המסך המפוצל

שמות מוזרים, חלק א\'

מה באמת עושה עוזר הבמאי השני, ולמה על כל סט צריך שתהיה נערת מים? \"מרמים את זה\" בקרדיטים

מאת: נעמי וינר

פורסם: 01-07-2009
23 תגובות


חברים, מרמים אתכם. אבל הפעם, לא במה שאתם רואים על המסך בזמן התכנית, אלא בקרדיטים שרצים אחריה. והרשו לי לפנות בפניה נרגשת אל דורות של אנשי קולנוע וטלוויזיה שטבעו והשמישו את שמות התפקידים המוזרים הללו: תגידו, זה לפחות מצחיק אתכם? למה? למה?! אם היה קשר כלשהו בין שמות התפקידים לתפקידים עצמם, אולי לא היה כל כך קשה לכל כך הרבה אנשי צוות להסביר לכל כך הרבה בני משפחה וחברים מה הם עושים למעשה, או לנהל סטים של סטודנטים. אז למה?

ובכן, צוות \"מרמים את זה\" יוצא להגנתכם כהרגלו בקודש, וחושף: התפקידים מאחורי השמות המוזרים. בחלק א\': שמות שאין בינם לבין התפקיד כל קשר.

בראש הרשימה, וגם בראש הסט, עומד עוזר הבמאי. אם אין לבמאי עוזר/ת אישי/ת, אין לו עזרה, למסכן. למה? מכיוון שתפקידו של עוזר הבמאי הוא בכלל לנהל את הסט. הוא (או היא) מפרקים את הסצינות לגורמים ובונים את הלו\"ז, היא (או הוא) דואגים שהסט יעמוד בלו\"ז הזה ובאמת יצולמו כל השוטים והסצינות המתוכננים לאותו יום. הם הקובעים אם קודם הארט יציב את הכורסאות ואז התאורה יקימו פנסים מעליהן, או להפך. הם הגורמים לכל אנשי הצוות לעבוד קשה כל היום ואז מחרפים את נפשם בהגנה על ההפסקות שלהם.

ואם עוזר הבמאי לא עוזר לבמאי, אז למי עוזר עוזר הבמאי השני? אה. לניצבים. תפקידו (או תפקידה) המרכזי הוא לנהל את הניצבים (שהרבה פעמים יש הרבה מאוד מהם על הסט), לביים את התנועה שלהם ברקע של הסט, לדאוג שתמיד יש להם מה לעשות ושהם לא מביטים למצלמה, רחמנא ליצלן. כשהיא (או הוא) לא עושים את זה, הם עוזרים לשחקנים בשלל צורות (מכינים את כל הסצינות של מחר מודפסות לכל שחקן בנפרד, למשל) ומסייעים לתפקודו התקין של הסט. אבל לרוב, אם אין ניצבים, פשוט לא מביאים אותם.


מי שייתפס מסתכל אל המצלמה - יועבר מיידית לסצינת התלייה

מי שבדרך כלל עובדת (או עובד) עם השחקנים זה דווקא מנהל/ת התסריט. פעם זו היתה (ולא היה) נערת תסריט, תמיד. היום, כשיש גם גברברים בתפקיד, הוא הפך לניהול תסריט. מעניין למה. אבל ניהול אותו תסריט לא קשור לתסריטאות בשום צורה, כמובן. למעשה, הוא מתחיל רק לאחר שהתסריט כתוב, וכולל בעיקר שמירה קפדנית על הקונטיניואיטי (תנועות השחקנים, הלבוש שלהם, התפאורה מסביב ועוד ועוד), חזרות טקסט עם השחקנים ובדיקה קפדנית שכל מה שכתוב בתסריט אכן מגיע אל סליל הפילם (או פיקסלי הוידאו).

עתה, משניקינו מהמערכת את השמות הבלתי-קשורים בעליל, אנחנו יכולים להתפנות לשמות תפקידים קשורים חלקית. כולם יודעים שאת אומנות הקולנוע (מלבד המשחק) עושים הבמאי, הצלם והתאורן. אז מה עושה מחלקת ארט? אהא. תפאורה! וכל מה שבתאטרון היה נקרא תפאורה, אבל בסט דורש קצת יותר ריאליזם – מעיצוב והבאה לסט של שולחנות המסעדה, כלי האוכל וגם המטעמים שמגישים בה, עד להגשת סיגריה מעושנת-למחצה לשחקן בתחילת כל טייק (גוזרים אותה, לא מעשנים, מן הסתם. מרמים את זה).

שותפה נוספה לקטגוריה זו היא נערת המים, שאכן מגישה לכולם מים, ומחיה בזאת את נפשותיהם התשושות של הצוות והשחקנים. אבל היא גם המפקדת הישירה של כל שולחן הכיבודים והקפה, ואל תטעו לחשוב שבכיבודי פגישת הנהלה מיותרים מדובר. כשעובדים קשה ומתרוצצים 12 שעות ביום נטו, על הרגליים, ולא מעט פעמים עוברות 7-8 שעות ויותר בין הארוחות – ההבדל בין נערת מים משקיענית שעושה סבבי טוסטים נוטפים נוטלה ופירות חתוכים שהיא הכינה לבין נערת מים עצלנית ששמה כמה סוכריות על השולחן הוא הבדל בין להספיק את כל הסצינות לבין השלמות-צילומים יקרות וריבים כעוסים על הסט.

ואחרון חביב נשאר עוזר הצלם, וכשחושבים על זה – כל עוזרי הצלם (וגם העוזרת האחת) שהכרתי אכן היו חביבים. הם גם אכן עוזרים לצלם, למעשה, אבל לא פשוטו כמשמעו. יש להם תחומי אחריות מאוד מוגדרים. הם האחראים על המצלמה וחבריה: הם מטפלים בה בין הטייקים ובין ימי הצילום, מחליפים לה עדשות ופילטרים, בטריות וכרטיסי זיכרון או קלטות. הם מטפחים את הפוקוס ודואגים לו ולמר מוניטור ולחיבורים שלהם וגם לחשמל.

עד כאן פינתנו להיום. בשבוע הבא - שמות מוזרים, חלק ב\': גריפ וגאפר, בסט בוי ובומן. מה הוא עושה? איך אפשר לקרוא את זה?