המסך המפוצל

דקסטר, עונה 2, פרק 12

פרק סיום העונה השנייה שודר אמש, יום א`, 16/12/07. ספוילרים לפרק גם בתמונות

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 17-12-2007
22 תגובות
זה היה הפרק שחתם את העונה השניה, שבאופן בלתי-נתפס היתה - באופן רשמי ומוחלט - טובה יותר מהעונה הראשונה המצוינת. פרק הסיום סגר היטב את כל העלילות שפתח, ועשה זאת כמו ש"דקסטר" יודעת לעשות. הפרק התחיל עם רגע עוצמתי בו מגלה ליילה שדקסטר הוא הבוצ'ר. התגובה שלה לגילוי הזה היתה אפילו מדהימה יותר מעצם העובדה שהיא גילתה, והיא מדברת על כמה שדקסטר מסכן ועל כך שלא פלא שהוא כל כך סגור אם הוא צריך לשמור בפנים כזה סוד ענק. ואז, בנונשלנטיות, היא פותחת את הגז, מציתה שריפה ומפוצצת את דואקס לחתיכות קטנות. המילה "וואו" לא מספיקה כדי לתאר את ההרגשה.

קצת אחר כך, תוהה דקסטר לעצמו איך הוא חשב להסגיר את עצמו, ומשחזר, כמעט אחד לאחד, את הפתיח של הסדרה. הוא מביא דונאטס לכולם, הוא חייכן וחביב - איזה קטע, אנחנו בפרק הראשון של הסדרה שוב. דקסטר כאילו נולד מחדש, אלא שהפעם הוא ממש נהנה לשכב עם ריטה. נראה כאילו הם חזרו לתמיד, ושהכל בסדר.

אבל רגע, דקסטר נפגש עם ליילה והם מחליפים חוויות על הרציחות שלהם. "את בדיוק כמוני", הוא אומר לה. "הפלישה הבריטית", שם הפרק, מקבל משמעות נוספת. המשמעות הראשונה הגיעה כבר בהתחלה, כשליילה פלשה לבקתה וחיסלה את דואקס. עכשיו נראה שהיא פולשת את ליבו של דקסטר. משהו בי רוצה שדקסטר יסיר את המסכה, יגיד לה "עבדתי עליך" ויהפוך אותה לקורבן הבא שלו, אבל לא - הם מתכננים את הבריחה המשותפת שלהם, כי דקסטר צריך להיעלם. או שלא, לא ברור. ואז מגיע המשפט של הפרק. "אני לא יכולה לחכות ללכת איתך, דקסטר", אומרת לו ליילה. "אל תדאגי, את הולכת איתי", אומר הקול שבראשו של דקסטר, "בתוך שקית זבל". איזה שחקן נפלא הוא דקסטר. דקסטר, לא שחקן הטלוויזיה שמגלם אותו. רגע ענק.



אם מנתחים את זה מעט, זה הרי לא באמת מפתיע. דקסטר עשה בערך אותו דבר לאח שלו בסוף העונה הקודמת - עוד מישהו שמבין אותו, שיכול לצאת איתו למסע רציחות מסביב לעולם, וגם אליו הוא הפנה את גבו, בערך מאותן סיבות. אחיו תקף את אחותו. ליילה פרצה לריטה לדירה. לא אותו דבר, נכון, אבל מספיק קרוב. ואם תרצו, עוד מעט גם היא תתקוף בצורה מסוכנת יותר.

בינתיים אומרת לגווארטה שאם היא לא תעשה את ההכחשה המודעת הזאת לאשמתו של דואקס, היא לא יודעת אם תוכל לסמוך על מישהו נוסף בחיים שלה. מה שגורם לי לתהות מה יקרה כשדב תגלה את האמת - אם היא תגלה - על דקסטר. האם גם היא תרגיש ככה?

המתח גובר כשדקס מגיע אל דירתה של ליילה, שלא נמצאת שם. גם דב מגיעה פתאום ודקסטר כמעט תוקף אותה. ליילה עלתה על דקסטר וממשיכה לשחק את המשחקים שלה, הפעם בסצנה עם התיק שלו. דקסטר עוד מנסה להתקשר אליה, להסביר לה שלא היתה לו ברירה אלא לשקר לאחותו, ושהוא עדיין רוצה לצאת לרוד-טריפ הקטן שלהם ביחד, אבל זה מאוחר מדי - ליילה פותחת את התיק עם הסכינים - ומבינה. אני כבר מזמן לא נושם מרוב מתח.

בינתיים לאנדי מודיע שהוא עוזב ודב שוב נפגעת. היא לא מבינה למה היא צריכה לבחור ונשברת מול נהג המונית התמים. במקביל, ליילה חוטפת את הילדים של ריטה באמצעות הרדמתה של הבייביסיטר עם הזריקה של דקסטר. "יכולת לקבל הכל", אומרת ליילה ושורפת את הסטודיו כשדקס והילדים בפנים. הפרק הזה לא מפסיק להדהים, להפתיע, להיות מעולה לכל אורכו.

דב מצילה את דקסטר ומספקת לנו עוד נקודת השוואה לסוף העונה הראשונה - אז היה זה דקסטר שהציל אותה, הפעם זה היה הפוך. נקודת השוואה נוספת: דקסטר מזכיר את החלום שלו כשכולם מריעים, קצת אחרי שהוא עושה את מעשה הרצח המוצדק ביותר העונה ומחסל סוף סוף את ליילה בשיטה שונה לגמרי מהשיטה הרגילה שלו. הוא מדבר על מסלול חדש לגמרי עבורו, שזה לגמרי כמו המסלול הישן, ומותיר אותנו הצופים ללא "דקסטר" למשך קרוב לשנה ועם תהייה אחת עיקרית: האם יש בכלל סיכוי שהעונה השלישית תהיה מוצלחת כמו השנייה? ציון: 10.