המסך המפוצל

פתח תקווה הופ

הפקת המקור החדשה שמעלה טלעד היא שוב סדרת בית חולים. האם ברוך דרור ייראה אמין בתור רופא טוב לב? האם בכלל יהיה קשר בין הסדרה הזאת לאמינות? ומה הקשר לאבי ביטר?

מאת: ולדי דבוייריס

פורסם: 24-04-2002
9 תגובות
בהמשך ניסיונם (הדי כושל, כמו שנוכחנו לדעת בשנים האחרונות) של זכייני ערוץ 2 לחקות בכל מחיר את הטלוויזיה האמריקאית, מוציאה "טלעד" השבוע למסך את סדרת בית-החולים הישראלית הראשונה, בשם "טיפול נמרץ". ל"טלעד" הירושלמית, שנחשבת ל"לפלפית" מכל זכייניות הערוץ השני, קיים "ניסיון רפואי": המיני-סדרה "101" ששודרה לפני כחודשיים, והתרחשה במד"א ירושלים, זכתה לאהדת הקהל, לרייטינג יחסית גבוה, ואף שברה כמה טבואים טלוויזיוניים - למשל סצנת הסקס המצולמת הראשונה בין ערבי ליהודייה.

גם "טיפול נמרץ", אם לשפוט על פי איכות תוכניותיה האחרות של "טלעד", אמורה להיות אבן-דרך איכותית בתעשיית הטלוויזיה הישראלית. אך לפני שנציב את הסדרה הזו בפנתיאון הסדרות, ונעניק לה על המקום את ה"אוסקר הישראלי", רצוי שכמובן נראה אותה, אך גם נסתכל על טעויות העבר וננמיך ציפיות, כמו שאומרים.

נכון, זו סדרת טלוויזיה על בית-חולים, והרפואה בארץ ברמה מספיק גבוהה על מנת שיהיה מה להראות בפנים, וגם מקרים קשים לא חסר כאן, ובכל זאת - פתח תקווה היא לא שיקגו, ו"מרכז רפואי רבין" זה לא בדיוק "שיקגו-הופ". הרמה, איך נאמר, לא גבוהה במיוחד, למרות הניסיון הכן. כשאין תקציב, והמדינה במיתון, אין למה לצפות, לכן, אין צורך לצפות בסדרה לתרופות פלא שיצילו את העולם - גם אם תימצאנה תרופות שכאלה, אף אחד לא מבטיח שיוכנסו לסל הבריאות הממלכתי.

צוות השחקנים שנבחר לסדרה, אמור להיות מיינסטרים בצורתו הקיצונית ומושכת הרייטינג במיוחד - מברוך דרור ("רמת אביב ג'") ומיכל ינאי (ערוץ הילדים, אלא מה), דרך אסתי זקהיים ("עפולה אקספרס") ועד לימור גולדשטיין (תיאטרון הקאמרי). צוות שכזה אמור למשוך למסך צופים רבים, ובמיוחד בפריים-טיים של יום חמישי, אבל אצל חלקם אני צופה בעיית אמינות כלשהי. למה? לא יודע, אבל אני מניח שיהיה לי קצת קשה לראות את ברוך דרור בתפקיד הרופא טוב הלב והאמפטי, אחרי ששיחק את גיא הרשע באופרת הסבון הציונית הראשונה.

בעיה אחרת, שבדרך כלל קורית בהפקות ישראליות, נובעת מחוסר תקציב, ומחסור חמור במשאבים. למה הכוונה? בעיקר לבעיות שקשורות בהעמדה, תפאורה, לבוש ופרופס (אביזרים). תמיד חסר משהו, תמיד קורה ששחקן יוצא מביתו בחולצת T ירוקה, ומגיע לעבודה עם פולו כחולה. ב"101", כפי שהעיר לי אחד מחבריי (שבמקרה גם מתנדב במד"א ירושלים), הוציאו ניידת טיפול נמרץ ממקום תאונה כלשהי, אבל ל"הדסה" איכשהו הגיע אמבולנס לבן. וזה עוד כלום לעומת סרט של אבי ביטר (עוד גיבור תרבות מקומי) שבו אפילו לא טרחו להראות אמבולנס, אלא פשוט השמיעו סירנה כרקע לתמונה של "נתיבי איילון".

ועוד דבר - תמיד איכשהו חסר כסף לייעוץ מקצועי לסדרות. בסדרות משטרה זה איכשהו מסתדר, כי לגרד במקומות אסטרטגיים, להפעיל את הצ'קלקה, לקלל את הפושעים בחזרה ולהגיע למסקנות הגיוניות במיוחד, יכול כל שחקן מצוי באשר הוא. אבל בסדרות רפואיות - מביני עניין מתים מבושה כשהם רואים טעויות שכאלה. ב"101", לצורך הדוגמא, קרו כל כך הרבה טעויות שכאלה, שמד"א נאלצו להכחיש כל קשר לסדרה, למרות שהיה להם.

בקיצור, סדרת בית-חולים ישראלית היא משהו שבהחלט שווה צפייה, ולו רק כדי לעמוד על טיבה. בכל מקרה, טוב יעשו יוצריה אם יראו לא רק את פלאי הרפואה המודרנית, אלא גם את הזקנה במסדרון, ומוטב שידגישו שתרופות פלא, גם אם קיימות, טעונות אישור של משרד הבריאות. אנשים נאיביים אנחנו, וכתוצאה מכך אנו עלולים להאמין שהאגדות קורות במציאות, ואז כשנגיע לקבל טיפול ב"רבין" נגלה, שבמקום "שיקגו-הופ" הגענו לבית-החולים של קאבול.






"טיפול נמרץ", ימי חמישי, החל ממחר, 25/4/02, בשעה 20:30 בערוץ 2.

עוד בפריים-טיים החדש של טלעד