המסך המפוצל

בשביל זה יש טלוויזיה

רגע לפני שעונת 2004/5 מסתיימת, ורשתות הטלוויזיה בארה"ב מכריזות על לוח עונת 2005/6, הגיע הזמן לסכם את העונה

מאת: assafTV

פורסם: 16-05-2005
77 תגובות
בפינגר שערכנו לא מזמן, רוב הגולשים ציינו שהם עוקבים אחר שלוש עד חמש סדרות באופן קבוע. בהנחה שהסדרות אחריהן הם עוקבים אינן מיבול עונת 2004/5, הם יאלצו בקרוב להגדיל את כמות הסדרות.

כי אם יש משהו בולט לטובה בעונה המסתיימת בימים אלו, זו העובדה שהשנה עלו מספר לא מועט של סדרות טובות אשר שווה להתמכר אליהן. לצידן עלו גם סדרות שאולי הן לא הבריקו במיוחד ולא המציאו את הגלגל, אבל הן בהחלט מוצר טלוויזיוני ראוי למאכל ואף למעלה מכך.

העונה הנוכחית סיפקה את רעבונם של חובבי הדרמות ששבו למסך בקול תרועה. אם בשנים האחרונות, רוב הדרמות הכילו את המילים "חוק", "זירה", "סדר", או "פשע" בשמן, הרי שבעונה הזו ניסו לצאת מהשבלונה.




שלוש סדרות שעלו העונה עונות על ההגדרה Must-See-TV. "ורוניקה מארס", "אבודים" ו"עקרות בית נואשות". האחרונה אף הצליחה לעשות משהו שאף סדרה כמעט לא הצליחה לעשות בשנים האחרונות: להדיח מהמקום הראשון בטבלאות הרייטינג, ולו למספר שבועות, את "זירת הפשע". יחד עם "אבודים", החזירו שתי הסדרות הללו לחיים את רשת ABC, שהפכה לרשת מצליחה ואטרקטיבית. "ורוניקה מארס" של UPN הקטנה, לא הפכה ללהיט, כשלמעשה רוב פרקיה הגיעו למקום התלת ספרתי בטבלאות הרייטינג. אבל אהדת המבקרים ובאז חיובי, כמו גם שיפור מזערי אך עקבי בטבלאות הרייטינג, סימנו לאנשי הרשת שבכל זאת יש להם פה משהו מיוחד. והסדרה, שבכל עונה אחרת היתה כבר מזמן נשלחת לבית הקברות לסדרות, לא רק שהחזיקה מעמד עונה מלאה, היא אף זכתה שתחודש לעונה נוספת.

שלוש הסדרות הנ"ל הן דוגמאות מייצגות להלך הרוח בעונה המסתיימת. אם בעונות עבר הלוח היה מלא בסדרות ריאליטי, סדרות על עורכי דין ושוטרים עם צילומי תקריב של גופות, בעונה הזו חזרו הדרמות המתרכזות באנשים ובחייהם. התסריטאים, שהרגישו שהם מאבדים את כוחם לטובת סדרות הריאליטי, חזרו והוכיחו שאין תחליף לסדרה כתובה ומתוסרטת היטב.

הסדרות הנ"ל אינן ההצלחות היחידות. "האוס" ו"האנטומיה של גריי" הפכו אף הן ללהיטים. למרות שמדובר בסדרות המתעסקות בנושא מוכר - רופאים, כאילו "אי.אר" לא היתה כאן ב-11 העונות האחרונות - הן הצליחו למצוא את הנישה שלהן בז'אנר. "האוס" מתרכזת בדוקטור גרג האוס, רופא יהיר ואגוצנטרי אך גאון, שלמרות יחסו המתנשא, אין לו תחליף הודות לידע הנרחב שלו. "האנטומיה של גריי", העוקבת אחר חבורת מתמחים בשנתם הראשונה, ומתרכזת בדמויות הנשיות, לא המציאה את הגלגל והיא אולי לא Must-See-TV, אבל היא דרמה נעימה ומהנה אשר בזכות האנסמבל הנשי שלה, פונה לנשים ולפיכך מתאימה כמו כפפה ליד לסדרה כמו "עקרות בית נואשות". שתי הסדרות משודרות בזו אחר זו ו"האנטומיה של גריי" הצליחה להגדיל את צופיה מדי שבוע, עד כדי כך שברשת ABC החליטו שלא להחזיר העונה את "בוסטון ליגל", אותה אמורה היתה "גריי" להחליף באופן זמני בלבד.



עוד סדרה המעמידה אשה חזקה במרכזה היא "מדיום" עם פטרישיה ארקט. ארקט מגלמת אישה המתקשרת עם מתים ובכך עוזרת לפתור מקרי רצח. הסדרה, המבוססת על סיפורה האמיתי של אליסון דובואה, הפכה להיות הלהיט הכמעט-יחיד בעונה נטולת "חברים" ב-NBC. למרות שהסדרה ירדה מעט מ-15 מיליון הצופים אשר צפו בפרקיה הראשונים, היא עדיין מושכת קהל רב ולמרות שהיא פועלת בטריטוריה מוכרת ושחוקה - חקירות פשע מהזן ה-CSIי - היא הצליחה לשפוך קצת אנושיות לז'אנר ולמצוא את הזווית שלה.


האכזבות
"חברים" היתה הקומדיה מספר 1 בטלוויזיה. אנשי NBC מן הסתם לא ציפו ש"ג'ואי" תצליח לשכפל את ההצלחה, הם בהחלט היו מסתפקים בשני שליש מצופי "חברים". אלא שהצופים בארה"ב לא גילו נאמנות לג'ואי טריביאני ובעוד "חברים" הצליחה למשוך 24 מיליון צופים, "ג'ואי" נאלצה להסתפק ב-8 מיליון, ולעיתים בפחות. יחד עם זאת, למרות כשלונה של "ג'ואי" בקרב על הרייטינג, קריאטיבית מדובר בסיטקום שאולי לא מחדש כלום אבל בהחלט מספק את הסחורה.

"ג'ואי" היתה הכשלון הראשון אך לא האחרון של NBC. הסדרה הרפואית "Medical Investigations" התחילה עם נתונים טובים, אך עד מהרה הקהל נטש אותה. הסדרה, מעין "CSI” אבל עם רופאים, עסקה בצוות מיוחד המטפל במקרים מיוחדים ובהולים של בעיות רפואיות ומגיפות שונות ומשונות. הסדרה שגרמה לצניחת אחוזי הצפייה שלה היא "Numb3rs", סדרת הפשע החדשה של CBS. כן, שוב שוטרים, הפעם חוקרי FBI, המנסים לפתור תעלומות. אבל כבר למדנו העונה שצריך זוויות ייחודית כדי להצליח, וב-"Numb3rs" הייחוד הוא מתמטיקה. אחיו של החוקר הראשי הינו גאון מתמטיקה והוא נעזר במשוואות כדי לפתור פשעים. מול "Numb3rs", אשר הצליחה למצוא את קולה הייחודי בז'אנר, "Medical Investigations" הנוסחתית לא הצליחה למצוא את קולה - ואת קהלה, וזה נטש אותה.



וכאילו של-NBC לא חסרות צרות, מסתבר שאפילו על "חוק וסדר" אי אפשר לסמוך. הסדרה החדשה "חוק וסדר: נשפט ע"י מושבעים" לא הצליחה למשוך מספיק קהל והשמועה אומרת שכאשר NBC תכריז על לוח הסתיו שלה - הסדרה לא תהיה חלק ממנו. הייתכן? סדרת "חוק וסדר" מבוטלת? ועוד לאחר 13 פרקים בלבד? אכן, עידן חדש.

לצד שתי הצלחות הענק של רשת ABC, סבלה הרשת מאי-הצלחה של שתי סדרות, שדווקא חבל שלא הצליחו. "life as we know it", דרמה מז'אנר הדרמות הרגישות לבני נוער, מבוססת על רב מכר ולמרות ביקורות מהללות, הקהל סירב לבוא. ולא שאפשר להאשים אותו כשמשבצים את הסדרה מול "CSI: זירת הפשע". פירורי הרייטינג שהסדרה קיבלה גרמו אפילו לאנשי UPN לגחך. בשלב מאוחר יותר נעשה ניסיון קלוש לשפר את הרייטינג על ידי הקדמת שעת הסדרה ל-20:00, בתקווה ללכוד את הקהל הצעיר. אך זה היה מעט מדי, מאוחר מדי. ייתכן ששיבוץ אחר, פחות תחרותי ועם סדרות אחרות באותו ערב אשר פונות לאותו קהל יעד (הסדרה שובצה בין תוכנית המהפך והניתוחים "Extreme Makeover" לבין מגזין החדשות "פריים טיים לייב") הסדרה היתה מצליחה להחזיק את ראשה מעל המים. אבל בשיבוץ שניתן לה ובתחרות הקשה שניצבה מולה, לא היה לה סיכוי מראש.

"eyes" שעלתה בסוף מרץ, עוקבת אחר משרד חקירות המתמחה בריגול תעשייתי ושאר חקירות אשר הלקוחות לא מעוניינים שהמשטרה תדע על כך. זו היתה סדרה מהוקצעת ומדליקה, שאף הצליחה לנטוע קו עלילה ראשי מסקרן. לרוע המזל לא נזכה לראותו מתפתח, שלא לדבר על מסתיים, הסדרה ירדה לאחר חמישה פרקים בלבד. השיבוץ דווקא היה נוח - ימי רביעי ב-22:00, והסדרה אמורה היתה לקבל אחוזים נאים מהרייטינג של "אבודים", אלא שבתווך, סידני בריסטו איבדה לא מעט מהם, והמעט שנותר לא הספיק כנראה בשביל להחזיק את ה-"eyes" פקוחות. טים דיילי ("כנפיים", שהוכיח שלא רק נשות וויסטריה ליין נראות נפלא בגיל ארבעים פלוס) ואיי.ג'יי לאנגר ("אלו הם חיי") היו בקאסט.


התקוות
ב-2002 בוטלה "איש משפחה".
ב-2005 חודשה "איש משפחה".

ב-1/5/05, לאחר כשלוש שנים מאז בוטלה, חזרה לחיים "איש משפחה" - היישר למקום הראשון בטבלאות הצפייה של גילאי 12-17 ו-18-24. היא נמצאת בעשירייה הראשונה (ואפילו בחמישייה הראשונה) בקרב גילאי 18-24 ו-18-34. הסדרה שבוטלה ע"י רשת FOX עקב אחוזי צפייה נמוכים, חזרה לחיים והוכיחה כי יש לה קהל - והרבה ממנו. הישגה ראוי לציון מיוחד אם זוכרים שהסדרה משודרת מול מפלצת הרייטינג החדשה "עקרות בית נואשות". יחד עם "איש משפחה" עלתה גם "אבא אמריקאי", סדרה קומית מצוירת נוספת, מאותו בית יוצר של סת' מקפארליין, שהצליחה אף היא להשיג נתונים טובים.



ברשת FOX, שהשנה החליפה את גייל ברמן, נשיאת חטיבת הבידור, בפיטר לגורי (שמגיע מרשת הכבלים FX, אף היא בבעלות רופרט מרדוק), ממשיכים להאמין ב"משפחה בהפרעה". הסדרה זכתה לתשואות מקיר לקיר בקרב מבקרים, ואף זכתה באמי בפרס הסדרה הקומית הטובה ביותר. אך אחוזי הצפייה שלה, אפילו כאשר שובצה לאחר "אמריקן איידול", מעולם לא הצליחו להתרומם לגבהים. יחד עם זאת, לגורי מאמין בסדרה ולמרות שנכון לכתיבת שורות אלו טרם פורסם רשמית הלוח לעונה הבאה, שמועות מבוססות למדי מעלות שהסדרה תחודש לעונה שלישית בת 22 פרקים. שמועות ממש אופטימיות גורסות שמדובר למעשה בחידוש מראש לשתי עונות. גם אם זה נשמע מעט מופרך, אפשר להעריך שיש בזה קמצוץ אמת. לסדרה יש פוטנציאל, בדומה ל"איש משפחה", "להתגלות מחדש" ב-DVD ובשידורים החוזרים. ואלו מתחילים רק לאחר שיש מספיק פרקים למכור. כך שלמרות הרייטינג הנמוך, מאה פרקים בעתידה של "משפחה בהפרעה", אינם דבר מופרך כל כך.


זה שעולה, וזה שיורד
לא רק סדרות חדשות ומשובחות קיבלנו השנה. גם סדרות קיימות קיבלו זריקת מרץ. "בנות גילמור", אשר עונתה הרביעית דשדשה במקום, חזרה לעצמה בקווי עלילה מעניינים, שאף הוכיחו עצמם בטבלאות הצפייה. הסדרה החזירה את אהדת המבקרים אליה, לצד פריחה מחודשת באחוזי הצפייה. "ג'ואן מארקדיה" פנתה לכיוון אפל יותר העונה, דבר שהרתיע חלק מצופיה הותיקים, אך צופים אחרים מצאו בה עניין רב יותר. ככל הנראה הצופים הנרתעים היוו אחוז לא קטן מצופי הסדרה - הרייטינג ירד בכ-25 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה והסדרה נמצאת בסכנת ביטול.

בעונתה ה-16 ממשיכה "משפחת סימפסון" ללעוג לכולם (וגם לרשת שמפיקה ומשדרת אותה, FOX) ולעשות זאת במקוריות ובשנינות שלא מביישת סדרות צעירות ממנה בהרבה. יחד עם זאת, אולי עקב התחרות החזקה בימי ראשון, אחוזי הצפייה של הסימפסונים רשמו ירידה. אלא שייתכן שהיא היתה זמנית. עם עליית ערב האנימציה של FOX נרשמה שוב עלייה בכל ערב השידורים, ובכל מקרה, הסימפסונים לא צפויים להיפרד מהמסך בקרוב.

ג'ק באוור נפרד ממקפצת הרייטינג הענקית של "אמריקן איידול" העונה ו"24" עלתה השנה בימי שני. אך ג'ק באוור שחזר מהמתים, לא ייתן לדבר פעוט שכזה לעצור בעדו. אחוזי הצפייה של "24" לא רק שלא ירדו אלא אף עלו בכ-20 אחוזים. גם מצד הביקורות מנשבות רוחות חיוביות.

יחד עם סדרות אשר רשמו עלייה באיכותן, סדרות אחרות איבדו את זה. רק לפני שנה The OC היתה הדבר. אבל בעונה השנייה, הקסם פג. למרות שאחוזי הצפייה עדיין טובים, קריאטיבית מישהו שם במחוז אורנג' צריך לקחת חופשה ארוכה למלא מצברים.

הסדרות שהוזכרו כאן הן רק חלק מהסדרות הבולטות בעונה. סדרות מוצלחות אחרות מהעונה כוללות את "המשרד" בגרסה האמריקאית, "בוסטון ליגל" אולי ממשיכה למחזר את השטיקים של דיויד אי. קלי אבל היא זוכה להערכה מהביקורת. ובנימה אישית, "החיים עם פראן" היא אולי סיטקום סטנדרטי ושחוק, אבל הוא החזיר למסך את פראן דראשר, ועבורי לפחות זו סיבה מספיק טובה כדי להעביר ערוץ (לערוץ 1 אגב, למי שתהה מי רכש את הסדרה בארץ).

אם צריך לסכם במילה אחת את עונת 2004/5 אז זו המילה: עוד. אנחנו רוצים עוד עונות כאלו. עונות המלאות בסדרות משובחות ומגוונות אשר עושות רק טוב לקהל חובבי הטלוויזיה.

?So please sirs, may I have some more