התוכנית (שאף אחד לא יכול לערער על הפופולריות שלה), או אף יתכן שהם פשוט מאמינים בפילוסופיה שמניעה את המערכת המשומנת הזאת, ושיש בה כמה שיקולים גדולים יותר משנתות הרייטינג. \"\'האח הגדול\' היא המענה שלנו להצלחה האדירה של עונת \'הישרדות\' הראשונה\", תלם מתחיל ולא מתנצל. \"הפורמט נבחר אחרי הצגה של שש שעות ע\"י הזכיינית ההולנדית \'אנדמול\' ובתוך חצי שנה נבנה מערך בלתי אפשרי שכלל הכנות הפקתיות, ליהוק ובניה של המתחם והתוכנית. ידענו שהישרדות תתחיל אחרי החגים (נכון לעונת השידורים הישראלית בסתיו 2008 - ש.א.) ורצינו להקדים אותם\".

מה יש להגיד, ב\"קשת\" צדקו, היעדר התחרות והיותו של \"האח הגדול\" הריאליטי היחידי על המרקע ברגע השקתו, תרם תרומה ניכרת לדומיננטיות של התוכנית על גבי המרקע וכחלק מסדר היום הציבורי, או לפחות כנקודת פתיחה. \"אנחנו לא יכולים וגם לא מצליחים לחזות מראש את הכיוונים האפשריים שבהם התוכנית יכולה להתפתח\", הוא מתוודה ומתייחס להתנהגות הדיירים על גבי המרקע בכלל ולשאלה הבוערת בדבר ליהוקה השנוי במחלוקת של מעיין חודדה בפרט. בין הההתפתחויות המפתיעות אליהן מתייחס רן אפשר למצוא את סוגיית השד-העדתי (בובליל נגד הפרידמנים) הזכורה לכולנו, סוגיית רנין והערבים החיים במדינה יהודית, יחסי דתיים-הומואים (מערכת היחסים החברית בין ליאון ואשר) ועוד. הכלל הזה תקף גם לגבי העונה הנוכחית, \"כל אחד מהדיירים נבחר כי האמנו שהוא דמות מעניינת ועל סמך אישיותו\", הוא אומר. כשאני שואל אותו אם התמהיל של העונה הנוכחית (למיוניה ניגשו יותר מ-20 אלף איש על פי נתוני קשת) לא מייצג מדגם נורמלי - בכל זאת תסכימו שהמשפט \"חולה טורט, טרנסג\'נדרית ודוגמן חירש נכנסים לבית...\" נשמע יותר כמו התחלה של בדיחה מאשר מאפייני פתיחה לתוכנית טלוויזיה משמעותית - עונה תלם בלי למצמץ \"בעיני הם כולם אנשים נורמליים\". האם בנצי, האינסטלאטור מבצבץ הלשון היה נבחר לתוכנית אלמלא התסמונת? לדדו של תלם התשובה היא כן.


\"הקונטרול\" של האח הגדול (תמונה מוגדלת)

בנוגע לשאלה על החלטה לשלב קונספט הנחיה זוגי משיב תלם \"בדקנו את כל האפשרויות הקיימות והלכנו על הנחיה זוגית שיש במעט מאוד תוכניות ריאלטי, בסופו של דבר מדובר בתוכנית בידור ורצינו גם לצחוק על כל העניין\". גם הימור זה של קשת התברר כנכון, החיבור של אסי וארז אכן הוכיח את עצמו.

תלם ממשיך ומפרט מעט על הסוגיות הטכניות שכרוכות בהפעלת ההפקה הענקית והתובענית של \"האח\", שבמהלכה לוקחים חלק יותר מ-300 איש, החל מתהליך בניית הבית, המלהקים ועד לאחרון הלוגרים. בין היתר אנחנו נחשפים לחדר קונטרול שעוקב בקפידה אחרי כל המתחרש בבית בכ- 50 מצלמות אלקטרוניות ובעוד מצלמות מאוישות הנעות מסביב לדירה במסלול טבעתי חשוך שמכונה \"הרינג\". בכל זמן נתון עוקבים בחדר הקונטרול אחרי שני אירועים מרכזיים בלבד ,מה שאומר שהצופים מפסידים לא מעט התרחשויות בבית. בכל זמן נתון במאי אחראי בוחר ומתעדף את האירועים בבית, אותם משדרים לצופים בערוצים השונים. בנוסף, בכל רגע מתמללים תמלילנים את הדיאלוגים השונים בין הדיירים, ומדרגים אותם על פי רמת עניין וחשיבות לדעתם, ככה שחס וחלילה לא נפספס מילה מהנאמר. אחרי שזה מסיים לפרוש את האתגרים הכרוכים בהפקת התוכנית, ביניהם עוד זמני עריכה קצרים, סיכומים יומיים ומעקב אחרי אירועים מתפתחים (כדוגמה הוא מזכיר את אירוע הסיגריות של ונסה ויוסי בובליל בעונה ראשונה, אז בובליל אוסף לכיסו קופסת סיגריות, אירוע שנראה כלא משמעותי לכאורה, אלא שיומיים אחר כך הגיהינום משתחרר בבית בעקבותיו), או אז אפשר לשמוע אנחה קטנה בקולו. כנראה שכמו לאחים הקטנים, גם ל\"אח הגדול\" לא בהכרח קל.


ליד חדר השידור יושב גם חדרו האמיתי של \"האח הגדול\" הלא הוא מרכז השליטה האמיתי בבית. שפע כפתורי בקרה שולטים בחיי הדיירים ובהתרחשויות האלקטרוניות בבית, וקובעים בין השאר איזה דלתות ינעלו ויפתחו, האם לאפשר להם שימוש במים חמים, איזה מוזיקה להשמיע או פשוט לקרוא להם לשיחה. במקרה שתהיתם מי אחראי לקולו של האח האח הגדול, לא תופתעו לגלות שמדובר ביותר מאדם אחד ובמשמרות מתחלפות.

הבלוגספירה כזירת העיתונות החדשה

המשתתפים במפגש הם בלוגרים בולטים שסביר שחלק גדול מאתנו מכירים וצורכים בצורה כזו או אחרת, בינהם מעיין יחבס שמפרסם את תכניו בקפה עכבר ועמרי חיון, שחשף בין היתר את גילו האמיתי של עומר אדם, משתתף כוכב נולד האחרונה, ובכך הביא להדחתו מהתוכנית. הפורום שיזמה \"קשת\" הוא מהלך מעניין שקושר פלטפורמות לא רשמיות (אך פופולאריות וקובעות לא פחות) מהרשת לטובת התוכניות וההפקות השונות. המעמד הזה אינו חדש, בעולם כבר הפכו מספר בלוגרים לאושיות תרבות שעל פיהן ישק דבר (הבולט בינהם הוא בלוגר הרכילות פרז הילטון שזוכה בעצמו למעמד של עיתונאי בכיר וסלב מן השורה), ואילו בארץ נוהג ערוץ 10 לערוך אירועים עבור צופים וגולשים. כך או אחרת בהחלט יש בעניין מן ההבנה של מה שמכונה \"המדיה החדשה\" (כך טבעו בצה\"ל) - טוויטר, וידג\'טים לאתרים, העברת מערכת הפורומים של אתר מאקו אל זירת הפורומים של תפוז ועוד, כולם מהלכים שמעידים על ניצול ושימוש מושכל בתהליכי שיתוף חברתי באינטרנט (Web 2.0 לייט אם תרצו) גם בגופים גדולים כמו \"קשת\", ובכך הרי שאנחנו בהחלט עדים למהפך ולעידן תקשורתי חדש, שפורץ את גבולות העיתונאות המוכרת.


השתתף בהכנת הכתבה: רז מרקוביץ\'