המסך המפוצל

רחב ל-10%

כבר חצי שנה משדרת yes חלק מהתכנים שלה במסך רחב. הסמנכ"ל הטכני של yes מסביר מה זה בכלל, ולמה חלק מהדמויות מחוץ לתמונה

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 11-01-2006
88 תגובות
במאי 2005 השיקה yes, כמעט חמש שנים אחרי התחלת שידוריה, את המעבר לדולבי-דיגיטל ובכך "הביאה את החוויה הקולנועית אל הטלוויזיה". זה אומר ש-yes משדרים 5.1 ערוצי סאונד בצורה דיגיטלית, כך שכל מי שיש לו מערכת קולנוע ביתית ואת מכשיר ה-MAX (או מפענח מהדור החדש) יכול לראות את השידור בדולבי דיגיטל - בדיוק כמו בבתי הקולנוע, עם חמישה רמקולים: הימני, השמאלי, הסראונד הימני, הסראונד והשמאלי, והסאב. במקביל עברה yes לשדר חלק מהתכנים בפורמט המסך הרחב.

מה זה מסך רחב? האם זה טוב או רע לצופים? ומה הקטע עם זה שדמויות בסדרות כמו "הבית הלבן" פשוט נחתכות מדי פעם בצדדים אצל בעלי הטלוויזיות הרגילות? כדי לנסות ולענות על השאלות הללו, ביקרנו אצל איציק אלייקים, הסמנכ"ל הטכני של yes. כמו בביקור הראשון שלנו, גם הפעם התקבלנו בזרועות פתוחות ועם רצון אמיתי לענות על השאלות שלנו ולנסות לפתור את הבעיות שהעלינו.

מה זה, בעצם, "מסך רחב"?
יחס התמונה בטלוויזיה הוא 1.33:1, בעוד יחס התמונה בקולנוע הוא 2.35:1. בחישוב פשוט, כשמשדרים סרט קולנוע בטלוויזיה רגילה, מקבלים רק 56% מהתמונה. הפורמט הרחב, שהוא הפורמט שתופס תאוצה ברחבי העולם - ומדובר על כל תעשיית הפלזמות וה-LCD, שוק שמגלגל מיליארדי דולרים - הוא פורמט של טלוויזיות 16:9, כלומר 1.77:1, שזה אמנם עדיין לא 100% מהתמונה, אבל מדובר ב-75%, שזה נסבל, וזה בכלל שדרוג של המצב הקיים. את התקן הזה אימצו תקני ההיי-דפנישן.

לכמה מלקוחות yes יש טלוויזיה 16:9?
בשנת 2005 נמכרו בין 60,000 ל-70,000 LCD ופלזמות. הצפי ל-2006 מדבר על הכפלה של המספר הזה. גם בגלל המונדיאל, שמהווה טריגר לרכישת טלוויזיות כאלה. אני מאמין שתהיה יותר מהכפלה בתחום הזה. עד סוף 2006 יהיו להערכתי לכ-15% מהשוק טלוויזיות פלזמה. כמה מתוכם ב-yes? אני מאמין שיותר מ-50%. בחנויות אומרים לך שעדיף להתחבר ל-yes בגלל איכות התמונה. אם אתה רוצה להישאר ב-HOT נותנים לך דגמים נחותים יותר. בתקופת הכבלים האנלוגים, היו הרבה תלונות מבעלי טלוויזיות סוני על פגמים בתמונה. מעבר לזה, יש גם מסכי CRT שהם 16:9, שנמכרות ב-2000 ש"ח, ויש הרבה טלוויזיה מהמון דגמים שיודעות לדמות מצב של 16:9 למרות שהן 4:3.

כמה אחוזים מלקוחות yes מסוגלים לראות מסך הרחב?
להערכתי מעל עשרה אחוז. אבל כוכב הצפון בעולם הוא ברור. אנחנו חיים בתקופת מעבר. אבל תוך מספר שנים כל התכנים ישודרו ב-16:9. נכון שכיום המחירים עדיין יקרים, אבל קצב ירידת המחירים הוא גדול. היום ב-7000 ש"ח אפשר לקנות 32 אינץ' LCD. לפני חמש שנים שילמת 6000 ש"ח על טלוויזיה 29 אינץ'. זה לא רחוק. מדובר בירידות של כ-15% ברבעון. פלזמות טובות נמכרות ב-12,000 ש"ח. פעם זה היה 20,000. היום אפשר למצוא לא מותגים גם ב-9,000 ש"ח. סוני סגרה את הליין של הטלוויזיות הרגילות, ה-CRT, לפני חמש שנים. אלו טלוויזיות שמייצרים כיום רק בטורקיה ובסין. אחד האתגרים שלנו זה להעביר את הבשורה הזאת לציבור, כי בעצם לא כולם מבינים.

מתוך הסרט "שמי אוקטובר"
למעלה, כפי שהיא נראית בבית הקולנוע. למטה, כפי שהיא מוצגת במסך 4:3

המטרה היא לא להגיד לאנשים איזה טמבלים הייתם, אלא להסביר שיש פה משהו חדש שיכול לאפשר לכם ליהנות יותר מהחוויה. ואנחנו לקחנו על עצמנו את ההובלה, לקחנו על עצמנו לחנך את שוק, בדיוק כמו שעשינו עם הממירים הדיגיטליים, עם שלט ששולט על הטלוויזיה, עם התזכורות. היה פה תהליך לא פשוט של חינוך שוק עד שהסברנו והטמענו את הדברים הללו. את אותו תהליך אנחנו מנסים לעשות פה.

ועדיין, יש שני סוגים של שידור במסך רחב בטלוויזיה.
נכון, השיטה שאנחנו משדרים נקראת שידור אנמורפי, שזו גם השיטה שאימצו באירופה. השידור מתבצע כך שהתמונה נמתחת, והדמויות על המסך נהיות ארוכות יותר, וכשהצופה מגדיר את התמונה לפורמט 16:9, הטלוויזיה מותחת את התמונה והפרופורציות הנכונות מתקבלות. אם יש לך מסך רגיל, 4:3, אנחנו מותחים את התמונה ואז הצופה מפסיד פרטים. אבל מה שחשוב להסביר בטרמינולוגיה, זה שאנחנו משדרים מידע נוסף. בשידור הרחב משדרים מידע שהוא לא קיים בשידור הרגיל. כך שהמטרה היא לא לפגוע ב-4:3 אלא לצ'פר את אלו שיש להם מסך רחב.

אבל זה נכון רק בסדרות מסוימות. יש סדרות שבכוונה מצולמות במסך רחב.
נכון, כי העולם מתקדם לכיוון ה-16:9. חלק מהסדרות מצולמות ב"היי דפינישן" וחלק ב"Wide". הבמאי, בחלק מהמקרים, כבר לא חושב על ה-4:3 אלא על ה"WS", מבחינת התפאורה, האולפן, החוויה, הפרטים והדברים מסביב. למרות שבמצלמות יש להם את הסימון של הקווים המקווקווים, כך שהבמאי יכול גם לראות את התמונה המתקבלת בטלוויזיות רגילות. כך שבסופו של דבר תלוי מי הבמאי, מי הצלם, מה גודל האולפן והתנאים הסביבתיים. במשך הזמן נמשיך ונראה חוסר הקפדה כלפי שאר העולם.

ומהי שיטת השידור השנייה?
השיטה הנוספת נקראת "Letterbox". בשיטה הזו בעצם הופכים את ה-4:3 ל-16:9 ושמים פסים שחורים למעלה ולמטה. היתרון בשיטה הזאת: שמירה על הפרטים גם בטלוויזיות רגילות. החיסרון: התמונה קטנה יותר עבור הלקוח, בטלוויזיות ישנות וקטנות בקושי ניתן לצפות, ובעלי הטלוויזיות הרחבות לא יכולים למתוח חזרה את התמונה כי חלק מהתרגום מופיע על הפס השחור מלמטה.

אז איך בעצם נקבעת החלוקה? אילו סדרות משודרות בשיטת האנמורפית ואילו בלטרבוקס?
על פי החומרים שמתקבלים מחו"ל.

גם סדרות כמו "סמולוויל" ו"אברווד" ותוכנית האירוח של קונאן?
כן.

האם yes פועלת כדי למצוא פיתרון לבעלי הטלוויזיות הרגילות (קרוב ל-90% מהלקוחות, כאמור) כך שלא יפסידו פרטים בסדרות כמו "הבית הלבן" - שמיועדת לשידור במסך רחב ומשודרת בשיטה האנמורפית?
אנחנו בודקים אפשרות להכניס לתוך ההגדרות בממיר אופציה שבה יוכל הצופה לבחור אם לראות את הסדרה בלטרבוקס או במסך אנמורפי, אבל מדובר בתהליך ארוך של פיתוחי תוכנה, ואנחנו בוחנים אם האפשרות הזאת קיימת. אנחנו עדיין צריכים לחקור את זה, יש פה הרבה עבודה שצריך לעשות.

אולי אפשר להחליט שחלק מהשידורים החוזרים של סדרות המשודרות בצורה אנמורפית ישודרו בלטרבוקס?
מבחינה טכנית הרעיון אפשרי, אם כי הוא קצת מורכב מבחינת היערכות. אבל אחד הדברים שאנחנו לא מעוניינים בו, הוא בלבול של הלקוחות. חשובה לנו האחידות והפשטות בהעברת המסרים.

בזמנו פתחתם ערוץ נפרד למסך רחב. אולי יש אפשרות לארגן ערוץ נפרד כזה גם עבור הלטרבוקס?
היו לנו הרבה שיחות לגבי העניין הזה והחלטנו שבעצם לא יהיה נכון לעשות ערוץ נפרד, כי אנשים נכנסים לערוץ בגלל התוכן שלו, לא בגלל ה"WS". המסך הרחב הוא רק התבלין בחוויה. קודם כל הצופה בוחר את התוכן. לייצר ערוץ של 16:9 בלי עמוד שדרה פרוגרמטי הוא חסר תוכן.

בסדרות כמו "הבית הלבן", יש בכל פרק לפחות סצנה אחת שהצפייה במסך ה-4:3 מפריעה משמעותית לחוויית הצפייה - דמויות שמדברות מחוץ לפריים, ותופעות דומות. אולי יש סדרות שיש מקום בכל זאת לשדר אותן בלטרבוקס?
צריך לבדוק את זה ואולי לאמץ את מה שאתה מציע. הפסיכולוגיה שמאחורי העניין הזה: כל עוד לא ידעת מזה, זה לא הפריע לך, אבל בגלל שאנחנו העלינו את המודעות לזה, אנשים פתאום שמים לב לבעיות. גם כיום יש עדיין הרבה סדרות וסרטים שהגיעו מחו"ל בפורמט 4:3. יכול להיות שנצטרך לעשות אדפטציה לפי אופי הבמאי של הסרט או של הסדרה.

מתוך הפרק ששודר השבוע בסדרה "הבית הלבן"
למעלה, כפי שהיא נראית במסך 16:9. למטה, כפי שהיא מוצגת במסך 4:3

"הבית הלבן" שודרה בערוץ 3 ואחר כך בטלעד לפני שהיא הגיעה לערוץ +yes. גם ערוץ 3 וגם טלעד שידרו אותה בלטרבוקס. אולי יש מקום להמשיך לשדר סדרות שהציבור כבר רגיל לקבל אותם עם הפסים השחורים, בצורה הזאת?
גם ל-HOT וגם לטלעד אין את הטכנולוגיה שלנו יש, של השידור האנמורפי. בכל מקרה, אנחנו ניקח את זה לתשומת ליבנו ונראה.





אז קודם כל, תודה לאיציק אלייקים על הסבריו. ושנית, אנחנו מבטיחים להמשיך לבדוק את הנושא הזה. אם גם אתם מוטרדים מהנושא או שנראה לכם שהתשובות שקיבלנו לא מספקות, אתם מוזמנים לפנות אלינו בצורה פרטית ואנחנו נעביר הלאה את הבקשות ו/או התלונות.