המסך המפוצל

איך נפלו גיבורים

עונת השידורים החדשה באמריקה בפתח - זמן מצוין לראות מה מכינות לנו הרשתות השונות. הכתבה הראשונה: NBC

מאת: איתן גשם

פורסם: 14-09-2007
37 תגובות
אחרי עוד עונה מאכזבת מבחינת נתוני הצפיה (אך לא מבחינת איכות התכנים) מקווים קברניטי רשת NBC לרייטינג משופר שירים סוף סוף את הרשת ממעמקי המקום הרביעי, שהפך לעניין של שגרה, בדירוגי נתוני הצפייה בקרב הרשתות הארציות.

העונה הקודמת דווקא הניבה להיט אחד מפתיע ("גיבורים"), סדרה קומית חדשה שזכתה לביקורות טובות מאד ("30 רוק") וסדרה נוספת שזכתה לביקורות אוהבות על גבול הפורנוגרפיה מהמבקרים ("אורות ליל שישי"), אבל הולידה גם אכזבות לא מעטות, ובראשן "סטודיו 60" שצללה מטה באותה עוצמה שבה נבנה ה"הייפ" סביבה. גם "חטוף" התגלתה ככישלון חרוץ. הרייטינג של הרשת ירד אפילו עוד יותר במהלך עונת השידורים הקודמת, ומצב הרוח אצל הקברניטים בהחלט לא היה מעודד, בלשון המעטה.

מי ששילם על כך בראשו היה קווין ריילי, יו"ר NBC Entertainment, שנשלח הביתה בבושת פנים, ובמקומו הובא כמושיע החדש המפיק בן סילברמן ("המשרד", "בטי", "יורדים בגדול"), שינסה להרים את הרייטינג ולמצב מחדש את הרשת כגורם משמעותי בקרב הרשתות הארציות.

אלא שהעיתוי של פיטוריו של ריילי היה תמוה - זמן קצר לאחר שהרשת כבר הציגה את לוח השידורים החדש, כך שסילברמן נכנס לסיטואציה לא שגרתית - הוא נאלץ לשווק לוח שידורים אותו לא אישר לשידור. מצד שני, הוא נמצא בסיטואציה נוחה מבחינתו: כישלון הוא יוכל תמיד לתרץ ולהפיל על כתפי קודמו, והצלחה תזוהה עמו ועם "הרוח החדשה" שהביא עמו.

בכלל, סילברמן לא נכנס כאן לאיזו באר מלאה מים עכורים. ממש לא. מבחינה תוכנית, כאמור, מצבה של הרשת ממש לא בכי רע. ההפך הוא הנכון. ערב הקומדיות של יום חמישי לא רק משחזר את הימים העליזים של "סיינפלד" ו"חברים", אלא אף עולה עליו, לטעמי. "גיבורים" היא לא רק להיט אלא גם סדרה טובה בפני עצמה. "חוק וסדר" יותר בטוחה מהג'וב של לארי קינג. ו"אורות ליל שישי"? מה עוד לא נאמר עליה שאפשר להוסיף, חוץ מלהגיד תודה לאל הטוב שהשאיר אותה עמנו לעוד עונה.

לוח השידורים החדש כולל 5 סדרות דרמה חדשות (אחת מהן כמחליפת אמצע עונה), מיני-סדרת בת קצרה (על כך בהמשך), סדרה קומית אחת (שתעלה כמחליפת אמצע עונה) ועוד 2-3 תוכניות ריאליטי/שעשועונים חדשות/חדשים (אחת כמחליפת אמצע עונה). שתיים מהסדרות נראות מבטיחות מבחינה תוכנית: "Chuck", שעשתה רושם מצוין בפיילוט שלה, ו-"Bionic Woman", שהראתה פוטנציאל אך קצת אכזבה - אולם כלל לא בטוח ששתיהן תוכלנה להביא את המספרים המקווים, הן מאחר הקושי לכוון לקהל רחב והן עקב תחרות קשה בשעת השידור מצדן של סדרות פופולאריות אחרות ברשתות המתחרות. מצד שני, מי בכלל חלם שדווקא סדרה כמו "גיבורים" תהפוך ללהיט כזה?

שלוש הסדרות האחרות נראות סתמיות למדי, אבל לפחות השיבוץ של שתיים מהן מראה על מחשבה וניסיון לכוון לאותו קהל יעד. עם זאת, דווקא "Lipstick Jungle" שמכוונת לקהל נשי (שידוע בדרך כלל כקהל הכי נאמן שיש) שובצה כמחליפת אמצע עונה ועוד בשעה מאוחרת יחסית ביום ראשון. משונה. מכל מקום, אם שתי הסדרות שאוזכרו לעיל תוכלנה לשרוד, ואפילו רחמנא ליצלן, להפוך ללהיט, אולי NBC תוכל סוף סוף להרים קצת את הראש, אם כי קשה להאמין שזה יקרה.

כך ייראה לוח המשדרים בסתיו הקרוב:

שני (החל מה-24/9/07)
20:00 Deal or No Deal
21:00 גיבורים (עונה 2)
22:00 - סדרה חדשה



השעשועון המצליח למדי "Deal or No Deal" ממשיך לעונה נוספת. "גיבורים" מצדה, הפכה לעוגן שידורים רציני, והרשת עושה הכל כדי לרכב על ההצלחה.

ראשית, כדי להתמודד עם בעיית ההפסקות הארוכות בין שידורי הפרקים במהלך העונה הגתה הרשת את רעיון ה"מיני סדרת בת" - "Heroes: Origins" - סדרה בת שישה פרקים שתעסוק בהרפתקאותיהם של מספר גיבורים שלא פגשנו מעולם, שבסיומה יבחרו הצופים דמות אחת ש"תעבור" לסדרת האם. סדרת הבת תשודר במשבצת השידור הרגילה של "גיבורים", במשך שישה שבועות בהם לא ישודרו פרקים מסדרת האם.

שנית, השיבוץ של "Journeyman" נועד כדי לנסות "לחלוב" כמה שיותר צופים מ"גיבורים". הסדרה החדשה הזו עוסקת בשוטר במחלק רצח שמוצא עצמו פתאום נוסע בזמן בעל כורחו, באופן בלתי מוסבר, ומבלי שיש ביכולתו לשלוט על כך, ומנסה להתמודד עם התופעה בכל המישורים בחייו (עבודה, חיי משפחה, אהובה מהעבר וכו'). מעניין אם הוא יפגוש את הירו מתישהו בשנת 1200 לפני הספירה. בין המשתתפים בסדרה: קווין מק'קיד ("רומא"), מון בלאדגוד וריד דיימונד ("רצח מאדום לשחור").

שלישי (החל מה-25/9/07)
20:00 יורדים בגדול (עונה 4)
21:00 - סדרה חדשה
22:00 חוק וסדר: מדור מיוחד (עונה 9)



ערב שלישי נחשב כערב לא קל בכלל עבור הרשת, וגם השנה צפויה לה תחרות קשה בערב הזה. "אורות ליל שישי" הוגלתה אל ליל שישי (באופן אירוני משהו) ו"חטוף" הוגלתה לארץ-לעולם-לא. הערב החדש ייפתח בעונתה הרביעית של תוכנית הריאליטי המבחילה שהוקדמה ביום, והרשת תנסה להיעזר בהצלחה (היחסית) שלה כדי למנף את הסדרה שנראית כרגע כמו הסדרה החדשה המוצלחת ביותר שלה.

ב-21:00 תעלה "Chuck". על הסדרה כבר נכתב כאן בהרחבה. בקצרה - חנון חביב שיום אחד נכנס למוחו מאגר מידע סודי ביותר בדרך לא ברורה ועד מהרה כל ארגוני הביון רודפים אחריו כל אחד מסיבותיו שלו. מבית היוצר של ג'וש שוורץ ומקג'י ("האו-סי"). מככבים: זקארי לוי ("פחות ממושלמת") איבון סטרצחוביסקי (לא שמעתם עליה מעולם, אבל כשתראו את הסדרה תתפלאו איך זה ייתכן) וידידנו אדם בולדווין (ג'יין מ"פיירפליי"). כמו כן, נראה כי רייצ'ל בילסון (סאמר מ"האו-סי") תשתתף בסדרה בתפקיד אורח מתמשך.

ב-22:00 עונה נוספת, תשיעית במספר, לסדרה המצליחה ביותר (וגם המוצלחת ביותר) מבין סדרות "חוק וסדר".

רביעי (החל מה-26/9/07)
20:00 Deal or No Deal
21:00 - סדרה חדשה
22:00 - סדרה חדשה



עוד ערב שעבר מהפכה מהקצה אל הקצה. את הערב יפתח השעשועון המצליח במהדורה שנייה לאותו שבוע, בניסיון לסייע לסדרה חדשה ומבטיחה.

ב-21:00 עולה לשידור "Bionic Woman". מדובר ברימייק לסדרה משנות ה-70 על אישה צעירה (מישל ראיין ששיחקה בעבר ב- "Eastenders" הבריטית ועשויה להעניק תחרות אמיתית לקובי סמאלדרס מ"איך פגשתי את אמא" על תואר "האישה הכי יפה בטלוויזיה") שבגופה הושתלו חלקים ביוניים כחלק מניסוי ממשלתי סודי, וחייה משתנים מהקצה אל הקצה. הפיילוט הראה בהחלט הבטחה, אבל היה רחוק משלמות. גם מאחורי הקלעים של הסדרה התגלעו לאחרונה חילוקי דעות מקצועיים ואחד מהמפיקים שלה עזב. הסדרה גם מכוונת לכאורה לקהל די ספציפי, אבל את זה אמרו גם על "גיבורים". עוד מככבת קייטי סאקהוף הכריזמטית מ"בטלסטאר גאלאקטיקה".

לאישה הביונית צפויה תחרות קשה מצד "מחשבות פליליות" הפופולרית של CBS וכן מכיוונה של סדרת הבת החדשה של "האנטומיה של גריי", "Private Practice" ב-ABC. מכל מקום, כש"אבודים" תיכנס למשחק, אי שם בסביבות פברואר, אם תשובץ במשבצת הזו, צפויה לאישה הביונית בעיה.

ב-22:00 תשודר סדרה חדשה נוספת בשם "Life" על שוטר שנשלח בעבר לכלא על לא עוול בכפו (דמיאן לואיס), וכעת הוא מקבל הזדמנות שניה כשהוא חוזר לכוח המשטרתי, אבל צריך להתמודד עם השלכות העבר. עוד מככבים: שרה שאהי ("ישנן בנות") ואדם ארקין הותיק ("שיקגו הופ").




חמישי (החל מה-27/9/07)
20:00 קוראים לי ארל (עונה 3)
20:30 רוק 30 (עונה 2)
21:00 המשרד (עונה 4)
21:30 סקרבס (עונה 7)
22:00 אי.אר (עונה 14)

במהלך העונה שעברה התעשתו קברניטי הרשת, ועשו את המהלך המתבקש של שיבוץ ארבע הקומדיות האיכותיות ברצף בערב אחד מוצלח שמחזיר את הרשת לימי ה- "Must See TV" העליזים.

חשוב להדגיש ששתיים מבין הארבע הללו מצליחות יותר מחברותיהן - "ארל" ו"המשרד" השיגו נתוני צפיה גבוהים למדי, והרשת פועלת בהתאם, הן מבחינת השיבוץ (שתיהן משובצות בשעות העגולות בניסיון להשאיר את הקהל עם הסדרות שבאות אחריהן) והן מבחינת הפרקים עצמם - הרשת הזמינה 30 פרקים בני חצי שעה של "המשרד", מהם 5 פרקים כפולים באורך של שעה, ומ"ארל" הוזמנו 25 פרקים. מ"סקרבס", לעומת זאת, הוזמנו 18 פרקים בלבד במה שנראה כעונתה האחרונה של הסדרה הנפלאה.

"רוק 30" משובצת במקום טוב באמצע, ומנהלי הרשת מקווים שהתלהבות המבקרים תבוא לידי ביטוי גם בנתוני הצפיה הפעם, אחרת קשה יהיה להם להצדיק אישור עונה שלישית. ל"המשרד", אגב, צפויה תחרות קשה ביותר מול "האנטומיה של גריי" ו-"CSI" המקורית הפופולריות עד כאב, והשיבוץ הזה מראה עד כמה קברניטי הרשת מאמינים בסדרה.

"אי אר" הותיקה ממשיכה לעונתה ה-14 במספר, ועוד היד נטויה.

שישי (החל מה-28/9/07)
20:00 / אחד נגד מאה
21:00 לאס וגאס (עונה 4)
22:00 אורות ליל שישי (עונה 2)

ערב יום שישי נחשב כ"בית קברות" ידוע. הוא ייפתח עם שעשועון שיתחלף ברוטציה. תחילה, השעשועון המוכר "1 נגד 100", ולאחריו השעשועון החדש, "The Singing Bee", שבמהלכו יצטרכו המתמודדים לשיר במדויק את מילותיהם של שירים מוכרים. לאחר מכן עונה נוספת של "לאס וגאס" שבשקט בשקט הגיעה לעונה רביעית ושומרת על מספרים סולידיים מאוד. הרשת מקווה ש"וגאס" תצליח למשוך את הצופים לצפות ב"אורות ליל שישי" הנפלאה אך מעוטת הצופים. קשה להאמין שהמהלך הזה יצליח, כיוון ש"וגאס" היא סדרה שמכוונת בבירור לקהל גברי, בעוד ש"אורות" היא סדרה משפחתית קלאסית, והשיבוץ שלה בשעה 22:00 בערב נראה פשוט שגוי. כמה חבל.

שבת
20:00 דייטליין
21:00 דרמה בשידור נוסף
22:00 דרמה בשידור נוסף

ימי שבת ימשיכו עם שידורים חוזרים ועם "דייטליין הותיקה. משעמם.

ראשון
19:00 Football Night in America
20:00 Sunday Night Football

באמצע העונה (לאחר שתסתיים עונת הפוטבול, בתחילת 2008):
19:00 דייטליין
20:00 חוק וסדר (עונה 18)
21:00 מדיום (עונה 4)
22:00 - סדרה חדשה

כמו בעונה שעברה, ובעקבות רכישת הזכויות על המשחקים, יוקדשו שידורי הרשת ביום ראשון למשחקי הפוטבול של ליגת ה-NFL: ב-19:00 ישודר מגזין סיכום משחקי היום וב-20:00 משחק מרכזי.

אגב, משחקי יום ראשון נחשבו בעבר "בית קברות" והמשחקים שנקבעו בדרך כלל היו מעפנים במיוחד, אבל NBC השקיעה הרבה כסף ברכישת הזכויות הללו, ועל כן שובצו "פתאום" משחקים מסקרנים מאוד לימי ראשון, והמשחקים הפחות טובים נדחקו דווקא ליום שני, אף שה-Monday Night Football" נחשב ממש מוסד בארה"ב (משחקים אלה משודרים ברשת ESPN שהיא רשת כבלים בפריסה ארצית).

מחודש ינואר, כשיסתיימו משחקי הליגה הרגילה, ישודר בשעה 19:00 המגזין "דייטלין". ב-20:00 "חוק וסדר" המקורית (בעונתה האחרונה?), וב-21:00 "מדיום" (עם זוכת פרס ה"אמי" פטרישיה ארקט) חוזרת בעונה נוספת, רביעית במספר, חרף ירידה משמעותית ברייטינג שלה בעונה שעברה, שנבע, בין היתר, משיבוץ אכזרי מול "אבודים". נראה שב-NBC למדו את הלקח, והפעם שיבצו אותה מול... "עקרות בית נואשות". אולי בעצם לא למדו.

ב-22:00 עולה לשידור "Lipstick Jungle" שמבוססת על ספר שכתבה קנדס בושנל ("סקס והעיר הגדולה"), הסדרה עוסקת בחייהן של שלוש נשים מצליחות וחזקות שאוהבות לעשות הכל בדרך שלהן (היי, זה לא אני. זה מה שאומר הקומוניקט). מככבות: ברוק שילדס ("סוף סוף סוזאן"), קים רייבר ("משמרת שלישית", "24") ולינדסי פרייס (ג'נט מ"בוורלי", "זיווגים" האמריקאי). וואו, אם לא הייתי יודע טוב יותר, הייתי חושב שהסדרה הזאת מזכירה לי איזו סדרה אחרת. אם רק הייתי יכול לשים את האצבע ולהיזכר מהי...








מחליפות אמצע עונה נוספות שטרם שובצו לשידור:

- סדרה קומית חדשה המבוססת על סדרה בריטית שעוסקת במספר טכנאי מחשבים משעשעים שעובדים במשרד ומצד אחד מפגינים ביצועים מבריקים אך מנגד לא מצליחים לתקשר עם אף אחד מלבד עצמם.

- תוכנית ריאליטי חדשה מבית היוצר של רנדי ג'קסון ("איידול") - תחרות כלל עולמית שבה יתחרו אלפי קבוצות מרחבי העולם (בין חמישה לשבעה מתחרים בכל קבוצה) על הזכות להשתתף בתחרות שתתקיים בלוס אנג'לס ועל האפשרות לזכות בחוזה הופעות מיוחד. המטרה היא להפגין כוריאוגרפיה וביצועים מרשימים ככל הניתן, וצופים מכל רחבי העולם יוכלו לבחור את הפייבוריטים שלהם באמצעות האינטרנט וה-SMS ולהעשיר את קופתה המידלדלת של הרשת בעוד כמה גרושים. המפיקים טוענים שהמטרה היא "לשנות חיים ולקרב לבבות מכל רחבי הגלובוס" ובלה בלה.

- לאחרונה פורסם שהרשת מתכוונת להחזיר במהלך העונה הקרובה את התוכנית ששודרה בעבר באותה רשת בין השנים 1989 ל--1996. למי שלא זוכר או לא ראה - בכל שבוע יתייצבו מספר מתחרים חדשים שיתבקשו להתמודד מול ה"גלדיאטורים" (דמויות קבועות שמשחקים אותם בדרך כלל אנשים בעלי רקע אתלטי כלשהו: כפילים, ספורטאים וכו') בסדרה של תחרויות הדורשות מיומנויות אתלטיות/קוארדינציה/כוח ולנסות לצבור נקודות, כשבסיומה של כל תוכנית נקבעים המנצחים. אין ספק שנוכחותה של התכנית היתה חסרה מאוד לכל צופי הרשת, ועכשיו סוף סוף תוכל הרשת לצעוד בגאון אל המקום הראשון בטבלת רשתות השידור הארציות.

DOA - Dead On Arrival (סדרות שסיימו את דרכן בעונה שעברה):
שימו לב למשהו מעניין - כל הסדרות שלא תמשכנה לעונה נוספת הן סדרות שעלו לשידור בעונה שעברה, מה שמדגיש עוד יותר את האכזבה משיבוצי העונה הקודמת: "Raines", "20 Good Years" "חטוף", "The Black Donnelleys", , וכמובן, האכזבה הגדולה מכל "סטודיו 60" - כולן נפחו את נשמתן בטרם עת.

הרשת תקווה שגורלן של הסדרות שהעלתה לשידור הפעם יהיה דומה יותר לזה של "גיבורים". רק הזמן יגיד האם הקהל יוכל להתחבר לסדרה כמו "Bionic Woman" או לסדרה (מוצלחת) כמו "Chuck".