המסך המפוצל

לשלוף טווס מהכובע

רשת NBC, שירדה מהמקום הראשון למקום הרביעי בתוך פחות משנה, מנסה להתאושש עם סדרות חדשות. מבט ראשון לקראת עונת 2005/6

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 21-05-2005
54 תגובות
כשקונאן או'בריאן שמע, שרשת NBC, הרשת שמשדרת את תוכנית הלייט-נייט הפופולארית שלו, הצליחה בתוך שנה אחת לרדת מהמקום הראשון בממוצע הרייטינג בשעות הפריים-טיים היישר אל המקום הרביעי המבזה, הוא פצח בקמפיין חגיגי, "The Drive for Five", שבמסגרתו ניסה לעזור לרשת שמהווה עבורו בית חם לרדת אפילו נמוך יותר בעונת השידורים הבאה.

אלא שאם תשאלו את ג'ף צוקר, נשיא NBC Universal Television Group, הרי שמבחינתו דווקא לא מדובר בכישלון. "נכון", הוא מודה, "בפריים-טיים השנה, לא היתה לנו העונה שרצינו שתהיה או העונה שאמרנו שנביא, אבל אנחנו נרגשים ממה שאנחנו הולכים להציג בפניכם היום". קווין ריילי, נשיא NBC Entertainment מוסיף: "בסדרות החדשות של העונה הבאה, יקבלו צופי NBC טאלנטים טריים וקונספטים מקוריים ונועזים. המטרה שלנו היא ליצור התרגשות אמיתית, במיוחד בשעה 20:00, מה שיביא לתוצאות טובות במהלך כל הערב, בכל ערב. אנחנו משתוקקים לחזור למקום הראשון ובעזרת הלוח החדש והחזק שמשולב בהצלחות האחרונות שלנו, "מדיום", "המשרד" ו"The Biggest Loser", נעשה צעד משמעותי בכיוון.

אלא שההצהרות הללו נראות יומרניות לנוכח לוח השידורים החדש והלא-ממש-מסקרן ששחררה הרשת. תוסיפו לזה את הכישלון היחסי של "ג'ואי", הספין-אוף של "חברים", את הכישלון הגדול של הסדרה הרביעית של "חוק וסדר", ואת הכישלונות הקצת יותר קטנים "LAX", "חקירות רפואיות", "Father of the Pride", ו"Committed", יחד עם עובדת ביטולה המצער של "חלום אמריקאי" וביטולה הקצת פחות מצער של "משמרת שלישית", ותגיעו למסקנה המתבקשת: זו הולכת להיות שנה נוספת של מקום רביעי עבור הרשת הותיקה.

רשת NBC הלכה השנה על שלוש דרמות חדשות, קומדיה אחת ושתי תוכניות "לא-מתוסרטות". אף אחת מהן לא נשמעת כמו "הדבר הגדול הבא", אבל זה לא מפריע לראשי הרשת להיות אופטימיים, או לפחות להתנהג כאילו. גם כוכבי הרשת נינוחים. "מקום רביעי?" שואלת דברה מסינג ("וויל וגרייס"), "זה אומר שאני צריכה להחזיר את הפורשה?"

אז איך תיראה עונת הסתיו הקרובה אצל NBC?

שני
20:00 - סדרה חדשה
21:00 לאס וגאס (עונה 3)
22:00 מדיום (עונה 2)

זה היה רק עניין של זמן עד שיצוצו חיקויי "אבודים", אחרי ההצלחה של ABC, כש"Fathom" היא הסנונית הראשונה לכך. צורת חיים חדשה מגיחה מהים בחופי כל העולם. מדובר ביצורים מימיים שנראים חמודים למראה, כאלה שילדים אוהבים לשחק איתם, אבל יש בהם גם משהו מוזר. קבוצה של מדענים ודייגים חוקרים את השאלות המתבקשות: מה אלה היצורים הללו? מה הם עושים שם? מה הם בעצם רוצים מאיתנו? והכי חשוב: האם הקהל של "אבודים" יתיישב לצפות גם ב"Fathom"? כוכבי הסדרה הם לייק בל ("בוסטון ליגל"), ג'יי פרגוסון ("המשפט של איימי"), קרטר ג'נקינס ("CSI: ניו יורק") ורייד סרבדזיג'ה ("סנאץ'").



מייד לאחר מכן העונה השלישית של "לאס וגאס" שחיפשה במהלך העונה השנייה כל מיני גימיקים מוזרים כדי להעלות לעצמה את אחוזי הצפייה (קרוס-אובר עם "ג'ורדן" זה עוד מובן, אבל קרוס-אובר עם "אפקט הפחד"?!) ואף הצליחה להיות "סדרת העונה השנייה הנצפית ביותר" למרות תחרות חזקה, אחרי שבעונה הראשונה שלה היתה הנצפית ביותר מבין הסדרות החדשות בגילאי 18-49. בשעה 22:00 - העונה השנייה של "מדיום", שעלתה במיד-סיזן בעונה הנוכחית, והפכה לאחת הדרמות החדשות המצליחות ביותר, מביאה ל-NBC את הרייטינג הגבוה ביותר עבור דרמה המשודרת ביום שני מזה 15 שנה. עכשיו אתם מבינים איך מציגים כישלון כהצלחה? מציגים סטטיסטיקות שנראות מצוין (כך למשל יכולה היתה רשת להפוך את הכישלון של "משפחת קמיצ'לי" להצלחה עם נתון כמו "קמיצ'לי היתה הקומדיה שבשמה מופיעה המילה "משפחה" הנצפית ביותר ששודרה ברשת בימי שישי בערב מאז ומעולם").

שלישי
20:00 The Biggest Loser (עונה 2)
21:00 - סדרה חדשה
21:30 המשרד (עונה 2)
22:00 חוק וסדר: מדור מיוחד (עונה 7)

"המפסיד הגדול ביותר", בניגוד לשמה, לא מייצגת את רשת NBC העונה. ההיפך הוא הנכון: היא הפכה לאחת המנצחות הגדולות ביותר של העונה כשהצליחה לשפר את שעת השידור שלה מול שיבוץ אחר ב-116% ויש לה פוטנציאל לפתוח את הערב בצורה חזקה. מדובר בתוכנית ריאליטי תחרותית בהנחיית קרוליין ריאן ("סברינה, המכשפה הצעירה"), שבמסגרתה מנסה קבוצה של אנשים בעלי משקל יתר להוריד כמה שיותר קילוגרמים. "קוראים לי ארל" היא קומדיה חצופה וחדשנית המצולמת במצלמה אחת (single-camera), שאמורה לעזור למצב הלא קל של "המשרד", ואת הערב תחתום העונה השביעית של "חוק וסדר: מדור מיוחד" שבעונה החולפת הצליחה להשיג את אחוזי הצפייה הגבוהים ביותר שהציגה אי פעם בקרב קהל 18-49. מדובר במשבצת השידור הכי חזקה עבור NBC מיום תחילת מדידת הרייטינג באמצעות הפיפל-מיטר.

ארל (ג'ייסון לי, "כמעט מפורסמים", "לרדוף אחרי איימי") הוא נוכל בריון לא חכם במיוחד שזוכה בהגרלת הלוטו. הוא חווה סוג של הארה ומחליט לתקן את כל המעשים הרעים שעשה בעבר. "קוראים לי ארל" היא קומדיית-מצלמה-אחת שנראית כאילו לקחה את כל הדברים הטובים מ"משפחה בהפרעה" ומ"סקרבס", השאירה את הדברים המוזרים משתי הסדרות הללו בחוץ, מה שהותיר אותה ייחודית, מצחיקה ומגניבה. עוד מככבים בסדרה: ג'יימי פרסלי (אודרי, "ג'ק וג'יל") כג'וי, אשתו של ארל, אית'ן סופלי ("קולד מאונטן") כאחיו האומלל ונדין ולזקז ("היפים והאמיצים").



רביעי
20:00 - סדרה חדשה
21:00 - סדרה חדשה
22:00 חוק וסדר (עונה 16)

הפורמט המקורי של "המתמחה" ישוכפל עבור יום רביעי ב-20:00 (כולל ניפויים על בסיס שבועי), אבל הסגנון של התוכנית נתפר על האישיות הייחודית של מרת'ה סטיוארט, עקרת הבית האולטימטיבית. כמו בתוכניתו של דונאלד טראמפ, גם התוכנית הזאת תהיה מבוססת על משימות, אלא שבתוכניתה של מרת'ה סטיוארט המשימות יסבו סביב תחומי ההתמחות שלה: שיפוץ בתים, עיצוב, מדיה וסטייל. שתיים מהקולגות הכי אמינות שלה יעזרו לה בשלב הניפויים. מארק ברנט הבלתי נלאה הוא היוצר והמפיק בפועל של הסדרה, כשגם דונלד טראמפ עצמו שותף להפקה.

בשעה 21:00, הסדרה החדשה של ג'רי ברוקהיימר (האיש שמאחורי ה"CSI"ים למיניהם, שבאמתחתו סדרות חדשות נוספות העונה אצל רשתות אחרות). הפעם נלקחים הצופים אל מאחורי הקלעים של הפנטגון. דרך איסוף מידע מודיעיני ועד לחדר המלחמה (מישהו אמר פה "רוה"מ?"), תעסוק הסדרה במצבים של חיים ומוות שיכולים להשפיע על גורלו של חייל בודד כמו גם על העולם כולו. כמו שזה נראה כרגע, זו עומדת להיות סדרה מהירה ומהנה לפרקים, אבל רוב הסיכויים שלא נראה כאן עלילות מתוחכמות במיוחד או דמויות מעניינות. בתפקידים הראשיים: בנג'מין בראט (העונות המוקדמות של "חוק וסדר" המקורית) ודניס הופר ("ספיד", העונה הראשונה של "24").



העונה ה-16 במספר של "חוק וסדר" תגיע מיד לאחר מכן, בשעה 22:00. בעונה החולפת היתה לסדרה הותיקה והמצליחה תחרות קשה בדמותה של "CSI: ניו יורק", ולמרות זאת המשיכה להצליח ולהיות גורם דומיננטי מול המתחרה החדשה, שהפכה להיות סדרת ה"CSI" הכי פחות מצליחה.

חמישי
20:00 ג'ואי (עונה 2)
20:30 וויל וגרייס (עונה 8)
21:00 המתמחה (עונה 4)
22:00 אי. אר (עונה 12)

למרות כישלונה היחסי של "ג'ואי" ודיבורים על הזזתה ליום אחר, נשאר ערב חמישי, ערב ה-MUST-SEE-TV (לשעבר?) של הרשת, ללא שינוי. הספין-אוף המדובר של "חברים" היא למעשה הקומדיה החדשה המצליחה ביותר בעונת הסתיו הקודמת. מה שרק מלמד אותנו על מצבו העגום של הז'אנר, אם סדרה במקום הארבעים פלוס נחשבת כמצליחה לאחר שהחליפה סדרת טופ 10. לאחר "ג'ואי" תגיע העונה השמינית והאחרונה של "וויל וגרייס". העונה השביעית, לפי הסטטיסטיקאים הלולייניאים של הרשת, היתה המוצלחת ביותר בתולדותיה בקרב צופים עם הכנסה גבוהה מעל 75,000 דולר (שבהערת אגב, אם מדובר בשני מפרנסים בבית, זו לאו דווקא הכנסה גבוהה אלא די ממוצעת). "אי. אר" חותמת את שידורי הערב כשהיא עדיין הדרמה הכי חזקה של NBC גם אחרי 11 עונות, כשבתווך ניצבת תוכניתו של דונלד טראמפ, שאחוזי הצפייה שלה ירדו בכ-25 אחוזים בהשוואה לעונתה הראשונה.

שישי
20:00 - סדרה חדשה
21:00 דייטליין NBC
22:00 - סדרה חדשה

את ערב שישי תפתח תוכנית לא-מתוסרטת חדשה, בהנחיית הזמרת איימי גרנט (זוכת חמישה פרסי גראמי). גרנט ניצבת בראש משלחת של מומחים שמגיעים לעיירה קטנה כדי להעניק משאלות לתושבים. בין המשאלות ניתן למצוא איחודים מרגשים בין קרובי משפחה שלא התראו שנים (מישהו אמר דודו טופז?), עזרה למשפחה מיואשת המקווה להחלמתו של אחד מבניה ממחלה, הגשמת פנזטיית ספורט מטורפת ועזרה בהצלת משרתו של מורה מסור. אכן, לפעמים חלומות מתגשמים. תוכנית ריאליטי זו היא חלק מגל חדש של סדרות ריאליטי. אם עד כה נזרקו מתמודדים על אי בודד או נאלצו להתקוטט על ליבם של רווקים, או לאכול חרקים, הרי שהפעם מדובר ב-Feel Good TV, כזו שמדברת אל הרגש ולא מתעללת באנשים. המפיקים הם אנדרו גלסמן וג'ייסון ראף ("בחור עם אופי 1-4"). דייטליין חוזרת אל השעה 21:00, שהיתה השעה הקבועה שלה במשך שנים רבות.

בשעה 22:00 - סדרת דרמה חדשה. שם הסדרה, Inconceivable, הוא למעשה סוג של משחק מילים. המשמעות הרגילה של המילה היא "בלתי מתקבל על הדעת" (כפי שויזיני, מן הסתם, היה לומד, אלמלא מת), אלא שלשם יש גם משמעות מתחכמת יותר, המבוססת על הפועל "to conceive", להרות, כשבמרכז הסדרה מרפאה לפוריות, אליה מגיעים זוגות נואשים, להם יש בעיה להרות (האם במהלך העונה נחזה בקרוס-אובר מרגש בין "שלוש משאלות" ל"Inconceivable", כשצוות תוכנית הריאליטי ינסה לעזור לזוג חשוך-ילדים להיכנס להריון?). כמובן שהסדרה עוסקת גם בחיי צוות הרופאים, להם יש בעיות משל עצמם, הקשורות לשילוש הקדוש: סקס, סודות ושקרים. לפי קטעים שהוצגו מתוך הסדרה, מתקבלת ההרגשה שמדובר באופרת סבון הממוקמת במרפאת פוריות. הסדרה מוגדרת ע"י מנהלי הרשת כסקסית ומלאת פאן, למרות שזה לא נראה ככה מאותן סצנות. שחקנים בולטים: ג'ונתן קייק (שיחק בכמה סרטי טלוויזיה, "Fallen" הוא אחד מהם) הוא ד"ר מלקולם באוור, מינג נה ("אי. אר"), היא רייצ'ל לאו, ושניהם יחד ייסדו את המרפאה. לצידם קאסט לא קטן של שחקנים מוכרים יותר ופחות. מפיקי הסדרה הם מרקו פנט ("אני איתה"), אוליבר גולדסטיק ("חלום אמריקאי"), ג'ו דאבולה, מייק טולין ובריאן רובינס ("סמולוויל" ו"מגרש ביתי"). ימים יגיעו אם Inconceivable הרפואית תצליח יותר מ-Medical Investigation הרפואית הכושלת.




שבת
20:00 סרט

במהלך העונה הקודמת שידרה הרשת ביום זה סרטים ושידורים חוזרים. גם השנה תימשך המסורת של שידור סרטי קולנוע בבכורה (למשל: "שיקגו", "הג'וב האיטלקי" ו"מת לצעוק"), לצד שידורים חוזרים של סדרות אותן תנסה הרשת לקדם, במקרה שאחוזי הצפייה במהלך השידור המקורי לא יהיו גבוהים מספיק. או במילים אחרות: אף אחד לא צופה בטלוויזיה בשבת, אז למה שנשקיע?

ראשון
19:00 דייטליין NBC
20:00 הבית הלבן (עונה 7)
21:00 חוק וסדר: כוונה פלילית (עונה 5)
22:00 ג'ורדן (עונה 5)

"חלום אמריקאי" שודרה במהלך העונה האחרונה ביום ראשון בשעה 20:00 - ובוטלה. המשבצת הלא כל כך נוחה הזאת הופכת העונה לנחלתה של העונה השביעית (והאחרונה?) של "הבית הלבן", שאמורה להתעלות על ביצועיהם של ג'יי ג'יי, מג, וויל ופטי פריור. בהמשך הערב - העונה החמישית של "חוק וסדר: כוונה פלילית", שתקבל השנה חיזוק בדמותו של מייק לוגן (כריס נות', ששיחק בתפקיד זה גם בחמש העונות הראשונות של "חוק וסדר", ובהמשך גם היה מיסטר ביג ב"סקס והעיר הגדולה"). נות' אמור להתחלק עם כוכב הסדרה וינסנט ד'נופריו, כשכל אחד מהם יוביל מחצית מהפרקים. גם "ג'ורדן" ממשיכה באותה משבצת שידור בה היא הצליחה העונה להחזיק 98% מהצופים בני 18-49 של "כוונה פלילית", מה שהחזיק את הרשת במקום השני בשעה זו.





סדרות מיד-סיזן
וכרגיל, כל רשת מזמינה סדרות נוספות למקרה הלא רצוי בו סדרות מסוימות יאלצו לעוף בעקבות כישלון בנתוני הרייטינג. הפעם מדובר בשני סיטקומים. זה המקום להזכיר את "סקרבס", שחודשה לעונה נוספת, אך איש אינו יודע עדיין מתי תשודר.

סיטקום: ארבעה מלכים / Four Kings
ארבעה חברי ילדות על סף הבגרות עוברים לגור ביחד, לאחר שסבתו של אחד מהם נפטרת ומורישה לו את דירתה. את הסדרה יצרו דיוויד כהן ומקס ומוצ'ניק, יוצרי "וויל וגרייס". את תפקיד הנכד מגלם ג'וש קוק ("Committed"), כשחבריו הם בארי (סת' גרין, אוז, "באפי"), בובי (שיין מק'רי) וג'ייסון (טוד גרינל).

סיטקום: עבה ודק / Thick and Thin
ג'סיקה קאפשו (ג'יימי, "הפרקליטים") היא מארי, בחורה רווקה שהיתה פעם שמנה ועכשיו היא רזה וחתיכה. אלא שמשפחתה והחברים שלה עדיין רואים בה האישה השמנה והלא מושכת שהיתה. דמויות נוספות בסדרה: האם השמנה שלה (השחקנית זוכת האמי שרון גלס, דבי מ"הכי גאים שיש"), אחותה הצעירה וה... נכון, שמנה (איימי הלוראן), אביה (מרטין מול, "רוזאן"), ידידה לחוג המרזים (מל רודריגז, "החדר"), וגיסה (כריס פארנל, "סאטרדיי נייט לייב"). מצפייה בקטעים מתוך הפיילוט ניתן לומר שהסדרה מנסה לשבור כמעט כל טאבו אפשרי. מפיקי הסדרה הם לורן מייקלס ("סאטרדיי נייט לייב") וג'ואן אלפנו (המופע של טרייסי מורגן")





שלום, נתגעגע (לפחות לחלקכן)
חלום אמריקאי, Committed, המתמודד, Father of the Pride, הוואי, LAX, חוק וסדר: נשפט ע"י מושבעים, חקירות רפואיות, משמרת שלישית