המסך המפוצל

סיכומי סקרים קודמים

מהו הפרק הכי אובר רייטד? איך היו צריכים לתרגם את המחזמר? מה היתה הפרידה הכי קשה? עם מי היה צריך ריילי להתחתן?

מאת: Idanyd

פורסם: 12-07-2004
52 תגובות
חברים, ידידים, עמיתים וגולשים מזדמנים, למקרה שלא שמתם לב, "יאללה דג", שער "באפי" שבמסך המפוצל, נמצא בימים אלה בשעתו היפה ביותר. בכל שבוע עולים בו לאוויר לא פחות מ-3 סכפ"שים, לפרקים מ-3 עונות שונות של "באפי" ו"אנג'ל". בין לבין, משתחלות להן גם כתבות מצויינות כמו "על ויתור וקבלה" ו"גוונים של אפור", רק למקרה שחובבי הבאפיוורס לא מקבלים מספיק מנת באפי תוך-וורידית. אם לא נחשיב "אסור לפספס"ים יומיים, נגלה שבשבוע אחד מתפרסמות בשער באפי יותר כתבות מבשער הראשי של "המסך".

אבל, משהו מסריח בממלכת יאללה דג. החיים (וגם באפי, כמובן) לימדו אותנו שאי-אפשר לקבל רק דברים טובים. תמיד, כשנראה שיש לנו משהו טוב ביד, אנחנו יכולים להיות בטוחים שקצת רע תפס עליו טרמפ, והתיישב בדיוק איפה שהכי לא רצינו אותו.

אז מה כל-כך רע בשלושה סכפ"שים בשבוע? תשאלו את ברק, העורך של "המסך המפוצל". בעצם, עדיף שלא תשאלו אותו, כי בכל מקרה לא יהיה לו זמן לענות. בין עריכת כל הכתבות שעולות ב"המסך המפוצל" לבין כתיבת חלק מהן, לברק פשוט אין זמן, חד וחלק. ויום אחד, נזכר ברק שמסורת עתיקת-יומין של שער באפי לא מתקיימת מזה כ-8 חודשים. מהי אותה מסורת, אתם שואלים? נו, אם אתם לא זוכרים מה היה כתוב בקישור עליו לחצתם פשוט הסתכלו בכותרת של הדפדפן שלכם. נכון, כבר שישה סקרים עלו בשער באפי, ירדו ממנו, ואף אחד עוד לא ישב וסיכם את כולם. ומה הטעם בסקר שלא מסכמים אותו? הוא חסר משמעות כמו הנקודות ב"של מי השורה הזו?". "מה אעשה?", שאל ברק את עצמו, ועצמו לא ידע מה להגיד. הרי גם לעורכים היקרים של "יאללה דג", JW ו-Which Witch, אין זמן, כי הם סטודנטים. וסטודנטים, כידוע, הם עם עסוק תמידית. "לאן אפנה מכאן?" תהה ברק, וגיחך מתחת לשפמו על כך שגם בשעה קשה זו הוא מצליח לעשות רפרנסים ל"באפי". "האם יש כפר בסביבה?", מיהר לשאול, כי כידוע, ציטוט מ"באפי" לא יעבור בשתיקה ללא ציטוט מ"הנסיכה הקסומה" שיבוא מיד בעקבותיו. או אז, עלה במוחו רעיון. הוא יפנה לחבר אתר מסויים, אשר טיב מערכת היחסים ביניהם לא לגמרי ברור, ויבקש ממנו לסכם את הסקרים האחרונים. וזו הנקודה בה אני נכנס לתמונה. אוקיי, גם אני סטודנט. וכן, גם לי אין זמן. אבל לבקשה של ברק אי-אפשר לסרב. "כן, בטח שאני יכול", אמרתי לו, ונישקתי לשלום את ציון ה"עובר" בכימיה אורגנית. "יש לי זמן, זו לא תהיה בעיה", המשכתי, וסימנתי ביומן את מועד ב' של המבחן באנטומיה.

וכך הגעתי לנקודה הזו, בה אני יושב מול טבלת "אקסל", ומסכם שישה סקרים, שקיבלו בסך-הכל 622 קולות, להנאתכם ובעיקר להנאת העורך.



הסקר הראשון עסק בפרק הכי "אובר רייטד" של באפי, מבין אלה ששודרו בארץ. מתוך 121 הצבעות, 26% חשו כי "חסרי מנוחה" קיבל מעט יותר תשומת-לב מזו המגיעה לו. האם אצא פלצן, ואומר שהם פשוט לא הבינו אותו? לא, אם כי זה אפשרי. מותר גם לא לחבב יצירות מופת. אני מכיר לא מעט אנשים שלא מכירים בגדולתו של "הנסיכה הקסומה". Inconceivable, אבל נכון.

מעט מתחתיו, עם 23%, יושב "המשאלה". דעתי האישית היא שאנשים מעריכים אותו מתוקף היותו מעין "חלק 1" של סיפור המסתיים ב"דופלגנגלנד" (או "ווילו הכפולה", כפי שעוות שמו בארץ). די כמו "הפתעה" ו"תמימות", רק עם כמה פרקים באמצע.

"התהוות" ו"הס" קיבלו 13% ו-12%, בהתאמה. אוקיי, מקובל. אני מבין שהכריחו אתכם לבחור פרק אחד, ופשוט לא יכולתם להביא את עצמכם להגיד משהו רע על שלושת הפרקים האחרים.

לשמחתי, "מההתחלה, עם רגש" הגיע למקום האחרון, עם 8% בלבד. מקום גבוה מזה היה מצריך סדנת חינוך מקיפה לרוב באי השער, ואני חייב להודות שלמרות שאמנם לא צפיתי בו שוב ושוב במסגרת חזרות למיניהן, אני לא חושב שאני אוכל לשרוד צפייה נוספת במחזמר בקרוב.



הסקר הבא בתור עלה מעט לפני שערוץ 3 החל לשדר את "אנג'ל", ובא לבדוק את הלך הרוח לגבי עליית הסדרה בערוץ ישראלי, אחרי שנים של המתנה דרוכה, כסיסת ציפורניים עד לשחיקה וחרושת שמועות אימתנית לגבי גורל הסדרה בישראל והאפשרות לצפות בה עם תרגום עברי סוף סוף. כצפוי, מסתבר שהשד אינו נורא כל-כך.

מתוך 113 מצביעים, 48 (המהווים כ-42% מכלל הקולות) כבר ראו את הסדרה, אם בערוץ ההונג-קונגי “Star World”, אם מ-DVD, או מקלטות ששלח להם איזה דוד אהוב מאמריקה, וכל האינטראקציה שלהם עם הסדרה תתמצה בקניית הרבה קלטות, לשם הקלטה ושמירה למען הדורות הבאים.

38% מהמצביעים ראו רק חלק מהפרקים, ובשבילם זו הזדמנות מצויינת להשלים את השאר. רק 19% לא ראו מעולם את הסדרה, כאשר מתוכם 15 מצביעים אכן מתכננים לראות את הסדרה לכשתשודר בארץ, ו-7 אפילו לא מתכננים להשקיע 45 דקות עלובות בשבוע בשביל לצפות בסדרה.

לי היתה חסרה אופציה "ראיתי, יש לי את זה נצור ושמור, ואני לא מתכנן לצפות עכשיו שוב", שמהווה שילוב של האופציות "אמנם ראיתי, אבל אקליט ואנצור" ו"לא מעניין אותי, גרר אררג", אבל בלי האקטיביות של הראשונה וחוסר האכפתיות של השנייה.





קצת לפני עלייתה של הסדרה במזל-טוב בערוץ 3 הוכה קהל המעריצים העולמי בתדהמה, כששמע שהבאפיוורס יגיע לקיצו בסוף העונה הנוכחית, כאשר "אנג'ל" תסיים את חייה לאחר 5 עונות. בהקבלה לתהליך האבל על לכתו של אדם אהוב, בדקו אנשי "יאללה דג" איך אנחנו מרגישים לגבי לכתו ללא עת של אנג'ל בפרט וג'וס ככלל ממסך הטלוויזיה שלנו. 92 קולות קיבל הסקר הזה. לא מספר גדול במיוחד. אולי זה כי אנשים לא יצאו מהמיטה מרוב עצב? אולי לא היה להם אכפת? שאלות יפות. אולי נעשה על זה סקר מתישהו.

במקום הראשון זכו שני רגשות - "הכחשה" ו"דכאון", עם 23 קולות כל-אחד. מעט למטה עומד לו "קבלה", עם 21 קולות. יש לזכור שהסקר נערך בצמידות לקבלת הידיעה, ושכל אחד מתמודד עם אבל בדרכו שלו. כנראה שגולשי "יאללה דג" נוטים לקיצוניות, כאשר רבע מהם עדיין בשלב הראשוני של האבל, בעוד כ-50% כבר מסיימים עם האבל הפרטי שלהם, ומוכנים לנוע הלאה, לקראת מטרה מועילה יותר. בין לבין, יש לנו 17 מצביעים (כ-18%)שבעיקר כעסו על ההחלטה, ו-8 שמצאנו אותם בשלב המיקוח. אין לי מקורות מהימנים, אבל יש סיכוי סביר שברישומי רשות שמורות הטבע מופיעה עליה חדה במקרי המוות של עופרים בשטחיה בתקופה ההיא.

כיום, אני מאמין שהרוב המוחלט של המעריצים נוטה לכיוון "קבלה", לסימון סיום תקופת האבל, עם גרעין קטן וקשה של אנשים שעדיין נמצאים ב"הכחשה" (ובהזדמנות זו, אנחנו רוצים לחזק את ידיהם של אנשי saveangel.org).



עוד לפני האבל הגדול הגיעה תורה של החגיגה הגדולה על שידור המחזמר בביפ, אז גם עלה סקר ה"על כוסיותך אהבלה!", שנקרא במקור "הדרך האידיאלית לתרגם את המחזמר היא:". 79 הצבעות התקבלו לסקר הזה. 53% מהמצביעים חשבו שזה לא משנה מה יהיה כתוב בתרגום, שהרי בכל מקרה כולם כבר מכירים את הטקסטים בעל-פה, והתרגום נועד רק עבור ה-Non-Believers, שעבורם שאלת התרגום היא אכן לא ממש משמעותית. 32% מהמצביעים לקחו את האופציה הפנאטית מעט, ואמרו שהמשמעות היא החשובה ביותר, והחרוזים רק מפריעים. לעומתם, רק 15% מהמצביעים הלכו בדרך השנייה, שטוענת ש"לא חשובה האריזה, העיקר החריזה" (אוי, התחכום). ומה עם המשקל, אני שואל. מה לגבי איזו אופציית ביניים של "המשמעות חשובה, אבל גם החריזה אהובה" ('אוי, התחכום' 2)?





ובקומה החמישית גר מר עכבר, הידוע גם בשמו "הפרידה הכי קשה". זה היה סקר כואב. הרבה פרידות היו לנו ב"באפי", ברובן כלל לא נעים להזכר. אחת המסקנות שעולות מהסקר היא שלא כל-כך כיף להיות ווילו. מתוך 109 מצביעים, 66 הצביעו לשתי פרידות של ווילו כקשות ביותר, כאשר פרידתה מאוז לוקחת את המקום השני עם 32 קולות, והפרידה מטארה מגיעה למקום הראשון עם 34 קולות, שכל אחד מהם ניתן בלא מעט דמעות, אני בטוח.

הרבה מתחת, עם לא יותר מ-15 קולות (13%), נמצאת פרידתם של ג'יילס וג'ני. המוות של ג'ני אולי השאיר בזמנו את הצופים בהלם, דבוקים למסך הטלוויזיה, אבל הוא כבר קרה לפני 6 שנים, ומאז כבר הספקנו לשכוח את ההרגשה. כן, ג'וס אוהב להרוג לנו בני-זוג דווקא כשמערכת היחסים מקבלת כיוון אופטימי. הוא מתעלל בנו, ואנחנו ממשיכים לאהוב אותו. מי שתוהה איך זה אפשרי, שיילך לבקר ב"מרכז לטיפול באלימות במשפחה" הקרוב למקום מגוריו.

הפרידה של זאנדר ואניה, הגם שהיתה עצובה מאוד (וכל מי שלא הרגיש שכל מה שהוא רוצה זה רק לחבק את אניה הבוכיה, אחרי שזאנדר נטש אותה לאנחות, מקבל עכשיו נזיפה חמורה ממני), פשוט החווירה לעומת האירועים שהתרחשו 3 פרקים מאוחר יותר, ולכן קיבלה רק 12 קולות.

לעומת הפרידות האלה, שאר הפרידות שבסקר אפילו לא שוות התייחסות, ולכן גם לא ממש קיבלו אותה. הפרידה של זאנדר מקורדי, למרות הכמעט-מוות של קורדיליה, והעובדה שזאנדר כנראה לעולם לא יאבד את בתוליו בעקבותיה (אוי, כמה שטעינו...), נראית כמו מאורע חיובי בבאפיוורס, ביחס לשאר הפרידות. למרות זאת, 6 אנשים שונים הצביעו לה. כנראה שהזאנדיליו?ת עוד לא פסה מהעולם.

כמו ששמתם לב, באפי ושלל פרידותיה כלל לא נכנסו לסקר הזה, כנראה מחשש מ"אפקט שר-הטבעות", בו אופציה מסויימת שנמצאת בסקר מקבלת את רוב הקולות, ללא קשר לדעה האמיתית של המצביעים, רק כי הם מצביעים לה מתוך התניה מוקדמת. "הזוג הכי פחות מתאים ב'באפי'"? באפי ואנג'ל; "איזה זוג לא היה שורד את מבחן הזמן?" באפי ואנג'ל; "הסדרות הכי אובר-רייטד?" "באפי ו"אנג'ל", וכו'.

שאר הקולות, עשרה במספר, התחלקו בצורה הבאה: שלושה לספייק ודרוסילה, אחד לאנג'לוס ודרלה, והפרידות של הזוגות פיית' וראש העיר, גלורי ובן, ו-וורן ואנדרו, זכו לשני קולות לכל אחד.




הסקר האחרון עסק בשאלה הרת הגורל "עם מי ריילי היה צריך להתחתן?". כראוי לסקר שכזה, רוב האפשרויות הוכנסו שם על-תקן "זאב רווח" (אפשרות לא הגיונית בסקרים, ע"פ מילון "עין הדג"), ואכן נראה שרוב המצביעים לא לקחו את הסקר ברצינות רבה מדי.

האפשרות המועדפת היתה "בכל זאת, סאם" (כיאה לסקר "זאב רווח", האפשרות ההגיונית היא האחרונה), עם 34 הצבעות מתוך 108 בסך-הכל. במקום השני עומד לו פורסט עם 20 הצבעות, ומשם המצב רק הולך ומדרדר, עם 18 הצבעות ל"Evil Bitch-Monster of death", שמוכרת גם כ"פרופ' מגי וולש", 16 הצבעות לגרהאם ו-7 לפיית' בגופה של באפי. רק 5 מכם חשבו שבאפי וריילי באמת מתאימים זה לזו, ו-4 חשבו שריילי דווקא הכי מתאים לסנדי, הערפדה המסכנה שכל מה שחיפשה זה קצת חום, וקיבלה יתד לתוך הלב. עוד 4 חשבו שהאינטראקציה בין ריילי לאנג'ל ב"גורם היוקו” בעצם הסתירה מאחוריה תשוקה עזה, ושהם הכי מתאימים זה לזה.

בקיצור - בדיחה. לי זה בעיקר אומר שריילי הוא לא דמות אהודה כל-כך בבאפיוורס, ולמעריצים לא ממש אכפת מה קורה איתו. לא שצריך ניתוח פסיכולוגי מעמיק בשביל להבחין בזה, אבל הסקר הזה בהחלט מראה שזו לא סתם הליכה אחרי הזרם.

טוב, בזה הסתיים לו סיכום הסקרים (סכס"ק? אני בטוח ש-JW יאהב את השם הזה). עכשיו אני יכול ללכת לשקוע בלימודים בשקט, ולישון בשלווה. אוי, החיים טובים...