המסך המפוצל

על טבעי, עונה 4, פרק 3

הפרק \"In the Beginning\" שודר ביום חמישי, 2/10/08. ספוילרים לפרק גם בתמונות

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 05-10-2008
7 תגובות
איזה פרק משובח! הסדרה הזאת פשוט לא מפסיקה להפתיע אותי. קודם כל: הדינמיקה בין דין לקסטיאל היא אחד הדברים הטובים ביותר שקרו ל"על טבעי" מזה זמן רב. מעבר לזה, הרעיון המרכזי של הפרק היה גאוני, לא פחות. "אתה חייב לעצור את זה", אומר קסטיאל לדין ומסרב לענות לו על השאלה לעצור את מה. רק בסיום הפרק אנחנו מבינים, יחד עם דין, את הכוונה האמיתית: את הגורל אי אפשר לעצור, אי אפשר לשנות אותו. מה שקרה, הוא שיקרה. לא. מה שדין חייב לעצור, הסיבה לכך שהוא נשלח אל אירועי העבר היא כדי לדעת את האמת על אחיו. ואותו הוא חייב לעצור, כי אם לא יעשה זאת, "הם" יעצרו אותו. על רקע ההבנה הזאת, מעניין לראות את תגובתו של קסטיאל לנחישותו של דין להרוג את השד צהוב-העיניים. "אתה מבין שזה יגרום לכם להיות ציידים בעתיד?", בוחן אותו קסטיאל שלמעשה יודע את התשובה שהגורל לא יכול להשתנות, "לא אכפת לך מכל אותם חפים מפשע שכבר לא תזכו להציל?" - מאוד מאוד מעניין.



אני מניח שאפשר להתווכח רבות על השאלה "אם דין לא היה עושה את מה שהוא עושה, איך העניינים היו מתגלגלים בכל זאת כפי שהתגלגלו". אני מניח שניתן לתת לזה תשובות (כזכור, הגורל לא יכול להשתנות. העבר כבר קרה, אמנם בדרך אחרת, אבל הוא כבר קרה, וה"קפיצה" של דין לעבר רק הובילה את העניינים בצורה קצת אחרת אל עבר אותו גורל), אבל זה לא באמת כזה משנה, מכיוון שהביצוע של הרעיון הזה היה כל כך מוצלח.

הרבה דברים למדנו על המשפחה של דין וסאם. הכרנו את סבא וסבתא סמיואל ודיאנה, שעל שמם נקראו צמד האחים, הכרנו את אמם, מרי, כפי שהיא היתה בצעירותה, והכרנו גם את ג'ון, האב. אבל הדבר הכי מפתיע שגילינו היה שג'ון בכלל לא היה צייד אם לא היה נישא למרי, ושמשפחתה של מרי, היא משפחת הציידים המקורית. גילוי מפתיע.

סצנות שאהבתי במיוחד: השיחה של דין עם מי שתהיה אמו על זה שהיא לא רוצה שילדיה יגדלו אל תוך זה כמוה והרגע שבו דין דומע כשהוא מבקש ממנה לא לצאת מהמיטה באותו לילה גורלי; דין מספר לסבא שלו (מיץ' פילגי בתפקיד אורח מגניב במיוחד) את האמת, וסבא סמיואל מאמין לו בקלות רבה מדי, כי הוא אינו הסבא, אלא השד צהוב העיניים וכל מה שהתפתח משם; וכמובן את שיחת הסיום של דין וקסטיאל.



סצנות שקצת פחות אהבתי: דין לוקח בקלות מהצייד ההוא את הקולט - מאוד לא אמין; יש רגע אחד שבו אביו של דין מת, כשהשד שובר לו את המפרקת. אנחנו אמורים להאמין שבנקודת הזמן הזו דין עוד קיים בכלל? קצת בעייתי.

ועדיין, ולמרות הבעיות הלא קלות - זה היה פרק מפתח מצוין, בסדרה שרק הולכת ומשתבחת. ציון: 9.5.