המסך המפוצל

אז מה המצב באמת?

סדרות רכש מתעכבות על מדפיהן של זכייניות עם זמן אוויר מועט, אבל זה עדיף על פני מציאות אחרת, בה אין סדרות רכש כלל בערוץ 2

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 03-11-2004
83 תגובות
אם לא יהיה שום אירוע בלתי צפוי, מחר צפויה להיפתח העונה השנייה של "זהות בדויה" (Alias). בעולם מתוקן, היינו זוכים לראות את פרק סיום העונה השלישית כבר לפני חודשיים, אבל אנחנו לא חיים בעולם מתוקן במיוחד, וטלעד החליטה להמתין כמעט שנה שלמה בין סיום העונה הראשונה בסדרה לפתיחתה של השנייה.

ולסידני בריסטו עוד היה מזל. חובבי "סקרבס" ממשיכים להמתין תוך כדי כסיסת ציפורניים לבואה של העונה השנייה, אחרי שהראשונה הסתיימה לפני שנה בדיוק, ב-9/11/03. דברים דומים אפשר להגיד גם על צופי "הסופרנוס", "אברווד" ו"פרייז'ר". דווקא "הבית הלבן" זוכה אצל טלעד לסוג מסוים של טיפול סביר, כשהעונה החמישית, שאמורה להיפתח ביום שני הקרוב, תשודר שם בהפרש של חמישה חודשים לאחר סיומה של הרביעית ובהפרש של שנה בלבד ממועד שידורה בארה"ב. זה אולי מפתיע, אבל מדובר בהפרש דומה להפרש השידור שהיה אם הסדרה היתה נשארת בערוץ 3.



הסיפור הזה לא שונה בהרבה אצל הזכייניות האחרות. גם לקשת וגם לרשת יש את הסדרה היוקרתית האחת (או יותר) שלהן, בעוד הטיפול בשאר סדרות הרכש לוקה בחסר. גם הסדרות שכבר זוכות לטיפול טוב (שיבוץ נוח, שידור פחות או יותר רצוף) מטופלות גרוע בקטגוריות אחרות (שינוי שעות שידור, הפרש גדול מדי מארה"ב, קטיעה לא נכונה לפרסומות). למשל, "עמוק באדמה", שעונתה השלישית נפתחת ביום ראשון הקרוב בקשת. מצד אחד - שיבוץ מעולה, יום ראשון, 22:45, חצי שנה בלבד אחרי שהסתיימה שם העונה השנייה, אלא שהפער מארה"ב עומד על שנה וחצי. לא שאפשר להאשים את זכייניות ערוץ 2, הן אמורות לפעול בהתאם לשיקולי הרייטינג, אותם שיקולים שמראים שלא ממש כדאי לשדר סדרות רכש שהן לא "24" או "סקס והעיר הגדולה" בשעות הפריים-טיים. גם "הבית הלבן" וגם "הסופרנוס", על אף ששודרו בשעות סבירות, לא השיגו רייטינג משביע רצון, ואפילו "חברים" היחסית מצליחה מביאה נתונים שמתחרים בתוכניות הפחות מצליחות של "איפה אתה חי?", שזכתה לציון "מספיק בקושי" במבחני הרייטינג.

אותה סיבה - רייטינג - היא שמעכבת את בואן של עונות חדשות לסדרות הרכש של ערוץ 10. סדרות כמו "ג'ורדן", "ללא עקבות", ו"אד", לא זכו לאחוזי צפייה גבוהים במיוחד, וספק רב אם ערוץ 10 ירכוש עונות מתקדמות של סדרות כאלה (ערוץ 10 כבר הודיע לפני מספר חודשים שלא ירכוש עונות נוספות של "אד", היום גילינו שגם עונות מתקדמות של "ג'ורדן" לא יירכשו). אבל בעוד העיכוב הזה הוא מובן, קשה להבין את הערוץ הראשון, שיושב על רשימה מכובדת למדי של סדרות רכש נחשקות, ומעדיף להתמקד דווקא בשידורים חוזרים. אצל "לאס וגאס" המצב עוד סביר, אבל מה לגבי שתי סדרות ה"חוק וסדר", שמשודרות כבר זמן רב בשידור חוזר, כשהעונות החדשות מעלות אבק על המדפים? או "זירת הפשע", בסך הכל הסדרה המצליחה ביותר בארה"ב? למה מחכים שם ברוממה? גם מצבה של "משפחת סימפסון", שפרקים חדשים שלה דווקא משודרים כרגע, לא ממש משביע רצון, כשהפער מארה"ב עומד על יותר משתי עונות.

גם כשכבר משודרות הסדרות הללו, אין לדעת מה יקרה להן. שיבוצים משתנים השכם והערב; בערוצים 2 ו-10, נקטעים פרקים לטובת פרסומות מעצבנות, ובזמן השידור עצמו חולפים פופ-אפים מעצבנים בשמי הפרק, כשבמקרים של אירועים חדשותיים או אירועי ספורט חשובים, מבוטל שידור הסדרה או נדחה לשעות מאוחרות יותר.

השאלה הגדולה היא מה עדיף? האם צופה הטלוויזיה הממוצע היה מעדיף את כל הסדרות הללו בערוצים אחרים או שאולי המצב הנוכחי, הגם שאינו אידיאלי, עדיף על פני מה שהיה קורה אילו לא היו רוכשים סדרות כלל ברוממה ואצל זכייניות הרשות השנייה?

התשובה לשאלה הזאת אינה פשוטה כמו שאפשר היה לחשוב. מסיבה אחת עיקרית - מדובר בשאלה שגויה מיסודה. אין דבר כזה צופה טלוויזיה ממוצע. אין אפילו אחד כזה. לא, גם מסעודה משדרות אינה צופת טלוויזיה ממוצעת. מסעודה משדרות, לצורך העניין, היא מסעודה משדרות. היא יושבת כל ערב מול "חדשות ערוץ 2", ובפרסומות היא עוברת ל"חדשות 10" ואולי נשארת שם. טוני סופרנו? הוא מאפיונר. זה לא מעניין אותה.

אוקיי, אז אם מסעודה משדרות אינה מתאימה לתפקיד "צופה הטלוויזיה הממוצע" אולי ננסה למצוא איזה דני מרחובות שיענה על ההגדרה, אלא שלא קל למצוא גם את דני מרחובות. כי אולי דני מרחובות יחפש בטלוויזיה שלו דווקא את הסרטים, שמעון מירוחם יעדיף לראות כדורגל מליגת האלופות, הילה מכפר סבא תעדיף להתעדכן בחדשות הבידור מ"!E" ואילו יעל מקרית מוצקין תרצה לראות כל לילה את אסף הראל.

ובכל זאת, בואו ננסה לענות על השאלה השגויה מיסודה הזאת. מה עדיף לצופי הטלוויזיה בארץ? בואו נצא מנקודת הנחה שדני, שמעון, הילה ויעל, רוצים גם לראות פרקים חדשים של "סקרבס" בפער סביר משידורם בארה"ב, וננסה לתאר את התרחיש האחר, זה שלא קורה כאן, בו אף סדרה לא נרכשה בידי ערוץ 1, 2 או 10.



דצמבר 2002 - משבר וורנר. "חברים", "עמוק באדמה", "הסופרנוס", "הבית הלבן" וסדרות רבות נוספות נמנעות מצופי ערוץ 3.

נובמבר 2004. קשת לא קנתה את "חברים" ואת "עמוק באדמה". טלעד לא רכשה את "הבית הלבן" ואת "הסופרנוס". מי קנתה אותן? שאלה מצוינת.

yes Weekend, ערוץ חדש של חברת הלווין yes, קונה, לצד העונה החדשה של "סמולוויל" גם את העונות החדשות של "הבית הלבן" ואת הסדרה החדשה הזאת, שאומרים שהיא מצוינת, "עמוק באדמה". HOT, שכבר קנו באמצעות יסמין-טי-וי כמה וכמה סדרות חדשות, קונה גם את "חברים", את "סקרבס" ואת "הסופרנוס" ומייעדת אותן לשידור ב-2005 בערוץ חדש בתשלום.

הצופה הממוצע, זה שרוצה לראות "סקרבס", צריך עכשיו גם לשלם על הסדרה, וגם לחכות עד 2005 כדי להכיר אותה בכלל. מעבר לזה - חובב הסדרות המצוי, זה שרוצה לראות גם וגם, צריך עכשיו לבחור, האם - כמו עורכי אתרים לא שפויים מסוימים - כדאי לו להתחבר גם ללווין וגם לכבלים, או שעליו לבחור באיזה צד להיות, בזה שרואה את נייט פישר ואת ברנדה, או זה שצוחק עם פיבי, ג'יי די ודוקטור קוקס. וזה עוד המצב הפחות גרוע. במקרה החמור יותר, אף גורם לא היה רוכש את אותן "סדרות-וורנר", ומצבן של "הבית הלבן" ו"הסופרנוס" היה דומה למצבה של "משמרת שלישית".

בכלל, אפשר ללכת עם כל העניין הזה רחוק יותר. אם לערוצים שאינם ערוצי סדרות "אסור" לקנות סדרות רכש, הרי שרשת לא אמורה היתה לקנות גם את "סקס והעיר הגדולה", דבר שהיה מונע את הנאת הצפייה בסדרה מצופי-אנטנה, שכלל לא מחוברים לכבלים או ללווין.

מאוד קל לבוא ולהגיד שכמו סרטים, סדרות צריכות להיות משודרות בערוץ המיועד לכך, אלא שהמציאות שלנו לא מאפשרת לנו להיות בררנים במיוחד. אם קשת קנתה את "חברים" עלינו לברך על כך, לחרוק שיניים ולקוות שלא יהיו יותר מדי ביטולים / פרומואים שמכסים תרגומים / פופ-אפים / דחיות, הזזות ושינויי שעות. אנחנו לא ממש רוצים לחיות במדינה שבה גורלה של "סקרבס" זהה לגורלה של "של מי השורה הזאת בכלל?". גם הערגה לעונות חדשות של "משמרת שלישית" לא ממש תיפסק עם הידיעה שהעונה הרביעית תגיע לסטאר בעוד כשנה, נכון?

אז כן, שידור סדרות בערוץ הראשון ובערוצים המסחריים שלנו, הוא בעייתי, ומלווה בהרבה מאוד חרדות ועצבים מצדו של "צופה הטלוויזיה הממוצע", אותה חיה לא ממש קיימת. אבל אי אפשר בלעדיו. המצב הנוכחי, הגם שאינו אידיאלי, הוא הטוב ביותר אליו ניתן להגיע. זה המצב שבו רשת מתייחסת בכפפות של משי ל"סקס והעיר הגדולה" אבל דוחה את "ניפ/טאק" ל"שלחרמבר 2019", קשת מעלה יחסית מהר עונות חדשות של "עמוק באדמה", אבל מתרחקת מה"חברים" שלה, וטלעד מעלה בחמישי הקרוב את העונה השנייה של "זהות בדויה" ובשני את "הבית הלבן", אבל דוחה את "סקרבס" למרץ 2005.

זהו עולם שבו הערוץ הראשון מזיז את שעות השידור של "משפחת סימפסון" לכל מקום אפשרי, ומחכה עד כלות הנשימה לעונות חדשות של כל ארבע זירות הפשע שלו (כולל אלו שיש בהן "חוק וסדר"), עולם שבו כמעט מצליח ערוץ 10 לשדר את ג'ק באוור 24 שעות לפני שהוא משודר ב-FOX אבל מעלים את "אד" ללא עקבות. ועולם שבו אף גורם שידור לא רוכש את "משמרת שלישית", אחת הסדרות שהן הכי "נו, שמישהו יביא אותה כבר" שהיו.



ומה לעשות? המצב הנוראי הזה עדיף על מצב בו דני מרחובות ישאל "קארי מי?" כשננסה לדבר איתו על בחירתה של קארי בראדשואו.