המסך המפוצל

אייקון 2009

בחול המועד סוכות יתקיים פסטיבל אייקון למדע בידיוני ופנטסיה. המסך המפוצל מעניק לכם גם השנה כרטיסים במתנה!

מאת: המערכת

פורסם: 23-09-2009
14 תגובות

במהלך חג הסוכות, 4 - 10 באוקטובר, ייערך, זו השנה ה- 13, פסטיבל אייקון למדע בדיוני, פנטסיה ומשחקי תפקידים. הפסטיבל, שנושאו השנה הוא \"עיר העתיד\", ייערך בסינמטק תל אביב ובמתחם אשכול פיס הסמוך ויכלול כ-300 אירועים בתחומים שונים ומגוונים. הקרנות סרטים, מפגשים עם אורחי כבוד מחו\"ל ועם יוצרי קולנוע וסופרים ישראליים, אירועי חוצות ומשחקי תפקידים, השקות ספרים, מרכז הפעלות לילדים, הרצאות במסגרת כנס אקדמי לצד סדנאות אנימציה וקומיקס, תצוגת אמנות, תחרויות תחפושות ועוד.


אתר הפסטיבל ובו פירוט מלא.


בין שאר הפעילויות, לא מעט תכנים והרצאות העוסקות בנושא האהוב עלינו - טלוויזיה, כאשר בין המרצים ומנחי הפאנלים נמנים גם כותבי האתר איתן גשם ו-eternally.


להלן פירוט של חלק מהתכנים בתחום העשייה הטלוויזיונית שיוצגו בפסטיבל:


מחסן 13 - פרק הפיילוט
סדרת מדע בדיוני חדשה מאת ג\'יין אספנסון (\"באפי קוטלת הערפדים\", \"בטלסטאר גלקטיקה\"). שני סוכני השירות החשאי האמריקאי מוצבים מחדש במחסן 13, אתר סודי של ממשלת ארה\"ב בו מאחסנים פריטים .על-טבעיים. הנה ביקורת על פרק הפיילוט
יום שישי, 17:00


קפריקה: פרק הפיילוט
משפחות גרייסטון ואדאמה חיות על קפריקה, כוכב המרוחק שנות אור מכדור הארץ. תגלית מרעישה מביאה לעימותים בין המשפחות. סדרת המד\"ב החדשה מבית היוצר של רונאלד ד. מור היא סדרת-בת להצלחתו הקודמת, \"בטלסטאר גלקטיקה\".
יום שלישי, 10:00


דיון מונחה: מדע בדיוני בסדרות טלוויזיה לנוער בישראל
סדרות הנוער הארץ-ישראליות של שנים האחרונות ביצעו תפנית חדה אל ז\'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה - החל במישרין ב\"נפילים\" וב\"חצויה\", דרך \"השמיניה\", \"האי\" וכלה בעקיפין ב\"דני הוליווד\" או \"דאוס\". מה גרם למגמה זו? האם יש לסדרות אלו מאפיינים השונים מסדרות נוער אחרות או סדרות הנוער שקדמו להן בישראל? מה בין זה לפריחת ספרות הז\'אנר לילדים ולנוער - בארץ ובעולם? האם המדע הבדיוני היה לבן-בית אצל כל מתבגר ישראלי והסדרות הללו הן סמן-מייצג לכך, או שמא סדרות הנוער הן אלו שמכניסות את הז\'אנר אל לב ה\"מקובלות\" - חדרו של הטינאייג\'ר? יוצרי טלוויזיה מספרים על כתיבת והפקת סדרות שהפכו שחקנים לכוכבים.


מנחה: תומר שלו
משתתפים: עופר וייצמן (\"האי\"), מאיר חסון, אילן רוזנפלד (\"חצויה\")
יום שני, 17:30



דיון מונחה: אקשן נשי עתידני בטלוויזיה, מודל  2009
בהצצה בסדרות האקשן המד\"ביות העכשוויות ניתן להתרשם מעיסוק מקביל בנושא מוכר וותיק: מאבק האדם במכונה, בעידן בו (לכאורה) מתקיימת כבר סימביוזה בין ה\"בשר\" ל\"מתכת\". בעוד \"הכרוניקות של שרה קונור\" מציגות את המאבק תוך שימוש במסע בזמן (מסע אל העבר שקדם לטרנס-אנושיות), \"קפריקה\" משחזרת עבור הצופה את הדרמה האנושית שהובילה ליצירת האינטליגנציה המלאכותית, ו\"בית הבובות\" מתארת את מגוון האופנים בהם ניתן לעשות מניפולציה בטכנולוגיית ה\"הטבעה\" של מאגר זהויות דיגיטלי באזרחים, ומייצרת תוך כדי כך עדכון קליל וסקסי לסדרות פרנואידיות כמו \"האסיר\" ו\"פקטור אומגה\" הקלאסיות. בין הנושאים שיידונו: האם מדובר במעטפת חדשנית וסקסית לנושא אנכרוניסטי או בעדכון מתוחכם של מד\"ב טלויזיוני מן העבר - תעוזה או שמרנות? מה משתנה עם העובדה שמדובר בסדרות אקשן נשיות? ועד כמה אנו רחוקים מהחזון המדעי-טכנולוגי של הטרנס-אנושיות?


משתתפים: דודי גולדמן, פנינה מולדובנו, אביגיל נוסבאום, זיו קיטרו
חמישי, 19:00


דיון מונחה: ה\"ארק\" ושיברו
חוויית הצפייה בטלוויזיה עברה מהפך בשנים האחרונות, דורשת השקעה ומחויבות מצד הצופה ומספקת מורכבויות שעד כה נצרכו בעיקר בספרות. עלילות Arc מלוות סדרות טלוויזיה רבות, ובעקבות אופיים של סיפורי מדב\"פ (סאגות וסיפורי מסע עם יעדים אפיים, מיסתורין וקונספירציות שנגלות לאיטן) מאוד מקובלים גם בסדרות הטלוויזיה בתחום זה (\"אבודים\", \"גלקטיקה\", \"תיקים באפלה\", \"בבילון 5\" ועוד). אולם טלוויזיה אינה ספרות, ולמעט מקרה יוצא דופן אחד, סדרות אינן נכתבות מראש עם \"התחלה, אמצע וסוף\". חווית הצפייה ב\"בטלסטאר גלקטיקה\" ו\"אבודים\", מעלה את השאלה האם הציפייה של הצופים ליצירה \"ספרותית קלאסית\" היא ציפייה ריאלית? מנין נובעת הציפייה הזו וכיצד היוצרים מתמודדים איתה בסופו של דבר?


מנחה: דידי חנוך
משתתפים: עומרי בר-לב, אפרת דסקל, זיו קיטרו
יום שני, 13:30


דיון מונחה: הערפדים חוזרים בגדול
בעקבות הצלחת \"דם אמיתי\" ב-HBO וסדרת סרטי \"דמדומים\" בקולנוע, עם עליית \"החצויה\" ב-HOT ובעונת הסתיו הקרובה \"Vampire Diaries\" ב-CW, שיחה על \"עלייתם של הערפדים\", מקומם בתרבות הפופולארית העכשווית, והאם אי-פעם לא היו פופולאריים...?


מנחה: עומרי בר-לב
משתתפים: רותם ברוכין, אודליה ברקין, נורית הוראק, דידי חנוך
יום חמישי, 14:00


דיון מונחה: חמש שנות אבדון
אנשים שיודעים על אבודים, מדברים על אבודים. כל השאלות הגדולות על \"אבודים\" בפאנל אחד עם טובי המומחים בארץ.


מנחה: חגי אלקיים
יום רביעי, 18:00



הרצאה: אבודים - הפודקאסט הישראלי - בשידור חי!
צוות מומחים לסדרת הטלוויזיה \"אבודים\" מסבירים לכם הכל על הכל! סקירה של תיאוריות קיימות, חשיפת תיאוריות חדשות וארגון המידע לפני העונה השישית והאחרונה של \"אבודים\".


מרצה: חגי אלקיים
חמישי, 16:00


הרצאה: הדוקטור הנורא ומלחמתו בתאגידים ההוליוודיים
שביתת התסריטאים בהוליווד העלתה על סדר היום סוגיה מרתקת: מה המשמעות של פתיחת האפשרות להעלאת תכני אינטרנט חדשים מבחינת כיסם של היוצרים? האם היוצרים זכאים לנתח מהרווחים? ואם כן - מהו נתח \"הוגן\"? ג\'וס ווידון - יוצר מוכשר ואהוד במיוחד - החליט לעשות מעשה ובמהלך השביתה ברא יצירה משלו - מחזמר בן 43 דקות, לא פחות ולא יותר - שכל כולה מומנה מכיסו הפרטי והכנסותיה קודש למשכורות המעורבים, וכל זאת במטרה להראות למפיקים ההוליוודיים שאפשר ליצור תכנים ללא \"פיקוח\" מצד התאגידים הגדולים ובחופש יצירתי מוחלט. \"דוקטור הוריבל\" - הפרויקט המדובר - הוכיח עצמו לא רק כמיזם איכותי (שזכה בפרסים ובמועמדות ל\"אמי\") אלא גם כהצלחה מסחרית לא מבוטלת שהולידה DVD ומרצ\'נדייזינג משגשג ועשויה להשפיע על עולם התכנים ברשת בעתיד הלא רחוק. מטרת ההרצאה היא לספר כיצד נולד המיזם, מה היו מטרותיו, מהם המסרים המועברים בו, להציג אנקדוטות \"מאחורי הקלעים\" ומה\"פיצ\'רים\" של ה- DVD (שכללו תחרות קטעי וידאו של הקהל הרחב).


מרצה: נדב רזון
יום שלישי, 18:00 ויום חמישי, 21:00


הרצאה: לתרגם את ווידון
סקירת סוגיות מקצועיות בתרגום הסדרות \"באפי קוטלת הערפדים\", \"אנג\'ל\" ו\"פיירפליי\", ביניהן סוגיית ה\"ציידת\" מול \"קוטלת\" שמכאיבה לחובבים רבים, השפה המיוחדת של ג\'וס ווידון ששבתה את לבם של חובבים רבים וקשיי התרגום לעברית של הסלנג הייחודי לסדרה. ההרצאה תיגע גם בחוויית התרגום האישית והקהילתית, שתחילתה בהוראה הדרקונית לא להתייעץ עם מי שאינו \"יועץ מוכר\", הוראה שגרמה למתרגם אמיץ אחד לרדת למחתרת ולתרגם, בעזרת פורום אינטרנטי נעול לחברים בלבד, את \"באפי\" עם באפיסטים (מ\"המסך המפוצל\").


מרצה: גיא חג\'ג\', מתרגם באפי, אנג\'ל ופיירפליי. ציפור קטנה לחשה לנו שגם המתרגמת הנוכחית של \"דולהאוס\" תהיה נוכחת בהרצאה.
חמישי, 17:30


הרצאה: מלאכים בשמי לוס אנג\'לס
לוס אנג\'לס היא קמלוט מודרנית, מקום מגורי האצולה העולמית הנוצצת, ולכן כה מתאים שהיא תעמוד במרכזה של סדרת פנטזיה. בסדרה \"אנג\'ל\" מיטיבה לוס אנג\'לס לגלם עיר תאגידית של \"מלאכים\" במשבר זהות ו\"מפלצות\" במאבק הישרדות. ההרצאה תסקור את המעבר מעיר הפרברים הכל-אמריקאית סאנידייל (הרקע לעלילת \"באפי קוטלת הערפדים\") לעיר הגדולה לוס אנג\'לס (מוקד ההתרחשות של \"אנג\'ל\"), ותבדוק מה מקומה של העיר בסדרה החדשה של ג\'וס ווידון, \"בית הבובות\".


מרצה: נורית הוראק
חמישי, 16:00






כמדי שנה, גם השנה מחלק המסך המפוצל כרטיסים במתנה לגולשיו. כל מה שצריך לעשות זה לענות על החידון הקצר, רק כדי לוודא שאתם אכן גולשים שלנו. ואם לא - אף פעם לא מאוחר מדי להצטרף‬ (כל התשובות נמצאות באתר). בין הפותרים נכונה יוגרלו 20 כרטיסים זוגיים לאירועי הפסטיבל.


ניתן לבחור כרטיסים גם לאירועים שלא מפורטים כאן. חשוב לציין שם מלא במדויק, כתובת אימייל ואת האירוע המבוקש (שם האירוע, יום ושעה מדויקים). יש לציין גם שני אירועים אלטרנטיביים שמעניינים אתכם, למקרה שלא ניתן יהיה להעניק כרטיסים לאירוע המועדף עליכם. תאריך אחרון למשלוח: יום ראשון, 27/9/09 בשעה 14:00.


מהי סדרת המד\"ב הראשונה שנכתבה עליה ביקורת במסך המפוצל?
בבילון 5
פיוצ\'רמה
מסע בין כוכבים
זהות בדויה

ע\"פ המדור \"מה רואים\", מהי סדרת הפנטסיה המעניינת ביותר?
באפי קוטלת הערפדים
החיים על פי נד
דם אמיתי
דוקטור הו

מה היתה השנה הראשונה בה חילק המסך המפוצל כרטיסים לאייקון?
2002
2003
2004
2005

מה השם העברי שניתן באתר לפרק המחזמר של באפי?
פעם נוספת, עם רגש
מההתחלה, עם רגש
עוד פעם, עם רגש
באפי המחזמר

על איזה מהסדרות הבאות לא נכתבה כתבת \"הסדרה של חיי\"?
באפי קוטלת הערפדים
מסע בין כוכבים
בבילון 5
גולשים בזמן

לאיזה מהסדרות הבאות יש יותר כתבות מתויגות?
דולהאוס
בטלסטאר גלקטיקה
דוקטור הו
סטארגייט

עם מי מדמויות \"אבודים\" העדיפו הגולשים להיתקע על אי בודד?
סויר
דזמונד
הרלי
ג\'ק


שם מלא
אימייל
אם אזכה, ברצוני לקבל כרטיס זוגי לאירוע:
ביום:
בשעה:
עדיפות שניה:
ביום:
בשעה:
עדיפות שלישית:
ביום:
בשעה: