המסך המפוצל

אבודים, עונה 4, פרק 7

הפרק שודר ביום חמישי, 13/3/08, וישודר בארץ מחר, יום ג`. ספוילרים לפרק גם בתמונות

מאת: יניר שקד

פורסם: 17-03-2008
19 תגובות
איכשהו, פרקים שעוסקים בסאן וג'ין נתפסים אצלי כפרקי מעבר. תמיד יש תחושה שהפרקים האלו נכנסים באמצע תהליך מהותי בעונה ומטרתם היא לתת הפוגה שכלית לכותבים ולצופים על מנת לעכל את שהתרחש.

גם הפעם נוצרה אצלי תחושה שהפרק הזה נדחף למרכזו של תהליך - השחרור של בן ע"י לוק וההימצאות של סעיד ודזמונד בספינה - שוב על מנת לתת מנוחה והפוגה (כמו ההפוגות הקומיות בפרקים של הארלי). אבל תסמכו על הכותבים של הסדרה, שישליכו לפח את כל ההנחות הקודמות שלכם ואת כל מה שאתם יודעים על הסדרה.

בעוד אנו מבולבלים מעניין תפיסת הזמן של האי למול העולם החיצוני, היכן עובר הזמן יותר מהר, מה בדיוק ההבדל, וכותבי הסדרה מוסיפים לנו משחק נוסף. אם בעונות הראשונות התרגלנו לפלאשבקים לעבר, באה העונה הזאת והרגילה אותנו לפלאש-פורוורדים לעתיד (עד לפרק הקודם בו חזרנו לפלאשבקים של ג'ולייט). הפעם אנחנו נאלצים להתרגל לשילוב.

בתחילת הפרק, נראים שני סוגי הפלאשים כקפיצות לעתיד, אולם אצל כל צופה "אבודים" קבוע, מתעוררת התחושה בפלאש השני / שלישי שמשהו לא בסדר כאן. ואכן, עד מהרה מתגלה שהפלאשים של סאן הם לעתיד ואילו הפלאשים של ג'ין הם לעבר. ובסיום הפרק, מתברר שג'ין מת. מסתבר שככל הנראה במהלך היחלצותם של של שישית אושיאניק מהאי, ג'ין לא שרד.



ושוב אנו רואים שהדרך בה נחלצה השישיה היא כה לא מוסרית / לא אתית / אסור לדבר עליה, שגם לאחר מות בעלה, סאן שומרת על הסוד ומציינת את תאריך מותו של סאן כתאריך ההתרסקות ולא כתאריך האמיתי בו מת (אם בכלל). מעניין לדעת מדוע סאן כה בודדה לאחר לידת התינוק, והיחיד שמגיע להיות איתה הוא הארלי (האם הוא בא לוודא שהיא לא מספרת?)

ואם נראה לכם, שגם ככה יש מספיק תהפוכות בפרק, הגיע הגילוי שאותו מרגל של בן על הספינה הוא מייקל (ואני מכיר כמה וכמה אנשים שכבר ניחשו זאת). כנראה הם סיכמו על כך עוד במהלך שהותו של מייקל על האי. תוסיפו לזה את סעיד, עליו גילינו לפני מספר פרקים שגם הוא עובד אצל בן, כך שיתכן שבן בכלל לא כל כך רע כמו שזה נראה.

נקודה נוספת: לאט לאט אנחנו לומדים להכיר את ג'ולייט. אם בתחילה היא נראתה לנו כד"ר החביבה והרגישה, הרי שבשני הפרקים האחרונים אנו רואים שהיא בעצם אישה חזקה ומכוונת-משימה מאוד, שלא תהסס להשתמש בכל אמצעי להשגת מטרותיה. אם בפרק הקודם - כשכמעט הרגה את דניאל - ואם בפרק הזה ע"י חשיפת הרומן של סאן לג'ין. כדאי מאוד לשים לב אליה. נראה לי שהיא תהווה גורם משמעותי, לטוב או לרע, בהמשך.

ציון: 9, בעיקר בגלל מייקל ומשחקי הזמנים בפלאשים.