המסך המפוצל

איסטרא יאללה בלגינא

\"וונדרפולס\", שעולה היום בסטאר וורלד, היא פנטזיה פרועה, מצחיקה בטירוף לפרקים, מענגת בשאר, ומבוטלת

מאת: yaddo

פורסם: 07-08-2005
35 תגובות
"כפי שאתם יודעים, ירשנו משבצת שידור מאוד מסובכת שלא מותירה יותר מדי סיכוי לתשומת לב על ידי קהל רחב. עם זאת, דומה שצופינו הנאמנים מאוהבים, כמוני, ב'וונדרפולס', ומבינים עד כמה שנונים, שונים, אינטליגנטיים, כיפיים ואבסורדיים החיים של הדמויות, הודות לכותבים המבריקים שלנו".





קשה להכריע מהו הביטול של FOX שהסב לי הכי הרבה כאב לב. ברשת שהזניקה וביטלה במהירות סדרות כמו "פיירפליי", "אנדי ריכטר", "גרג הארנב" ו"עצמאי בשטח", הבחירה קשה, מעציבה ולעתים מעלה פלאשבקים לתחושות הראשוניות שעלו למשמע הביטול, כמו לחזור לשדה הקרב.

מבין הרשתות הגדולות, פוקס היא החדשנית ביותר, אבל ידה קלה מדי על ההדק. שיטות הפעולה שלה נדמות לא אחת כאילו נתנה גלידה לילד, חיכתה שעיניו יוארו ואז חמסה אותה ממנו. ההבדל המכאיב בין המשל לנמשל, הוא שלא אחת אנחנו מספיקים לפתח כלפי הגלידה רגש לפני שהיא מועלמת. הפעם האחרונה התרחשה באפריל 2004, עת בוטלה "וונדרפולס" ("Wonderfalls", ימי שני בסטאר וורלד, תחת השם התלוש "הנהדרים"). כשלעצמי, לא הבנתי את גודל ההפסד עד שבתחילת 2005 יצא מארז ה-DVD של הסדרה וצפיתי בשאר הפרקים.

מעשה בג'יי טיילר (קרוליין דאברנה הכובשת), בחורה חמודת-מראה בת 24, מיזנתרופית למדי, עובדת בחנות מזכרות בשם "וונדרפולס" ליד מפלי הניאגרה וגרה באתר קרוואנים. היא בחורה שנונה וחכמה, למדה פילוסופיה, ובכל זאת תקועה בחנות הזו ואפילו חוזה בעמיתה הדביל הופך לעוזר הנהלה לפניה. יום אחד היא רואה בחנות אריה צעצוע פצפון ודפקטי מדבר אליה, ולא סתם, אלא נותן לה הוראות. כעבור דין, דברים ומחאות היא נעתרת לו, אבל זה רחוק מלהסתיים בזאת, כי במהרה חיות צעצוע נוספות נותנות לה הוראות תמוהות שבדיעבד משיקות אירועים המהווים מין מכה קטנה עם האצבע על יריעת הגורל, כזו המחוללת גלים שמפילים דברים למקומם. משהו יפה.



שתי סדרות עשויות לעלות לראש למשמע התיאור הזה: "ג'ואן מארקדיה" ו"מתים במשרה חלקית". הראשונה אף שודרה ב-CBS באותה עונה של "וונדרפולס", במשבצת שלפניה, כדי שצופיה יעשו מעבר חלק לכאורה מהסדרה המצליחה (בשעתה) על הנערה שאלוהים מדבר אליה בעל כורחה, אל הסדרה על הבחורה שחיות צעצוע מדברות אליה בעל כורחה. אבל אם "ג'ואן" היתה סדרה צדקנית, מתחסדת ומוסרנית עד כדי קבס, הרי ש"וונדרפולס" רחוקה מכך כמרחק מפלי הניאגרה מארקדיה, קליפורניה.

ובאשר ל"מתים במשרה חלקית" - בריאן פולר, אחד מיוצרי "וונדרפולס", הוא גם יוצר "מתים", ואכן יש אלמנטים מאוד דומים השייכים לשתי הסדרות: שתיהן דרמדיות שבחזיתן ניצבת בחורה צעירה, חכמה, שנונה ומצחיקה, הנזרקת שלא מרצונה אל עולם פנטסטי שלא הכירה קודם לכן. אלא שב"וונדרפולס" זה עובד לטעמי טוב בהרבה מאשר ב"מתים במשרה חלקית".

גם אם יש שיאמרו שהתוצר פה קולני או קשקשני מדי, ולא אחת במהלך הצפייה ניתן יהיה להבין אותם, בסופו של דבר מדובר בפנטזיה פרועה, מצחיקה בטירוף לפרקים ומענגת בשאר, ובניגוד ל"מתים", אין פה תלישות מהמציאות ברמה המאלצת המצאת יקום חלופי, ועל כן גם אין אקספוזיציה של כמעט עונה שלמה. הפיילוט מבסס את כל מה שצריך לבסס, ועקרונית אפשר להתחיל בהרפתקאות, מה שאכן קורה.

יחד עם פולר יצר את הדבר הזה גם טוד הולנד, ועמם היה טים מייניר מפיק בכיר. מייניר הוא פליט "אנג'ל" ולאחר מכן "פיירפליי", ששודרה שנה לפני "וונדרפולס" באותה משבצת ובוטלה במהירות אף היא. להולנד יש ברזומה כמיליון סדרות שביים, ביניהן "אלה הם חיי" ו"אהבה ויחסים אחרים" של אדוארד זוויק ומרשל הרשקוביץ, "טווין פיקס", "פליסיטי", "חברים", "מלקולם באמצע", ו"המופע של לארי סנדרס".



"הביקורות היו באמת מדהימות, וזה בכנות לא משהו שראיתי לפני כן, אבל הבנתי שהרייטינג לא כזה נפלא".

מטבע הדברים, יש כמה נושאים שקוצר היריעה הכפוי של "וונדרפולס" השאיר אותם בלתי גמורים, כמו למשל ניסיונות ההסתרה של ג'יי את דבר התחרפנותה מסובביה, שלא בהכרח עולים יפה, וכן התהייה של מיהו זה ששולח לה את מסריו באמצעות החיות הללו. מה שכן מטופל ומתקדם נאה הוא יחסיה של ג'יי עם משפחתה המצליחנית. השמות של אביה, אמה, אחיה ואחותה, בהתאמה, הם דרין, קארן, אהרון ושרון, מה שנשמע הרבה הרבה יותר טוב במבטא אמריקני, ובת הזקונים היא ג'יי. סמל? יש מצב.

כמו כן יש את אריק הברמן, שבעיות אישיות הביאו אותו לקבוע את מושבו במקום. היחסים ההססניים בינו לבין ג'יי הם הדבר היחיד עליו אפשר לומר שסיפורו נפרש בהצלחה בתוך 13 הפרקים, וגם זה, אני מנחש, כדי לאפשר לרוכשי הדיוידי נחמה פורתא.

ומה קורה בסוף? בסוף, אחרי שלושה פרקים בערבי שישי שהביאו רייטינג עצוב, החליטה FOX לשנות משבצת ליום חמישי בשעה 21:00, בערך הסלוט הכי קשה בטלוויזיה, מול ההצלחות "זירת הפשע" של CBS ו"המתמחה" של NBC, ועוד אחרי "מירוץ לאתמול", שבעצמה לא גרפה מספרים מרשימים. הא לכם הדרך הבטוחה והמהירה להיכנס לסטטיסטיקת קורבנות הרשתות ע"ש אנג'לה צ'ייס. פרק אחד ביום חמישי הספיק לפוקס, ובתחילת אפריל 2004 "וונדרפולס" בוטלה. החישוב שלכם נכון, ארבעה פרקים בלבד שודרו.

ת.נ.צ.ב.ה.



"ובכן, הללויה! מה אתם יודעים, אני מניחה שהתפילות שלנו נענו! ערבי חמישי! עכשיו, אני יודעת שזה ערב בנות בהרבה ברים, לפחות במונטריאול, עיר מולדתי, אבל בנות! אחרו באופנתיות!!! ואל תהססו להשתמש בשורת הפתיחה המפורסמת מהפיילוט: 'התחת שלך מצלצל'.

"כל אהבתי,
קרוליין דאברנה XXX"

(מתוך מכתב של דאברנה למעריצים, 30 במרץ 2004, רגע לפני הביטול).






"וונדרפולס", החל מהיום, יום שני, 22:00, בסטאר וורלד (ושידור נוסף ב-03:00).