המסך המפוצל

הקרב על הרייטינג - סיכום השנה!

סיכום טבלאות הרייטינג בארה\"ב בעונת השידורים החולפת. סתיו 08 - אביב 09.

מאת: תתש

פורסם: 10-07-2009
3 תגובות

טופ 20 מספר צופים כללי 22/9/08 – 20/5/09


זו השנה השישית ברציפות ש\"אמריקן איידול\" היא התוכנית הנצפית ביותר של עונת השידורים. \"איידול\" שברה את השיא של \" משפחת קוסבי\" ו\"הכל נשאר במשפחה\" שעמד על חמש פעמים ברציפות כ\"א. לא נראה שתהיה תוכנית שתצליח להדיח את \"איידול\" מהמקום הראשון בשלוש-ארבע השנים הקרובות. \"רוקדים עם כוכבים\" סיימה במקום השלישי, אבל תוכנית התוצאות הגיעה למקום השביעי בלבד (ירידה משנה שעברה).
במקומות 4-6 נמצאות \"זירת הפשע\", \"NCIS\" ו-\"The Mentalist\" (הסדרה החדשה הכי מצליחה מאז \"עקרות בית נואשות\"). צריך לזכור שהרייטינג של \"זירת הפשע\" צנח אחרי שגריסום עזב ואלמלא החצי הראשון של העונה, \"זירת הפשע\" היתה מסיימת בסביבות המקום ה-13. שתי הכוכבות העולות של CBS, אחת ותיקה ואחת חדשה, מראות לשאר הסדרות המתוסרטות איך עושים את זה. עם הפופולריות הגוברת של השידורים החוזרים של \"NCIS\" בכבלים, הקידום המאסיבי והמעבר של \"The Mentalist\" למשבצת שאחרי \"זירת הפשע\", הן צפויות לקחת ממנה את תואר הסדרה המתוסרטת הכי נצפית ואפילו להגדיל את כמות הצופים. משחק הפוטבול של יום ראשון מציל את NBC ממבוכה ומסיים במקום השמיני.
\"עקרות בית נואשות\" מראה שכוחה עוד במותניה ומסיימת במקום התשיעי. זוהי הפעם החמישית ברציפות של הסדרה בטופ 10, כלומר היא מעולם לא עזבה את העשירייה המובילה. הקומדיה היחידה בטבלה, \"שני גברים וחצי\" סוגרת את העשירייה. חוקרי ה-BAU במקום ה-11 (אחרי שבעונה שעברה הם לא נכנסו לטבלה). במקום ה-12 נמצאים הרופאים של סיאטל גרייס עם ירידה של שני מקומות ושל יותר ממיליון צופים מהשנה שעברה. הורשיו קיין וחבריו במקום ה-14. בפעם ה-32 ברציפות, \"60 דקות\" נכנסת לטופ 20. \"הישרדות\" היא לא מה שהיתה פעם, אבל היא עדיין מספקת את הסחורה וכרגיל בשנים האחרונות, עונת הסתיו יותר גבוהה מעונת האביב. \"האוס\" שהיתה העונה מנותקת לחלוטין \"מאיידול\" רק במקום ה-16. חוקרי המז\"פ של ניו-יורק במקום ה-17 ומשלימים שלישיית CSI בטופ 20. \"ללא עקבות\" המבוטלת במקום ה-18. נראה לי שזהו אחד המקרים הבודדים בהם סדרת טופ 20 מבוטלת בגלל הרייטינג שלה. היום השביעי הארוך בחייו של ג\'ק באוור נועל את הטבלה במקום ה-20. נעדרת בולטת מהטבלה היא \"אבודים\" שאחרי 4 עונות ברצף נשארת מחוץ לטופ 20.


טופ 20 בני 18-49 22/9/08 – 20/5/09


גם פה \"איידול\" שולטת בשני המקומות הראשונים בפעם השישית ברציפות. הפוטבול חזק יותר בקרב הצעירים לעומת כלל האוכלוסיה (כמו כל ענף ספורט) ומסיים במקום השלישי.
\"עקרות בית נואשות\" \"והאנטומיה של גריי\" במקומות 4 ו-5, וביחד עם \"אבודים\" (שעדיין פופולרית בטבלה החשובה למפרסמים) \"ורוקדים עם כוכבים\" במקומות 8 ו-11 הן סוחבות את ABC לבד על הכתפיים שלהן (\"הרווק\" נכנסה לרשימה רק בגלל שהרווק היה אב חד-הורי שנדחה ע\"י \"הרווקה\" והגמר בו הוא בחר במישהי ואחר כך התחרט ובחר בשנייה). זה לא ייאמן, אבל ל-ABC יש הכי הרבה מקומות בטבלה.
חוץ \"מאיידול\", יש ל-FOX את \"האוס\" במקום השישי (שרק המספרים הגבוהים של הנואשות ומרדית\' והמספרים הלא גבוהים של \"האוס\" מתחילת העונה, מנעו מהאוס לסיים מעליהן), פוטבול במקום ה-13, \"24\" במקום ה-15 ו\"Fringe\" החדשה היחידה בטופ 20 במקום ה-19. גם \"Lie to Me\" היתה יכולה להיכנס לרשימה, אבל FOX החליטו שעוד כמה עשיריות ל\"איידול\" יותר שווה מנקודה או יותר ל-\"Lie to Me\".
CBS לא חזקה בקרב בני 18-49 כמו בקרב כלל הצופים אבל עדיין חזקה מספיק. \"זירת הפשע\", כנראה בשנתה האחרונה בטבלה, נמצאת במקום השביעי. \"שני גברים וחצי\" במקום התשיעי \"וחוקי המשחק\" במקום ה-17 הן הקומדיות היחידות בטבלה (די הופתעתי ש\"איך פגשתי את אמא\" לא הצליחה להיכנס לרשימה). דרך הטבלה הזאת אפשר לראות כמה \"הישרדות\" חשובה ל-CBS מבחינת רייטינג.
אומרים שהטבלה לא משקרת, במקרה של NBC היא כן. ארבעה מקומות בטבלה לא משנים את העובדה ששאר התוכניות של NBC לא מצליחות להביא רייטינג נורמלי. הסדרה היחידה שאפשר להגיד עליה שהיא \"להיט\" היא \"המשרד\". למרות הרייטינג הטוב אף אחד לא סופר את \"יורדים בגדול\", \"וגיבורים\" כבר מזמן לא סדרת water cooler.


ממוצע שבועי של הרשתות הארציות 22/9/08 - 20/5/09


בפעם החמישית ברציפות, FOX מנצחת בקרב בני 18-49 וגם לוקחת את שתי קבוצות הגילאים העיקריות האחרות ומקום שני במספר הצופים.
בפעם השמינית מתוך תשע השנים האחרונות מנצחת CBS במספר הצופים הכללי. CBS אמנם סיימה שנייה בקרב בני 18-49 ו-25-54, אבל רביעית בלבד בקרב בני 18-34 (אפילו עם חודש כמעט שלם של טורניר ה-NCAA), כש-Univision נמצאת לא הרחק מאחור.
ABC סיימה שנייה בקרב בני 18-34 ושלישית בכל השאר הקטגוריות. כמו שכתבתי למעלה, ל-ABC יש 4 תוכניות (\"רוקדים עם כוכבים\", \"עקרות בית נואשות\", \"האנטומיה\" \"ואבודים\") עתירות רייטינג עליהם הרשת בנויה. ABC מודעים לזה ולכן בעונה הקרובה הם יעלו לפחות 10 סדרות חדשות. אם זה לא יצליח יש דיבורים ש-ABC תעשה מעשה \"לנו\" ותשלח את מגזין החדשות נייטלין לשעה 10 ותאריך אותו לשעה.
NBC סיימה שלישית בקרב בני 18-34 ובמקום הרביעי בשאר הקטגוריות. אם המצב של NBC לא מספיק גרוע, הרי כשמורידים את ההשפעה של שבוע הסופרבול מהממוצע של NBC המצב די זוועתי. במצב זה הממוצע של NBC הוא: 3.0 בקרב בני 18-49, 1.27 בקרב בני 18-34 (ירידה למקום הרביעי), 3.32 בקרב בני 25-54 ו-6.59 מיליון צופים.
רשת Univision סיימה במקום החמישי עם מספרים נאים יחסית לגודל שלה ולגודל קהל היעד שלה. צריך לזכור ש-Univision לא נקלטת בכל מקום בארה\"ב וקהל היעד שלה הוא בסביבות ה-40 מיליון צופים.
CW (או כמו שכמה מבקרים מכנים אותה Can\'t Win network) מסיימת במקום האחרון מבין הרשתות הגדולות ואפילו מתחת למספר ערוצי כבלים. אם זה לא מספיק מביך, MyNetworkTV עם הכיסוי המוגבל שלה סוגרת על CW בעיקר בזכות SmackDown! עליה ויתרו ב-CW כי זה לא התאים לאסטרטגיה שלהם להתמקד בנשים בנות 18-34 (גם פה הם הרחק מאחור אחרי ABC, TLC, LIFE, ABC Family). אפילו רשת טלמונדו המשדרת בספרדית מתחילה להתקרב ל-CW.


לשם השוואה, הנה הטבלה של עונת 2007/2008 (המספרים של FOX כוללים את שבוע הסופרבול):


קשה להשוות בצורה מדויקת בין עונה רגילה לעונה שחצי ממנה התבזבזה על שידורים חוזרים וריאליטי זול. אז בואו נשווה בין עונת 2006/2007 לעונת 2008/2009 (שבוע הסופרבול של 2007 ו-2009 הוצא מהממוצעים של CBS ו-NBC בהתאמה).



Univision נשארה פחות או יותר ללא שינוי לעומת לפני שנתיים עם ירידות מינימליות בקרב קבוצות הגיל השונות, אך היא היתה הרשת היחידה שהעלתה את מספר הצופים הכללי שלה.
גם כאן CBS במצב טוב יותר לעומת שאר הרשתות הגדולות אבל ממש לא באותה מידה כמו ההשוואה לעונה הקודמת. אפילו שהירידות של CBS פחות חדות מהשאר, הן דומות לירידות של FOX לעומת שתי עונות אחורה.
המצב ממש לא טוב אצל ABC ו-NBC. ABC נמצאת היום במצב יותר גרוע מאשר היתה בסוף עונת 2003/2004, אז סיימה במקום הרביעי מבין הרשתות (עונה אחרי זה \"אבודים\", \"עקרות בית נואשות\" ו\"האנטומיה של גריי\" הצילו אותה מהתהום).
אצל NBC המצב אפילו יותר גרוע. אותה עונת 2003/2004 היתה הפעם האחרונה בה NBC היתה בכל מקום מלבד המקום הרביעי. מה שכן, אי אפשר להגיד שהם לא ניסו מספיק. חוץ מהעונה האחרונה, כל עונה מאז 2004 הם ניסו לשפר את מצבם במקום לשמר אותו כמו ש-ABC עשו בשנתיים האחרונות. זה לא הצליח. עונת 2006/2007 היתה אמורה להיות עונת הקאמבק שלהם עם סדרות כמו \"סטודיו 60\", \"אורות ליל שישי\" ו\"גיבורים\", מה לעשות ש\"סטודיו\" נכשלה, \"אורות ליל שישי\" היתה צריכה עסקת סיוע, ו\"גיבורים\" נפלה אחרי עונה.
אבל CW מגמדת את כולם בכישלון שלה. שנתיים של אסטרטגיית ההתמקדות בנשים בנות 18-34 (אז מה אם יש שני ערוצי כבלים שכבר מתמקדים בהן פלוס ABC שדי מכוונת כלפי נשים) ע\"י העלאת תוכניות מסוג OMFG! (סדרות על בני נוער עשירים ומעצבנים או דה הילס מתוסרטת) תוך כדי התעלמות מהעובדה שרוב סדרות הנוער המצליחות היו על בני נוער מהמעמד הבינוני. אפילו שג\'ואי פאקצה ורורי בכיינית, יותר קל להתחבר אליהם לעומת הבלונדה הפאקצה מ-90210 ובלייר שאין לה אפילו צד חיובי אחד. לאן נעלמו הבנים הנורמלים מסדרות הנעורים? כבר שנים אין לנו איזה פייסי או נואל, אפילו איזה ברנדון וולש יתקבל בברכה. אנחנו תקועים עם כל מני דן האמפרי\'ז משעממים או צ\'אק באסים שהפסיקו להיות מעניינים אחרי ארבעה פרקים. זה מצחיק שהרשת מנסה למצוא סדרות שימשכו את הקהל המבוקש בעוד שהיא התקמצנה לשלם ללורן גרהאם ואלקסיס בלדל עוד כמה אחוזים וביטלה את \"ורוניקה מארס\" (שהיה לה רייטינג שהיום \"אחת שיודעת\" חולמת עליו). כש-CW הוקמה לסלי מונוורס, מנכ\"ל CBS, הציע להעביר סדרה או שתיים ל-CW כדי לעזור לה להתבסס. מנכ\"לית CW סירבה כי היא רצתה שלרשת תהיה זהות משלה (חיקוי של MTV).
\"סמולוויל\", הסדרה הכי נצפית והכי ריווחית של CW (לפי השמועות גם הדבר היחידי מחזיק את CW מעל למים), מועברת לימי שישי כדי לפנות מקום לסדרה חדשה ו\"מגניבה\". סדרות שלא התאימו למותג החדש נזנחו והיו צריכות להתמודד בעצם בלי שום קידום מהרשת, \"על טבעי\" לדוגמא היא סדרה ש-CW היו מעדיפים לשכוח ממנה לגמרי. לא רק שהיא ממש לא מתאימה למותג שלהם, היא מצליחה בקביעות לקבל רייטינג יותר גבוה מסדרות המותג. ל\"ריפר\" לא היה את המזל להיות ב-WB בשנתה הראשונה כמו ל\"על טבעי\", בעוד ש\"אחת שיודעת\" הוכתרה כסדרה הכי חמה, ל\"ריפר\" היה רייטינג יותר גבוה אבל אף אחד לא הזכיר אותה. אלמלא ההתעקשות של וורנר, \"ריפר\" היתה מבוטלת עוד בעונה שעברה. העונה ל\"ריפר\" לא היה מזל ואחרי שנזרקה נגד \"איידול\", ועדיין הצליחה להשיג רייטינג כמעט זהה ל-\"90210\", היא בוטלה. אבל כל זה לא משתווה לויתור על SmackDown\"\". לא רק שזאת היתה התוכנית הכי נצפית והכי רווחית, היא גם שודרה בימי שישי ובעצם פטרה את CW מלנסות לשבץ משהו שכמעט בוודאות יכשל בימי שישי.