המסך המפוצל

Warehouse 13, פרק הפיילוט

פרק הפיילוט שודר ביום שלישי, 7/7/09. ספוילרים (קלים בלבד) לפרק, גם בתמונות.

מאת: ניר תל-אור

פורסם: 16-07-2009
8 תגובות


המממ... שני סוכנים מצודדים מהשירות החשאי, בעלי אופי הפוך, עם יחסי אהבה/שנאה ביניהם, שיוצאים לחקור תעלומות על-טבעיות - מאיפה זה מוכר לי? אז כן, אמנם סקאלי ומאלדר כבר מזמן לא איתנו אבל ז\'אנר סדרות המתח-פנטזיה מסתדר יפה גם בלעדיהם. 

Channel SciFi, ערוץ המד\"ב האמריקאי, ביצע החודש מהלך של מיתוג מחדש ושינה את שמו ל-SyFy Channel (הגיית השם נותרה בעינה), כנראה מתוך כוונה למשוך קהל צופים נוסף, קהל שנרתע עד כה מלזפזפ לערוץ המשדר סדרות וסרטים על חייזרים וקוסמים. לאחר שבשנים האחרונות הביא לנו הערוץ לא מעט סדרות מזוויעות במיוחד, דוגמת \"חסינת כאב\" (אולי סדרת המד\"ב הגרועה ביותר שאי פעם נעשתה) ו\"פלאש גורדון\" (ניסיון כושל לייצר גרסה עדכנית לאייקון המד\"ב המפורסם) מגיעה מהערוץ הפתעה מרעננת ובעלת פוטנציאל: \"מחסן 13\" (Warehouse 13) שמה.


לטימר וברינג

\"מחסן 13\" מספרת את סיפורם של פיט לטימר (אדי מק\'לינטוק, פרצופו אולי מוכר לכם מהופעות אורח שונות, כמו ב\"עקרות בית נואשות\", אך זו הפעם הראשונה בה הוא מוביל סדרה בתפקיד ראשי) ומייקה ברינג (ג\'ואן קלי, מ-\"Vanished\" המבוטלת של פוקס), שני סוכני השירות החשאי האמריקאי. לאחר שהצליחו השניים להציל את נשיא ארה\"ב מניסיון התנקשות (המתנקש היה תחת השפעתו של פסל אצטקי מכושף, אם הפרט הזה נראה לכם בעייתי אז אתם כנראה בכתבה הלא נכונה), מוצבים הסוכנים לטימר וברינג מחדש במבנה שכוח-אל בדרום-דקוטה. במבנה הם פוגשים את פרופסור ארטי נילסן, המסביר להם כי במקום - המכונה \"מחסן 13\" - מאוחסנים אלפי חפצים בעלי כוחות על-טבעיים המהווים סכנה לציבור. משימתם החדשה של השניים היא לאתר חפצים דומים ולהביאם למחסן בטרם ייגרמו נזק בלתי הפיך. בלי השתהויות מיותרות, השניים יוצאים למשימתם הראשונה באיווה, הכוללת מסרק מכושף בעל כוחות היפנוטיים ו\"קוגרית\" המאוהבת באובססיביות בבן הסנדקות שלה.

במהלך המשימה אנו למדים מעט יותר על שתי הדמויות הראשיות, ועל המאפיינים שבעטיים הוצבו לתפקיד הייחודי. מסתבר כי הסוכן לטימר, טיפוס זרוק למדי שפועל בדרכים לא קונבנציונאליות, ניחן באינטואיציה מפותחת וב\"תחושות בטן\" המאפשרות לו לצפות אסונות רגע לפני התרחשותם. החוויה המניעה את הסוכן לטימר מקורה באסון קשה מתקופת נערותו, אסון אותו לא היה בכוחו למנוע. הסוכנת ברינג, כצפוי, היא ההיפך המוחלט: לחוצה ואנאלית, בעלת תשומת לב קפדנית לפרטים הקטנים וידע אנציקלופדי נרחב (בילדותה שרצה הרבה בחנות הספרים של הוריה). גם ברינג חיה בצל אירועי טראומטי מעברה: היא אפופה רגשות אשם שמקורם באירוע משטרתי עליו פיקדה בעיר דנבר (שפרטיו לא נהירים לחלוטין) ובמהלכו איבדה אדם קרוב.

דמיון \"מחסן 13\" לעלילותיהם של מאלדר וסקאלי כבר הוזכר בפתיחה, אך \"תיקים באפלה\" אינה מקור \"ההשראה\" (שלא לומר העתקה) היחיד; למעשה, הרעיון המרכזי בסדרה (איתור חפצים מרושעים) הועתק כמעט במדויק מסדרה שכוחת-אל משנות השמונים בשם \"יום שישי ה-13: הסדרה\" (בניגוד לצפוי, אין קשר עלילתי בינה לבין סדרת הסרטים המפורסמת בעלת אותו השם). זאת ועוד, קטעים מסוימים ב\"מחסן 13\" נראים כהעתקה בוטה של סצנות מסדרות אחרות. כך למשל, קטע בו אדם מצית עצמו למוות בתחנת דלק כבר הופיע בעבר באחד מפרקי הסדרה \"על-טבעי\"; או לחילופין, בקטע בו מגיעים שני הסוכנים להתאכסן במלון כבר חזינו בעבר בפרק הפתיחה של \"אאוריקה\".



עם זאת, יש להודות ש\"מחסן 13\" כוללת גם כמה רעיונות מקוריים ומגניבים למדי; הדבר שהכי מצא בעיניי בסדרה הוא האמצעים השונים הנמצאים בשימוש הסוכנים - שורה של פיתוחים טכנולוגיים מיושנים שהומצאו בידי גדולי המדענים והממציאים, אך לא נחשפו לקהל הרחב. בין ההמצאות שהוצגו בפרק הפיילוט: מעין מכונית חשמלית המופעלת בכוח אנרגיית הגוף של הנוהג בה (את המכונית ייצר תומס אדיסון עבור הנרי פורד, שמצידו בחר לא להשתמש בה כדי לא להרוס את תעשיית המנועים שבראשה עמד); סוג של \"וידאו-פון\" בעל מראה רטרו שנבנה ע\"י פילו פארנסוורת (מממציאי הטלוויזיה), ואקדח הלם חשמלי, שהומצא ע\"י ניקולה טסלה (יריבו העיקרי של אדיסון בתקופת פיתוח נורת החשמל).

נוכח ההמצאות הללו, בולטת סתמיותם של חלק מהחפצים המכושפים שברשות הארגון. בעיקר מרגיז ה\"ארנק המכושף\" השייך להארי הודיני. במציאות הודיני היה מתנגד נחרץ של תורת הנסתר, הוא הקדיש חלק נכבד מחייו לחשיפתם של ידעונים ומתקשרים למיניהם כלא יותר מנוכלים מתוחכמים. מבחינת התסריטאי, הודיני הוא קוסם, וקוסם=כישוף. מצד שני, קומקום \"ממלא משאלות\" שרוב מה שהוא מנפק (מסיבה כלשהי) זה חמוסים, היה אחד הדברים המצחיקים שראיתי בזמן האחרון.

מבחינת המשחק, הרי ששני השחקנים בתפקיד הראשי - מק\'לינטוק וקלי, לא מוסיפים יותר מדי לתערובת (נשמע נורא בעברית, אני יודע). מק\'לינטוק מעצבן במיוחד ופרצופו משדר לאורך הפרק בעיקר תחושת עצירות כרונית. קלי משכנעת קצת יותר, אך גם אצלה יכולות משחק אינן משובחות במיוחד. דווקא שחקני המשנה - סול רובינק וסי.סי.הייץ\' פאונדר (מפקדת התחנה מ\"המגן\", כאן בתור גברת פרדריק, מנהלת הארגון האחראי על \'מחסן 13\') מוצלחים למדי, ונותנים נופך איכותי יותר לסדרה, המחפה על סתמיותם של הכוכבים הראשיים.

התסריט שהוצג בפרק הפתיחה אינו מבריק או חדשני; הוא סביר, וכולל בחובו כמה סצנות מוצלחות מאוד (כמו סצנת השיא בתיאטרון). בסיכומו של דבר, חרף הבעיות הלא מעטות מהן סובל הפיילוט, \"מחסן 13\" היא סדרה שיכולה בהחלט להתפתח לכיוונים מעניינים ומקוריים.