המסך המפוצל

הממיר 16/11/08

נפתחו השבוע: צדק פלילי, שומרת סוד, ועונות חדשות של אמא`לה וסקינס. וגם: הסמויה, דוקטור הו והחיים זה לא הכל

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 16-11-2008
24 תגובות
10. העונה השנייה של "סקינס" נפתחה השבוע בצמד פרקים. הפרק השני היה פשוט נפלא.

10. זהירות, ספוילרים חמורים לפרק של השבוע שעבר (508) של "הסמויה": פאק! לא ראיתי את זה מגיע, וברגע שזה הגיע עוד הייתי בטוח שהוא אולי בחיים. הוא הרי בלתי מנוצח! הוא המאסטר של המשחק! איך עשו לו ולנו את זה שלושה פרקים לפני הסוף? אף אחד לא ינצח את מארלו הארור הזה? המשך הפרק היה פשוט מדכא. חבל שעשו את זה באמצע ולא בסוף הפרק, היו נותנים לנו קצת זמן לעכל. מעניין היה לראות את ההבדל בין קבלת החדשות על הרצח בקרב אנשי הגטו ובקרב אנשי העיתון: הראשונים לוקחים מעל גופת הישות המיתית מזכרות והשניים בכלל לא מפרסמים בעיתון את הידיעה על הרצח מפאת חוסר מקום. עוד נקודות לציון: הפרופיילר של ה-FBI מצליח לתאר בדיוק את רוצח ההומלסים, כלומר את ממציאו - מקנולטי. קטע מעולה. כמו כן, היינס סוף סוף נכנס קצת בסקוט, גם אם המשמעות היא תאקל עם העורך שלו. כה לחי (yaddo). וגם: "הסמויה" שוב מהלכת על גבול השלמות, עם פרק שחושף התפתחויות ברוב קווי העלילה שמניעים את העונה. קארקטי מריח את משרת המושל ומרעיף משאבים על המחלקה, ומקנולטי בתורו מפנה אותם לכל מטרה שאינה תפיסת הרוצח הסדרתי. כשמקנולטי וקימה פונים אל הבולשת כדי לקבל פרופיל של הרוצח הסדרתי, הם מקבלים, למרבה האירוניה, תיאור מפורט של אישיותו של מקנולטי בסצנה חצי מצחיקה-חצי מצמררת. אבל האירוע המשמעותי יותר בפרק הוא כמובן הריגתו של עומאר. בזמן שנושאי הכלים של מרלו מחפשים אותו, ובדיוק כשאולי תהינו איך הוא יכול להסתובב לאור יום, עם צליעה, משאלת מוות ותג מחיר לא קטן על ראשו, מי שמוצא את עומאר הוא דווקא ילד זוטר בארגון של מרלו. התיאור הלקוני של מותה של דמות שהופיעה כמעט בכל פרק של הסדרה, דמות שהפכה למיתוס בעיר ומתה מיריית אקדח אחת של ילד הוסיף מידה של ריאליזם. גם הגדולים מתים כמו כולם (albatross).

10. "צדק פלילי" הבריטית נפתחה השבוע. היא מספרת את סיפורו של צעיר חביב, שנקלע באופן פתאומי, אל תוך סיטואציה בלתי אפשרית שבה הוא נחשד ברצח שכנראה לא ביצע. מה שהכי אהבתי בפרק הראשון היה את ההתעמקות בפרטים הכי קטנים של כל הפרשה שלו, מבלי להפוך את זה למייגע - החל מהבילוי הלילי שלו עם הבחורה שלא הסכימה להזדהות, דרך האימה שתוקפת אותו כשהוא מגלה שהיא מתה, הטעויות הגדולות שהוא מבצע כשהוא בוחר לברוח מהמקום וגם לאחר מכן כשהמשטרה עוצרת אותו, וכלה במעצר (סצנת ההפשטה שלו היתה מצמררת) ובכל מה שקורה לאחר מכן עם עורכי הדין שלו. פשוט מעולה לכל האורך.

9. "דוקטור הו" שוב הביאה לנו פרק מעולה שבסיומו כמעט אי אפשר לחכות לפרק הבא (מזל שהוא ישודר הערב). היה נחמד לראות את האינטרקציה בין דונה למרת'ה, כמו גם לפגוש שוב את הסבא של דונה. החייזרים התורנים שבפרק ומזימתם הסודית היו אחלה והסצנה לקראת הסיום שבה הוא נלכד, יחד עם מיליוני אנשים בעולם, בתוך המכונית שפולטת רעל, היתה מרגשת ומצוינת.

8.5. "סקרבס".

8. "החיים זה לא הכל" ממש מפתיעה אותי לטובה בעונה הזאת. זה נראה כאילו מישהו שם עשה עבודה ממש מוצלחת בבימוי שחקנים, כי המשחק הקומי של אבי קושניר - שהיה מצוין גם ככה - השתפר לבלי הכר בעונה הזאת, כמו גם משחקו של עידן אלתרמן. בפרק הנוכחי העלילה המשנית - המסחר בתורים לרופאים מומחים - היתה מוצלחת אף היא. גם העלילה הראשית, עם הרצון של גדי שהחברים שלו יעזבו סוף סוף את הדירה שלו, וחזרתו של מיקי הגדול, היתה משעשעת ומוצלחת. רק שימשיכו כך.

7. גם "שומרת סוד" נפתחה השבוע בפרק פתיחה כפול, שהצליח מצד אחד לסקרן - בעיקר בגלל השחקנית הראשית שמגלמת את מרי, שאחראית לסצנה הטובה ביותר בפרק: שיחת הטלפון שנועדה לגלות את מיקומו הנוכחי של ריצ'י, החשוד ברצח. אהבתי גם את משפחתה הלא ממש מתפקדת של מרי. מהצד השני, אי אפשר להתעלם מכך שפיתרון התעלומה היה גם הזוי (הצורה שבה היא גילתה את המשמעות של הסימן) וגם צפוי ממרחק של כחמישים דקות קודם לכן. בינתיים, נראה לי שאמשיך לצפות בזכות הדמויות, אבל אם העלילות לא תהיינה מתוחכמות יותר, אני בספק אם אשרוד.

7. "אמא'לה" פתחה עונה שלישית בפרק לא רע. היה מעניין לראות את מערכת היחסים הקצת מוזרה שיש בין אפרת לקובי (במיוחד בסצנה בדירה, ולאחר מכן, כשהתברר לנו שהם שכבו). אהבתי את חנה לסלאו בתפקיד בעלת הדירה וגם את גלית, הנוכחית של דורון, ואת הסצנה שבה היא מאיימת על אפרת. הפרק השני, ששודר למחרת, היה גם קצר יותר וגם קצת פחות מוצלח, משום מה. אני מקווה שהמשך העונה ייראה יותר כמו הפרק הראשון ופחות כמו השני, אם כי אני לא משוכנע שבמקור זה לא היה פרק אחד ארוך, אבל על כך בהמשך.

3. שני ענייני תרגום מעצבנים ב"פילדלפיה זורחת". העניין הראשון הוא דווקא לא תרגומי, סתם בעיה בעברית, כשבתרגום כתוב שכל הבעיות "נפטרו" (מעניין מתי מסע ההלוויה). העניין השני: כשהדמויות מדברות על שבירת שיאים, התרגום מתעקש על שבירת תקליטים דווקא. זה מעצבן, במיוחד שלאחר מכן, כשהמשפט נאמר שוב, הופיע דווקא התרגום הנכון.

2. "איך פגשתי את אמא"

1. קשת מעצבנים. לשים ב"אחרי הפרסומות" של "אמא'לה" את מה שאחרי הפרסומות הם שמים כ"בפרק הבא", כשלמעשה אין שום תוכן חדש אחרי הפרסומות והפרק בעצם כבר נגמר - זו הונאה של הצופים, פשוט כך. למעשה, נראה כאילו פשוט חילקו את הפרק הראשון לשני חלקים - זה הכל. מרגיז נורא.

1. תופעת השני פרקים חדשים ברצף היא לא נחלתה הבלעדית של קשת, מסתבר. גם ב-yes שידרו השבוע שני פרקים ראשונים ברצף של "דור מזוין" (צפיתי בינתיים ברבע שעה בלבד, עדיין לא גיבשתי דעה) וגם שני פרקים ראשונים של העונה השניה של "סקינס" ברצף. בשביל מה זה טוב?


בשולי הממיר
אורחים ב"מחשבות פליליות": איימי קרלסון, הלא היא אלכס טיילור מ"משמרת שלישית", וסטיבן קאלפ, שהיה רקס, הבעל הראשון של ברי מ"עקרות בית נואשות".