המסך המפוצל

אנשים בקופסאות, עשבים בשקיות

כשהחיים שלך נראים שגרתיים ומשעממים לא פלא שלפעמים בא לך שכטה. ננסי בוטווין אפילו עושה מזה עסק

מאת: assafTV

פורסם: 20-11-2005
80 תגובות
דמיינו לרגע את "עקרות בית נואשות", רק במקום טרי האצ'ר כסוזן מאייר, הציבו במקומה את מרי לואיז פרקר. אין כאן ניסיון להשוות בין הסדרות. מארק צ'רי, יוצר "עקרות בית נואשות" כתב את התפקיד של סוזן במיוחד למרי לואיז פרקר, אך פרקר סירבה ומי שזכתה מההפקר היא טרי האצ'ר שנשלפה מתהומות השכחה.



אבל לא צריך לדאוג למרי לואיז פרקר. עם פרס ה"טוני" על תפקידה במחזה "הוכחה" (גווינת פאלטרו מגלמת את התפקיד בגרסה הקולנועית) ופרס "אמי" על "מלאכים באמריקה", תהומות השכחה זה המקום האחרון בו אפשר למצוא את פרקר. וכעת אפשר למצוא אותה בשכונת אגרסטיק, פרבר כל-אמריקאי יוקרתי, לא שונה בהרבה מוויסטריה-ליין, בו כל האנשים נראים אותו דבר, נוסעים באותן מכוניות, גרים באותם בתים ועובדים בעבודות שמכניסות הרבה כסף. אלא שהחיים האלו מותירים מעט מאוד מקום לנשמה, לכיף, לשחרור.
כאן נכנסת לתמונה ננסי בוטווין. ננסי מוכרת לתושבי השכונה קצת חופש ושחרור מחיי השגרה. החופש הזה מגיע בשקיות קטנות מלאות בעשבים ירוקים, תמורתם מקבלת בוטווין כמה "ירוקים". ירוק תמורת ירוק.

מה גורם לננסי בוטווין, אמא לשני ילדים, האחד בן-עשרה והשני בן 10, לעסוק במקצוע שגם מהווה עבירה על החוק, גם מסכן אותה ואת ילדיה וגם בעל מוסריות מפוקפקת? הסיבה העיקרית היא שננסי התאלמנה לפני חודשים ספורים. בעלה יצא לריצת הג'וגינג היומית שלו, חטף שבץ ומת. ננסי נותרה אלמנה, מטופלת בשני ילדים, וכעת היא צריכה לקיים אותה ואת ילדיה בכוחות עצמה. אבל הסדרה לא עונה לנו על השאלה מדוע ננסי בחרה במקצוע זה. אפשר לנחש שהפיתוי להרוויח סכומים גדולים בפרק זמן קצר, בנוחות וללא טרחה גדולה קסם לה עד מאוד.

בעיות הפרנסה הן רק חלק מהבעיות הניצבות בפני ננסי. למשל התמודדותו של בנה הצעיר שיין עם מותו של אביו. לא מספיק שאתה לא השחקן הכי מבריק במגרש הכדורגל, אם אתה יתום טרי ומתנהג בצורה מוזרה, אתה לא בדיוק עולה בסולם הפופולריות בבית הספר.



חברתה של ננסי היא סיליה הודס (אליזבט פרקינס הנפלאה שאם היא לא תזכה באמי אני אצרח). סיליה היא מאותן נשים שחשוב להן להיראות טוב מכולם בכל מחיר. אלא שאליזבט קצת מקלקלת את העניינים. אליזבט היא בתה הקטנה של סיליה, אם כי "קטנה" זו לא המילה שסיליה תשתמש כדי לתאר את בתה בעלת המשקל העודף. בעידן שבו ילדים הם אביזרים לא פחות מבגדי מעצבים, ילדה עם כמה קילוגרמים עודפים זה כמו להיתקע עם בגדים מהשוק וסיליה מרוגזת ש-Isabelly לא עומדת בציפיותיה השטחיות. בתה הגדולה של סיליה יוצאת עם סילאס, בנה הגדול של ננסי.

דמויות נוספות בסדרה: דאג ווילסון (קווין "המלך" נילון), חבר מועצת העירייה שמבלה את רוב זמנו כשעשן מריחואנה עוטף אותו; בעלה של סיליה, דין הודס, רו"ח יהודי שגם הוא משתמש בשירותיה של ננסי; את הסחורה שלה רוכשת ננסי מהייליה ג'יימס (טוניה פטאנו), ביג מאמא שחורה עתירת חכמת חיים; שני ילדיה של הייליה, קייון (טיירון מיטשל) ו-וניטה (אינדיגו, רונה הפוטנציאלית מ"באפי, קוטלת הערפדים") עוזרים לה בעסק המשפחתי.




איך ננסי בוטווין, עקרת בית משכונה יוקרתית הגיעה בכלל לעסק הזה? ובכן, הכירו את גיסה של ננסי - אנדי בוטווין (ג'סטין קירק ששיתף פעולה עם פרקר ב"מלאכים באמריקה" ומצטרף לסדרה החל מהפרק הרביעי). אנדי הוא חבר של טיירון והוא זה שהכיר ביניהם. אנדי, בניגוד לאחיו המנוח, הוא לא ממש חומר לפרברים. אנדי הוא בטלן חסר מחויבות אבל הוא אוהב את משפחתו ועוזר להם, בדרכו.

בשום נקודה בסדרה לא עולה בעצם שאלת המוסריות של ננסי. מדוע היא בחרה דווקא בדרך הזו. אפשר לנחש שלמרות שננסי היא לכאורה לא עקרת הבית הרדודה מהפרברים, בסופו של דבר היא אכן כזו. ננסי היתה יכולה למצוא עבודה פשוטה, ממלצרות ועד מזכירות. היא היתה יכולה לוותר על הבית היוקרתי ולעבור לגור בדירה זולה. ראינו לא אחת מקרים שבהם הילד הגדול תורם אף הוא ומוצא עבודה חלקית לשעות אחר הלימודים. או במילים אחרות, ננסי בחרה בדרך הקלה ולא בקשה, מבלי להתחשב בהשלכות. היא בחרה דרך שמסכנת את חייה שלה ואת חיי ילדיה. המשטרה יכולה לעצור אותה, לקחת ממנה את ילדיה ולסגור את ננסי מאחורי סורג ובריח לשנים ארוכות. סוחרי סמים מתחרים יכולים להתקומם על המתחרה החדשה שלהם ולגרום לה לצאת מהעסק בדרכים ש"מנומסות" הן הדבר האחרון שאפשר לומר עליהן. בסופו של דבר ננסי אולי לא כזו שונה משכנותיה הריקניות. היא לא מוותרת על הבית הגדול, העוזרת, הג'יפ היוקרתי.

אלא שלננסי כל השאלות האלו לא עוברות בראש. היא חושבת איך למכור יותר כדי לשלם את החשבון הבא. אולי חיי היום יום עיוורו אותה. כל מה שהיא רואה זה חשבונות ומעמד חברתי. אולי מכירת סמים נראית כדבר פחות מלוכלך בעיניה. היא היתה יכולה למכור את גופה, או למכור סמים קשים או לשלשל חמישה דולרים בשש מעטפות, אז אולי מכירת מריחואנה היא באמת הרע במיעוטו.

לצד הביקורות המשבחות בארה"ב היו גם גלי ביקורת כמובן. פרקר טוענת שבגלל עיסוק הסדרה בסמים היא לא הוזמנה לתוכניות האירוח. היא קוננה שג'יימס גנדולפיני מגלם רוצח ומוזמן ללא בעיות לתוכניות אירוח ואילו היא שמגלמת סוחרת סמים, מוקצית. והיא אפילו לא עישנה בחייה ג'וינט, כך היא טוענת.



הסדרה לא באמת עוסקת בסמים וביחס החברה אליהם. למרות שבאחד הפרקים מופיע נאום אנטי-ממסדי מפי אחת הדמויות, נראה כאילו היוצרים לא באמת התכוונו לדברים שנאמרו על ידי אותה דמות. נראה כאילו הם פשוט ציידו אותה בשלל קלישאות חבוטות ולעוסות רק כדי שאותה דמות תיראה כביכול כעמוקה וחתרנית כאשר גם הדמות עצמה לא באמת מתכוונת לדבריה אלא רק אומרת זאת כדי שתיראה כאילו יש לה אג'נדה אמיתית ולא אחת שפשוט רוצה לחיות את חייה הקטנים בין שאכטה לשאכטה.

אז על מה באמת הסדרה? עלינו. על אנשים בקופסאות קטנות על צד הגבעה. אנשים שנראים אותו דבר ועשויים מטיקיטאק. וכולם נראים אותו הדבר. לא פלא שהם רוצים קצת גראס. אפילו את הריגושים שלהם הם צורכים באותה צורה.





"העשב של השכן" (Weeds), מהערב ובכל יום ראשון ב-22:00 בערוץ +yes. שידורים נוספים בימי שבת ב-22:30.