המסך המפוצל

אולימפיאדת רוממה

סיומה של אולימפיאדת אתונה 2004 היא הזדמנות מצוינת לנסות ולסכם את הסיקור הטלוויזיוני בארץ. איך אומרים אצלכם בכדורסל? היה מספיק בקושי

מאת: טיימר

פורסם: 30-08-2004
35 תגובות
דומה שהכל כבר נאמר על איכות השידורים והשדרים של הערוץ הראשון, אבל כמה מילים שלא נשפכו, עדיין לא נאמר מספיק. זוועה שכזו, כבר לא נראתה הרבה זמן (לפחות מאז היורו).

במצעד "השדרים הגרועים ביותר" קשה להגיד מי מנצח (ובכל מקרה, כולנו מפסידים, כדברי עינב גלילי ב"משחק מכור"). האם זה משה גרטל, "המטאפורה האנושית", שמתאר את השחייה בבריכה כאילו היה מדובר בהצגה בתיאטרון ולא בשחיינים? אולי דווקא דני דבורין צריך לקחת את התואר, בעקבות שידור משחקי כדורסל מבלי להבין בענף אותו הוא משדר (הוא העיד על כך בעצמו, כשאמר "איך אומרים אצלכם בכדורסל?"). או זוהר בהלול, המועמד הניצחי בעל הביצועים הספקטקולרים הידועים שלו, עליו בעצם אין צורך להרחיב. גם למומחה להתעמלות, דני לוינשטיין, שמור מקום של כבוד בתחרות הזאת, בעקבות הטעויות החוזרות ונשנות שלו בהערכת הביצועים של המתחרים. דווקא אורי לוי הוא היחיד שעוד אפשר לסבול אותו, אבל לא הרבה יותר מזה. כמה חבל שרמי וויץ שהיה אמור להיות השדר המוביל, נאלץ לפרוש עקב חילוקי דעות כספיים - ההפסד היה כולו שלנו.

דווקא מכיוון הפרשנים נרשמה הצלחה מסוימת. יעל ארד אמנם היתה בלתי נסבלת בטקס הפתיחה, אבל כשהגיע הג'ודו, לא היה ספק מי שולט בזירה. גם יואב ברוק היה לא רע בכלל. באולפן, שנראה כאילו נלקח היישר מסיאול 88 והיה עלוב בצורה מדהימה, ישבו המנחים, שלמעט העובדה שהיו צעירים ויפים לא הוסיפו שום דבר, אנמיים וחסרי מוטיבציה ממש כמו ב"זאפ לראשון", כאילו כלום לא השתנה ב-20 השנים האחרונות (אה, כן. ניסים "היה גול?" קיוויתי פרש וברית המועצות כבר לא קיימת).

אסור לשכוח, שלערוץ הראשון יש פריווילגיה שאין לערוצים אחרים (חוץ מלערוץ 5): יש לו ערוץ נוסף המשודר בפלטפורמה נפרדת. משום מה, החבר'ה מרוממה לא השכילו להשתמש בה בתבונה (טוב, נו, על מי אני עובד, מדובר, בכל זאת בערוץ 1). בשעות הצהריים, כשעוברים בערוץ 11 ל"חדר של חני" אפשר היה להמשיך לשדר את המשחקים (במיוחד את התחרויות של הישראלים) בערוץ 33, במקום לשדר את השקופית המופלאה "Channel 33". אם הערוץ קיים, מדוע לא להשתמש בו? לערוץ הראשון הפתרונות. בנוסף, גם כשכבר נעשה שימוש בערוץ הנוסף הזה, הרי שהשימוש לא היה חכם. רגע לפני גמר ה-400 מטר בשחייה, כשהתבצע המעבר הכרחי לאולפן "מבט", המשיכו לשדר בערוץ 33 את תחרויות הכדוריד. לצופים המעוניינים בכך לא נשארה ברירה אלא לעבור ליורוספורט. פשוט בזבוז של הפלטפורמה.



נקודה נוספת שעולה במהלך המשחקים היא נושא החסויות. הטענה העיקרית היא שבערוץ ציבורי שממומן מכספי ציבור, אין סיבה שיתערבו גורמים מסחריים. הבסיס בטענה זו הוא נכון, אבל, עם זאת צריך לזכור שהאגרה לא מספיקה בשביל לממן שידור בסדר גודל כזה.

ראוי לציין, שלמעט בטקס הפתיחה, כמות החסויות היתה נסבלת. אין מה להשוות אותה עם כמות החסויות ששודרה במהלך היורו, שבמהלכו לווה כל דיון פרשני ב-4 הפסקות חסויות. אולי הסיבה במיעוט החסויות נעוצה בכך שהמנהל, אורי לוי, נמצא ביוון, או שאולי בערוץ 1 הפנימו את הביקורת מהיורו.

כסף פרטי או כסף ציבורי?
איכות השידור מובילה לשאלה חשובה. מה עדיף - לשלם עבור ערוץ מיוחד ולקבל שידור מעולה, כפי שנעשה במונדיאל 2002 או לקבל את השידור בערוץ פתוח ובתמורה לקבל שידור עלוב? מדובר בשאלה קשה ביותר - כבר כיום נדרש חובב הספורט להוציא סכומים לא מבוטלים. 25 ש"ח עבור ספורט 5+, 30 ש"ח נוספים אם הוא רוצה לראות את הליגה האנגלית ואת ליגת העל הישראלית בשידור חי. דיון קצר ביני לבין חבריי הוביל למסקנה שהיינו מוכנים לשלם תמורת הזכות לראות את המשחקים בפלטפורמה נורמלית ומקצועית. ערוץ 5 הוכיח בעבר שאפשר לעשות את זה אחרת ושביכולתו להפיק שידורים ברמה בין-לאומית. אולימפיאדה שהיתה משודרת עם מודי בר-און ועם השדרנים המעולים של ערוץ 5 היתה נראית אחרת לגמרי.

שאלה נוספת שעולה היא האם בכלל יש מקום להפקעת השידור (והכסף) הציבורי לטובת אירוע ספורטיבי, מעניין ככל שיהיה? התשובה לשאלה הזאת היא, לדעתי, חד-משמעית, כן. האולימפיאדה היא אירוע הספורט החשוב בתבל. מיליארדי צופים בשידורים בזמן אמת. גם בישראל ישנו ביקוש לא קטן לאירועים. ככזה, ישנה מחויבות לתת לציבור המעוניין בכך את האפשרות לצפות בשידורים הללו בערוץ פתוח. ערוץ מסחרי (ערוץ 2, במציאות שלנו) לא יכול לשדר אירועי ספורט מסביב לשעון, מה שמשאיר רק את ערוץ 1.

כמו כן, צריך לזכור את החיילים, להם אין את האופציה לצפות בערוצי הספורט. בשבילם, ערוץ 1 הוא האופציה היחידה, כך שלשידורי האולימפיאדה יש אינטרס ציבורי ראשון במעלה. ואם כבר אינטרס ציבורי, אין ספק שבראש אינטרס זה עומדים הישראלים המתחרים, ובהיבט זה נכשל הערוץ הראשון ובגדול. מה כבר ניתן לומר שלא נאמר? המעבר ל"חדר של חני" דקות מספר לפני שרוזבוזוב מתחרה, האיחור בשידור אחד מהקרבות של אריק זאבי, אי שידור של משחקים בהם משתתפים ישראלים בתואנה שאין אפשרות לצלם משם, דבר שהופרך ע"י איגוד השידור האירופאי, הגוף שמצלם את המשחקים עבור ערוץ 1.



רק לחמם ולהגיש
העובדה שהזכויות נמצאות בידי ערוץ 1, הותירה בידי המתחרים את האפשרות לשדר רק את אותם החומרים לאחר שכבר שודרו ולראיין מחוץ לאתרי התחרויות. בהתחשב בתנאי הפתיחה, ניתן לומר שכל הערוצים עמדו במשימה בכבוד. ערוצים 2 ו-10 העמידו פינה יומית ומרכזית במהדורת החדשות שלהם. ערוצים 5, 5+ ו-10 שידרו מהדורות סיכום בנות חצי שעה.

ערוץ 2 שלח את כתב הצבע מספר אחד בארץ - ציון ננוס. ואכן, הכתבות ששודרו במהלך מהדורת החדשות של 20:00 היו הטובות ביותר לטעמי - קצרות ומרתקות, תוך שימוש בחומר העומד לרשותם בצורה הטובה ביותר.

ערוץ 10 שלח את מורן ברק, שגם היא לא אכזבה והעבירה את החומר בצורה טובה מאוד. הערוץ גם הגדיל לעשות ושידר מהדורה יומית בשעה 23:00. מצד אחד, המהדורה היתה מעולה - משהו שעופר שלח עושה, לא יכול לצאת רע - אבל מצד שני, כמובן שאף אחד לא צפה בה, כי מי צופה בערוץ 10? אפילו מכור אולימפיאדה שכמוני זכה לצפות רק במהדורה אחת.

ערוץ 5 שידר מהדורה טובה מאוד, כהרגלו, בשעה 19:00. הבעיה הרגילה היא שהתוכנית משודרת בשעה בה רוב תחרויות היום עוד לא התרחשו. כמובן שאת החומר הטרי והחם יותר שידר ערוץ 5+ במהדורת הלילה שלו.

לכל הערוצים היה אולפן מיוחד, ששידר מיוון בשידור חי. ולאיזה ערוץ לא היה אולפן כזה? נכון - לערוץ 1. הוכחה נוספת לכך שאין דבר שהערוץ יכול לעשות גרוע יותר והוא לא יעשה אותו.

אם לחלק מדליות על הסיקור, הרי שהזהב מגיע לערוץ 10, שגם זוכה לציון 10, ערוץ 2 לקח את מדליית הכסף (ציון: 9.5), ואילו ערוץ הספורט, ערוץ 5, נאלץ להסתפק בארד ובציון הפושר 8, כיוון שמערוץ ספורט הייתי מצפה לאולפנים מיוחדים שיעבירו פרשנות במקביל לדיווחים של ערוץ 1, בדיוק כמו שעשו בזמן היורו. את חלוקת הציון לערוץ הראשון נחסוך מכם.



מה הלאה?
במהלך המשחקים קיבלנו את הבשורה כי איגוד השידור האירופי, הארגון שבו חבר ערוץ 1, קנה את הזכויות לאולימפיאדה עד 2012. כלומר, המקום בו תיערך אולימפיאדת 2012 עדיין אינו ידוע, אבל כבר עכשיו ברור שערוץ 1 יהיה שם וימשיך להתפאר בזכויות השידור שלו, למרות שלא היתה לו יד ברכישתן. נותרה רק התקווה שעד אז יגיע ערוץ 1 לשנות ה-2000 ושגרטל ייצא כבר לפנסיה (ופה אני מתאפק לא להשתמש באחת מהמטאפורות שלו, שגם מופיעה כציטוט באתר).

כנראה שחובבי הספורט נידונו לחיות לנצח על חסדיו של ערוץ 1. זה בסדר, הם התרגלו. מי שלא התרגל, תמיד יכול לעבור ליורוספורט או לאחד מהערוצים הזרים ששידרו חי (והיו לפחות שניים כאלו), או שאולי, ביום מן הימים ילמדו גם בערוץ 1 מקצוענות מה היא. היי, אם זכינו במדליית זהב, הכל אפשרי.