המסך המפוצל

סרטי סוכות

ג`יימס דין, ליאונדרו דיקפריו, ווסלי סנייפס וחברים. סרטי השבוע לחג הסוכות

מאת: אלון רוז

פורסם: 29-09-2001
1 תגובות
יאללה חבר`ה, סוגרים את הבסטה,
לפחות בכל מה שקשור לסרטי קולנוע.
אין מה לראות בטלוויזיה! וזה סימן קריאה עם החלטיות סופנית שכזאת.
שבוע שעבר, שהביא עלינו את יום כיפור היה פשוט נוראי, תאמינו או לא אבל שניים מהסרטים היותר טובים ששודרו השבוע הוקרנו בערוץ 33!!! (ואלו שלושה סימני קריאה ופעמיים הספרה 3).

ערוצי הסרטים של הכבלים יוצאים בפרסומות ענקיות המודיעות כי במהלך החג תהיינה שמונה הקרנות בכורה של שוברי קופות היסטריים. הצצה קלה ומהירה תגלה לנו, שוב, את מלחמת הכוכבים, הגרסה המשופצת, שעכשיו אחרי שהלוויין הקרין את כל הסדרה, כולל הסרט החדש, עובדה זאת נראית לנו טריוויאלית ולא מצדיקה לחיצה על השלט.

שוב נוכל לראות את ליאונרדו די קפריו וקייט וינסלט קופאים לאיטם כשליאונרדו מנסה לסדר את הפאן בארבע השעות המייגעות של "טיטניק" (סרט מדהים, אבל תאמינו לי שאחרי הפעם השמינית הוא מתחיל לשעמם קצת ובנינו הכבלים הקרינו אותו הרבה יותר משמונה פעמים).

ומי מאיתנו שיש לו קצת סטיות ונטיות יוכל, אולי, ליהנות מחבורת הבריטים שמקפצים להם בעירום חלקי, כי למרות שלסרט קוראים "ללכת עד הסוף", את הסוף לא מראים לנו.

אז נכון שיהיה לנו בקרוב את "אספן העצמות" עם השפתיים של העולם, אנג`לינה ג`ולי, אבל הסרט הוא לא ממש משהו.

ערוץ 2 ממשיך לבזות את עצמו (נו באמת, "חייל אוניברסלי 3" ?!) עם סרטים שהמונח "לא משהו" הוא הגדרה עדינה. בכדי לא להיות קנטרני עד הסוף אני אתן לערוץ 2 קרדיט על "הסיפור שאינו נגמר", שכמובן נקטע עם מהדורת חדשות באמצע, אז הנה הלך להם הקרדיט.

ערוץ 4 ממשיך במגמת הניתוק מקהל הצופים שלו להנאת הלוויין שמצליח לאט לאט - אבל בצעדים בטוחים - להביא קהל מגוון לערוצים השונים. מי שמארגן את לוחות השידורים שם עושה עבודה מצוינת ויודע מה לשבץ ומתי.

והנה שוב, מגיע הערוץ הכי לא הגיוני ומציל את המצב, גבירותיי ורבותיי, חזונו של שמעון פרס על מזרח תיכון חדש מתחיל לרקום עור וגידים עם תהפוכות הטלוויזיה הממשלתית, ממלכתית, הישראלית. ערוץ 1, זה שבוע שלישי ברציפות מציע לנו סרטים נהדרים, שגם אם הם לא תמיד איכותיים הם לפחות חביבים לעין.

בעוד ערוץ 4 מקרין את ההמשכון המשעממון "הנזירות בלוז 2" שהשם הראוי לסרט הוא "הנזירות בוז 2" מגיע ערוץ 1 עם הדרמה המצוינת "בשם האב" בכיכובו של דניאל דיי לואיס. דרמת משפט אנגלית מצוינת שמי שעדיין לא ראה, מומלץ לו שיראה, או שייקח בוידאו. במהלך השבוע יקרין הערוץ את סרטו של פרנסיס פורד קופולה "אפוקליפסה עכשיו", ושני סרטים חביבים עם סטיב מרטין "רוקסאן" ו"סיפורי ל.א." שם נוכל גם לראות את שרה ג`סיקה פארקר הצעירה.



כל אלו לא עומדים בתחרות עם סרטי הלוויין. YES 2 משדרים שני סרטים מצוינים בערב שישי, הראשון הוא "החוש השישי" שאין טעם להרחיב עליו יותר מידי וגם "מלחמת הכוכבים - אימת הפאנטום" שמשודר בדיוק ביום שהסרט יוצא לדי.וי.די.
צרוף מקרים? איי דונט ט`ינק סו.

אימת הפאנטום הוא החלק הראשון, של הטרילוגיה הראשונה, שהייתה אמורה חלק ראשון מתשעה סרטים (לאחרונה לוקאס אמר שוב שאין לו כל כוונה לעשות את חלקים 7,8,9). לדעתי הסרט, השנוי במחלוקת, הוא בהחלט שווה צפייה, למרות שקשה לי, היום, לראות אותו כסרט בודד. בעוד כשג`ורג` לוקאס יצא לעשות את "מלחמת הכוכבים" הוא לא ידע שיהיו לו חלקים נוספים, כאן יצא לוקאס בידיעה ברורה כי אימת הפאנטום הוא החלק הראשון וכך גם הוא עשה אותו. אני חושב שנוכל לשפוט את החלק הראשון בצורה נכונה רק בעוד מספר שנים אחרי שכל הטרילוגיה תושלם, כי כרגע ראינו רק את המערכה הראשונה שהייתה כולה שקועה בהעברת הבסיס לסיפור והתעמקה בכל המצב הפוליטי שבגלקסיה, מה שמנע מלוקאס ליצור דמויות איתן אנחנו יכולים להזדהות, קונפליקטים שבין אדם לאדם אותם אנחנו יכולים להבין. נכון שאנחנו יכולים להבין את הריב בין השקפות פוליטיות (ואנחנו כאן בארץ יכולים להבין את זה טוב מאוד) אבל נוכל באמת להרגיש את הסיפור אם פעיל השמאל, יתאהב בפעילת הימין והיא תרצה להמשיך לגור בהתנחלות.



יש הרבה מאוד סיפורים סביב טרילוגיות "מלחמת הכוכבים" וכמה עובדות שלא הרבה אנשים מכירים. למשל: כל הכתוביות שעולות בתחילת הסרט, בהן כתוב:" פרק חמש: האימפריה מכה שנית, בעוד כוחות המורדים…" לא היו קיימות בגרסה הראשונה של מלחמת הכוכבים, ולוקאס, אחרי שבועיים שהסרט היה מוקרן בקולנוע, החליט על עניין הטרילוגיה והוסיף את הכתוביות.
הייתה גם הקרנה מוקדמת של לוקאס לחבריו הטובים ביניהם פרנסיס פורד קופולה וג`ון מיילוס, כולם אחרי ההקרנה הסתכלו על לוקאס במבט מרחם וקופולה אמר לו: "אל תדאג, בפעם הבאה תצליח יותר". בסוף אותה הקרנה ניגש אליו שפילברג ולחש לו משהו בסגנון: שיחקת אותה.

בקיצור, כדאי לראות כי הסרט מרהיב ביופיו, רק אל תצפו לקטרזיס ושיא רגשי.

באותו ערב, YES 3 מקרינים את הסרט החמוד "סטוץ".
סיפור קטן, על שני הומואים קטנים, שרוצים להיכנס למיטה לסטוץ קטן ולא ממש הולך להם. הסרט הוא חמוד ומשעשע, בעיקר בגלל המשחק הנהדר של השחקנים הראשיים, כריסטיאן קמפבל (הימני בתמונה), אחיה הצעיר של נייב - אני בוכה בשולחן לחמישה וצורחת בסרטי צעקה - קמפבל. ז`אן פול פיטוק (השמאלי בתמונה), שחקן תאטרון מתחיל מניו יורק והופעת אורח נהדרת, משעשעת מצחיקה ונוגעת ללב של טורי ספלינג (כן, דונה מבברלי הילס 90210).
הגדול בסרט הזה הוא שרק במקרה הוא מדבר על הומואים, זה סיפור ישכול לקרות לכל אחד מאיתנו שרואה את העדפתו המינית ורוצה רק לבצע את זממו, בלי כל התחייבויות רגשיות או כוסות קפה ונרות. סקס למען הסקס. והרעיון שאדם לא יכול למצוא מקום שקט לרבע שעה בשביל לקיים סקס בשקט הוא מאוד משעשע, אותי לפחות.



ביום שבת מנסה ערוץ 4 להקרין סרטי אימה ומתח בכיכובו של וסלי סנייפס, שכביכול אמורים להיות אטרקטיביים ביותר, אולם לצערי אף אחד מהם, להוציא "איש ההרס" שהיה קצת חביב, הוא לא לטעמי. "בלייד" שהוא גם סרט השבוע של הערוץ הוא סרט פושר וחלול המבוסס על סדרת קומיקס לא מצליחה במיוחד. הצלחתו האדירה של הסרט (שהכניס למעלה ממאה מליון דולר) הפתיעה גם את המפיקים שלא היו מוכנים לסרט המשך ובימים אלו עדיין שוקדים על תסריט. אז נכון שסצינת הפתיחה של הסרט היא נהדרת, באמת, מפחידה, מצמררת, מקורית, מצולמת וערוכה נהדר. אבל לצערי זו הסצינה הטובה של הסרט שמאותו רגע מדרדר. הסרטים האחרים שמוקרנים באותו יום, "צניחה חופשית" ו"המצוד" הם שגרתיים וזניחים לחלוטין.

אם אני אנסה למצוא כמה מילים טובות על ערוץ 4 הם יתמקדו בשני ימים, ראשון ושני. ביום ראשון מקרין ערוץ 4 את "רומיאו ויוליה" וזה הסרט היחידי הראוי של אותו יום. הגרסה המוקרנת היא זו של באז להמן שביים לאחרונה את "מולן (גדול, גדול, גדול) רוג`". גרסה קצבית מודרנית מקורית ומדליקה עם ליאונרדו די קפריו וקלייר דיינס.

ביום שני עושה הערוץ מחווה לג`יימס דין, אחד הכוכבים הגדולים של הוליווד. אני אישית מאוד אוהב ואת סרטיו (הוא עשה רק 3 גדולים!) ראיתי עשרות פעמים. אני לא יודע אם הסרטים עומדים במבחן הזמן או שזה רק הצורך שלי להתרפק על הנוסטלגיה, אבל אני כנראה אשב שם ואראה אותם. "ענק", סרטו האחרון, מוקרן דווקא ראשון, אחריו "קדמת עדן" הסרט שהביא לו את תודעת העולם ו"מרד הנעורים", הסרט איתו מזוהה דין הכי הרבה סוגר את הערב. מומלץ בחום רב.



זהו להפעם, חג שמח ושנה טובה.