המסך המפוצל

הכי אחי

גבר מנסה להציל את אחיו, נידון למוות, מהכלא ומתכנן תוכנית נועזת... אה, למי אכפת? הוא כל כך יפה!

מאת: assafTV

פורסם: 08-03-2006
96 תגובות
הוא כל כך יפה!



אפשר לחלק בגסות את סדרות הטלוויזיה לשלושה חלקים: החלק העליון, שבו נמצאות סדרות מופת ופורצות דרך, החלק התחתון שבו נמצאות סדרות שאף אחד לא מבין מי בכלל הגה את הרעיון וחמור מכך - מי אישר אותו, ובין לבין נמצאות שאר הסדרות. על הסקאלה הזו, שבין סדרות מופת לאשפה טלוויזיונית, ניתן למצוא טווח רחב של סדרות. סדרות בינוניות אך מהנות, סדרות כמעט-מצוינות אך כאלו שנעדר מהן האלמנט שיהפוך אותן למושלמות וסדרות זבליות למדי אך עדיין מהנות לצפייה.

"נמלטים" ("Prison Break" בלעז; ואפילו ב-yes היו כאלה שאהבו את אופציית "הבריחה מהקלבוש" של עידו f. כהן) שייכת לקצה העליון של סדרות הביניים. היא לא סדרת מופת שתשנה את חייכם אך היא סדרה מספיק טובה המספקת לצופיה בידור יעיל ומהנה. אבל הבה נודה בכך, סיבה עיקרית לצפייה בסדרה היא כוכב הסדרה, התגלית וונטוורת - The Pretty - מילר. מילר מצליח ליצור דמות רגישה ופגיעה אך בד בבד עתירת בטחון, כזו שמצליחה להיות עשרה צעדים לפני כולם. כן, הוא לא רק יפה (מאוד יפה!) הוא גם חכם (מאוד חכם! ויפה).

מילר מגלם את מייקל סקופילד, מהנדס מבנים במקצועו, שאחיו לינקולן בורוז יושב בכלא על רצח וממתין לביצוע גזר דינו: מוות. סקופילד מאמין באמונה שלמה שאחיו חף מפשע והוא יושב על לא עוול בכפו. כשאחיך מואשם ברצח האח של סגן הנשיא, להוכיח את חפותו אינה משימה קלה. אלא שהמושג "משימה קלה" זר כנראה לאוזניו של סקופילד והוא מחליט לעשות מעשה נועז ובלתי-מתקבל על הדעת: הוא מבצע שוד בנק במטרה ברורה להיתפס, כדי שיכניסו אותו אל אותו הכלא בו אחיו מרצה את המאסר שלו. מייקל לא עושה זאת רק כדי להיות קרוב לאחיו בימיו האחרונים. האג'נדה שלו היא "אם אי אפשר לחלצו מבחוץ, אז אפשר לנסות ולחלצו מבפנים".



אם נסכם את עלילת הסדרה במשפט אחד: גבר נכנס לכלא כדי להבריח את אחיו הכלוא שם. מופרך? בהחלט. אבל זוהי טלוויזיה, גבירותיי ורבותיי. היגיון חיצוני מתבטל לעיתים לטובת הנאת הצופים.

"נמלטים" מצטרפת לסדרות כמו "24" ו"אבודים", שלוקחות את המושג "עלילה עונתית" ומותחים אותו ל"עלילה סדרתית". הסיפור ב"נמלטים" לא נפתר ולא אמור להיפתר לאחר מספר פרקים, אלא הוא נועד להמשיך להיות מסופר במרוצת חיי הסדרה. כמה זמן הרעיון הזה יחזיק? יוצרי הסדרה טוענים שעד כה יש להם קווי עלילה עד לעונה השנייה. למזלם הסדרה מספיק מצליחה כדי ש-FOX ידאגו להשאירה על המסך עד אז.

לפני שאמשיך אני רוצה להבהיר דבר אחד מאוד חשוב: הרבה אנשים ישמעו את עלילת הסדרה ויגידו: "אה, בית כלא, זה כמו אוז?". זה המקום להבהיר: לא. אין קשר ואין שום בסיס להשוואה בין שתי הסדרות. מדובר בעולמות שונים עם יומרות וכוונות שונות בכל סדרה. להשוות ביניהן זה כמו להשוות בין "רצח מאדום לשחור" ו"NYPD" רק בגלל ששתיהן סדרות המציבות שוטרים במרכז העלילה. שתיהן סדרות טובות בסוגן אבל שונות בתכלית. כך גם "אוז" ו"נמלטים". הראשונה דרמה נוקבת ואלימה עם ביקורת חברתית והשנייה מותחן יעיל ומהנה. זהו? הכל מובן? יופי.

הוא כל כך יפה!



עלילת הסדרה מתרחשת בשני מוקדים עיקריים. הראשון הוא כמובן בית הכלא בו סקופילד מתכנן את הבריחה מהקלבוש. לשם כך הוא צריך להיעזר בחלק מיושבי הכלא שהם, בלשון המעטה, לא נחמדים במיוחד. שותפו לתא הוא סו?קרה, בחור לטיני שחברתו ממתינה לשחרורו מהכלא. שתי דמויות בולטות נוספות הן אלו של המאפיונר ג'ון אברוצי (פיטר סטרומר הנפלא, "קונסטנטין", "רוקדת בחשיכה") ושל תיאודור "טי-באג" באגוול (רוברט נפ?ר, טומי דולן ב"קרניבל"), רוצח שלא כל הברגים אצלו מחוזקים במיוחד ואדם שלא מומלץ להחזיק לו את הכיס. סקופילד צריך למצוא את הדרך כיצד אנשים אלו ואחרים יוכלו לעזור לו תוך כדי שמירת הקלפים על מניעיו האמיתיים קרוב לחזה.




המישור השני מתקיים מחוץ לכלא ובו חברתו לשעבר של בורוז, ורוניקה דונובן (רובין טיוני, "סוף העולם"), עורכת-דין במקצועה, מנסה למצוא ראיות לחפותו של בורוז ונסחפת למעגלי קונספירציה שקצת גדולים עליה.

עלילת הסדרה כאמור היא פשוטה מאוד: יש תוכנית בריחה, צריך לבצעה לפני גזר הדין, מה כבר יכול להשתבש? מה כבר יכול להסתבך?

הוא מאד יפה!




"נמלטים" היוותה את יריית הפתיחה של FOX בעונת 2005/6 ועלתה לאוויר כבר בסוף אוגוסט 2005, כחודש לפני המועד הרשמי של פתיחת העונה. הדבר נעשה כדי לשדר מספיק פרקים מסדרות הרשת לפני שכל הסדרות יוצאות לחופשה מאונס עקב משחקי הבייסבול באוקטובר. הסדרה שובצה במשבצת של "24" ונועדה "לחמם" את המשבצת עד שובו של ג'ק באוור בינואר. הצלחת הסדרה הפתיעה את אנשי FOX שמצאו עצמם עם שתי סדרות להיט הנאבקות על אותה משבצת. הפתרון הראשוני שנמצא היה לעכב את שובה של "נמלטים" למאי, לאחר סיום העונה ולאחר שג'ק באוור יסיים עוד יום עמוס במיוחד. לחצם של הצופים גרם לאנשי הרשת להקדים את שובה של הסדרה ממאי למרץ. בארץ לא נזדקק ללחוץ על yes כיוון שכל 22 פרקי העונה ישודרו ברצף ללא הפסקה ביניהם (למעט חגים למיניהם, מן הסתם).

הסדרה איננה חפה מבעיות ולפעמים נדרשת מהצופים מידה לא מועטה של סיספונד. דמויות מסוימות עושות מעשים שנראה כאילו סובכו במיוחד רק כדי שיהיה תסבוכת בעלילה. דמותה של ורוניקה למשל, יכולה בהחלט להתמודד על תואר "סגניתה של קים באוור כדמות הטיפשה ביותר על המסך". ובתור סדרה שאמורה להיות מעין תחליף/תואם "24", יש ל"נמלטים" עוד הרבה מה ללמוד ממנה בכל הנוגע לקצב מהיר ומתח בלתי פוסק. לחלק מהפרקים מתלווה גם התחושה כאילו שני צוותי תסריטאים עבדו על הסדרה. האחד, המתוגמל והמוכשר יותר, כתב את קטעי בית הכלא ואילו השני, המוכשר פחות, כתב את הקטעים שמחוצה לו.




יחד עם זאת, הסדרה בהחלט לוקחת את הצופה לכיוונים לא צפויים לעיתים ומספקת כמות גדולה של תפניות עלילתיות לא צפויות שישאירו את הצופה על הקצה. מאחורי הסדרה עומדים ניק סאטורה, שכתב בעברו ל"הסופרנוס" ו"חוק וסדר" ובמאי הקולנוע ברט ראטנר ("אקס-מן 3", "דרקון אדום") שאף ביים את הפיילוט.

"נמלטים" היא לא "הסדרה של חיי", אבל היא בהחלט סדרת מתח יעילה ומרתקת שתיתן לכם מספיק נושאי שיחה במשרד/לימודים בימי חמישי בבוקר.

וכאמור, יש את וונטוורת. והוא כל כך, אבל כל כך יפה.





וונטוורת מילר (Wentworth Miller) - כרטיס אישי




שם מלא: וונטוורת ארל מילר ה-III

תאריך לידה: 2.6.1972

ארץ לידה: בריטניה (הוריו שהו שם לצרכי לימודים. וונטוורת חזר עימם לארה"ב שם התגורר בברוקלין, ניו יורק).

מוצא: מצד האב - אפריקאי-אמריקאי, ג'מייקני, אנגלי וגרמני-יהודי (הסבתא-רבא מצד האב יהודיה). מצד האם - רוסי, צרפתי, הולנדי וסורי ולבנוני. זה אולי גם מסביר מדוע צבע עינו הימנית הוא חום ועינו השמאלית בצבע ירוק.

מצב משפחתי: רווק (וממתין ל-assafTV. למה אתם חושבים שאסף פורש מכתיבת ה"אסור לפספס"?)




משפחה: שתי אחיות צעירות ממנו, עורכות-דין במקצוען.

השכלה: בוגר אוניברסיטת "פרינסטון" עם תואר בספרות אנגלית. מילר גם היה חבר בלהקת א-קאפלה של "פרינסטון" ואף הופיע עמה ברחבי העולם.

רזומה: תפקידי אורח בסדרות "באפי קוטלת הערפדים", "צעירים לנצח" (Popular), "ג'ואן מארקדיה" ו"אי.אר". כמו כן השתתף במיני סדרה "דינוטופיה". בקולנוע השתתף ב"מלחמת האופל" וגילם את הגרסה הצעירה של דמותו של אנטוני הופקינס בסרט "הכתם האנושי" (ובלי קשר לאהבתי לוונטוורת הוא החלק הכי טוב בסרט המשמים הזה). מילר אף תרם את קולו ל"א.ד.י", המטוס החמקן ב"חמקן". על "נמלטים" היה וונטוורת מילר מועמד לפרס "גלובוס הזהב" בקטגוריית השחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה.

טריוויה: מילר שלנו אוהב לנשנש עוגיות Oreo; הוא פתח מחסה לחתולים שעברו התעללות; אוהב את הסדרות "חוק וסדר" ו"משפחת סימפסון" ומצהיר על עצמו שהוא די עצלן ו"בטטת כורסה". הקעקוע המלא שעמו הוא נראה בסדרה הוא עבודת איפור האורכת ארבע שעות תמימות ויש צורך בשעתיים נוספות רק כדי להסירו.




אמונה: מילר לא הצהיר בראיונות עימו על אמונה בדת מסוימת אבל יש מספיק אנשים בעולם - ובאינטרנט - שמאמינים במילר והם אפילו פתחו את "הכנסייה הראשונה של וונטורת מילר" בה אפשר לסגוד ל-The Pretty.

כינויים: סטינקי, וונט. באתר FCoWM יש את ה-Wentionary - מילון הוונטוורת של אוהביו. שם אפשר למצוא כינויים ושמות תואר כמו
"Wentaholic" (מכורים לוונט), "Wenterful" (וונט+נפלא) ואני אתן לכם לנחש לבד למה הכוונה ב- WentJr.

התעלומה: לא, אני לא מתכוון להתייחס לרכילות על נטיותיו, כביכול, של מילר (מבחינתי אין תעלומה). לא לא. אני מדבר על תעלומה גדולה ומסתורית שאין כמוה: אין אף תמונה של וונטוורת מילר ללא חולצה! בימים בהם כל סלב מדרגה ז' מחביא בארון קלטת סקס נועזת, וונט שלנו לא רק שאיננו חושף טורסו, אלא אף מתהדר בסוודרים בלא מעט מתמונותיו. למעט תמונות מהסט של "נמלטים" אין תמונות של מילר כשפלג גופו העליון חשוף וגם בתמונות אלו הקעקוע מסתיר את גופו בעצם. נחמה מסוימת יכולים למצוא המעריצים בעובדה שמילר לא פוסל על הסף את האופציה להצטלם בעירום בסרטים "אבל התאורה צריכה להיות נכונה וסבתא צריכה להבטיח שהיא לא תצפה". אין בעיה וונט, סבתא לא תצפה. אנחנו נהיה שם כדי להסתיר לה.