המסך המפוצל

מי את, לורן ריד?

מי את, לורן? האם את הבריטית המאופקת או שמא הסוכנת חסרת המעצורים שדהרה עם סארק בעולם וזרעה הרס? והאם נראה אותך בעונה הרביעית?

מאת: לוק

פורסם: 22-10-2005
17 תגובות
כך חלף לו פרק סיום העונה של "זהות בדויה". בפרץ של אקשן מסחרר, ווהן אפל וסלואן מתפתל. אך למרות האקשן הרב וקריאות ההתפעלות והשבר שנורו לעבר המסך בסצנת הפתיחה המעולה ומרובת הפיצוצים, אין ברירה אלא להכריז כי נותרנו עם חצי תאוותנו בידינו, ולא רק בגלל היעדרה של אירנה "שלום" דרבקו מהעונה. במובן הזה, פרק סיום העונה אינו שונה בהרבה משאר העונה, שהתאפיינה ביצירת מתח ומסתורין סביב תעלומות שונות, רק כדי לפתור את אותן התעלומות בצורה מבישה ממש כמה פרקים לאחר מכן (מי אמר שנתיים אבודות ולא קיבל פתרון עשוי ברישול, שלא היה מועלה כלל על המסך בעונה הראשונה או השנייה?). אז כן, היו לנו כמה וכמה רגעי אקשן משובחים כמיטב המסורת האליאסית, וכאמור, בפרק סיום העונה מספרם היה גדול בצורה מענגת עד מאוד, אבל אלה טומאו על-ידי אינספור העוויות "נו באמת" שחלפו על פניי למראה החורים העלילתיים רבי המשקל. החור העלילתי הגדול ביותר מהווה עבורי גם את האכזבה הגדולה ביותר, שכן כמות הפוטנציאל שהיתה טמונה בגברת הבריטית היה גדול עד מאוד, גדול בהרבה מהפוטנציאל שמומש.

לורן ריד, האישה בעלת אלף הפרצופים (או שני הפרצופים, על-פי חילוף המסיכות בפרק האחרון), התעלומה הגדולה ביותר של העונה השלישית עבור כולנו מלבד כמה תמהונים שעדיין מתעניינים במיטב יצירותיו של מיילו רמבלדי, מתה. אך היא מתה מבלי לתת שום וידוי קורע לב, ללא כל הסבר על מה ולמה, ולמען האמת, מותה היה אנטיקליימקס רציני. דינג דונג, המכשפה מתה, ובמותה היא נותנת לסידני את מספרה של הכספת המסתורית - התנהגות נדיבה שלא מתאימה כלל לדיוקנה כפי שהוא הצטייר בפרקים האחרונים, או אולי דווקא התנהגות נכלולית שגם לא מתאימה כלל לדיוקנה כפי שהוא הצטייר בפרקים האחרונים, שכן ללורן ריד של הפרקים האחרונים לא היה אכפת כלל מה יקרה אחרי מותה. היא היתה אגוצנטרית מדי בשביל זה.



בפרקי אמצע העונה, אלה שבאו מיד לאחר שגילינו על בגידתה, נראה היה כי לורן מתייחסת לעבודתה באמביווילנטיות מה. היה ברור מהתנהגותה שהיא לא רק כלבה קרה שנשלחה מהגיהינום (ונניח לפרדוקס הזה לשכון לו בשקט) כדי לאמלל את מייקל שלנו - היא באמת אהבה אותו. היא מנעה את מותו כמה וכמה פעמים, ואפילו התרגזה עד מאוד כשגילתה אודות בגידותיו עם סידני (הא, extracurricular sextivities, לאן הלכתם בתרגום?).

אבל, באיזשהו שלב, זה נפסק. לפתע נראה כי ללורן אין עוד בעיה לירות לכיוונו של בעלה, ולזמום את מותו בדרכים שונות ומשונות. ובכן, בעוד שבהתחלה יכולנו לתרץ אותה באמירות כגון "אבל היא ידעה שהוא לובש שכפ"ץ!" ו"נו, באמת, ממתי התרסקות מטוס הורגת מישהו? לא ראיתם אבודים?" - בסופו של דבר נגמרו לנו התירוצים. בעיקר כשלורן הותירה את בעלה למות ממנת יתר של נוזל האמת המסתורי.

או שמא?

אחרי הכל, כשכנופיית הסי.איי.איי. העליזה הגיעה למקום בו לורן וסארק הותירו את מייקל, הוא עדיין היה בחיים. הייתכן שלורן נמנעה מלהרוג אותו בכוונה? שאלות רבות הותרת מאחורייך כשהחלטת ליפול לבור אחרי כמה יריות, לורן ריד. מה עשית ב"אמנה"? מה חיפשת שם בכלל? האם יש לך איזשהו עניין ברמבלדי? ובכלל, אם את כזו קרה ומרושעת, למה היתה לך בעיה כשנתבקשת לחסל את אביך?

מי את, לורן? האם את הבריטית המאופקת שהיתה אשתו של מייקל, או שמא את הסוכנת חסרת המעצורים שדהרה עם סארק ברחבי העולם החופשי וזרעה הרס למכביר? הנערה עם הבזוקה, או זו שהזהירה את סידני להתרחק מבעלה? העלמה שירקה על בעלה לאחר שקטיה דרבקו דקרה אותו, או זו ששילחה בו כמה אגרופים לאחר שזה העדיף להפנות את האקדח ממנה כדי שסארק לא יהרוג את סידני? שאלות רבות כל כך הותרת אחרייך, מיס ריד. האם מישהו יטרח לענות לנו עליהן בעונה הרביעית?

לא נראה סביר במיוחד, בהתחשב באווירת ה"ברוך שפטרנו מעול הכנסתה של זו לתסריט" שנדפה מסצנת המוות. וחבל, כי בעונה השלישית, העונה שבה איבל פרנסי פסה מהעולם, אירינה דרבקו לא עשתה כלום חוץ מלצ'וטט מדי פעם עם ביבי בריסטו, ואפילו סידני היתה אנמית וחסרת חשיבות למדי (ורק הבליחה מדי פעם לכמה דקות כדי לגלות דברים על השנים האבודות או כדי להסביר לווהן מדוע הם לא יכולים להיות ביחד, ואיך בדיוק הלשון שלה בפה שלו היא חלק מהתוכנית להפרדתם המיידית), לורן היתה הכוח המניע. בין אם היה מדובר בחלקה הראשון של העונה ובקנאתה למייקל, ובין אם היה מדובר בחלקה השני, על כל הפוצי-מוצי עם סארק ובני חבורתו.

איפה שוכנת נאמנותך האמיתית, לורן? האם את בכלל אוהבת את ווהן, כפי שהכותבים התעקשו כל כך להחדיר לנו במשך העונה כולה? וחשוב מכל - האם נזכה שוב לראות את זיו פנייך? אחרי הכל, בעולם של "זהות בדויה", הכל אפשרי.



כלומר, לא הכל אפשרי. נראה שהניסיון להכניס את האמנה בתור מרושעי-העונה המעוניינים אך ורק במטוסים למיניהם (הזכרו נא בפשע הראשון של האמנה העונה) ובפצצות פלזמה - נכשל, ובאיזשהו שלב הפכו לורן וסארק לעמיתיו של סלואן במרדף אחר רמבלדי. אין לי שום התנגדות לרמבלדי, אך באמת, האם זה כה מוגזם לבקש ארגון טרור שאינו מורכב אך ורק מחסידי רמבלדי? לפחות לפרק אחד או שניים. בבקשה.

אבל לפני סיום, בהחלט אפשר להתעודד בעובדה שלא הכל שחור. ע"פ השמועות האינטרנטיות למיניהן, העונה השלישית היתה יוצאת-דופן באי ההשקעה שניכר בה, והעונה הבאה תחזיר את "זהות בדויה" לסורה החיובי. אין ספק שיש לג'יי ג'יי אברמס ולחבר מפיקיו מספיק חומר כדי להניע בכיף את הפרקים הראשונים של העונה הרביעית, ולפתל את העלילה עוד יותר. הפרוייקט המסתורי של ג'ק, בגידתה של קטיה דרבקו, משפחת סלואן המאוחדת והמרדף אחרי פריט הרמבלדי, ובריחתו המיועדת של סארק מהכלא (מה, בעשרים הפעמים הקודמות הוא הצליח. מה נשתנה המעצר הזה מכל המעצרים?).

הבה נקווה רק שהם יצליחו לעשות את זה מבלי להותיר חורים גדולים ומהדהדים בעלילה, שכן לאף אחד אין כוח לחכות לעונה השביעית כדי לזכות במעט מילוי חורים.





העונה הרביעית של "זהות בדויה" תשודר ב-AXN החל מ-12/11/05.