המסך המפוצל

טורצ\'ווד - ילדי כדור הארץ

על המיני-סדרה המהווה את עונה שלוש, ששודרה בארה\"ב בין התאריכים 20-24 ביולי 2009. ספוילרים לכל שלוש העונות הראשונות, גם בתמונות.

מאת: נעם ברג

פורסם: 06-08-2009
6 תגובות

המיני-סדרה, בת חמשת הפרקים ששודרו יום אחר יום, מהווה תחליף איכותי מאוד אך עם זאת קצר לעונה שלישית מלאה של סדרת הספין-אוף של \"דוקטור הו\" המחודשת.

תקציר למי שלא מכיר: טורצ\'ווד הוא ארגון ממשלתי למחצה ועצמאי למחצה שהוקם ע\"י המלכה ויקטוריה באנגליה כארגון לחקר ומלחמה באיומים שלא מהעולם הזה על הממלכה. הארגון משתמש בטכנולוגיה חייזרית שהוא מוצא והופך לארגון עצמאי יחסית שלא תמיד רואה עין בעין עם הממשלה שיצרה אותו. בשלב כלשהו של סוף המאה ה- 19 הארגון מגייס לשורותיו את קפטן ג\'ק הארקנס שחזר בזמן, אחרי אירועי סוף העונה הראשונה של \"דוקטור הו\", שם ניתן לו כוח מיוחד מהטרדיס כך שהוא אינו יכול למות ואינו מזדקן (כמעט). עד מהרה ג\'ק הארקנס הופך לחלק חשוב ומרכזי בטורצ\'ווד 4 הממוקמת בקארדיף, וויילס, כאשר מטרתו האמיתית היא לחכות ולהפגש מחדש עם הדוקטור כדי שזה \"ירפא\" אותו ויעלים את הכוח המסתורי.



בעולם האמיתי - סדרת הספין-אוף נבנתה עבור ומסביב לדמות של ג\'ק הארקנס (ג\'ון בארוומן). סדרת הבת מכוונת לקהל מבוגר יותר מאשר קהל היעד המסורתי של \"דוקטור הו\", ולכן היא הרבה יותר מחוספסת, אפלה, מינית ו\"קורעת קרביים\" עם שאלות מוסריות. במהלך העונה השנייה, ובמיוחד בסופה, דמויות של שני חברי קאסט קבועים מתו (ב\"דוקטור הו\" דמויות קבועות עזבו אבל כמעט אף פעם לא מתו, אלא אם מחשיבים את הדוקטור עצמו). כך שאת תחילת המיני סדרה, שהיא על תקן עונה שלישית, שלוש הדמויות הנותרות – ג\'ק, בן זוגו יאנטו (כן, כן, סדרת מדע בדיוני שבה הדמות הראשית היא ביסקסואל המנהל רומן עם פקודו) וגוון, מתחילות בנימה מעט שלילית ומנוכרת.

ועכשיו למיני סדרה עצמה.

בשנת 1965, בלילה חשוך באיזור כפרי של סקוטלנד, אוטובוס ובו מספר ילדים נעצר, והילדים יורדים ונלקחים אל אור בוהק ונעלמים...

ב- 2009, בבוקר בהיר אחד, כל הילדים פתאום נעצרים וקופאים במקום. ההורים והמורים לא יודעים מה קורה, ולאחר כדקה הכל חוזר לקדמותו. כמעט אף אחד לא מבין מה היה פה, עד שגוון סטייסי (אייב מיילס), שוטרת לשעבר וחברה בטורצ\'ווד, עולה על זה שכל הילדים בכל העולם קפאו בו זמנית. שעתיים מאוחר יותר שוב קופאים הילדים, ושעתיים נוספות אחר כך קופאים ואומרים - באנגלית - \"אנחנו בדרך\". הסיפור פה מתחלק לשניים, כאשר מצד אחד חברי טורצ\'ווד מנסים להבין מה קורה, ובמקביל מחלקה של ארגון ממשלתי מנסה גם היא להבין מה קורה.



עד מהרה הסיפור מתחיל להסתבך. הארגון הממשלתי מבין שקבוצה חייזרית כלשהי – שמקבלת את שם הקוד 456 על שום התדר שבו הם משדרים - דורשת ליצור קשר עם בני האדם, ובאופן ספציפי עם הממשל האנגלי. אנשי הארגון מתחילים לבנות מבנה קטן עבור השגריר המיועד של החייזרים. בנוסף אנחנו מגלים שהממשלה כבר התעסקה בעבר עם אותם חייזרים וישנו סוד אפל כלשהו שהם לא רוצים שהעולם ידע, ולכן יוצאת פקודת הרג למספר אנשים, ביניהם קפטן ג\'ק, ורק כדי להיות בטוחים – גם להרוס את כל טורצ\'ווד.

חברי טורצ\'ווד נאלצים לנוס על נפשם, בזמן שהמצב הכללי נהיה חמור יותר ויותר, גם בעולם וגם עבור טורצ\'ווד עצמה. השגריר החייזרי מגיע לאנגליה על גבי עמוד אש תנכ\"י, ואנחנו לא רואים יותר מאשר זוג של צבתות ענק וקול מתכתי מפחיד היוצא מתוך הכלוב שנבנה עבורו. או אז אנחנו מגלים לחרדתנו שהחייזרים מבקשים לקבל כקורבן 10% מילדי העולם כולו - או שיהרסו את העולם.



הממשלה מנסה להתמקח אך נוחלת כשלון, ואנו עדים למאחורי הקלעים של ממשל שמצד אחד איתרע מזלו להיות במצב בלתי אפשרי מול אוייב בעל כוחות על עדיפים, ומצד שני אותו הממשל שמנסה, בדם קר, למצוא דרך למלא את רצון החייזרים, תוך כדי יצירת ספין כלשהו על מנת למכור את הרעיון לציבור. כשאנו לומדים מה החייזרים מתכננים לעשות עם הילדים (בדוגמא גרוטסקית של איפור) - להפוך אותם לסוג של יצור חי-מת המייצר עבור החייזרים סמים (על משקל גראס ולא על משקל תרופה), כל סימפטיה שאולי עוד נשארה לנו לממשלה נמוגה, וזאת מכיוון שחוץ מפרצוף מזועזע, הממשלה לא מנסה אפילו לחשוב על פתרון אחר או לשאול את עצמם האם לתת את הילדים או לא.

חברי טורצ\'ווד מצליחים להגיע ללונדון, וגם מוצאים בדרך גבר מבוגר שמסתבר שהוא שריד של אותה קבוצת ילדים מ- 1965, בעזרתו אנו מגלים מהו אותו סוד אפל. באותה שנה החייזרים הגיעו ודרשו 12 ילדים, או שיפיצו וירוס קטלני במיוחד - והממשלה נתנה להם את הילדים. נהג האוטובוס שהסיע את הילדים לנקודת האיסוף (השוט הספציפי מאוד מזכיר סרטי שואה) היה לא אחר מאשר ג\'ק הארקנס (חור עלילתי בעיניי, מכיוון שג\'ק לא הוצג מעולם כאדם כ\"כ קר ולא אכפתי כפי שהוא טוען שהיה באותה תקופה). זו הסיבה שהממשלה רצתה במותו - כדי להשתיק את הסוד. חברי טורצ\'ווד, ג\'ק ובן זוגו יאנטו, מצליחים להסתנן אל בניין הארגון הממשלתי, ונעזרים גם בשירותיה של מזכירה זוטרה אשר משמשת בלדר מידע לטורצ\'ווד. כאשר הם מנסים להתעמת עם השגריר החייזרי הוא משחרר וירוס קטלני שהורג את כל האנשים בבניין, כולל את יאנטו (ושוב אנו נפרדים מדמות אהובה במחטף). ג\'ק ההרוס כמעט מוותר.



ב- 15 הדקות האחרונות של הפרק החמישי, כאשר נראה שאין עוד שום סיכוי, נמצא פתרון פלא:  שליחת אות ממית אל החייזרים באותה דרך בו החייזרים מתקשרים עם העולם - דרך ילדים. אבל שלא כמו ב\"דוקטור הו\", פתרון הפלא כאן הוא בעל טוויסט אפל מאוד. כדי לשדר בתדר של החייזרים צריך להשתמש בילד כמשדר, ומכיון שאנחנו משדרים אות שאמור להרוג אותם, הילד המשדר ימות גם הוא. במקרה הזה הילד הכי נגיש הוא הנכד של ג\'ק הארקנס, שנשבה יחד עם אימו בנסיון של הממשלה להכריח את ג\'ק להכנע אחרי שלא הצליחו להרוג אותו בפרק הראשון (ע\"י פצצה בתוך בטנו) ובפרק השני (ע\"י הטבעה בתוך בטון). הקפטן, בדמעות, בוחר באפשרות הבלתי אפשרית - ומקריב את נכדו למען העולם.

המיני סידרה מעולה במובן שהיא סוחפת ומותחת מאוד, ובעצם כמעט עד הרגע האחרון לא ברור כיצד הם ייצאו מזה. בדרך אנו עוברים מוות של הרבה דמויות, והרבה דמויות שפועלות בצורה קרה, מחושבת ואפילו קרימינלית. קשה לצופה שמכיר את הסדרה ואת הדמויות להשאר אדיש לכל ההרס והסבל - גם של העולם, ובמיוחד של הדמויות הראשיות.

במהלך הסדרה יש ביקורת רבה כלפי הממסד. הממשלה תמיד יודעת יותר ממה שהיא מראה, גם לאנשיה שלה, גם לארגון שאמור לעזור לה, גם לצבא או לגורמים ידידותיים כמו האו\"ם, ובמיוחד, כמובן, לציבור הרחב. ראש הממשלה, השרים וראש הארגון מוצגים כאנשים מחושבים מאוד עד קרים ממש, שבעיקר מעוניינים בכסא שלהם וכיצד אפשר יהיה להציג כל כשלון או אסון בתור ספין או אחריות של מישהו אחר. הם פועלים בנחישות וללא ביקורת גם כאשר מתחיל להיות ברור לכולם שאולי הדרך הינה טעות.

מוטיב חזק מאוד בסדרה הוא טובת הכלל מול טובת הפרט. בהתחלה הממשלה היתה צריכה להקריב 12 ילדים בתמורה לחיי מליונים, והיא בחרה להקריב אותם מבלי לדעת מה יקרה איתם. אחת הדמויות אומרת שזה כמו קורבן לאלים בתקופה הפרימיטיבית, ולאחר שהחייזרים עומדים במילתם ונותנים את התרופה שהבטיחו עבור הילדים, הדמות אומרת שככל הנראה הקורבן היה מקובל על האלים. לאחר מכן החייזרים חוזרים ורוצים 10% מהילדים כקורבן, ולא מוכנים להתפשר. גם כאשר מבינים מה המטרה של מסירת הילדים, הממשלה לא מסוגלת לבחון שום אפשרות אחרת, מכיון שהיא מעוניינת קודם כל בהשרדות עצמית במעטה של טובת הכלל. בהמשך ג\'ק נאלץ גם הוא להקריב קורבן - נכדו שלו, היחיד, בתמורה להצלת העולם וחיסול החייזרים.

מוטיב נוסף המתקשר לקודם הוא חטא ועונשו. רוב הדמויות השליליות או כאלה שעשו מעשים שליליים נענשות בסופו של דבר. ראש הממשלה מגלה שכל הדיונים הסודיים הוקלטו וישוחררו לציבור; ראש הארגון הממשלתי נדרש ע\"י הממשלה להקריב ביודעין את ילדיו, והוא מחליט להרוג אותם ולהתאבד; ג\'ק, שלמעשה השתתף בפשע הראשוני, מאבד את כל היקר לו - אהובו, נכדו, ובתו. לעומת זאת, אחת הקצינות בצבא שהתחילה את הסדרה כרוצחת בדם קר למען הממשל, עוברת צד ומכפרת על מעשיה בתמיכה בטורצ\'ווד וקידומם לעמדה שמאפשרת את מציאת הנשק כנגד החייזרים.



אין ספק שהמיני סדרה היתה סוחפת ומלאה באקשן רב מצד אחד, אך גם אפלה מאוד, אולי אף הסיפור האפל ביותר ששודר ביקום של \"דוקטור הו\" (לפחות מאז החידוש העכשיו). הסיום משאיר בצופה המון מחשבות, תהיות ואולי אפילו חרדות. המיני-סדרה הייתה הצלחה מסחררת באנגליה, למרות שיצרה גם כעס רב על הרג דמות נוספת מהקאסט ועל עזיבתו של הקפטן (בצורה שמאוד מזכירה את תחילת הספר \"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה\"). כרגע לא ברור האם זה סוף סדרת הבת, או רק התחלה של שינוי משמעותי, האם ומתי תחזור הסדרה לעונה רביעית והאם זו תהיה עונה רגילה או מיני-סדרה נוספת. ובכלל לא ברור מי יהיה בסדרה, למרות שהיוצר רמז בראיון תגובה לכעס המעריצים שיהיה קשה מאוד לחזור לטורצ\'ווד ללא העוגן שלה - קפטן ג\'ק הראקנס.

כך שאפשר לקוות לטוב.


ציון כללי: 9.5